Väsymysoireyhtymä

Re: Väsymysoireyhtymä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2014 10:06

Mirri kirjoitti:Minun käsitykseni, jonka mukaan Kyllästynyt tenttaa ja kuulustelee, suorastaan käy päälle kuin yleinen syyttäjä, näyttää pitävän paikkansa.

Jos ryhtyy kertomaan väsymysoireyhtymään sairastuneesta ja esittää, että väsymysoireyhtymään liittyy/kuuluu yliliikkuvat nivelet, ei mielestäni ole kohtuutonta vastata kysymykseen jonka olen esittänyt (oliko ko. henkilöllä yliliikkuvat nivelet jo ennen sairastumistaan CFS:een vai ei) jo useaan kertaan. Mirrin syyttelyt ovat (taas kerran) vailla perusteita ja pohjaa.

santra kirjoitti:(- -)
tietoja lapseni yliliikkuvista nivelistä kerron että hänellä on myöskin nämä oireet, ehkä ovat olleet jo koko elämän ajan.
(- -)

Lihavointi minun.

Itse yliliikkuvat nivelet omaavana ja kahden yliliikkuvat nivelet minulta perineen ihmisen äitinä, olen hyvin hämmästynyt, jos yliliikkuvat nivelet ovat "ehkä" olleet jollakulla koko elämän ajan - ilman että niitä olisi kukaan huomannut tai pannut merkille ennen sairastumista CFS:een.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 10:44

Kyllästynyt kirjoitti:Itse yliliikkuvat nivelet omaavana ja kahden yliliikkuvat nivelet minulta perineen ihmisen äitinä, olen hyvin hämmästynyt, jos yliliikkuvat nivelet ovat "ehkä" olleet jollakulla koko elämän ajan - ilman että niitä olisi kukaan huomannut tai pannut merkille ennen sairastumista CFS:een.

Googlailemalla selviää, että asia voi olla juuri niin: ei olla kiinnitetty huomiota sidekudosten löysyyteen, vaan asia tulee ilmi vasta lääkärin alkaessa tutkia tarkemmin. Ihmisten omat kokemukset asiasta näyttävät olevan hyvin moninaisia; sidekudosten epänormaali löysyyttä eli nivelten yliliikkuvuutta on monenlaista. Ei sitä välttämättä tunnisteta - saati, että ihminen itse tai häntä lapsuudessa hoitavat henkilöt huomaisivat.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 10:46

Nivelten yliliikkuvuus (hypermobiliteetti)

Nivelten yliliikkuvuusoireyhtymästä (hypermobiliteettisyndroomasta) voidaan puhua silloin, kun nivelten epänormaalin laaja liikerata aiheuttaa haittoja. Yliliikkuvia niveliä esiintyy varsinkin lapsilla ja nuorilla naisilla, mutta epänormaali liikkuvuus käy ikääntyessä harvinaisemmaksi. Eräissä ammateissa (muusikko, balettitanssija, akrobaatti) nivelten laajat liikeradat ovat toisaalta eduksi, mikä on ehkä antanut aiheen tällaiseen ammatinvalintaan. Etenkin muusikoille on kuitenkin usein havaittu kehittyvän ongelmia yliliikkuvuudesta.

Syyt
Nivelsiteiden ja muunkin sidekudoksen löysyys tai kireys vaihtelee tietyissä rajoissa ihmisestä toiseen. Vaihtelun syynä ovat todennäköisesti erot sidekudoksen rakenteessa. Siitä vastaavat tietyt valkuaisaineet, joista tärkein on kollageeni. Kyseessä on periytyvä ominaisuus, ja sen vuoksi nivelten yliliikkuvuuskin on useimmiten periytyvää. Raja tarkemmin määriteltyihin sidekudoksen periytyviin tauteihin, esimerkiksi Ehlers-Danlosin oireyhtymään (EDS), ei aina ole selvä.

Oireet
Nivelten yliliikkuvuus ei välttämättä aiheuta mitään haittaavia oireita. Yleisin oire on kipu, joka paikallistuu niveliin (lonkka, polvi, olkapää, ranne) tai selkään. Kivut saattavat myös olla yleistyneitä siten, että ne tulkitaan fibromyalgiaksi. Toisaalta on myös ajateltavissa, että yksi fibromyalgian syy on jonkin asteinen nivelten yliliikkuvuus. Vaikeimmissa muodoissa nivelet voivat mennä herkästi sijoiltaan. Myös tyrät, suonikohjut, sydämen läppävika, kohdun laskeutuminen ja virtsan pidätysongelmat voivat liittyä oireyhtymään. Yliliikkuvuus johtaa melko herkästi nivelrikkoon, mikä on pitkällä aikavälillä pahin ongelma. Näin käy erityisesti silloin, kun nivelissä on ollut sijoiltaan menoja.

Toteaminen
Nivelten yliliikkuvuus on suhteellinen käsite, joten diagnostiikkaa tarkentamaan on laadittu kansainvälisesti sovitut Beightonin kriteerit.

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen ... hypermobi/
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2014 10:56

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Itse yliliikkuvat nivelet omaavana ja kahden yliliikkuvat nivelet minulta perineen ihmisen äitinä, olen hyvin hämmästynyt, jos yliliikkuvat nivelet ovat "ehkä" olleet jollakulla koko elämän ajan - ilman että niitä olisi kukaan huomannut tai pannut merkille ennen sairastumista CFS:een.

Googlailemalla selviää, että asia voi olla juuri niin: ei olla kiinnitetty huomiota sidekudosten löysyyteen, vaan asia tulee ilmi vasta lääkärin alkaessa tutkia tarkemmin. Ihmisten omat kokemukset asiasta näyttävät olevan hyvin moninaisia; sidekudosten epänormaali löysyyttä eli nivelten yliliikkuvuutta on monenlaista. Ei sitä välttämättä tunnisteta - saati, että ihminen itse tai häntä lapsuudessa hoitavat henkilöt huomaisivat.

Kyllä, mutta eipä ole tutkittu sitäkään, kuinka monella yliliikkuvat nivelet omaavalla on CFS ja kuinka monella ei. Yliliikkuvat nivelet eivät ole mitenkään äärimmäisn harvinainen vaiva.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 11:04

Aivan.

Suomessa on kuitenkin ainakin yksi lääkäri, joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että väsymysoireyhtymällä ja yliliikkuvilla nivelillä saattaa olla jotakin yhteyttä toisiinsa; hän jopa uskoo pystyvänsä lapsista sanomaan kenellä on mahdollinen alttius väsymysoireyhtymään ja kenellä ei. Hänen mielestään kyseessä on ominaisuus, joka voi olla geneettinen ja suvussa kulkeva.
Muttei hänkään ole väittänyt kaikkien yliliikkuvat nivelet omaavien sairastuvan väsymysoireyhtymään, tai olevan edes alttiita sille.

11:09. Lisäys. Pitkäaikainen väsymysoireyhtymä ei ole harvinainen vaiva - saati, että olisi äärimmäisen harvinainen. Päinvastoin se lienee aika yleinen, mutta alidiagnosoitu oireyhtymä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2014 11:11

Mirri kirjoitti:Aivan.

Suomessa on kuitenkin ainakin yksi lääkäri, joka on kiinnittänyt huomiota siihen, että väsymysoireyhtymällä ja yliliikkuvilla nivelillä saattaa olla jotakin yhteyttä toisiinsa; hän jopa uskoo pystyvänsä lapsista sanomaan kenellä on mahdollinen alttius väsymysoireyhtymään ja kenellä ei. Hänen mielestään kyseessä on ominaisuus, joka voi olla geneettinen ja suvussa kulkeva.
Muttei hänkään ole väittänyt kaikkien yliliikkuvat nivelet omaavien sairastuvan väsymysoireyhtymään, tai olevan edes alttiita sille.

Yliliikkuvat niveletkin ovat perinnöllinen ominaisuus, mutta yhteys yliliikkuvien nivelten ja CFS:n välillä on mielestäni toistaiseksi jäänyt toteennäyttämättä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 11:23

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minun käsitykseni, jonka mukaan Kyllästynyt tenttaa ja kuulustelee, suorastaan käy päälle kuin yleinen syyttäjä, näyttää pitävän paikkansa.

Jos ryhtyy kertomaan väsymysoireyhtymään sairastuneesta ja esittää, että väsymysoireyhtymään liittyy/kuuluu yliliikkuvat nivelet, ei mielestäni ole kohtuutonta vastata kysymykseen jonka olen esittänyt (oliko ko. henkilöllä yliliikkuvat nivelet jo ennen sairastumistaan CFS:een vai ei) jo useaan kertaan. Mirrin syyttelyt ovat (taas kerran) vailla perusteita ja pohjaa.
(lihavointi minun)

Santra vastasi, muttei hänen vastauksensa kelvannut sinulle etkä hyväksynyt sitä, joten jatkoit kuulustelua ja tenttaamista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2014 11:55

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

(lihavointi minun)

Santra vastasi, muttei hänen vastauksensa kelvannut sinulle ja etkä hyväksynyt sitä, joten jatkoit kuulustelua ja tenttaamista.

Eihän santra vastannut siihen mitä kysyin, vaan vain kierteli ja kaarteli ja pyrki vaihtamaan puheenaihetta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 13:30

santra kirjoitti:Vastauksena teille ketkä tiukkaatte minulta tietoja lapseni yliliikkuvista nivelistä kerron että hänellä on myöskin nämä oireet, ehkä ovat olleet jo koko elämän ajan.

Kyllästynyt, näenkö väärin, kun olen tuossa näkevinäni vastauksen kysymykseesi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2014 13:39

Mirri kirjoitti:
santra kirjoitti:Vastauksena teille ketkä tiukkaatte minulta tietoja lapseni yliliikkuvista nivelistä kerron että hänellä on myöskin nämä oireet, ehkä ovat olleet jo koko elämän ajan.

Kyllästynyt, näenkö väärin, kun olen tuossa näkevinäni vastauksen kysymykseesi?

Sanoin jo aiemmin, että koska santra sanoi "ehkä ovat olleet", en pidä hänen vastaustaan selkeänä tai yksiselitteisenä.
Lihavointi minun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 13:45

Taitaa olla vaikea antaa varmaa vastausta rasti ruutuun systeemillä kyllä/ei, jos asiaan ei ole menneinä vuosina kiinnitetty huomiota. Yliliikkuvien nivelten olemassaolosta ei välttämättä tiedä sen enempää henkilö itse kuin hänen vanhempansakaan - ei ennen kuin tulee jotakin oireilua, jonka vuoksi lääkäri katsoo aiheelliseksi tutkia niveliä tarkemmin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.07.2014 13:58

Mirri kirjoitti:Aivan.

11:09. Lisäys. Pitkäaikainen väsymysoireyhtymä ei ole harvinainen vaiva - saati, että olisi äärimmäisen harvinainen. Päinvastoin se lienee aika yleinen, mutta alidiagnosoitu oireyhtymä.

Eihän tuollaista diagnoosia ole.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 14:03

Jaa, eikö ole? Olen luullut pitkäaikaisen väsymysoireyhtymän olevan jo diagnoosi.

14:08. Lisäys. Piti oikein tarkistaa... Diagnoosi ilmeisesti kulkee suomeksi nimellä krooninen väsymysoireyhtymä:
http://www.unesta.fi/fi/tietoa-unihaeir ... tymae.html
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.07.2014 14:12

Myalgic encephalomyelitis: International Consensus Criteria http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 428.x/full

B. M. Carruthers1, M. I. van de Sande2, K. L. De Meirleir3, N. G. Klimas4, G. Broderick5, T. Mitchell6, D. Staines7,8, A. C. P. Powles9, N. Speight10, R. Vallings11, L. Bateman12,13, B. Baumgarten-Austrheim14, D. S. Bell15, N. Carlo-Stella16, J. Chia17,18, A. Darragh19, D. Jo20, D. Lewis21, A. R. Light22, S. Marshall-Gradisbik8, I. Mena23, J. A. Mikovits24, K. Miwa25, M. Murovska26, M. L. Pall27 andS. Stevens28

Article first published online: 22 AUG 2011

DOI: 10.1111/j.1365-2796.2011.02428.x

© 2011 The Association for the Publication of the Journal of Internal Medicine

Pediatric
(- -)

3. Pain may seem erratic and migrate quickly. Joint hypermobility is common.
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2014 14:19

Mirri kirjoitti:Taitaa olla vaikea antaa varmaa vastausta rasti ruutuun systeemillä kyllä/ei, jos asiaan ei ole menneinä vuosina kiinnitetty huomiota. Yliliikkuvien nivelten olemassaolosta ei välttämättä tiedä sen enempää henkilö itse kuin hänen vanhempansakaan - ei ennen kuin tulee jotakin oireilua, jonka vuoksi lääkäri katsoo aiheelliseksi tutkia niveliä tarkemmin.

Yliliikkuvat nivelet itse omaavana ja saman ominaisuuden perineiden kahden ihmisen äitinä, uskallan sanoa, että jos nivelten yliliikkuvuus on niin lievää, ettei se aiheuta minkäänlaisia oireita vaan jää täysin huomaamatta ja tunnistamatta, kyse ei ole varsinaisesti yliliikkuvuudesta, pikemminkin normaalivariaatioon kuuluvasta notkeudesta.

Mutta sitä, liittyykö tuollainen notkeus tilastollisesti merkittävällä tavalla CFS:aan, en ole nähnyt pitävästi tai uskottavasti esitetyn, saati osoitetun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 14:36

Tai sitten henkilön oireilu diagnosoidaan fibromyalgiaksi, eikä kiinnitetä huomiota nivelten liikkuvuuteen, kun keskitytään etsimään 'fibropisteitä'. Keski-ikäisen helposti sujuvat spagaatit ja sillat suorilta jaloilta selitetään kasvuvuosien voimistelutaustalla, eikä hoksata yhdistää asiaa niveloireiluun ja epämääräisiin särkyihin.

Mutta kuten jo todettu: yliliikkuvat nivelet eivät ole yhtä kuin väsymysoireyhtymä. Esimerkiksi Downin oireyhtymässä esiintyy normaalia enemmän nivelten yliliikkuvuutta, silti Down-henkilöt tuskin sairastavat väsymysoireyhtymää ainakaan yhtään sen enempää kuin muukaan väestö.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.07.2014 14:51

Tällaisissa tapauksissa ei voida puhua tilastollisesta merkitsevyydestä.

viewtopic.php?f=5&t=12505rt
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.07.2014 15:12

Mirri kirjoitti:Tai sitten henkilön oireilu diagnosoidaan fibromyalgiaksi, eikä kiinnitetä huomiota nivelten liikkuvuuteen, kun keskitytään etsimään 'fibropisteitä'. Keski-ikäisen helposti sujuvat spagaatit ja sillat suorilta jaloilta selitetään kasvuvuosien voimistelutaustalla, eikä hoksata yhdistää asiaa niveloireiluun ja epämääräisiin särkyihin.

Mutta kuten jo todettu: yliliikkuvat nivelet eivät ole yhtä kuin väsymysoireyhtymä. Esimerkiksi Downin oireyhtymässä esiintyy normaalia enemmän nivelten yliliikkuvuutta, silti Down-henkilöt tuskin sairastavat väsymysoireyhtymää ainakaan yhtään sen enempää kuin muukaan väestö.

Koska en tiedä, kysyn Mirriltä joka näyttää tietävän:

Miten fibromyalgia ja CFS eroavat toisistaan, ja milloin ja minkälaisten oireiden peruseella pitäisi väsymystä ja kivuliaisuutta valittavalla potilaalla diagnosoida fibromyalgia ja milloin taas CFS?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.07.2014 15:37

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Tai sitten henkilön oireilu diagnosoidaan fibromyalgiaksi, eikä kiinnitetä huomiota nivelten liikkuvuuteen, kun keskitytään etsimään 'fibropisteitä'. Keski-ikäisen helposti sujuvat spagaatit ja sillat suorilta jaloilta selitetään kasvuvuosien voimistelutaustalla, eikä hoksata yhdistää asiaa niveloireiluun ja epämääräisiin särkyihin.

Koska en tiedä, kysyn Mirriltä joka näyttää tietävän:

Miten fibromyalgia ja CFS eroavat toisistaan, ja milloin ja minkälaisten oireiden peruseella pitäisi väsymystä ja kivuliaisuutta valittavalla potilaalla diagnosoida fibromyalgia ja milloin taas CFS?

Ei minulla ole harmainta aavistusta. Googlailemalla olen törmännyt sellaiseen asiaan, että mainitsemiesi diagnoosien oireet menevät osin päällekäin.

Elävästä elämästä tiedän henkilön, jota kuvasin siteeraamassasi viestissä. Käsittääkseni fibromyalgia on hänen kohdallaan väsymysoireyhtymään verrattuna oikeampaan osunut diagnoosi. Silti, että hänellä mitä todennäköisimmin on yliliikkuvat nivelet, vaikkei asiaan (minun tietääkseni) ikinä ole kiinnitetty huomiota, vaan asia on selitetty voimistelijataustalla. Maallikkona arvelen, että vuosien varrella väsymystä ja voimattomuutta olisi ilmennyt fibromyalgiaa enemmän, jos kyseessä olisi väsymysoireyhtymä.
Lisäksi se, että googlailun mukaan väsymysoireyhtymässä on havaittu konkreettisia muutoksia elimistössä - ilmeisesti enemmän kuin fibromyalgiaa sairastavilla.

Koska en tiedä, kysyn Mirriltä joka näyttää tietävän

Kyllästynyt, tuskin sinä tosissasi haluat minun kaivelevan sinulle tietoa. Oikeastaan käyttäisit loputonta uteliaisuuttani häikäilemättä hyväksesi... :)
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.07.2014 15:50

Fibromyalgiassa olennaisia ovat arat kohdat, joita kroonisessa väsymyksessä eli neurasteniassa
ei vastaavasti ole.

Kummatkin ovat esimerkkejä somatisaatiosta, joka on hysteriformisten konversio-oireiden
nykymuotoja.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa