Hilppa kirjoitti:Hermes kirjoitti:Minusta Mirrin esittämä väite oli täysin ymmärrettävä ja uskottavakin.
Tyäterveyshoitaja mittaa naisasiakkaan vyötärönympäryksen hieman alempaa kuin mitä vyötärön kapein kohta on. Tuolloin juuri jenkkakahvojen paksuus vaikuttaa mittaustulokseen.

Hermes kirjoitti:En tiedä, mittaavatko he oikeasta vai väärästä kohdasta, mutta viskeraalinen rasva siis ei ole ihonalaista rasvaa vaan sisäelinten ympärillä tai sisällä olevaa rasvaa. Se voi näkyä "omenamahana". Juuri siellä sijaitsevaa rasvaa pidetään haitallisena, tai ainakin viittauksena jostain ongelmasta.
Mirri kirjoitti:Hilppa, jospa minulla on tästä aiheesta enemmän kokemusperäistä tietoa kuin sinulla.
Hilppa kirjoitti:Kiinnostaa, miten vyötärönympärys on mitattu Mirri sinulta? Kapeimmalta kohdalta vai hieman sen alapuolelta?

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kiinnostaa, miten vyötärönympärys on mitattu Mirri sinulta? Kapeimmalta kohdalta vai hieman sen alapuolelta?
En ala selvittää oman vyötärönympärykseni mittailua. Sen sijaan voin googlailla sukupuolettomaan käyttöön sopivia ohjeita mittaamista varten.
http://www.duodecim.fi/kotisivut/sivut. ... sivu=99361
Tässä vielä tarkempi linkki, jossa pääsee itse harjoittelemaan oikean kohdan löytämistä:
http://www.duodecim.fi/kotisivut/sivut. ... ittaus.swf
Ja kuva virheellisestä mittauskohdasta, jossa mitattavana on vyötärön sijaan lantio:
http://www.keventajat.fi/hyvinvointi/te ... ha-on-paha
Hilppa kirjoitti:Kyllähän sitä tietoa saa, kun googlettaa.
Kiitokset linkeistä Mirri! Ensimmäinen linkki on erittäin havainnollinen, toinen ei avaudu, mutta "väärän" linkin tapa on se, jota minuun on kutakuinkin sovellettu. Ja raja-arvolla 80 cm.

Mirri kirjoitti:Hilppa, jospa minulla on tästä aiheesta enemmän kokemusperäistä tietoa kuin sinulla.
Psykopatologia kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hilppa, jospa minulla on tästä aiheesta enemmän kokemusperäistä tietoa kuin sinulla.
Uskon, haluan uskoa, että asia on noin.

Mirri kirjoitti:Sananselitystä:
Subkutaanirasva ihonalainen läski; ei vaarallista vaikka sitä olisi sinnikkäästi ja liian kanssa siellä sun täällä...
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Sananselitystä:
Subkutaanirasva ihonalainen läski; ei vaarallista vaikka sitä olisi sinnikkäästi ja liian kanssa siellä sun täällä...
Ei pidä paikkaansa. Ylipaino on vaaraksi ihmisen terveydelle, olkoonkin läski reisissä, takapuolessa, selässä tai missä tahansa muualla kuin sisäelinten ympärillä.
Ylipaino kuormittaa niveliä ja tukirankaa sekä vaikuttaa myös psyykkiseen ja fyysiseen jaksamiseen, eikä suinkaan myönteisellä tavalla.

Hermes kirjoitti:Mitä tarkoitat "terveellisellä syömisellä"? Syötkö kenties liikaa hedelmiä, ruisleipää, yms?
Hilppa kirjoitti:Kuten sanoin perimälläkin on osuutensa. Olen painoindeksiltäni 23, mikä on normaalipainon ylärajoilla. Vyötärölihavuudesta saarnaavat, vaikka yritän syödä terveellisesti ja liikun paljon.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kuten sanoin perimälläkin on osuutensa. Olen painoindeksiltäni 23, mikä on normaalipainon ylärajoilla. Vyötärölihavuudesta saarnaavat, vaikka yritän syödä terveellisesti ja liikun paljon.
Ketkä sinulle saarnaavat vyötärölihavuudesta, ja saarnaavatko aiheesta vai aiheetta?
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa