IS: Lasten nimistä muoti-ilmiö

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: IS: Lasten nimistä muoti-ilmiö

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.07.2014 13:10

Traktori on neutraali ja kaunis pojan nimi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 13:15

Psykopatologia kirjoitti:Traktori on neutraali ja kaunis pojan nimi.

Muistan kuulleeni Neuvostoliitossa Traktoria käytetyn poikien nimenä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.07.2014 13:16

13:16
Johnny Cash: A Boy Named Sue (1971)
https://www.youtube.com/watch?v=-1BJfDvSITY (3:28)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.07.2014 13:36

Entä sitten kun vanhemmat antavat ainoastaan yhden nimen? Muilla lapsilla kaksi, mutta yhdellä kolmesta sisaruksesta on vain yksi nimi. Nimi on tavallinen, joten yleisen sukunimen kanssa nimikaimoja on paljon eikä sekaannuksia nimikaimojen kanssa voi välttää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.07.2014 13:37

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Ihmettelen, ettei kukaan tunnu muistavan vanhaa hyvää sananlaskua:
Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä...

Koska se on niin puhkikulutettu klisee.

Mutta silti.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.07.2014 13:41

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Ihmettelen, ettei kukaan tunnu muistavan vanhaa hyvää sananlaskua:

Mutta silti.

Kaikki, mitä muistetaan, ei päädy kirjoitettuna tänne. Eikä mielestäni ole tarkoituskaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 14:03

Hilppa kirjoitti:Entä sitten kun vanhemmat antavat ainoastaan yhden nimen? Muilla lapsilla kaksi, mutta yhdellä kolmesta sisaruksesta on vain yksi nimi. Nimi on tavallinen, joten yleisen sukunimen kanssa nimikaimoja on paljon eikä sekaannuksia nimikaimojen kanssa voi välttää.

Outoa antaa toisille lapsille kaksi mutta jättää joku sisaruksista vain yhden nimen varaan. Ei kai siinä auta muu kuin ottaa itse itselleen jokin toinen, tai vaikka kolmaskin, nimi.

Tietääkseni Karjalassa oli tapana antaa lapselle vain yksi nimi, mutta tuo käytäntö koski koko sisarussarjaa ja jopa sukuakin. Kun vielä nimivalikoima on ollut suppea, sukuselvitystä tekevällä on hankalaa erottaa Antti serkustaan Antista ja Antin isää Heikkiä, isoisästään Heikistä jne.

Toisaalta, Karjalasta kotoisin olevalla äidilläni on kolme etunimeä. Niistä on sitten jokainen annettu toisena nimenä sisarilleni. Onneksi loppuivat kesken, ja minä sain toisen nimeni äidin tädin mukaan.

Mielestäni sisaruksia ei liioin pitäisi nimetä ritirimpsutyyliin ; Mauri ja Lauri tai Assi, Essi ja Ossi. Voin kokemuksesta sanoa siitä seuraa hankaluuksia heistä jokaiselle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.07.2014 14:29

Hilppa kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Mutta silti.

Kaikki, mitä muistetaan, ei päädy kirjoitettuna tänne. Eikä mielestäni ole tarkoituskaan.

Pitäisikö minun sinun mielestäsi poistaa tuo lause omasta viestistäni?
Kun nythän se on täällä, edustamassa kaikkea, mitä muistetaan.
Helmenkalastaja

Re: IS: Lasten nimistä muoti-

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.07.2014 14:34

Helmenkalastaja kirjoitti:Pitäisikö minun sinun mielestäsi poistaa tuo lause omasta viestistäni?
Kun nythän se on täällä, edustamassa kaikkea, mitä muistetaan.

En tarkoittanut mitään sellaista. Itse hämmästelit, että kukaan ei ole muistanut sanontaa. Monikin muisti (minäkin), mutta ei kirjoittanut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.07.2014 15:21

Psykopatologia kirjoitti:13:16
Johnny Cash: A Boy Named Sue (1971)
https://www.youtube.com/watch?v=-1BJfDvSITY (3:28)

No, ei voi Suen isää ainakaan curling-vanhemmuudesta moittia.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 15:43

trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mielestäni sisaruksia ei liioin pitäisi nimetä ritirimpsutyyliin ; Mauri ja Lauri tai Assi, Essi ja Ossi. Voin kokemuksesta sanoa siitä seuraa hankaluuksia heistä jokaiselle.
millaisia hankaluuksia?

Äiti kutsuu Lauraa, mutta paikalle tuleekin Lauri.

Keijosta, Reijosta ja Veijosta on ikävää, ettei heihin suhtauduta yksilöinä vaan vain ritirimpsun jäseninä. Naapurit, tuttavat ja sukulaiset eivät muista kuka kukin oli, vaan puhuvat sujuvasti Keijosta Reijona, Veijosta Keijona. Usein käy niin, ettei nimi kokonaisuudessaan äänny niin selvästi, että tietäisi kenelle ja kenestä puhutaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.07.2014 17:24

Mirri kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Ja yhtä lailla erikoisen nimen antoperusteet voivat olla myös epäitsekkäät. Mitä merkitystä sillä on lapselle, mitkä motiivit vanhemmilla ovat olleet? Muussa vuorovaikutuksessa vanhemman itsekkyys "haitannee" enemmän kuin tässä nimiasiassa.

Sanopa tuo lapselle, joka tahtoo tietää vanhempiensa motiivit hänelle määrätyn nimen suhteen. Siinä tilanteessa on aika vaikea alkaa vähätellä asian merkitystä, tai edes kysyä lapselta, että mikä merkitys asialla hänelle on. Nimihän on kuitenkin juuri se, joka lapsen kannettavaksi on asetettu. Nimen omistaja ymmärrettävistä syistä pitää oikeutenaan saada tietää miksi hänen etunimensä on mitä on.

Tarkoitatko, että erikoisen nimen antaminen epäitsekkäällä motiivilla onkin mielestäsi nyt mahdollista ja ok? Olen ollut koko ajan siinä käsityksessä, että erikoinen nimi on näkemyksesi mukaan taakka joka tapauksessa, ja erikoisen nimen antamismotiivi on aina itsekäs. En nyt meinaa pysyä kärryillä.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.07.2014 17:39

Kyllästynyt kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:^Pitänee paikkansa, mutta uskon kuitenkin, että tavanomaisen nimen antoperusteet voivat olla aivan yhtä "itsekkäät"...

Mitkä syyt voisivat sellaisia olla?

Ja yhtä lailla erikoisen nimen antoperusteet voivat olla myös epäitsekkäät. Mitä merkitystä sillä on lapselle, mitkä motiivit vanhemmilla ovat olleet?...

Jos lapsi hyväksyy nimensä tai jopa on ylpeä siitä, ei mitään. Mutta silloin on, jos lapsi kokee saaneensa nimensä vain siksi, että vanhemmat tavoittelivat erikoisuutta ja/tai nimi sovi yhteen sukunimen kanssa.
Golden flower kirjoitti:... Tietenkin on hyvä, jos nimi annetaan lasta ajatellen, mutta se ei mielestäni ole muiden pääteltävissä milloin näin on ja milloin ei ole...

Muilla saattaa olla vanhempia itseään objektiivisempi näkökulma asiaan.
Rumaa tai vastenmielistä nimeä harva vanhempi haluaa lapselleen antaa, mutta lapsensa Porkkanaksi ristimä isä/äiti voisi harkita kuinka "hyvä" nimi se lapsen kannalta on. En minä ainakaan uskaltaisi ladata lapsen nimeen sellaisia haasteita joita en itse olisi halukas ja kykenevä kantamaan.
Golden flower kirjoitti:Olet osa ongelmaa siinä mielessä, että nimet ovat lähtökohtaisesti neutraaleja siihen saakka, kun niihin ryhdytään liittämään mielleyhtymiä, jolloin ne hmisten mielissä muuttuvat "leimallisiksi"...

Eivät nimet ole lähtökohtaisesti neutraaleja, tavallisetkaan. Ajattele vaikka nimeä Adolf. Vanhemmat pitävät nimestä, muistavat kenraali Ehrnroothin, mutta muille ihmisille ensimmäinen mielleyhtymä on Adolf Hitler. Tuo siitä huolimatta, vaikka nimessä sinänsä ei ole mitään "vikaa". Sama ilmiö koskee nimiä joilla on (vaikka miellyttäväkin) merkitys, kuten esimerkiksi Aurinko.
Sanon nyt tässä yhteydessä, että mekin olemme antaneet lapsellemme nimen joka on muutakin kuin pelkkä erisnimi. Jossain kuitenkin kulkee se veteen piirretty viiva, jonka toisella puolella lapselle saattaa nimestään aiheutua vaivaa, hankaluuksia tai jopa haittaa. Toivon, ettei Aurinko tule nimestään haittoja kokemaan, mutten lainkaan ihmettele jos Aurinko täysikäisenä muuttaa nimensä vaikkapa Auroraksi, Ankiksi tai vaikka Auriksi.
Golden flower kirjoitti:...Nimi itsessään ei siis ole ongelma vaan se, että se mielltään joko hyväksi tai huonoksi, normaaliksi tai liian erikoiseksi jne. Tällöin ihmiset, joiden nimi on luokiteltu luokkaan "huonot tai liian erikoiset" voi kokea nimestään ahdistusta, koska siihen suhtaudutaan yleisesti negatiivisesti. Mielestäni kyseessä on siis tietynlainen kehämäinen "systeemi", jota vahvistavat kaikki nimistä lausutut arvolatautuneet kommentit...

Vaikka vanhempien keksimä nimi olisi vailla merkitystä, kuten vaikka Tolkko, ei lapsen koko nimestä saisi syntyä tahatontakaan komiikkaa. Tarkoitan sitä, että jos Tolkon sukunimi on vaikka Kolkko, kyse on minun mielestäni sellaisesta yhdistelmästä, etten itse haluaisi sellaista kantaa.
Nimissä kauneus on kuulijan korvassa, mutta mielestäni ensisijainen asia nimeä harkittaessa pitää aina olla lapsen etu.

Minusta Hitler on Adolf nimen mielleyhtymä. Tottakai omaa lastaan nimetessä voi pitää vaikka millaisia sääntöjä ja varmuustekijöitä. Minunkin lapseni nimet ovat hyvin tarkkaan mietittyjä, ja myös mielestäni lapsen etu nimessä on ensisijaista (en todellakaan ymmärrä, jos jotain muuta on tulkittu), mutta en voi ryhtyä vaatimaan muilta, että he lapsiansa ryhtyisivät nimeämään samoilla periaatteilla kuin minä. Minulla on edelleen vahva tuntemus siitä, etteivät vanhemmat yleisesti haeskele lapselleen nimeä, josta koituu kärsimystä, joten yritän siis omalla toiminnallani minimoimaan mahdolliset haitat, joita nimistä voi kantajilleen koitua. En siis parjaa julkisesti kenenkään nimeä, enkä ryhdy epäilemään kenenkään nimenantoperusteita, koska koen, että sellainen voi tuottaa harmia ja on mahdollisesti myös yhtälailla itsekästä toimintaa kuin väärin motiivein lapsen nimeäminen.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 21.07.2014 21:11

Täällä kaikki yli (ja piirun verran alle) kuusikymppiset heittelevät mielipiteitä siitä, millainen nimi on sopiva kun ensin itse ovat saaneet mukulalleen valita mieleisenä nimen.
Syyt olivat, totta kai hyviä ja tietenkin tarkkaan mietitty, ettei vain sille sideharsovaipakkeelle tule aikuisena paha mieli. Ja kai siihen oli hyvä joku silmäätekeväkin nimeen ympätä, jos joku tulevaisuudessa siihen lankeaisi.

Huomaa tämän palstan ikäjakauman joissakin keskusteluissa, kun mikään uusi ja vastainen ei tahdo sinne vanhaan pinttyneeseen mieleen upota.

Jättäkää hyvät mummot edes nimiasia nuoremmille.

Maailma on muuttunut ja ja sen tapahtumat tapahtuu aivan muualla kuin näillä palstoilla ja ei se nimi mitään ratkaise. Olkaa mieluummin huolissanne siitä, kuinka lapset voivat ja saavat hyvän itsetunnon meidän aikuisten avittamana ettei se ole nimestä kiinni.

Kyllä se on mielestäni niin kuin Helmis kertoi. Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja santra » 21.07.2014 21:19

Peilikuva kirjoitti:Täällä kaikki yli (ja piirun verran alle) kuusikymppiset heittelevät mielipiteitä siitä, millainen nimi on sopiva kun ensin itse ovat saaneet mukulalleen valita mieleisenä nimen.
Syyt olivat, totta kai hyviä ja tietenkin tarkkaan mietitty, ettei vain sille sideharsovaipakkeelle tule aikuisena paha mieli. Ja kai siihen oli hyvä joku silmäätekeväkin nimeen ympätä, jos joku tulevaisuudessa siihen lankeaisi.

Huomaa tämän palstan ikäjakauman joissakin keskusteluissa, kun mikään uusi ja vastainen ei tahdo sinne vanhaan pinttyneeseen mieleen upota.

Maailma on muuttunut ja ja sen tapahtumat tapahtuu aivan muualla kuin näillä palstoilla ja ei se nimi mitään ratkaise. Olkaa mieluummin huolissanne siitä, kuinka lapset voivat ja saavat hyvän itsetunnon meidän aikuisten avittamana ettei se ole nimestä kiinni.

Kyllä se on mielestäni niin kuin Helmis kertoi. Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä.

Tästä viestistä taas huomaa kirjoittajan asenteellisuuden, olkoon minkä ikäinen tahansa. Minun tietääkseni täällä ei ole asetettu ikärajoja keskusteluihin osallistumiselle. Saatan toki olla väärässäkin. Ylläpitäjän mielestä minä
olen " järjen jättiläinen", tulen toistamaan sitä useinkin, koska se(kin) on yksi niistä laukaisusta jotka eivät kuulu ylläpitäjän sanomisiin.
Poikkesin aiheesta, anteeksi, mutta nimiasiaan mennäkseni , eiköhän jokainen itse päätä , toki keskustella sopii, ainakin minun puolestani.
santra

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 21.07.2014 21:37

santra kirjoitti:
Peilikuva kirjoitti:Täällä kaikki yli (ja piirun verran alle) kuusikymppiset heittelevät mielipiteitä siitä, millainen nimi on sopiva kun ensin itse ovat saaneet mukulalleen valita mieleisenä nimen.

Tästä viestistä taas huomaa kirjoittajan asenteellisuuden, olkoon minkä ikäinen tahansa. Minun tietääkseni täällä ei ole asetettu ikärajoja keskusteluihin osallistumiselle. Saatan toki olla väärässäkin. Ylläpitäjän mielestä minä
olen " järjen jättiläinen", tulen toistamaan sitä useinkin, koska se(kin) on yksi niistä laukaisusta jotka eivät kuulu ylläpitäjän sanomisiin.
Poikkesin aiheesta, anteeksi, mutta nimiasiaan mennäkseni , eiköhän jokainen itse päätä , toki keskustella sopii, ainakin minun puolestani.

Miten niin asetettu ikärajoja? Olenko minä asettanut ikärajan?
Edellinen vain minun mielipiteeni eikä sinun tulisi siitä närkästyä sen enempää kuin muidenkaan mielipiteistä. Tai voi helvetti, siinähän närkästyt.

(Korjaus viimeiseen lauseeseen...vaikka mitä ja vaikka kuka sen oikaisee)
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 21:47

Peilikuva kirjoitti:Täällä kaikki yli (ja piirun verran alle) kuusikymppiset heittelevät mielipiteitä siitä, millainen nimi on sopiva kun ensin itse ovat saaneet mukulalleen valita mieleisenä nimen...

En ole nähnyt sellaista viestiä, jossa piirun verran alle kuusikymppiset olisivat määritelleet millainen nimi on sopiva. Voisitko täsmentää väitettäsi?
Peilikuva kirjoitti:... Syyt olivat, totta kai hyviä ja tietenkin tarkkaan mietitty, ettei vain sille sideharsovaipakkeelle tule aikuisena paha mieli...

Saan kirjoituksesi sävystä sen käsityksen, ettei sinun mielestäsi ole merkitystä sillä, mitä lapsi aikuisena nimestään ajattelee.
Haluaisin myös oikaista väärän mielikuvasi (jos viittaat viestilläsi mm. minuun); en ole ainoatakaan sideharsovaippaa lapsellani käyttänyt.
Peilikuva kirjoitti:... Huomaa tämän palstan ikäjakauman joissakin keskusteluissa, kun mikään uusi ja vastainen ei tahdo sinne vanhaan pinttyneeseen mieleen upota...

Erikoinen tulkinta keskustelusta.

Sivumennen sanoen, näistä "uusista ja vastaisista" (?) jotka eivät tahdo pinttyneeseen mieleen upota, ovat monet uudelleen muotiin tulleita nimiä, kuten esimerkiksi Helmi.
Peilikuva kirjoitti:... Jättäkää hyvät mummot edes nimiasia nuoremmille...

Voi surkeus mitä olenkaan tehnyt! Olen antanut lapselleni nimen, jota hänen syntymävuonnaan oli vain annettu alle 150:lle, mutta joka on sen jälkeen kohisten noussut suosikkinimien listalla. Pinttynyt mieleni kun on kehdannut lapselleen antaa nimen jo ennen kuin tämän ajan vanhemmat ovat sen lapsilleen hyväksyneet. Hirveää miten kauheaa!
Peilikuva kirjoitti:... Ja kai siihen oli hyvä joku silmäätekeväkin nimeen ympätä, jos joku tulevaisuudessa siihen lankeaisi...

Pinttynyt mieleni ei ymmärrä mihin viittaat.
Peilikuva kirjoitti:... Jättäkää hyvät mummot edes nimiasia nuoremmille...

Valitettavasti en ole mummo.
Peilikuva kirjoitti:... Maailma on muuttunut ja ja sen tapahtumat tapahtuu aivan muualla kuin näillä palstoilla ja ei se nimi mitään ratkaise...

Maailma on muuttunut, mutta vanhat nimet tekevät paluuta:

Valittu vuodet 2010-14
NAISET

Maria 10257
Sofia 8935
Emilia 7852
Olivia 4875
Amanda 4228
Aino 4211
Aurora 3676
Helmi 3652
Matilda 3553

MIEHET
Juhani 8084
Johannes 7347
Mikael 6858
Olavi 6065
Onni 5421
Matias 5154
Elias 4805
Oliver 4592
Ilmari 4377
Viljami 3490

Lähde: http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu ... osi=13&L=1

Kuinka pirullisen ovelia pinttyneet mielemme ovatkaan; määräämme ja säätelemme nuoremman sukupolven käyttämään nimiä joita he oikeasti eivät haluaisi lapsilleen antaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 21.07.2014 21:50

Oikaise vaan ihan oman mielesi mukaan. Mieltäni en muuta.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja santra » 21.07.2014 21:54

Uskallanko tässä kertoa? Miksen, eihän se ole mikään häpeä, Minun lapseni nimi oli alunperin Johanna, sittemmin sukupuolekorjauksen, leikkauksen ja hormoonihoitojen myötä hänestä tuli Johannes, erittäin hyvä ratkaisu alkuperäistä nimeä kunnioittaen.Ihailen häntä hänen rohkeudestaan olla se miksi hänet on tarkoitettu.
En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta tavallaan kai kyllä kumminkin, koska tässähän lopulta on oikeus jokaisella olla se miksi on tarkoitettu, niin nimen kuin sukupuolenkin myötä.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 21.07.2014 21:55

Peilikuva, onko tämä mielestäsi väärin?
santra

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko