Eri minätilat terapiassa

Re: Eri minätilat terapiassa

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 01:09

tris kirjoitti:Tunnelukkotesti:

Tunnelukko Voimakkuus
Suojattomuus erittäin vahva
Pessimistisyys erittäin vahva
Emotionaalinen estyneisyys erittäin vahva
Kaltoin kohtelu erittäin vahva
Ulkopuolisuus erittäin vahva
Riittämätön itsekontrolli erittäin vahva
Riippuvuus erittäin vahva
Hylkääminen vahva
Tunnevaje vahva
Oikeutus vahva
Epäonnistuminen vahva
Rankaisevuus vahva
Hyväksynnän haku keskivahva
Kietoutuneisuus keskivahva
Vajavuus keskivahva
Alistuminen keskivahva
Uhrautuminen keskivahva
Vaativuus heikko

Laitan tähän vaan nuo erittäin vahvoina tulevat tunnelukot. Tuo suojattomuuden tunnelukko on mielestäni minulla ykkönen. Sanoin sen terapeutillekin. Tragikoomista että vaikka tulen alkoholistiperheestä niin äitini ylihuolehtivuus on saanut aikaan tuon pahimman tunnelukon...

Suojattomuus

Tunnelukon voimakkuus: erittäin vahva
Testin suorittaneista 10% sai saman voimakkuuden tulokseksi. 54% sai vähintään keskivahvan tulokseksi. Vastauksesi:
Pelkään ja olen huolissani siitä että minä itse tai läheiseni sairastuvat tai joutuvat onnettomuuteen. 6
Murehdin jatkuvasti raha-asioita ja pelkään että joudun vararikkoon tai menetän asemani. 6
Minusta maailma on vaarallinen paikka, vaaroja tuntuu olevan kaikkialla. 6

Olet kova huolehtimaan ja usein peloissasi - koet olosi turvattomaksi. Murehdit kohtuuttomasti terveyttäsi, vaaroja tai onnettomuuteen joutumista, taloudenhoitoa tai kontrollin menettämistä. Saatat valita kumppanin joka auttaa ja suojelee sinua tai odotat että kumppanisi on peloton ja vahva - kyvykäs suojelemaan sinua vaaroilta. Pelkosi saattavat aiheuttaa sinulle ahdistus- tai paniikkikohtauksia - tai sitten olet jatkuvasti enemmän tai vähemmän ahdistunut etkä voi nauttia arjesta. Saatat turvautua riippuvuuksiin ahdistuksen helpottamiseksi. Pyrit varmistumaan että olet turvassa. Siksi olet oppinut välttelemään riskejä: hissejä, autoilua, kaupungilla liikkumista, matkustamista, investointeja tai uramahdollisuuksia - pitäydyt mieluummin vanhassa tutussa ja turvallisessa. Pelot rajoittavat elämääsi ja läheisiäsi joiden täytyy sopeutua pelkoihisi. Jatkuva murehtiminen ja vaarojen välttely tyypillisesti lisää entisestään välttelykäyttäytymistä ja voimistaa pelkoja ja suojattomuuden tunnelukkoa.

Pessimistisyys

Testin suorittaneista 17% sai saman voimakkuuden tulokseksi. 70% sai vähintään keskivahvan tulokseksi. Vastauksesi:
Kiinnitän paljon huomioita elämän negatiivisiin asioihin. 6
Vaikka jotain hyvää tapahtuisi, pelkään että seuraavaksi tapahtuu jotain ikävää. 5
Pyrin olemaan huolellinen etten tekisi vääriä asioita, jotka voivat johtaa katastrofiin. 6

Olet pessimisti, ja kiinnität huomiota enemmän elämäsi kielteisiin kuin positiivisiin asioihin. Olet kova huolehtimaan ja murehdit tulevia tapahtumia tai tilanteita. Jos asiat tuntuvat menevän hyvin, se vaikuttaa vain väliaikaiselta. Jos jotain hyvää tapahtuu. odotat että jotain pahaa on tapahtumassa seuraavaksi. Pelkäät, että saatat tehdä päätöksiä jotka johtavat kriisiin tai katastrofiin. Pelkäät virheitä ja pyrit siksi olemaan mahdollisimman huolellinen.

Emotionaalinen estyneisyys

Testin suorittaneista 18% sai saman voimakkuuden tulokseksi. 68% sai vähintään keskivahvan tulokseksi. Vastauksesi:
Minun on vaikea ilmaista tunteitani spontaanisti. 6
Sisälleni kertyy vihaa ja mielipahaa, joita en juurikaan ilmaise. 5
Pyrin kontrolloimaan itseäni etteivät tunteet vie minua mukanaan. 5

Sinun on vaikea ilmaista tunteitasi spontaanisti. Sinusta on hämmentävää ilmaista positiivisia kiintymyksen tai välittämisen tunteita toisille ihmisille. Uskot että tunteet on parempi pitää sisällään ja siksi pyrit kontrolloimaan itseäsi, varsinkin muiden seurassa. Sisällesi on luultavasti kertynyt paljon vihaa ja mielipahaa, joka on ilmaisematta. Sinusta saattaa tuntua että olet kuin painetynnyri, joka saattaa purkautua milloin tahansa, siksi yrität hallita tekemisiäsi ja tunteitasi.

Kaltoin kohtelu

Testin suorittaneista 15% sai saman voimakkuuden tulokseksi. 60% sai vähintään keskivahvan tulokseksi. Vastauksesi:
En luota toisiin ihmisiin kovin helposti vaan uskon että minut ennen pitkää petetään tai minua loukataan. 5
Läheiset ihmiset ovat käyttäneet minua hyväkseen tai kohdelleet minua kaltoin. 4
Suojelen itseäni ja pidän ihmiset etäällä etteivät he voi loukata minua. 6

Pelkäät, että ihmiset haavoittavat, huijaavat, loukkaavat, pahoinpitelevät tai käyttävät sinua jollain tavoin hyväkseen. Et luultavasti koe oloasi luottavaiseksi ja turvalliseksi vaan näet uhkakuvia ihmissuhteissasi. Sinun on yleensä vaikea luottaa ihmisiin. Saatat suhtautua epäillen toisten aikomuksiin ja uskot läheistesi pettävän sinut tavalla tai toisella. Et päästä ketään lähellesi etkä uskalla avautua ihmissuhteissasi. Olet varovainen ja saatat testata ovatko ihmiset luottamuksesi arvoisia. Saatat kuitenkin viehättyä ihmisistä jotka ovat hyväksikäyttäjiä ja annat heidän kohdella itseäsi huonosti. Toistuvat hyväksikäytön kokemukset vahvistavat tunnelukkoa ja syövät omanarvon tunnetta. Tämä voi johtaa siihen, että sinun on vaikea päästä suhteesta jossa sinua kohdellaan kaltoin.

Ulkopuolisuus

Testin suorittaneista 15% sai saman voimakkuuden tulokseksi. 64% sai vähintään keskivahvan tulokseksi. Vastauksesi:
En oikein sovi joukkoon vaan koen usein itseni ryhmässä ulkopuoliseksi. 5
Olen perustavaa laatua olevalla tavalla erilainen kuin muut. 6
Välttelen sosiaalisia tilanteita koska joudun olemaan niissä varuillani. 4

Tunnet usein ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa ja se saa sinut välttelemään niitä. Ehkä tunnet itsesi erilaiseksi, muita huonommaksi keskustelijaksi ja siksi ulkopuoliseksi. Uusien ihmisten kanssa tunnet olosi epämukavaksi ja hermostuneeksi etkä oikein tiedä mitä sanoisit. Saatat arkailla huomion kohteena olemista ja jännittää esiintymistä. Ahdistuneena mietit mitä muut ajattelevat sinusta. Hermostuneena et kykene käyttämään sosiaalisia taitojasi vaan menetät varmuutesi ja vetäydyt. Olet ehkä tottunut välttelemään kanssakäymisiä ja sosiaalisia tilanteita siinä määrin että se tuntuu ihan luonnolliselta - kuitenkin jokin sinussa kaipaa samalla läheisempää yhteyttä kanssaihmisiin. Ryhmässä saatat teeskennellä olevasi enemmän muiden kaltainen tai haluat antaa hyvän vaikutelman itsestäsi. Saatat hankkiutua työskentelemään tehtävissä, jossa ei vaadita paljon vuorovaikutusta. Läheisissä suhteissa tunnet olosi varmemmaksi ja levollisemmaksi - voit olla enemmän oma itsesi. Toistuvat ulkopuolisuuden kokemukset vahvistavat tunnelukkoasi ja se saa sinut välttelemään entistä enemmän ikäviä sosiaalisia tilanteita.

Riittämätön itsekontrolli

Testin suorittaneista 14% sai saman voimakkuuden tulokseksi. 62% sai vähintään keskivahvan tulokseksi. Vastauksesi:
Olen impulsiivinen ja pitkästyn helposti, rutiinitehtävät ole minua varten. En aina mieti tekojeni seurauksia. 5
Minun on vaikea asettaa rajoja itselleni ja siksi teen liikaa asioita jotka ovat haitallisia minulle (esim. juon, syön, poltan, pelaan uhkapelejä). 6
Minun on vaikea hallita halujani, tunteitani ja mieleni yllykkeitä. Minun on vaikea ilmaista vihaa rakentavasti. 4

Olet impulsiivinen, annat mielijohteiden ohjata elämääsi. Sinun on vaikea keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa, koska mieleesi tulee toimintayllykkeitä ja haluaisit tehdä jotain muuta. Sinun on vaikea hallita omia halujasi, tunteitasi ja mielen yllykkeitä. Et aina mieti tekojesi seuraamuksia, mikä saattaa sinut ongelmiin. Olet ehkä joutunut ongelmiin auktoriteettien kanssa. Elämäsi on enemmän tai vähemmän kaaoksessa. Sinun voi olla vaikea ilmaista vihaasi rakentavasti, vaan se ilmenee raivokohtauksina ja sopimattomana käyttäytymisenä. Itsekurin ja rajojen puute johtaa helposti riippuvuuksiin: juomiseen, tupakointiin, ylensyöntiin, seksiriippuvuuteen, nettiriippuvuuteen tai muuhun ongelmakäyttäytymiseen. Aloitat hankkeita hetken mielijohteesta, mutta hankkeet jäävät usein puolitiehen, ja niitä useita menossa yhtä aikaa. Työelämässä impulsiivisuutesi saattaa johtaa toistuviin epäonnistumisiin, kun et pääse tavoitteisiisi. Ihmissuhteissa saatat etäännyttää läheisesi käyttäytymiselläsi. Saatat tuntea vetoa vaativiin, järjestelmällisiin ja kurinalaisiin ihmisiin, jotka tuovat vastapainoa kurittomuuteesi.

Riippuvuus

Testin suorittaneista 9% sai saman voimakkuuden tulokseksi. 48% sai vähintään keskivahvan tulokseksi. Vastauksesi:
En pärjää yksin vaan tarvitsen toisia jotta selviän arjen vastuissa. En osaa huolehtia itsestäni. 5
Minun on vaikea luottaa omaan kykyyni tehdä oikeita päätöksiä yksinkertaisissakin asioissa. 2
Välttelen vastuuta, aloitteellisuutta ja haasteellisia tilanteita, koska en luota kykyihini. 6

Uskot, että olet jollain tavalla kykenemätön pitämään itsestäsi huolta. Et luota omaan arviointikykyysi. Tarvitset siksi muita ihmisiä kannattelemaan ja tukemaan sinua ja pitämään sinusta huolta. Olet riippuvainen läheisistäsi etkä ole itsenäinen, omillaan pärjäävä aikuinen. Luultavasti olet edelleen läheisissä tekemisissä vanhempiesi kanssa, jotka vaikuttavat elämääsi voimakkaasti. Päätösten tekeminen on sinusta vaikeaa, kysyt ehkä neuvoa ja vahvistusta muilta, muutat mieltäsi monta kertaa ja lopuksi saatat olla kuitenkin epävarma päätöksestäsi. Saatat vältellä vastuuta, aloitteellisuutta ja haasteellisia tilanteita. Tunnet luultavasti ahdistusta ja epätoivoa jos joudut ottamaan enemmän vastuuta kuin mihin tunnet kykeneväsi. Ehkä ainoa keinosi selviytyä on lyöttäytyä yhteen vahvan henkilön kanssa joka pitää sinusta huolta mutta myös määrää elämästäsi - näin riippuvuus toisesta kasvaa ja tunnelukko voimistuu.

---
Suojattomuus
Äidin vaikutus: erittäin vahva
Isän vaikutus: vahva

Pessimistisyys

Emotionaalinen estyneisyys

Riippuvuus
Isän vaikutus: keskivahva

Kaltoin kohtelu
Äidin vaikutus: heikko
Isän vaikutus: erittäin vahva

Ulkopuolisuus

Äidin vaikutus: vahva

Ulkopuolisuus Äidin vaikutus: heikko
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2014 01:11

Mistä sä noi isän ja äidin vaikutusten voimakkuudet sait?
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 01:11

Pinja kirjoitti:Minun puolestani riitely loppui nyt, vieläkö jatkat?

Sinä olet riidellyt yksinäsi koko päivän. Se on loppu heti kun se sinulle sopii.
tris

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 01:12

Pinja kirjoitti:Mistä sä noi isän ja äidin vaikutusten voimakkuudet sait?

Kun teet tunnelukkotestin niin pääset alhaalta jatkamaan siihen kumpaa vanhempaa saat mistäkin tunnelukosta kiittää :roll:
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2014 01:13

Niin kuin itsekin ymmärrät, kannattaa terapiassa ensin keskittyä purkamaan noita erittäin vahvoja tunnelukkoja, koska ne vangitsevat elämääsi eniten. Kannattaa pitää lista mielessä, että käsittelet ne kaikki terapiassa ja vaikka merkkaat mitä kaikkea olet käsitellyt tai teet testin uudestaan, että tiedät mitä vielä pitäisi käsitellä.
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 01:18

Toisaalta eivät nuo tunnelukot ja vanhemmuuden vaikutukset mene yksi yhteen. Minulla on erittäin vanha ulkopuolisuuden tunnelukko vaikka ainoastaan se voi vaikuttava asia löytyy että häpesin kun isä oli päivisin kännissä

Ulkopuolisuus

Tunnelukkosi voimakkuus: erittäin vahva

Hän arvosteli sosiaalisia taitojani, ulkonäköäni tai puhetapaani. 1
Hän sai minut tuntemaan erilaisuutta muihin lapsiin verrattuna. 2
Häpesin häntä. 1

Hän arvosteli sosiaalisia taitojani, ulkonäköäni tai puhetapaani. 1
Hän sai minut tuntemaan erilaisuutta muihin lapsiin verrattuna. 2
Häpesin häntä. 5
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2014 01:28

Psykoterapian vaikuttavuuttakin voisit testata niin, että nyt kun olet tehnyt tuon tunnelukkotestin niin teet saman testin psykoterapian edetessä ja loputtua.
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 01:40

Mutta ainakin tuo riittämätön itsekontrolli on suht selvä

Tunnelukkosi voimakkuus: erittäin vahva
Äidin vaikutus: vahva
Hän antoi minun raivostua ja menettää kontrollini ilman seuraamuksia. 3
Hän ei asettanut selkeitä ja johdonmukaisia sääntöjä minulle. Hän antoi helposti periksi. 5
Hänellä oli vaikeuksia kontrolloida itseään ja menetti malttinsa usein. 5

Hän antoi minun raivostua ja menettää kontrollini ilman seuraamuksia. 3
Hän ei asettanut selkeitä ja johdonmukaisia sääntöjä minulle. Hän antoi helposti periksi. 4
Hänellä oli vaikeuksia kontrolloida itseään ja menetti malttinsa usein. 5
---

En ollut lapsena raivostuvainen että vaikea arvioida tuota ekaa kysymystä. Mutta inhosin vaatekaupoissa käymistä kun 80-luvulla kaikki vaatteet tehtiin niin koviksi että niiden käyttö sattui. Muistan heittäneeni jossain tuollaisessa tilanteessa pillitys-itkukohtauksen joka oli ikätasoani alla kun sentään olin joku 12v kun kaikki nahkakengät sattuivat. Myyjä menetti hermonsa meidän kanssa. Myöskään en oikeastaan tarvinnut sääntöjä kun en halunnut ollakaan ulkona joten mihin olisin tarvinnut jotain kotiintuloaikoja? Olisin tarvinnut jonkun kotonapoisoloajan etten olisi päässyt kotiin tiettyinä kellon aikoina. Mutta kumpikin vanhemmista olivat omalla tavallaan hyvin reaktiivisisia. Isä yleensä aina ärtynyt ja äiti useimmiten ok ja joustava mutta heitti säännöllisin väliajoin täysin arvaamatta hillittömät raivarit jostain pikkuasiasta. Yleensä menkkoja ennen. Kerran siitä kun kysyin kylpylässä "Etkö ottanut edes hoitoainetta mukaan?!" Niin tuo "edes" sana oli hänelle niin hillitön loukkaus että huusi siellä kylpylässä mulle varmaan tunnin kun oli niin joustanut että kehtaan sanoa *edes* hoitoainetta!
tris

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 01:41

Pinja kirjoitti:Psykoterapian vaikuttavuuttakin voisit testata niin, että nyt kun olet tehnyt tuon tunnelukkotestin niin teet saman testin psykoterapian edetessä ja loputtua.

Joo, se varmaan tehdäänkin juuri noin.
tris

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 02:05

Testin tulokset: vastuullisen aikuisuuden voimakkuus

57%

Vastuullinen aikuisuus näkyy minussa vahvimmin näissä kohdissa:
Annan itseni olla välillä lapsenkaltainen, leikkisä ja spontaani. 6
Osaan pyytää toisilta apua, jos en itse osaa tai tiedä. 5
Osaan antaa itselleni ja toisille anteeksi. 5
Puutun aktiivisesti ja rakentavasti asioiden kulkuun, kun asiat eivät mene toivomallani tavalla. 5
Osaan sanoa, miltä minusta tuntuu. 5
Suhteeni läheisiin ihmisiin, sukulaisiin ja ystäviin ovat kunnossa. 5
Osaan edellyttää toisilta ihmisiltä vastuun kantamista. 4
Pystyn tekemään asioita pitkäjänteisesti päästäkseni itselleni tärkeään tavoitteeseen. 4
Minulla ei ole tarvetta tehdä toisin vaikutusta tai miellyttää heitä. 4
Keskustelen tunteistani, toiveistani ja tarpeistani. 4

Vastuullinen aikuisuus näkyy minussa heikoiten näissä kohdissa:
Luotan taitoihini, osaamiseeni ja siihen että selviän. 2
<clip>

Mutta elämähän päättyy jokaisen meidän kohdalla siihen ettemme selviä. Kuolemme viimeistään 80-90 -vuotiaina ja aika monet paljon aikaisemminkin. Miksi on vastuullista aikuisuutta uskoa selviävänsä kun toistaiseksi ihmisten selviytymysprosentti elämästä on puhdas nolla?
tris

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 02:12

Pinja kirjoitti:Tris miten terapiasta saisi hyötyä tunnelukkojen uhrautuminen ja suojautuminen kohdalla, mitä mun pitäis siellä käsitellä?

En tiedä millaista terapiaa käyt mutta varmaan olette jo käsitelleet noita ongelmia mutta ehkä jollain toisella nimellä. Jos asia mietityttää niin voithan ottaa tulokset mukaan terapiaan. Uskon kyllä että terapeuttisi tuntee nuo ongelmat pitkän terapian jälkeen kun esim. joku uhrautuminen on sellainen ongelma että se tulee nopeasti esille. Joku toinen tunnelukko voi piileskellä taustalla mutta tuskimpaan kumpikaan noista,
tris

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 02:18

Pinja kirjoitti:Uhrautuminen ja suojattomuus eivät mielestäni oikein sovi yhteen. Jos uhrautuu täytyy olla luottoa ja turvallisuuden tuntua siitä, että on itse kuitenkin suojassa ja myös luottoa, että pystyy suojaamaan toista uhrautumisen kautta.

Psyyke on harvoin looginen. Uhrautuja pyrkii ostamaan uhrauksillaan suojaa muttei missään sanota että hän luottaa sen onnistuvan. Tuo on hyvä pointti että uhrautuja luottaa siihen että hänellä varaa uhrautua. Mutta psyyke ei toimi matemaattisen loogisesti. Ristiriitaisten asioiden pelkääminen samaan aikaan on mahdollista.
Viimeksi muokannut tris päivämäärä 18.05.2014 02:19, muokattu yhteensä 1 kerran
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2014 02:19

tris kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Tris miten terapiasta saisi hyötyä tunnelukkojen uhrautuminen ja suojautuminen kohdalla, mitä mun pitäis siellä käsitellä?

En tiedä millaista terapiaa käyt mutta varmaan olette jo käsitelleet noita ongelmia mutta ehkä jollain toisella nimellä. Jos asia mietityttää niin voithan ottaa tulokset mukaan terapiaan. Uskon kyllä että terapeuttisi tuntee nuo ongelmat pitkän terapian jälkeen kun esim. joku uhrautuminen on sellainen ongelma että se tulee nopeasti esille. Joku toinen tunnelukko voi piileskellä taustalla mutta tuskimpaan kumpikaan noista,

Ajatteletko niin, että uhrautumisesta tai suojattomuudesta ei välttämättä ole minulle mitään ongelmaa, vaan että olen luonteeltani hyvin taipuvainen niihin?
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 02:22

Kaikista tunnelukoista on haittaa. Varmaan parasta olisi ottaa asia kuitenkin puheeksi terapeuttisi kanssa ettet jää yksin murehtimaan asiaa. Sinulla oli kuitenkin vähemmän erittäin vahvoja tunnelukkoja kuin minulla joten ehkä olet jo purkanut joitain niistä terapiassasi?
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2014 02:30

Harmi etten tehnyt ennen terapiaan menoa tuota tunnelukkotestiä, olisi ollut kiva tietää miten terapia on edistynyt ja mitkä muut lukot ovat olleet suurimpia ongelmiani. Luultavimmin joku noista vahvoista on saattanut olla erittäin vahva, pystynkö päättelemään mitkä ovat ehkä olleet noista vahvoista erittäin vahvoja?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2014 02:40

Sen ainakin tiedän etten ole saanut lisää terapian edetessä noita erittäin vahvoja tunnelukkoja, koska sen olen varmaksi tiennyt jo ennen terapiaan menoa, että olen uhrautuvainen ja koen suojattomuutta. Ja ne olivat jo siinä vaiheessa erittäin vahvoja. Itse asiassa kaksi vaikeinta asiaa, jotka tuottivat koko ajan lisää ongelmia. Nyt ongelmien lisätuotto on loppunut, mutta häiritsevät kuitenkin edelleen erittäin vahvoina. Uhrautuvaisuuteni ja suojattomuus olivat suurin syy aloittaa terapia, mutta en ole edelleenkään siis päässyt niistä eroon. Siinä mielessä koen terapian saavutuksen olevan tuottamaton, koska alkusyy mennä ei ole muuttunut.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2014 16:46

tris mulla oli vaativuus kanssa heikko.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.05.2014 20:42

Ystäväni, jolla tulee tänä vuonna 20. terapiavuosi täyteen sai tunnelukkotestissä 6 erittäin vahvaa tunnelukkoa. Hän on käynyt 17 vuotta vain kerran viikossa terapiassa.
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 19.05.2014 20:51

joo, kaikki eivät parane terapiassa. en tiedä johtuuko siitä että henkilö on liian sairas vai että terapeutti on taitamaton/väärä hänelle.
tris

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.05.2014 21:26

Myös elämänkulku vaikuttaa siihen onko paraneminen mahdollista vai eikö ole. Paineet altistavat sairauden uusiutumiselle ja kroonistumiselle, eivätkä parhaatkaan psykoterapiat ja psykoterapeutit mahda sille asialle mitään. Lopulta psykoterapian keinoin voidaan vain lievittää oireita ja tehdä potilaan elämä siedettäväksi niin, että hän pärjää niin elämänsä kuin sairautensa kanssa ja selviytyy hengissä.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa