Koiranportti ja kuivain

Re: Koiranportti ja kuivain

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.06.2014 20:04

Tässä ketjussa on minusta ollut vertaistukea huonoimmillaan.
Ottavatko kirjoittajat vastuun tekemisistään?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.06.2014 21:22

Psykopatologia kirjoitti:Tässä ketjussa on minusta ollut vertaistukea huonoimmillaan.

Se johtuu siitä, että miten olen täällä käyttäynyt. Viimeisin käytökseni oli hyvinkin sekopäistä. Eivät taida tajuta, miten he itse käyttäytyvät, eivätpä sen vertaistukimaisemmin; jatkuvaa kinastelua ja sananvääntöä.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 21.06.2014 15:50

Psykopatologia kirjoitti:Meillä Lassi ulvoi muutaman kerran vuodessa unissaan kuin susi.
Ei haukkunut edes ovikelloa.

Samaa teki minunkin koirani , kuulosti alkukantaiselta kun heräsi ikäänkuin suden ulvontaan.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 21.06.2014 16:05, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja santra » 21.06.2014 15:55

» 20.06.2014 20:22

Psykopatologia kirjoitti:

Pinja kirjoitti:
Se johtuu siitä, että miten olen täällä käyttäynyt. Viimeisin käytökseni oli hyvinkin sekopäistä. Eivät taida tajuta, miten he itse käyttäytyvät, eivätpä sen vertaistukimaisemmin; jatkuvaa kinastelua ja sananvääntöä.

» 20.06.2014 22:48

Trisse kirjoitti:
Nimiä kehään!"

Onko tämänkin ketjun tarkoitus syytellä ja syyllistää? Minä luulin että Pinja halusi neuvoja koiran kasvatuspulmiin.
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.06.2014 17:11

Jos oma äly ei riitä, saattaa syyllistäminen toimia.

Vain minulta Pinja sai toimivia ohjeita koira-pulmiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 21.06.2014 17:20

Psykopatologia kirjoitti:Jos oma äly ei riitä, saattaa syyllistäminen toimia.

Oletko ihan aikusen oikeesti noin omahyväinen ja itseäsi täynnä?
"kukas kissa hännän nostaa jossei kissa itse?" -Koiraketjussakin :shock:
santra

ViestiKirjoittaja santra » 21.06.2014 17:26

trisse kirjoitti:
santra kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Jos oma äly ei riitä, saattaa syyllistäminen toimia.

Oletko ihan aikusen oikeesti noin omahyväinen ja itseäsi täynnä?

Kyllä se on! :D

Totta turiset Trisse! Kerrankin ollaan samaa mieltä jostain asiasta :geek:
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2014 17:39

Psykopatologia kirjoitti:Vain minulta Pinja sai toimivia ohjeita koira-pulmiin.

Koiraa näkemättä ja tuntematta on vaikea sanoa onko noin käynyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.06.2014 17:43

Mirri kirjoitti:

Pinjan puheisiinhan sinäkin olet pohjannut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 21.06.2014 17:49

Mirri kirjoitti:

Myöntäisit nyt vaan niinkuin mies ,että sinäkin olet vain ihminen joka tuskin on joka asian yleistietäjä.
Tottahan minä koirankoulutuksesta enemmän tiedän, turha siitä on alkaa edes kinaamaan :roll:

P.S.No Pinjan koirasta tuskin on tulossa palvelu-ja pelastuskoira, pikemminkin seurakoira. Mutta samat perusohjeet pätevät niin pienempiin kuin suurempiinkin koiriin, erikoiskoululus on sitten rodun ja käyttötarpeen mukaan.
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 21.06.2014 18:36

santra ei kukaan ole täällä väittänyt, että olisit kasvattanut oman koirasi huonosti. Toisiin koiriin pätee eri säännöt kuin toisiin. Sheltit ovat erittäin haukkuherkkä rotu ja se haukkuherkkyys on koulutettava pois keinolla millä se onnistuu. Sinulla santra ei näytä olevan kokemusta haukkuherkästä koirasta. Ei kokemusta eikä tuntemusta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.06.2014 19:08

santra kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Myöntäisit nyt vaan niinkuin mies ,että sinäkin olet vain ihminen joka tuskin on joka asian yleistietäjä.
Tottahan minä koirankoulutuksesta enemmän tiedän, turha siitä on alkaa edes kinaamaan :roll:

P.S.No Pinjan koirasta tuskin on tulossa palvelu-ja pelastuskoira, pikemminkin seurakoira.
Mutta samat perusohjeet pätevät niin pienempiin kuin suurempiinkin koiriin, erikoiskoululus
on sitten rodun ja käyttötarpeen mukaan.

Tässä ei ole kyse "joka asian yleistietäjyydestä". - Annoit Pinjalle vääriä ohjeita - vastoin
minua ja Valkoista siipeä - että pennulle ei saa huutaa. Huutosi tarkoitus oli panna Pinja
lättäjalaksi. Minä annoin toimivat pavlovilaiset ohjeet haukkumisen käsittelemiseksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2014 19:44

Shetlanninlammaskoiran tuntijat taitavat olla sitä mieltä, ettei huutaminen ole hyvä shelttipennun kasvatuskeino, koska shetlanninlammaskoira on liian herkkis järeämpiin kasvatuskeinoihin. En tiedä ovatko oikeassa vai väärässä.

Minua askarruttaa, että jos haukkuherkkä sheltti oppii olemaan huutamisen avulla haukkumatta, miten se pysyy hiljaa tunteja yksin kerrostalossa, kun kukaan ei ole huutamassa sitä hiljaiseksi. Luulen, että se oppii lähinnä sen, että on syytä pitää kuono kiinni huutamisherkän ihmisen läheisyydessä - ei yksin kotona. Tai entä jos se vaihtaakin suorasukaisen haukkumisen inisemiseen, vinkumiseen ja muuhun ääntelyyn, joka on miltei yhtä kantautuvaa kuin räksyttäminenkin. Vinkuna voi naapureiden kannalta olla jopa vielä raastavampaa kuin haukkuminen. Sitä paitsi mitä pitempi aika kotona yksin sitä todennäköisemmin ininä muuttuu äänekkäämmäksi. Olen ymmärtänyt, ettei Pinjan sheltti toistaiseksi pysy hiljaa vaikkei ehkä yksinään enää haukukaan.

Mutta kuten olen kertonut, en tiedä koirien kasvattamisesta tuon taivaallista; sivusta vain ihmettelen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.06.2014 20:00

Koira on o p p i n u t ko. asian.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2014 20:21

Psykopatologia kirjoitti:Koira on o p p i n u t ko. asian.

Jos tarkoitat, että koira on oppinut haukkumaan, niin noinkohan on. Shetlanninpaimenkoira on herkkä haukkumaan ja olemaan muuten äänessä rotuominaisuuksiensa vuoksi, sen kuuluu luontaisesti olla sellainen. Siksi kaikki shetlanninlammaskoirat eivät koskaan kykene asumaan kerrostalossa, vaikka kokonsa puolesta olisivat käteviä 'kerrostalocollieita'. Tai kykenisivät, jos ne oikeasti pystyttäisiin opettamaan pois luontaisesta äänenkäytöstään. Kerrostalo on täynnä ääniä, jotka panevat herkän paimenkoiran reagoimaan tämän ollessa yksin; minkä sille mahtaa.
Netistä luin yhden kasvattajan kertomana, että shetlanninlammaskoira on perinyt haukkuherkkyytensä pystykorvalta.

En tiedä ymmärsinkö oikein ko. asian, vai viittasitko johonkin muuhun.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.06.2014 20:29

Eihän haukkumista opita. Ethän sinäkään ole oppinut haukottelemista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2014 20:44

Psykopatologia kirjoitti:Koira on o p p i n u t ko. asian.

Lihavoimani kohta kaipaa tarkennusta; se on aivan liian epämääräinen viittaus. Koira on oppinut minkä kyseessä olevan asian?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.06.2014 20:57

Koko ajanhan tässä on puhuttu haukkumisen pois-oppimisesta.
Itsekin totesit, että haukkumisalttius on geneettistä.
Ketjun teema ei ole ollut opettaa koiraa haukkumaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 21.06.2014 21:05

Belgian paimenkoira ei luonteensa takia sovellu kerrostaloon lainkaan. Eikä muuten minkään laatuinen paimenkoira. Mekin asuimme rivitalossa jossa oli aidattu piha, tämä rotu kun tarvitsee runsaasti ulkoilua ja liikuntaa, paimenkoira kun on. Se kyllä haukkui kun joku kulki pihan ohi , myöskin ilmoitti kun ovikello soi. Haukusta pystyi päättelemään onko kyseessä tuttu vai vieras. Eihän koiraa täysin mykäksi pidä kasvattaa, haukku on sen kieli jolla se ilmaisee tunteensa ym. Myös yksinollessaan se haukkui herkemmin, kysyimme sitä naapureilta. Kokonaan haukkumattomaksi ei koiraa voi "lytätä" Sama kuin typistäisi sen hännän mikä on tunteitten ilmaisija.Onneksi typistys on nykyjään kielletty.
Palvelu-ja pelastuskoiran koulutukseen kuuluu myös etsinnöissä haukkuminen kun se löytää esim kadonneen metsästä, joten tokihan koulutus on käyttötarkoituksen mukaan erilainen , mutta paimenkoira on paimenkoira, oli se isompi tai pienempi.Sen rotuominaisuuksiin kuuluu haukkuminen ja paimentaminen.
Pinjalle tässä sanon että kyllä täällä on PP asettanut kyseenalaiseksi minun koko koirankoulutukseni, en vaan tajua mistä syystä, kun hän ei ole mikään asiantuntija.Minä olen oppini ja koirani opit saanut rodun tuntijoilta joilla ammattikokemusta toki enemmän kuin jollakin kotikoiran kasvattajalla.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 21.06.2014 21:12, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja santra » 21.06.2014 21:09

Ja vielä asiaan liittyen, en ymmärrä miksi koiraa pitää kouluttaa huutamalla, kun monta muutakin keinoa löytyy.
santra

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet