IS: Lasten nimistä muoti-ilmiö

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: IS: Lasten nimistä muoti-ilmiö

ViestiKirjoittaja santra » 20.07.2014 19:23

Golden flower kirjoitti:
santra kirjoitti:" Nytkö sinä esität, että nimien tulisi olla sinun mieltymystesi mukaisia?"

Kenelle tämä oli kohdistettu ja mistä syystä?

Sinulle oli kohdistettu ja liittyi tähän (boldaus minun):
santra kirjoitti:Samoin "ukko", em. nimistä lapsi saa kärsiä ja tulee taatusti kiusatuksi.

En ole pyrkinyt esittämään mitään, en varsinkaan että ihmisten pitäisi valita lastensa M I N U N mieltymysteni mukaan. Tuommoinen väite on jo sinänsä naurettava. Jos täällä ei saa ilmaista omia mielipiteitään, lienee koko keskustelu sitten turha,
santra

ViestiKirjoittaja Golden flower » 20.07.2014 19:29

voihan käydä niinkin, että erikoisten nimien suosio saattaa aiheuttaa inflaation tavanomaisempiin nimiin. Silloin kai vanhempien tulisi panostaa erikoisuuteen?
Golden flower

ViestiKirjoittaja santra » 20.07.2014 19:33

Golden flower kirjoitti:voihan käydä niinkin, että erikoisten nimien suosio saattaa aiheuttaa inflaation tavanomaisempiin nimiin. Silloin kai vanhempien tulisi panostaa erikoisuuteen?

Mikä minä olen sanelemaan mihin vanhempien tulisi panostaa ja mihin ei.
santra

ViestiKirjoittaja Golden flower » 20.07.2014 19:38

santra kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:
santra kirjoitti:" Nytkö sinä esität, että nimien tulisi olla sinun mieltymystesi mukaisia?"

santra kirjoitti:Samoin "ukko", em. nimistä lapsi saa kärsiä ja tulee taatusti kiusatuksi.

En ole pyrkinyt esittämään mitään, en varsinkaan että ihmisten pitäisi valita lastensa M I N U N mieltymysteni mukaan. Tuommoinen väite on jo sinänsä naurettava. Jos täällä ei saa ilmaista omia mielipiteitään, lienee koko keskustelu sitten turha,

Kuka on sellaisen väitteen esittänyt (minä kysyin asiasta) ja kuka on sanonut, ettei omia mielipiteitään saisi ilmaista? Sinähän tässä tulkitset omiasi. Minusta ei tunnu mahdolliselta, että kaikki "ukko" nimiset kärsivät ja tulevan taatusti kiusatuksi. väite on absurdi, kun nimen suosiokin kasvaa koko ajan.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Golden flower » 20.07.2014 19:53

santra kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:voihan käydä niinkin, että erikoisten nimien suosio saattaa aiheuttaa inflaation tavanomaisempiin nimiin. Silloin kai vanhempien tulisi panostaa erikoisuuteen?

Mikä minä olen sanelemaan mihin vanhempien tulisi panostaa ja mihin ei.

Et olekaan. viesti ei ollut osoitettu sinulle, mutta tässä mielestäni kirjoitat nimenantoon liittyvästä panostamisesta:
santra kirjoitti:Fiksut vanhemmat osaavat ajatella nimenantohetkeä eteenpäinkin, laspsihan joutuu kantamaan nmeään 18 vuotta, kunnes saa mahdollisuuden vaihtaa!
Golden flower

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.07.2014 19:59

Golden flower kirjoitti:

Ehkä kirjoittajien pitäisi muistaa erikseen mainita minun mielestäni, jottei mielipidekirjoituksista syntyisi virheellisiä käsityksiä.

Minun mielestäni Santran viesteissä mikään ei viittaa sellaiseen, että hän tahtoisi nimien olevan omien mieltymystensä mukaisia. Ukkoon liittyvä kirjoitus on vahvasti ilmaistu mielipide, ei mitään sen ihmeellisempää. Siis minun mielestäni.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.07.2014 20:30

Saako jostakin nimestä olla pitämättä? Entä onko sen sanominen, mistä nimestä ei pidä, suotavaa? Tarkoitan tätä ketjua kysymyksilläni. Eihän tämän ketjun aihe mikään inhokkinimet ole.
Hilppa

ViestiKirjoittaja santra » 20.07.2014 20:54

MINUN mielestäni Minä annan lapselleni nimen omien mieltymyksieni mukaan, Minun mielestäni
kannanotto ei ole vaatimus, MINUN mielestäni tästä jäi paha maku suuhun.
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.07.2014 21:09

Ukko ja Mies on hyväksytty pojan nimiksi, mutteivät Akka ja Nainen taida toistaiseksi olla kelvollisia tytön nimiä. Minkähän vuoksi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Golden flower » 20.07.2014 23:52

santra kirjoitti:MINUN mielestäni Minä annan lapselleni nimen omien mieltymyksieni mukaan, Minun mielestäni

Niin, yleensä kai omien mieltymysten mukaan toimitaan tässä asiassa. Jäin vaan siihen käsitykseen sinun ja Mirrin kommenteista, että niin ei tulisikaan tehdä vaan käyttää mieluummin (lapsen edun vuoksi) joitain muita kriteereitä, joista en oikein päässyt selvyyteen, että mitä ne ovat.

Olen pahoillani, jos sinulle jäi paha maku suuhun (en tosin ymmärrä miksi). Tarkoitukseni ei ollut loukata vaan keskustella aiheesta.
Golden flower

ViestiKirjoittaja santra » 20.07.2014 23:57

Golden flower kirjoitti:
santra kirjoitti:MINUN mielestäni Minä annan lapselleni nimen omien mieltymyksieni mukaan, Minun mielestäni

Niin, yleensä kai omien mieltymysten mukaan toimitaan tässä asiassa. Jäin vaan siihen käsitykseen sinun ja Mirrin kommenteista, että niin ei tulisikaan tehdä vaan käyttää mieluummin (lapsen edun vuoksi) joitain muita kriteereitä, joista en oikein päässyt selvyyteen, että mitä ne ovat.

Olen pahoillani, jos sinulle jäi paha maku suuhun (en tosin ymmärrä miksi). Tarkoitukseni ei ollut loukata vaan keskustella aiheesta.

OK . Minä olen joskus liian yliherkkä enkä osaa ilmaista ajatuksiani niin etteikö joku ymmärtäisi väärin.
santra

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 00:55

Lapsen nimen ei pitäisi palvella vanhempien "näyttämisen" halua, ja erikoisen nimen antaminen vain erikoisuuden tavoittelun vuoksi on mielestäni vanhempien itsekkyyttä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.07.2014 08:34

^Pitänee paikkansa, mutta uskon kuitenkin, että tavanomaisen nimen antoperusteet voivat olla aivan yhtä "itsekkäät". Ulkopuolisen lienee kuitenkin mahdotonta tietää mistä millonkin on kyse ja vaikka tietäisikin niin nimen julkinen paheksunta ja kauhistelu tuskin auttaa asiaa millään aspetkilla? Ajattelen niin, että sananvapaus antaa vapauden myös kritisoida nimiä, mutta on falskia samalla esittää olevansa empaattinen nimenkantajaa kohtaan, kun tällöin on itse "osa ongelmaa". Aidosti empaattinen tässä voi käsittääkseni olla vain sillä perusteella, että joku tiettävästi kokee nimensä itselleen epäsopivaksi, oli se sitten millainen hyvänsä.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 09:29

Golden flower kirjoitti:^Pitänee paikkansa, mutta uskon kuitenkin, että tavanomaisen nimen antoperusteet voivat olla aivan yhtä "itsekkäät"...

Mitkä syyt voisivat sellaisia olla?
Golden flower kirjoitti:... Ulkopuolisen lienee kuitenkin mahdotonta tietää mistä millonkin on kyse ja vaikka tietäisikin niin nimen julkinen paheksunta ja kauhistelu tuskin auttaa asiaa millään aspetkilla?..

Mielestäni ei ole kauhisteltu, korkeintaan kummasteltu.
Golden flower kirjoitti:... Ajattelen niin, että sananvapaus antaa vapauden myös kritisoida nimiä, mutta on falskia samalla esittää olevansa empaattinen nimenkantajaa kohtaan, kun tällöin on itse "osa ongelmaa"...

Jos mielestäni Porkkana ei ole hyvä etunimi lapselle (edes punatukkaiselle), miksi mielestäsi olen "osa ongelmaa", jos en edes tunne ketään Porkkanaa? Eri asia tietenkin olisi jos purnaisin Porkkanalle itselleen tai hänen vanhemmilleen.
Ei minulla (miten voisikaan olla) mitään harvinaisia tai uusia nimiä vastaan, mutta mielestäni minkä tahansa nimen antamiselle pitäisi olla muita syitä kuin vanhempien oma erikoisuudentavoittelu.

Meillä harvinaisen nimen valinta johtui sukunimestä. Jos sukunimi sattuisi olemaan vaikka Korhonen, voisi ajatella harvinaisemman etunimen valintaa, ettei lapsi tule sekoitetuksi kymmeniin tai satoihin Juha Korhosiin. Tai jos sukunimi on tyyppiä Uusipaavalniemi, kannattaako antaa lapselle nimeksi Peppilotta Sikuriina Rullakartiina Kissanminttu Efraimintytär?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.07.2014 11:34

Golden flower kirjoitti:

Mielestäni nimilaki soveltamisineen toimii hyvänä kriteerinä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.07.2014 11:51

Kyllästynyt kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:^Pitänee paikkansa, mutta uskon kuitenkin, että tavanomaisen nimen antoperusteet voivat olla aivan yhtä "itsekkäät"...

Ja yhtä lailla erikoisen nimen antoperusteet voivat olla myös epäitsekkäät. Mitä merkitystä sillä on lapselle, mitkä motiivit vanhemmilla ovat olleet? Muussa vuorovaikutuksessa vanhemman itsekkyys "haitannee" enemmän kuin tässä nimiasiassa. Tietenkin on hyvä, jos nimi annetaan lasta ajatellen, mutta se ei mielestäni ole muiden pääteltävissä milloin näin on ja milloin ei ole.

Minun on oikeastaan kovin vaikea hahmottaa tuota erikoisuudentavoittelua, että miksi se oikeastaan on muka huonompi asia kuin tavanomaisuuden tavoittelu/ muiden hyväksynnän haku (jolloin lapselle annetaan se suosituin nimi tai suvun "ruma" nimi). Ymmärtävätkö nämä ihmiset ylipäätään motiivejaan? Minulla on vahva kuvitelma, että suurin osa vanhemmista pyrkii antamaan lapselleen hyvän nimen, mene ja tiedä, olenko sitten naiivi?

Kyllästynyt kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:... Ulkopuolisen lienee kuitenkin mahdotonta tietää mistä millonkin on kyse ja vaikka tietäisikin niin nimen julkinen paheksunta ja kauhistelu tuskin auttaa asiaa millään aspetkilla?..

Mielestäni ei ole kauhisteltu, korkeintaan kummasteltu.
Golden flower kirjoitti:... Ajattelen niin, että sananvapaus antaa vapauden myös kritisoida nimiä, mutta on falskia samalla esittää olevansa empaattinen nimenkantajaa kohtaan, kun tällöin on itse "osa ongelmaa"...

Jos mielestäni Porkkana ei ole hyvä etunimi lapselle (edes punatukkaiselle), miksi mielestäni olen "osa ongelmaa", jos en edes tunne ketään Porkkanaa? Eri asia tietenkin olisi jos purnaisin Porkkanalle itselleen tai hänen vanhemmilleen.
Ei minulla (miten voisikaan olla) mitään harvinaisia tai uusia nimiä vastaan, mutta mielestäni minkä tahansa nimen antamiselle pitäisi olla muita syitä kuin vanhempien oma erikoisuudentavoittelu.

Meillä harvinaisen nimen valinta johtui sukunimestä. Jos sukunimi sattuisi olemaan vaikka Korhonen, voisi ajatella harvinaisemman etunimen valintaa, ettei lapsi tule sekoitetuksi kymmeniin tai satoihin Juha Korhosiin. Tai jos sukunimi on tyyppiä Uusipaavalniemi, kannattaako antaa lapselle nimeksi Peppilotta Sikuriina Rullakartiina Kissanminttu Efraimintytär?

Olet osa ongelmaa siinä mielessä, että nimet ovat lähtökohtaisesti neutraaleja siihen saakka, kun niihin ryhdytään liittämään mielleyhtymiä, jolloin ne hmisten mielissä muuttuvat "leimallisiksi". hmisillä on taipumusta pyrkiä jaottelemaan asioita hyviin ja huonoihin, näin myös nimien kanssa. Nimi itsessään ei siis ole ongelma vaan se, että se mielltään joko hyväksi tai huonoksi, normaaliksi tai liian erikoiseksi jne. Tällöin ihmiset, joiden nimi on luokiteltu luokkaan "huonot tai liian erikoiset" voi kokea nimestään ahdistusta, koska siihen suhtaudutaan yleisesti negatiivisesti. Mielestäni kyseessä on siis tietynlainen kehämäinen "systeemi", jota vahvistavat kaikki nimistä lausutut arvolatautuneet kommentit.

Pahoittelen, en ehdi nyt vastata ehkä ihan tyhjentävästi, koska täytyy mennä muihin hommiin välillä.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.07.2014 11:59

Golden flower kirjoitti:Ja yhtä lailla erikoisen nimen antoperusteet voivat olla myös epäitsekkäät. Mitä merkitystä sillä on lapselle, mitkä motiivit vanhemmilla ovat olleet? Muussa vuorovaikutuksessa vanhemman itsekkyys "haitannee" enemmän kuin tässä nimiasiassa.

Sanopa tuo lapselle, joka tahtoo tietää vanhempiensa motiivit hänelle määrätyn nimen suhteen. Siinä tilanteessa on aika vaikea alkaa vähätellä asian merkitystä, tai edes kysyä lapselta, että mikä merkitys asialla hänelle on. Nimihän on kuitenkin juuri se, joka lapsen kannettavaksi on asetettu. Nimen omistaja ymmärrettävistä syistä pitää oikeutenaan saada tietää miksi hänen etunimensä on mitä on.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 12:44

Golden flower kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Ja yhtä lailla erikoisen nimen antoperusteet voivat olla myös epäitsekkäät. Mitä merkitystä sillä on lapselle, mitkä motiivit vanhemmilla ovat olleet?...

Jos lapsi hyväksyy nimensä tai jopa on ylpeä siitä, ei mitään. Mutta silloin on, jos lapsi kokee saaneensa nimensä vain siksi, että vanhemmat tavoittelivat erikoisuutta ja/tai nimi sovi yhteen sukunimen kanssa.
Golden flower kirjoitti:... Tietenkin on hyvä, jos nimi annetaan lasta ajatellen, mutta se ei mielestäni ole muiden pääteltävissä milloin näin on ja milloin ei ole...

Muilla saattaa olla vanhempia itseään objektiivisempi näkökulma asiaan.
Rumaa tai vastenmielistä nimeä harva vanhempi haluaa lapselleen antaa, mutta lapsensa Porkkanaksi ristimä isä/äiti voisi harkita kuinka "hyvä" nimi se lapsen kannalta on. En minä ainakaan uskaltaisi ladata lapsen nimeen sellaisia haasteita joita en itse olisi halukas ja kykenevä kantamaan.
Golden flower kirjoitti:Olet osa ongelmaa siinä mielessä, että nimet ovat lähtökohtaisesti neutraaleja siihen saakka, kun niihin ryhdytään liittämään mielleyhtymiä, jolloin ne hmisten mielissä muuttuvat "leimallisiksi"...

Eivät nimet ole lähtökohtaisesti neutraaleja, tavallisetkaan. Ajattele vaikka nimeä Adolf. Vanhemmat pitävät nimestä, muistavat kenraali Ehrnroothin, mutta muille ihmisille ensimmäinen mielleyhtymä on Adolf Hitler. Tuo siitä huolimatta, vaikka nimessä sinänsä ei ole mitään "vikaa". Sama ilmiö koskee nimiä joilla on (vaikka miellyttäväkin) merkitys, kuten esimerkiksi Aurinko.
Sanon nyt tässä yhteydessä, että mekin olemme antaneet lapsellemme nimen joka on muutakin kuin pelkkä erisnimi. Jossain kuitenkin kulkee se veteen piirretty viiva, jonka toisella puolella lapselle saattaa nimestään aiheutua vaivaa, hankaluuksia tai jopa haittaa. Toivon, ettei Aurinko tule nimestään haittoja kokemaan, mutten lainkaan ihmettele jos Aurinko täysikäisenä muuttaa nimensä vaikkapa Auroraksi, Ankiksi tai vaikka Auriksi.
Golden flower kirjoitti:...Nimi itsessään ei siis ole ongelma vaan se, että se mielltään joko hyväksi tai huonoksi, normaaliksi tai liian erikoiseksi jne. Tällöin ihmiset, joiden nimi on luokiteltu luokkaan "huonot tai liian erikoiset" voi kokea nimestään ahdistusta, koska siihen suhtaudutaan yleisesti negatiivisesti. Mielestäni kyseessä on siis tietynlainen kehämäinen "systeemi", jota vahvistavat kaikki nimistä lausutut arvolatautuneet kommentit...

Vaikka vanhempien keksimä nimi olisi vailla merkitystä, kuten vaikka Tolkko, ei lapsen koko nimestä saisi syntyä tahatontakaan komiikkaa. Tarkoitan sitä, että jos Tolkon sukunimi on vaikka Kolkko, kyse on minun mielestäni sellaisesta yhdistelmästä, etten itse haluaisi sellaista kantaa.
Nimissä kauneus on kuulijan korvassa, mutta mielestäni ensisijainen asia nimeä harkittaessa pitää aina olla lapsen etu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.07.2014 13:03

Ihmettelen, ettei kukaan tunnu muistavan vanhaa hyvää sananlaskua:
Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä...

Omien lasteni nimeäminen on tapahtunut siten, että mies on pitänyt kiinni suvussaan kulkevista nimistä toisina niminä.
Minä olen sitten ehdottanut ensimmäisiä nimiä, joista mies tyrmäsi monia mutta joista sitten kuitenkin löytyi kummallekin lapselle molempia vanhempia miellyttävä nimi. Pojan kohdalla tuli pieni ongelma, kun hän ei synnyttyään näyttänytkään yhtään siltä, miksi olimme hänet aikoneet nimetä. Kahdesta muusta vaihtoehdosta emme tahtoneet millään saada valittua "parempaa", joten kysyimme silloin 2-vuotiaalta isosiskolta. Hän siis valitsi pikkuveljelleen nimen; siihen nimeen olemme kaikki - sen kantajaa myöten - olleet tyytyväisiä.

Tyttö koki jossain vaiheessa ongelmaksi sen, että sekä etu- että sukunimi ovat niin lyhyitä (samoin koki aikoinaan eräs ystävättäreni). Nimi loppuu kuulemma niin nopeasti, että sen joutuu usein toistamaan, kun sitä ei ehditä kuulla. (Ehkä pitäisi jaaritella jotakin ennen esittäytymistä?) Ongelma saattaa tietysti korjautua luonnollista tietä, jos tulevalla puolisolla on riittävän pitkä sukunimi (tai sitten kaksoisnimen avulla).
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.07.2014 13:07

Helmenkalastaja kirjoitti:Ihmettelen, ettei kukaan tunnu muistavan vanhaa hyvää sananlaskua:
Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä...

Koska se on niin puhkikulutettu klisee.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko