IS: Lasten nimistä muoti-ilmiö

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

IS: Lasten nimistä muoti-ilmiö

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.07.2014 15:49

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-128 ... pos=ok-nln
IS 17.7.2014
Ina Kauppinen
Jopa viisi prosenttia nimistä on sellaisia, ettei kenelläkään muulla samana vuonna syntyneellä ole samaa nimeä.
Miltä kuulostaisi Unnaluuna tai Säihkesen nimen, kertoo Yliopiston almanakkatoimiston johtaja, nimistöntutkija Minna Saarelma-Paukkala. tytön nimeksi? Entä pojan nimeksi Jymy tai Tyrsky? Suomalaiset vanhemmat haluavat yhä useammin lapselle erikoisen, yksilölli

– Koko trendi on ollut oikeastaan koko 2000-luvulla ja pitkin 2000-lukua erikoisten nimien antaminen on tullut koko ajan yleisemmäksi.

Saarelma-Paukkalan arvion mukaan viisi prosenttia nimistä on sellaisia, ettei kenelläkään muulla samana vuonna syntyneellä ole samaa nimeä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Kirkko&kaupunki.

Harvinaiset nimet voidaan jakaa kolmeen pääryhmään. Ensimmäisessä yhdistetään nimiä ja sanoja, joita ei ennen ole ollut tapana yhdistää. Toiseen pääryhmään kuuluvat muiden nimien mallin mukaisesti annetut nimet, kuten tytöillä Henja, Inja, ja Manja ja pojilla Veetu ja Vaatu. Kolmannen ryhmän muodostavat suomenkieliset uniikkinimet.

– On ihan uusia suomenkielisiä nimiä eli vanhemmat keksivät suomen kielen pohjalta uusia, nimiksi kelpaavia sanoma.

Vieraskieliset nimet ovat suosittuja, mihin saattaa vaikuttaa kahden kulttuurin perheiden yleistyminen. Myös maahanmuutto näkyy nimistössä.

Vaikka nimilain mukaan lapsen nimen pitäisi olla kotimaisen nimikäytännön mukainen, myös suomalainen voi antaa vieraskielisen nimen, jos hänellä on suhde vieraaseen kulttuuriin tai yhteys vieraaseen valtioon.

– Jos esimerkiksi perhe on asunut vuosikausia ulkomailla, niin he voivat antaa sen maalaisen nimen lapselle, Saarelma-Paukkala kuvailee.

Vieraskielisen nimen, joka äänteellisesti sopii suomen kieleen, voi antaa myös suomalainen.

Erikoiset nimet yleistyvät

Ensi vuonna almanakkaan pääsevät uudemmat, alunperin vieraskieliset, nimet Noel, Milo, Vanessa, Melissa ja Isla. Yhteensä nimiä lisätään almanakkaan 39 - tyttöjen nimiä 22 ja poikien 17.

– Siellä on sellaisia vanhoja nimiä, jotka ovat olleet käytössä keskiajasta lähtien, kuten pojan nimistä Paulus ja Piitus, jotka ovat vanhoja raamatullisia nimiä. Sitten on tällaisia uudempia, maailmalta omaksuttuja nimiä.

Myös nopeasti yleistynyt Sisu pääsee vihdoin almanakkaan.

Osa vanhemmista haluaa sukupuolineutraalin nimen

Saarelma-Paukkalan mukaan pyrkimys sukupuolineutraaliin kasvatukseen näkyy myös nimenvalinnassa.

– Näitä nimenantajia on haastateltu ja on tullut esiin, että osalle vanhemmista se on ihan merkittävä näkökohta.

Esimerkiksi Tuisku on nykyään varsin yleinen nimi ja sitä on annettu sekä tytöille ja pojille.

Ensimmäisiä etunimiä, joita on samassa ikäluokassa vain yhdellä

- Ninnuida
- Vadelma
- Eleaomena
- Meamolla
- Unnaluuna
- Jaakkojesper
- Nuukoliver
- Puromatti
- Emiliano
- Juanita
- Giselle
- Odette
- Apila
- Aurinko
- Kastanja
- Mahla
- Ruusumarja
- Tilli
- Tähkä
- Vanilja
- Puru
- Nietos
- Repo
- Peippo
- Routa
- Silmu
- Tyrsky
- Talvi
- Hymy
- Ilo
- Loru
- Muru
- Oodi
- Virta
- Säihke
- Sävel
- Unelma
- Tarina
- Jymy
- Huima
- Kumu
- Loisto
- Nuotti
- Riemu
- Rymy
- Tahko
- Venho
- Vladislava
- Fatima
- Abdirahman
- Mubarak
- Tatenda
- Miroslav
- Fleur
- Charity

Lisätietoa nimistä ja nimen antamisesta saa Väestörekisterikeskuksen sivulta ja Yliopiston almanakkatoimiston sivuilta.
Kyllästynyt

Re: IS: Lasten nimistä muoti-ilmiö

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.07.2014 15:51

Olen hieman jäävi puhumaan harvinaisista etunimistä, mutta "Vanilja" ja "Aurinko"!?!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.07.2014 15:54

Mm. Gillette ja Undulaatti puuttuivat.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.07.2014 16:06

trisse kirjoitti:Onko sinulla harvinainen etunimi?..

Ei, muttei hirveän yleinenkään; syntymävuosikymmenenäni annettu vähän yli 3000:lle.
Mutta lapseni kaimoja on häntä nimettäessä ollut alle 150 hlöä (koko tilastoituna ajanjaksona).

Toisen nimi on tavallisempi, mutta heitäkin (hänen syntymävuoteensa mennessä) alle 7000.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Golden flower » 17.07.2014 18:13

Minun kaikilla lapsillani on alta 200 nimikaimaa. Olisin voinut laittaa viimeisimmälle Auringon nimeksi, jos olisin ajoissa hoksinut! :D Olipa mielenkiintoista lukea tuon jutun kommentteja taasen, "Hyi yrjö, mitä nimiä, kyllä noita lapsia tullaan kiusaamaan". voi tosiaan olla niin, kun on tuollaisia älynjättiläisiä olemassa, jos noita oppejaan lapsilleen jakavat. :roll:
Golden flower

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 18:32

Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä, vanha sanonta. Silti: moniko haluaa itselleen huomiota herättävän kutsumanimen, jota joutuu tavailemaan ja selittelemään kyselijöille läpi elämänsä?
Erikoisen nimen perään haikailevat vanhemmat tekisivät fiksusti, jos toinen tai peräti kolmas nimi olisi arkipäiväisempi; voisi lapsi sitten itse myöhemmin päättää minkä nimen ottaa käyttöönsä kutsumanimeksi. Tai voisihan se erikoinen etunimi olla sellainen, josta saisi näppärästi muotoiltua arkikäyttöön kätevän kutsumanimen; virallinen etunimi voisi hautautua arkistojen kätköihin, ja lopulta se olisi helppo poistaa virallisestakin käytöstä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.07.2014 19:14

Golden flower kirjoitti:Minun kaikilla lapsillani on alta 200 nimikaimaa. Olisin voinut laittaa viimeisimmälle Auringon nimeksi, jos olisin ajoissa hoksinut! :D Olipa mielenkiintoista lukea tuon jutun kommentteja taasen, "Hyi yrjö, mitä nimiä, kyllä noita lapsia tullaan kiusaamaan". voi tosiaan olla niin, kun on tuollaisia älynjättiläisiä olemassa, jos noita oppejaan lapsilleen jakavat. :roll:

Lapset tottuvat pian, aikuisten reaktiot ovat oma lukunsa. Mutta täytyyhän lapsen olla tekemisissä kaiken ikäisten kanssa koko ajan.

Se mikä noissa Vaniljassa ja Auringossa minua oudoksuttaa on se, että niillä on toinen, paljon käytetty merkitys.
Nyt tietenkin joku sanoo, että onhan sitä Marja jne. mutta Marja on lyhenne Marjatasta; Vanilja tai Aurinko eivät ole lyhenteitä tai jostain lempinimestä muokattuja/muokkaantuneita.

Eräs kokenut lastenlääkäri tokaisi kerran, "Mitä kummallisempi nimi lapsella, sen varmemmin lapsen vanhemmat ovat dorkia".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.07.2014 19:15

trisse kirjoitti:Kun on Vilja ja Laura niin Kaura olisi kanssa nätti nimi.

Entä Peruna, Maissihan on jo.

Tai Porkkana...
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Golden flower » 18.07.2014 08:16

Kyllästynyt kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Minun kaikilla lapsillani on alta 200 nimikaimaa. Olisin voinut laittaa viimeisimmälle Auringon nimeksi, jos olisin ajoissa hoksinut! :D Olipa mielenkiintoista lukea tuon jutun kommentteja taasen, "Hyi yrjö, mitä nimiä, kyllä noita lapsia tullaan kiusaamaan". voi tosiaan olla niin, kun on tuollaisia älynjättiläisiä olemassa, jos noita oppejaan lapsilleen jakavat. :roll:

Lapset tottuvat pian, aikuisten reaktiot ovat oma lukunsa. Mutta täytyyhän lapsen olla tekemisissä kaiken ikäisten kanssa koko ajan.

Se mikä noissa Vaniljassa ja Auringossa minua oudoksuttaa on se, että niillä on toinen, paljon käytetty merkitys.
Nyt tietenkin joku sanoo, että onhan sitä Marja jne. mutta Marja on lyhenne Marjatasta; Vanilja tai Aurinko eivät ole lyhenteitä tai jostain lempinimestä muokattuja/muokkaantuneita.

Eräs kokenut lastenlääkäri tokaisi kerran, "Mitä kummallisempi nimi lapsella, sen varmemmin lapsen vanhemmat ovat dorkia".

Kuinka paljon tuota kiusaamisasiaa tulisi sitten huomioida lasta nimetessä (tai kenties sitäkin ettei tule kokeneitten ammattilaisten taholta leimatuksi dorkaksi)? Kyllä tuossa uutisen listassa on paljon sellaisia nimiä, joita en itse kuuna päivänä antaisi lapselleni nimeksi, en silti pysty mieltämään asiaa niin, että minun mielestäni mauton nimi saisi olla millään tavoin (jopa luvallinen?) kiusaamisperuste. Minusta olisi enemmän dorkaa antaa tavanomainen nimi lapselle (pelkästään) sen takia, että pelätään mahdollista kiusaamista.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.07.2014 11:32

Auttaisikohan lapsen nimen valinnassa, jos kuvittelisi itsensä kantamaan vastaavanlaista nimeä vuosikymmenestä toiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.07.2014 13:32

Kiusaamiseen kelpaa mikä tahansa veruke, mutta yksikään ei siihen oikeuta.

Harvinaisemman nimen omaavaa lastani ei ole kiusattu, mutta yleisemmän nimen kantajaa on.
Tavallisemman nimen kantajaa kiusattiin (tietääkseni) sen takia, koska hän oli liian hyvä koulussa, eikä piitannut merkkivaatteista. Minkään sortin hikipinko hän ei ole ollut, hän vain oppi helposti ja tiesi paljon; lapsena hänen mielilukemistaan oli Lasten Tietosanakirja.

Kiusaamisen takia en nimiä Vanilja tai Aurinko karsasta, vaan vain niiden merkityksen vuoksi.
Ja yllä kertomani lääkärin kommentti koski sitä harvinaisempaa nimeä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Golden flower » 18.07.2014 13:43

Mirri kirjoitti:Auttaisikohan lapsen nimen valinnassa, jos kuvittelisi itsensä kantamaan vastaavanlaista nimeä vuosikymmenestä toiseen.

En ymmärrä pointtiasi tässä. Millä perusteella erikoisempi nimi mielestäsi annetaan? Oletatko, että kyseessä ajattelemattomuus tai vitsi tms.? Minä kuvittelen, että nimi yleensä annetaan sellainen nimi, mikä miellyttää vanhempaa, ja näin ollen olisi mielellään sen kantajakin myös itse.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Golden flower » 18.07.2014 13:53

Kyllästynyt kirjoitti:Kiusaamiseen kelpaa mikä tahansa veruke, mutta yksikään ei siihen oikeuta.

Harvinaisemman nimen omaavaa lastani ei ole kiusattu, mutta yleisemmän nimen kantajaa on.
Tavallisemman nimen kantajaa kiusattiin (tietääkseni) sen takia, koska hän oli liian hyvä koulussa, eikä piitannut merkkivaatteista. Minkään sortin hikipinko hän ei ole ollut, hän vain oppi helposti ja tiesi paljon; lapsena hänen mielilukemistaan oli Lasten Tietosanakirja.

Kiusaamisen takia en nimiä Vanilja tai Aurinko karsasta, vaan vain niiden merkityksen vuoksi.
Ja yllä kertomani lääkärin kommentti koski sitä harvinaisempaa nimeä.

Lääkärin kommentti on mielestäni vähän kummallinen ja asiaton. Kiusaamisasia tuli esiin iltasanomien uutisen kommenteissa, joita kommentoin, en olettanutkaan, että sinä varsinaisesti kiusaamisen takia karsastat noita nimiä (vaikka edellisestä vastauksesta minun viestiini hiukan tuli sellainenkin vaikutelma, ja sen vuoksi kysymykseni esitin, vähän niin kuin varmistaakseni).
Golden flower

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.07.2014 14:29

Golden flower kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Auttaisikohan lapsen nimen valinnassa, jos kuvittelisi itsensä kantamaan vastaavanlaista nimeä vuosikymmenestä toiseen.

En ymmärrä pointtiasi tässä. Millä perusteella erikoisempi nimi mielestäsi annetaan? Oletatko, että kyseessä ajattelemattomuus tai vitsi tms.? Minä kuvittelen, että nimi yleensä annetaan sellainen nimi, mikä miellyttää vanhempaa, ja näin ollen olisi mielellään sen kantajakin myös itse.

Niin. Toiselle ihmiselle valitaan nimi, joka miellyttää erityisesti itseä, vaikka nimen pitäisi olla sellainen, että sen omistaja pärjää nimensä kanssa. Ymmärrän paremmin sen, että lemmikkejä nimetään omistajan mieltymysten mukaan ja toinen toistaan merkillisemmillä nimillä, mutta että ihmisiäkin...
Mikseivät vanhemmat ota itselleen mieltymystensä mukaista nimeä, mikä pakko se on määrätä toiselle ihmiselle hänen eliniäkseen?

Kysyit, että millä perusteella erikoisempi nimi mielestäni annetaan. Tietäisitpä miten monet kerrat vuosien varrella olen yrittänyt ymmärtää, että miksi niin tehdään. Toistaiseksi en ymmärrä. Luulen vanhempien haluavan jotakin määrätessään lapsensa käyttämään kummallista ja huomiota herättävää nimeä - mutta mitä he haluavat?
Mirri

ViestiKirjoittaja Golden flower » 18.07.2014 14:52

^Peräänkuulutat, että vanhempien tulisi kuvitella itsensä kantamaan nimeä, ja toisaalta sanot, että pitäisi vaihtaa mieluummin oma nimi ikään kuin tietäisit motiivit. Ehkä osa on vaan avarakatseisempia kuin sinä(, osalla toki voi olla jotain muita motiiveja kuten itsensä korostamista lapsen kautta, mutta siinä tapauksessa nimi lienee ongelmista pienin). Nimen kantamisen vaikeushan ilmenee kaiketi siinä kohdassa, kun sitä ulkopuolelta ryhdytään paheksumaan kuten sinäkin teet.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.07.2014 15:38

Nimiä, joilla on jokin merkitys, on perinteisissäkin ja vähän uudemmissa jo vakiintuneissa nimissä.

Taimi, Pilvi, Usko, Onni, Aarre, Pyry, Sisko, Veli, Orvokki, Vanamo, Armas, Rauha, Voitto, Lempi,...
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.07.2014 16:39

Nimien valinnassa käytetään vapaata assosiaatiota; "mitä tulee mieleen?".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.07.2014 17:14

Golden flower kirjoitti:^Peräänkuulutat, että vanhempien tulisi kuvitella itsensä kantamaan nimeä, ja toisaalta sanot, että pitäisi vaihtaa mieluummin oma nimi ikään kuin tietäisit motiivit. Ehkä osa on vaan avarakatseisempia kuin sinä(, osalla toki voi olla jotain muita motiiveja kuten itsensä korostamista lapsen kautta, mutta siinä tapauksessa nimi lienee ongelmista pienin). Nimen kantamisen vaikeushan ilmenee kaiketi siinä kohdassa, kun sitä ulkopuolelta ryhdytään paheksumaan kuten sinäkin teet.

Golden flower, etkö sinä juuri kertonut, että vanhemmat laittavat lapselleen erikoislaatuisen nimen, jota mielellään kantaisivat itse? Siksi minä ehdotin, että ottaisivat sen nimen sitten itselleen, eivätkä panisi sitä lapsensa kannettavaksi.

Paheksuntani on mielestäni sikäli ymmärrettävää, että olen oikeasti nähnyt nimiä, joiden kohdalla on jouduttu tarkistelemaan maistraatista sopivuutta ennen kuin viranomainen on rohjennut virallistaa vanhempien tahtoman nimen. Vuosien varrella ilmiö on lisääntynyt, eivätkä kaikki nimiehdotukset mene läpi; vanhemmat joutuvat viime hetkellä ennen nimen virallistamista miettimään asian uusiksi erehdyttyään valitsemaan nimilain vastaisen nimen.
Tämä nykyinen muoti-ilmiö puhuttaa ihmisiä, jotka tavalla tai toisella ovat tekemisissä nimen antamisen kanssa; sen verran paljon nykyisin törmätään 'rajoja hipoviin' tai jopa 'rajat ylittäviin' nimiehdotuksiin. Kun ei kyse ole lemmikeistä, vaan ihmisistä, joiden kannettavaksi se nimi määrätään - ja nimenomaan määrätään. Kahdeksantoista vuotta on pitkä aika kantaa nimeä, josta haluaisi päästä eroon; vasta täysi-ikäinen voi valita itse itselleen mieluisan nimen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.07.2014 17:49

Mitä laki sanoo henkilönnimistä

Henkilönnimien valintaa, käyttöä ja muuttamista ohjaa 1.11.1991 voimaan astunut ja viimeksi vuonna 1999 täydennetty nimilaki. Se

- suojaa käytössä olevat sukunimet
- pyrkii eriyttämään etu- ja sukunimet toisistaan
- pyrkii eriyttämään naisten ja miesten etunimet
- pyrkii ohjaamaan sopivien etunimien antoa lapsen edun perusteella
- edellyttää, että uudeksi sukunimeksi valittava nimi noudattaa muodoltaan ja kirjoitusasultaan kotimaista nimikäytäntöä
- asettaa puolisot avioliittoa solmittaessa tasa-arvoiseen asemaan sukunimen valinnassa
- edellyttää, että sisaruksille annetaan sama sukunimi
- edellyttää, että niin avio- kuin avosuhteessa syntyneen lapsen sukunimi voi määräytyä samoin perustein.
(lihavointi minun)
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=451

Laki siis velvoittaa tarkastelemaan etunimeksi ehdolla olevaa sanaa lapsen näkökulmasta. Jos vanhemmat eivät itse älyä tehdä niin, viranomaiset tekevät sen heidän puolestaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Golden flower » 18.07.2014 18:38

^Mikä siis on ongelma? Eihän liikkeellä pitäisi olla liian kummallisia nimiä, kun ovat läpäisseet viranomaistarkastuksenkin. Kuitenkin tunnut olevan sitä mieltä, että liian erikoisia on. Etkö luota viranomaisiin? Lapsi voi sitäpaitsi kärsiä tavanomaisesta nimestää ihan yhtä paljon kuin joku toinen erikoisesta. Aika vaikea on vanhempana ennustaa, minkä nimen kanssa lapsi parhaiten tässä maailmassa pärjää. Olettaisin, että järkevintä on antaa mieluisin nimi ja antaa lapselle parhaat mahdolliset eväät elää nimensä kanssa oli se sitten yleinen tai vähemmän yleinen. voi myös tukea harvinaisemmilla nimillä varustettuja lopettamalla nimien julkisen paheksumisen. Ihminen ei kuitenkaan ole nimensä vaikka se (nimi) kuinka kummalliselta omaan korvaan kuulostaisi.
Golden flower

Seuraava

Paluu Romulaatikko