Golden flower kirjoitti:Minä kysyin, onko niin, koska sellainen vaikutelmahan tuollaisista kirjoituksista väkisin tulee. Nimiä saa siis mielestäsi kritisoida ja nimen antajia, mutta ei itse kritisoijia (jotka ovat "ongelman" alkulähde)? En ymmärrä logiikkaasi.

professori, oikeustieteen tohtori Urpo Kangas
Helsingin yliopisto
Varapuheenjohtaja
lainsäädäntöneuvos, oikeustieteen tohtori Salla Silvola
oikeusministeriö
Jäsenet
kehityspäällikkö Juha Lempinen
(neuvontalakimies Elina Laitinen)
väestökirjanpito
filosofian maisteri Pasi Tapani Kuusiluoma
(filosofian maisteri Terhi Nallinmaa-Luoto)
sukututkimus
filosofian tohtori Sirkka Paikkala
(filosofian tohtori Minna Saarelma-Paukkala)
suomen kieli ja nimistöntutkimus
filosofian maisteri Leila Mattfolk
(filosofian tohtori Peter Slotte)
ruotsin kieli ja nimistöntutkimus

Mirri kirjoitti:Niinpä. Olisi kyllä mukavaa, että lautakunnassa olisi aina joku oikeasti erikoisen nimen edustaja tuomassa kokemusasiantuntijuutta elämisestä sellaisen nimen kanssa, joka monen mielestä voisi olla epämiellyttävä etunimi.
Mirri kirjoitti:Golden flower kirjoitti:Minä kysyin, onko niin, koska sellainen vaikutelmahan tuollaisista kirjoituksista väkisin tulee. Nimiä saa siis mielestäsi kritisoida ja nimen antajia, mutta ei itse kritisoijia (jotka ovat "ongelman" alkulähde)? En ymmärrä logiikkaasi.
Totta kai etunimistä/etunimiehdotuksista pitää voida keskustella ja pohtia niiden 'sopivuutta'. Nimilakikin edellyttää ihmisiltä harkintaa valitessaan lapsilleen etunimiä. Ja viime kädessä maistraatissa keskustellaan ja pohditaan - sekä kritisoidaan. Ja lisäksi maistraatti voi vaatia perusteluja hyväksyäkseen nimiehdotuksen, joten (kriittiseltä) keskustelulta on vaikea välttyä, vaikka miten kuviteltaisiin nimen määräämisen lapselle olevan vanhempien yksityisasia - ei se ole sitä.
Minä taas en ymmärrä sinun logiikkaasi: paheksut etunimistä syntyvää keskustelua ikään kuin viis veisaten siitä, että nimilaki velvoittaa ihmisiä miettimään etunimiä ja -ehdotuksia juuri nimen omistajan, lapsen, edun kannalta. Mielestäni on epärealistista ajatella, että nimi kuin nimi on lapselle hyvä, kunhan se vain miellyttää vanhempia.
Tässä tietoa oikeusministeriön alaisesta nimilautakunnasta:
http://oikeusministerio.fi/fi/index/min ... kunta.html

Etunimen hyväksymisen yleiset esteet
Mitä tahansa nimeä uudelle perheenjäsenelle ei kuitenkaan voi antaa, sillä Suomessa on käytössä nimilaki. Etunimeksi ei voida hyväksyä nimeä, joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen. Etunimeksi ei voida myöskään hyväksyä nimeä, joka on sopimaton tai jonka käyttö muutoin voi aiheuttaa ilmeistä haittaa.
– Juudas on esimerkiksi nimi, jonka olemme katsoneet sellaiseksi, että siitä voi aiheutua haittaa lapselle. Juudas on sellainen, että se on vakiintunut kaikissa uskonnoissa kavaltajaksi, kertoo Ketomäki.
Myöskään sukunimi ei kelpaa etunimeksi, ellei kyseessä ole isän tai äidin etunimestä muodostettu poika- tai tytärloppuinen nimi, jota käytetään muun etunimen jäljessä. Jo ennestään sisaruksella tai puolisisaruksella olevaa nimeä ei voi antaa perheen vastasyntyneelle lapselle. Naisennimeä ei voi antaa pojalle eikä miehennimeä tytölle.
Jos vanhempien antama etunimi alkaa jossain vaiheessa tympiä, voi sen vaihtaa mieluisampaan maistraatille tehtävällä kirjallisella ilmoituksella. Uutta etunimeä kannattaa kuitenkin harkita, sillä etunimeä voi muuttaa ainoastaan kerran. Myös toisen nimensä voi myöhemmin vaihtaa Ketomäki sanoo.
– Nyt jo nuori aikuinen mies halusi vaihtaa toisen nimensä, joksi Kauniiden ja rohkeiden innoittamana oli annettu Ridge.

Mirri kirjoitti:Lapsen etu on, ettei hänen nimeään kritisoida. Siksi kai vanhemmilta toivotaankin harkintaa nimen määräämisessä, ja on olemassa laki (lautakuntineen), joka yrittää parhaansa mukaan huolehtia siitä, että ihmiset välttyvät 'sopimattomilta' etunimiltä.

Kyllästynyt kirjoitti:Koska olemme epätavallisen nimen lapsellemme valinneet, sanon puolustuksekseni, ettei kukaan ole (kehdannut?) minun kuullen nimeä arvostella. Positiivisia kommentteja on tullut usein, etenkin siitä että etu- ja sukunimi sopivat ja sointuvat yhteen (ei kuitenkaan mikään Pekka Pekkanen -yhdistelmä).
Mirri voi päästää helpotuksen huokauksen; kummallakin lapsella on kolme etunimeä sen varalta, että ensimmäinen osoittautuisi kantajalleen käyttökelvottomaksi tai vastenmieliseksi. Tavallisemman nimen omaava olisi itse jättänyt keskimmäisen nimen pois, mutta se valittiin nimilitaniaan isoisänsä perintönä (ja on sittemmin noussut suosituimmuuslistalla melko korkealle). Kolmas nimensä on sitten se tuiki tavallinen Juhani, koska kummankin suvussa pilvin pimein Johanneksia, Juhaneja, Jusseja ja Jukkia. Itse olisin valinnut Juhanin sijaan Johanneksen, mutta se rimmaa sukunimeen huonommin.
Valinnanvaraa on siis pyritty antamaan. Harvinaisenkin etunimen kantajan kolmas nimi on Helena (niitäkin suvuissa useita). Se nyt ainakin on kansainvälinen ja klassinen etunimi.

Hilppa kirjoitti:... Jossain ikäkaudessa inhosin jopa nimeäni eikä koskaan tullut samannimisiä ikätovereitani vastaan, mutta opintoja aloittaessani meitä oli samalla vuosikurssilla kolme samannimistä, mistä jotenkin kummallisen lapsellisesti ilahduin.
Hilppa kirjoitti:Mielestäni harvinaiset nimet ovat mukava lisä ja tuovat persoonallisuutta suomalaiseen nimivalikoimaan. Mutta erikoinen nimi vaatii kantajaltaan vahvaa persoonaa ja etenkin perheeltään siis lapsen kasvattajalta ja lähiympäristöltä oikeanlaista reipasta asennetta nimeen.

Hilppa kirjoitti:Mielestäni harvinaiset nimet ovat mukava lisä ja tuovat persoonallisuutta suomalaiseen nimivalikoimaan. Mutta erikoinen nimi vaatii kantajaltaan vahvaa persoonaa ja etenkin perheeltään siis lapsen kasvattajalta ja lähiympäristöltä oikeanlaista reipasta asennetta nimeen.

Golden flower kirjoitti:Mirri kirjoitti:Golden flower kirjoitti:santra kirjoitti:"Meripihka" on mielestäni kaunis tytönnimi samoin "Kirsikka", mutta onko todellista että joku antaa lapselleen nimen" ketsuppi" tai " lenkkimakkara"? Samoin "ukko", em. nimistä lapsi saa kärsiä ja tulee taatusti kiusatuksi. Entä jos poikasi nimi olisi "Paavi"`?
Fiksut vanhemmat osaavat ajatella nimenantohetkeä eteenpäinkin, laspsihan joutuu kantamaan nmeään 18 vuotta, kunnes saa mahdollisuuden vaihtaa!
Ei ole todellisuutta. Korkeintaan olkinukke voi olla sen niminen. Ukko on perinteinen suomalainen nimi, nykyisin suosittu ja trendikäs. Nytkö sinä esität, että nimien tulisi olla sinun mieltymystesi mukaisia?
Golden flower, miksi suhtaudut hyökkäävästi/puolustautuvasti?
Ei tässä ketjussa kukaan ole esittänyt, että nimien tulisi olla hänen mieltymystensä mukaisia. Syystä tai toisesta haluat tulkita näkemyksistäsi poikkeavat ja erikoislaatuisia nimiä kritisoivat mielipiteet niin. Tai ainakin minusta näyttää siltä.
Minä kysyin, onko niin, koska sellainen vaikutelmahan tuollaisista kirjoituksista väkisin tulee. Nimiä saa siis mielestäsi kritisoida ja nimen antajia, mutta ei itse kritisoijia (jotka ovat "ongelman" alkulähde)? En ymmärrä logiikkaasi.
En siis suhtaudu hyökkäävästi/puolustautuvasti. Esitän vain oman näkökulmani asiaan.
viimeinen lause lisätty jälkikäteen.
santra kirjoitti:" Nytkö sinä esität, että nimien tulisi olla sinun mieltymystesi mukaisia?"
Kenelle tämä oli kohdistettu ja mistä syystä?
santra kirjoitti:Samoin "ukko", em. nimistä lapsi saa kärsiä ja tulee taatusti kiusatuksi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa