Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Jos pentu haluaisi lähteä karkuun, se tietysti säntäisi tilanteesta tiehensä johonkin suuntaan - se ainakin yrittäisi tehdä niin:
http://www.youtube.com/watch?v=GK0myLrZ2XkVaan eipä säntää. Se ei myöskään puolustaudu; ei sähise, eikä muutenkaan käyttäydy aggressiivisesti sen enempää purkkia kuin paikalla olevaa ihmistäkään kohtaan. Mikään ei viittaa siihen, etteikö kyseessä olisi kissaa kiehtova tilanne; pennun mielestä kannattaa pysyä mukana jännässä touhussa.
Kissahan on peloissaan. Kyllähän se yrittää päästä pakoon, mutta lasipurkki työnnetään sen kuonoon kiinni, ja hädissään se sinne meneekin päästäkseen karkuun.
Mikään ei viittaa peloissaan olevaan kissaan, hädissään olevasta puhumattakaan. Myöskään pyrkimystä päästä pakoon ei videossa ole nähtävissä.
Nähdään innokas, utelias ja tarkkaavainen pentu, joka tietysti suhtautuu pelonsekaisin tuntein ja hämmentyneenä eteen tulleeseen uuteen tilanteeseen, mutta toisaalta ei voi vastustaa houkutusta työntyä tutkimaan tarkemmin. Ei sellaisten tilanteiden luominen kotikissoille (jotka pahimmillaan ovat ilman luontaisia aktiviteetteja eläviä sisäkissoja) ole kissan kiusaamista.
Pennun auttaminen ulos purkista herätti minussa ajatuksia, itse luultavasti olisin jättänyt 'hölskyttelyn' väliin. Toinen mahdollisuus varmaan olisi ollut jäädä hetkeksi odottelemaan, että kisu olisi itse keksinyt pääsyn ulos ahtaasta kolostaan. Ehkä olisin auttanut kissaa löytämään itse keinon päästä pois loukustaan - olisin auttanut muilla keinoilla kuin purkkia ravistelemalla.
Tärkeä taito kissalla sekin: tietää miten kiemurrellaan ulos pinteestä, johon on itsensä saattanut.
Näin eri tavoin kuvamateriaalia voidaan tulkita...