Kuntoutuspsykoterapiasta kielteistä päätöstä

Kuntoutuspsykoterapiasta kielteistä päätöstä

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 10:23

Minulle haetaan ensin psykoterapiaa Kelan kuntoutusterapiana. Jos siitä tulee kielteinen päätös niin Valtavan kautta. Toivoisin kielteistä päätöstä kuntoutusterapiasta sillä Valtavassa on pienempi omavastuu ja on epäselvää maksaako toimeentulotuki omavastuita kun tuo on yksityistä hoitoa.

Onko mitään mitä minä voin itse tehdä edesauttaakseni sitä että saan kielteisen päätöksen? Kela tekee päätöksensä kai perustuen siihen uskovatko 2-3 vuoden terapian tekevän minusta työkykyistä. Persoonallisuushäiriö diagnoosi lienee eduksi? Ilmeisesti ennen päätöstä ei kannata tehdä tippaakaan töitä - ei edes kirjoittaa mielenterveyslehteen? Mitä muuta?
tris

Re: Kuntoutuspsykoterapiasta kielteistä päätöstä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 20.05.2014 10:57

Miten voit olla varma, että saat sitten "valtavasta" myönteisen päätöksen? Aikamoista pelaamista :?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 11:37

No, kyllä mä nyt uskoisin että saisin. Enhän nyt kuitenkaan mikään täysin toivoton tapaus ole - mulla ei ole psykoosia ja kognitiiviset testit kurssilla menivät hyvin. Olen suorittanut suht paljon opintoja ja vielä alle 40v. Ei sitä mulle nyt 100% ole luvattu mutta annettu ymmärtää että tuskin saan kelan kuntoutusterapiaa mutta Valtavan saisin. Olisihan se outoa jos minun kaltainen tapaus ei mitään panostusta ansaitsisi.
tris

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 11:42

Mikä taho tekee päätöksen tuosta Valtavasta?
tris

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 11:47

Helsingin kaupungin terveyskeskus. Ei kuitenkaan tuo sama psykiatrian klinikka?
tris

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 12:25

Eikö pinja saanut vielä psykoterapiaa vaikeavammaisuuden perustella?
tris

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 12:46

http://www.sosiaaliturvanmuutoksenhakul ... o=4&id=180

Ei oikeutta kuntoutuspsykoterapiaan, koska kuntoutuksella ei ollut realistista työelämätavoitetta

A:lla oli todettu estynyt persoonallisuushäiriö, sekamuotoinen persoonallisuushäiriö ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Hän oli ohjautunut erikoissairaanhoitoon mielenterveyden häiriön perusteella ensimmäisen kerran syyskuussa 2007. A oli saanut Kansaneläkelaitoksen tukemaa psykoterapiaa kesäkuusta 2008 alkaen vuoden verran. Psykoterapian antaneen psykiatrian erikoislääkärin mukaan A:n voinnissa ei tapahtunut vuoden aikana mainittavaa parantumista, vaikka hän kävi vastaanotolla säännöllisesti ja pyrki tekemään henkistä työtä vaikeuksiensa voittamiseksi. Kesäkuussa 2009 A oli psykiatrian osastolla tutkittavana. Tuolloin arvioitiin, että A saattaisi hyötyä enemmän käyttäytymisterapiatyyppisestä työskentelystä. Hänen lääkitykseensä lisättiin antipsykoottinen lääke ja mielialalääkitystä vähennettiin. Lisäksi suositeltiin työskentelyn aloittamista klubitalolla ja toiminnallista kognitiivista psykoterapiaa. 8.11.2010 kirjoitetussa lääkärinlausunnossa todettiin, että A oli kuntouttavassa työtoiminnassa eikä ollut odotettavissa, että hän kykenisi tekemään työtä vastuullisena työntekijänä, koska jo kuntouttava työtoiminta aiheutti ahdistuksen nousua. Ahdistus vaikutti hoitoresistentiltä, mutta suunnitelmana oli yrittää vielä aktivoida kuntoutusyritystä ja hakea kuntoutuspsykoterapiaa, vaikka työkykyä sillä tuskin saavutettaisiin, mutta toimintakyky voisi kuitenkin parantua ja tehokas psykoterapeuttinen kuntoutus oli toteutumatta.
tris

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 13:04

Eikö ketään kiinnosta tämä aihe??

"Psykoterapeutit ovat useimmiten yksityisesti palveluitaan tarjoavia ammatinharjoittajia, jotka veloittavat palveluistaan suositusten mukaisesti. Terapiamaksu on yksilötapaamisissa yleisimmin 50-80 euroa käynniltä.

Kelan kuntoutuksena kustantamassa psykoterapiassa KELA maksaa osan psykoterapeutin palkkiosta, jolloin kuntoutujan omavastuuosuudeksi jää yleisimmin 8-27 euroa käyntikerralta."

http://www.terapeutit.fi/terapiaan.php

Mulle ainakin yksikin terapeutti - ainoa jolta kysyin - sanoi että häneltä jää Kelan korvauksen jälkeen asiakkaalle 37 euroa että missäköhän noita kahdeksan euron omavastuita on... :roll:
tris

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 13:15

Käsittämättömiä ahneita idiootteja kun pyytävät haastattelukäynnistä 75 euroa ilman joustoa. :( Yks vaihtoehto ois hakea yksityiseltä se hakemus Valtavaan (jollain sivustolla luki näin) mutta silloin saan tietty varmuudella maksaa omavastuut itse kun se ei ole julkista terveydenhoitoa.

Ai, mun päätä särkee. Ovatko asiat näin vaikeita vai teenkö niistä sitä? Sossun mies soittaa mulle tänään tai huomenna. Pistän valtavan (heh) taistelun pystyyn jos yrittävät antaa kielteisen päätöksen...
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.05.2014 13:56

En tiedä VALTAVA-terapioista. Paljon siinä on omavastuu noin?
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 15:56

en tiedä
tris

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 20.05.2014 19:43

tris kirjoitti:Eikö ketään kiinnosta tämä aihe??

"Psykoterapeutit ovat useimmiten yksityisesti palveluitaan tarjoavia ammatinharjoittajia, jotka veloittavat palveluistaan suositusten mukaisesti. Terapiamaksu on yksilötapaamisissa yleisimmin 50-80 euroa käynniltä.

Kelan kuntoutuksena kustantamassa psykoterapiassa KELA maksaa osan psykoterapeutin palkkiosta, jolloin kuntoutujan omavastuuosuudeksi jää yleisimmin 8-27 euroa käyntikerralta."

Mulle ainakin yksikin terapeutti - ainoa jolta kysyin - sanoi että häneltä jää Kelan korvauksen jälkeen asiakkaalle 37 euroa että missäköhän noita kahdeksan euron omavastuita on... :roll:

Omavastuu riippuu terapeutin pätevyydestä - mitä pätevämpi (YET), sitä pienempi omavastuu - ja asiakkaan iästä siinä mielessä, että nuorten terapiasta Kela maksaa suuremman osuuden. Mulla taisi edellisellä terapeutilla loppuvaiheessa jäädä omavastuuksi 19 euroa tai niillä main. Nykyinen on psykiatri eikä kyseessä ole Kelan kuntoutuspsykoterapia, joten saan ylimmän Kela-korvauksen lääkärinpalkkiosta eli 31,50 e/krt.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 21:27

Helmenkalastaja kirjoitti:
tris kirjoitti:Eikö ketään kiinnosta tämä aihe??

Omavastuu riippuu terapeutin pätevyydestä - mitä pätevämpi (YET), sitä pienempi omavastuu -.

Kuntoutusterapiassa vai Valtavassa?
tris

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 21:31

Helmenkalastaja kirjoitti:Miten voit olla varma, että saat sitten "valtavasta" myönteisen päätöksen? Aikamoista pelaamista :?

En taida osata tehdä yksinkertaisintakaan asiaa - ja tämä toki ei ole yksinkertainen - pelaamatta ja kääntelemättä ja vääntelemättä mielessäni. Kaikki pitää miettiä, laskea, arvioida, yrittää vaikuttaa jne. Uuvuttavaa. Sitten jotkut elää elämänsä aika lunkisti ja ratkaisee vain ne ongelmat jotka tulee eteen siinä järjestyksessä kun tulee. Se on varmaankin ihanan rentoa...
tris

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 20.05.2014 22:38

En tunne Valtavan käytäntöjä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tris » 20.05.2014 23:05

pitää selvittää
tris

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet