Pääkaupunkiseudun junaliikenne

Pääkaupunkiseudun junaliikenne

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2014 20:46

Ehkä kyselen tyhmiä, mutta kyselen silti...

Onko VR:n lähiliikenteen junissa nykyisin selkeää tiedottamista asemista niin, että matkustajat saavat tiedon mikä asema seuraavana on vuorossa? Ettei matkustajana tarvitse miettiä, että jokohan seuraava on minun asemani, vai vieläkö pitää mennä pari 'pysäkkiä' eteenpäin...
Kyselen, koska muistan ajan jolloin lähiliikenteessä piti itse tietää asemien järjestys; ei niitä kuulutettu tai muutenkaan kerrottu missään. Jos matkustaja ei oppinut matkareittinsä juna-asemien järjestystä, hän saattoi ajaa oman asemansa ohitse tai muuten loikata junasta alas väärällä asemalla.

Entä lipun leimaaminen? Jos ostan junalipun kotipaikkakunnaltani Helsingin lähiliikenteen asemalle, niin miten ja missä leimaan sen vaihdettuani kaukojunasta lähijunaan? Oletan, ettei lähiliikenteessä nykyisin ole konduktööreja leimasimineen, vaan minun pitäisi itse osata leimata lippuni jotenkin jossakin automaatissa...

En ole käyttänyt VR:n lähiliikennettä itsekseni ja omin päin vuosikymmeniin, mutta nyt pitäisi opetella. Niinpä kyselen.
Mirri

Re: Pääkaupunkiseudun junaliikenne

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.07.2014 21:06

Mirri kirjoitti:Ehkä kyselen tyhmiä, mutta kyselen silti...

Onko VR:n lähiliikenteen junissa nykyisin selkeää tiedottamista asemista niin, että matkustajat saavat tiedon mikä asema seuraavana on vuorossa? Ettei matkustajana tarvitse miettiä, että jokohan seuraava on minun asemani, vai vieläkö pitää mennä pari 'pysäkkiä' eteenpäin...
Kyselen, koska muistan ajan jolloin lähiliikenteessä piti itse tietää asemien järjestys; ei niitä kuulutettu tai muutenkaan kerrottu missään. Jos matkustaja ei oppinut matkareittinsä juna-asemien järjestystä, hän saattoi ajaa oman asemansa ohitse tai muuten loikata junasta alas väärällä asemalla.

Entä lipun leimaaminen? Jos ostan junalipun kotipaikkakunnaltani Helsingin lähiliikenteen asemalle, niin miten ja missä leimaan sen vaihdettuani kaukojunasta lähijunaan? Oletan, ettei lähiliikenteessä nykyisin ole konduktööreja leimasimineen, vaan minun pitäisi itse osata leimata lippuni jotenkin jossakin automaatissa...

En ole käyttänyt VR:n lähiliikennettä itsekseni ja omin päin vuosikymmeniin, mutta nyt pitäisi opetella. Niinpä kyselen.

Kuva
Hgin lähijunien leimauslaite. Jos matka on maksettu aiemmin jo toisessa junassa, matkaa ei tarvitse leimata uudestaan.
Junissa on konnarit, jotka tarkistavat lippuja. Konnarin voi vain antaa kulkea ohi, jos kerran matka on jo aiemmin maksettu.

Junissa on kuulutus ja lisäksi näyttölaite (ruutu), josta näkee junan kulun asemalta asemalle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2014 21:16

Ok, lämpöinen kiitos neuvoista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.07.2014 21:37

Psykopatologia kirjoitti:sekä suomalaisilta viivästyneiden opintojensa suorittajilta.Junissa on konnarit, jotka tarkistavat lippuja. Konnarin voi vain antaa kulkea ohi, jos kerran matka on jo aiemmin maksettu.

Kaikissa pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junien vaunuissa ei ole lipunmyyntiä, siis konnari ei kierrä kaikissa vaunuissa. Niistä vaunuista ei myöskään aina ole pääsyä lipunmyyntivaunihin. Ne vaunut, joissa ei myydä lippuja, on varustettu "Ei lipunmyyntiä"- merkein. Asemasillalla on myös merkitty kohta, johon lipunmyyntivaunu pysähtyy.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2014 22:29

Voinko etukäteen ostettuine lippuineni mennä vaunuun kuin vaunuun, vai pitäisikö lähiliikenteen junassa mennä lipunmyyntivaunuun, jotta lähiliikenteen konnari voisi tarkastaa ja leimata lippuni?
Jos ostan lipun Tampereelta Malmille, ja vaihdan Tikkurilassa Malmille vievään lähijunaan, mihin vaunuun lippuineni menen? Onko etukäteen ostettu lippuni ok ja voimassa Tikkurilasta eteenpäin, vaikkei sitä leimattaisi mitenkään, ja vaikka menisin vaunuun, jossa ei ole konnaria eikä leimauslaitteita?

Toisin sanoen pelkään, että jos en osaa itse leimata ostamaani lippua missään lähiliikenteen leimauslaitteessa lähijunaan noustessani, leimaamaton lippu tulkitaan kelpaamattomaksi vaikka miten olen sen ostanut ja maksanut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.07.2014 22:40

VR:llä on kohtuullisen hyvät www-sivut.

Tuosta allaolevasta linkistä selviää, että lippu on leimattava leimauslaitteessa, joita junissa on useammanlaisia. Pahvilippu leimataan erilaisessa laitteessa kuin elektroninen matkakortti, jollaisia käytetään VR:n lähiliikenteen junissa.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lippujen_tarkastus
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2014 23:09

Hilppa, kiitos linkistä. :)
Varmaan VR:n sivut on kohtuuhyvät, mutta juuri lippujen leimaukseen liittyvää tietoa en toistaiseksi ole onnistunut löytämään sieltä. En ennen kuin sinä laitoit suoran linkin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 14.07.2014 23:20

Mirri kirjoitti:Voinko etukäteen ostettuine lippuineni mennä vaunuun kuin vaunuun, vai pitäisikö lähiliikenteen junassa mennä lipunmyyntivaunuun, jotta lähiliikenteen konnari voisi tarkastaa ja leimata lippuni?
Jos ostan lipun Tampereelta Malmille, ja vaihdan Tikkurilassa Malmille vievään lähijunaan, mihin vaunuun lippuineni menen? Onko etukäteen ostettu lippuni ok ja voimassa Tikkurilasta eteenpäin, vaikkei sitä leimattaisi mitenkään, ja vaikka menisin vaunuun, jossa ei ole konnaria eikä leimauslaitteita?

Toisin sanoen pelkään, että jos en osaa itse leimata ostamaani lippua missään lähiliikenteen leimauslaitteessa lähijunaan noustessani, leimaamaton lippu tulkitaan kelpaamattomaksi vaikka miten olen sen ostanut ja maksanut.

Lähijunissa on kyllä myös paperisen lipun leimauslaitteita sisääntulojen kohdalla (noiden matkalippuja lukevien laitteiden lisäksi). Paperi tungetaan laitteessa olevaan rakoon, kuuluu vähän samanlainen ääni kuin automaattinitojassa ja leima ilmestyy lippuun. Näin minä teen, jos ostan kertalipun Helsingistä Keravalle. Voit varmaan kokeilla leimaamista, mutta sinuna menisin varmuuden vuoksi vaunuun, jossa myös myydään lippuja, ja kysyisin ensimmäisellä kerralla konnarilta, mikä on oikea tapa. Ei sitten tarvitse jännittää "kiinni jäämistä". (Jos leimauslaite suostuu lippusi leimaamaan, leima tuskin pilaa lippua!)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.07.2014 23:31

23:30
Mirri kirjoitti:Voinko etukäteen ostettuine lippuineni mennä vaunuun kuin vaunuun, vai pitäisikö lähiliikenteen junassa mennä lipunmyyntivaunuun, jotta lähiliikenteen konnari voisi tarkastaa ja leimata lippuni?

Minusta voi mennä mihin Hgin lähiliikenteen vaunuun tahansa, eikä lippua tarvitse enää leimata missään.
Edellisen junan konnari voi tietää jatkojunan laiturinkin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.07.2014 23:32

Ainakin neuvontanumero tietää https://www.vr.fi/cs/vr/fi/miten_voimme_auttaa
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 14.07.2014 23:34

Vr:n ollessa kyseessä on parempi leimata liikaa kuin liian vähän.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.07.2014 19:46

http://www.keski-uusimaa.fi/keskustelut/82260

Kun asemalta lippunsa ostanut työntää sen ensimmäiseen leimauslaitteeseen,
VR:n asiakas on velvollisuutensa täyttänyt.

Se on se keltainen pönttö oven vieressä.

Lähtöasemalta ostetaan piletti lopulliseen määränpäähän-
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet