Sijauspatja

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Sijauspatja

ViestiKirjoittaja tris » 01.04.2014 22:30

Pitäisi ostaa uusi sijauspatja kun vanha on röhjääntynyt ja tahrainen. Mutta mistä tiedän millaisen ostan? Tässä on Ikean sijauspatjat http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categ ... oom/24826/ . Kertooko eniten patjan hinta, paksuus vai sen materiaali laadusta?
tris

Re: Sijauspatja

ViestiKirjoittaja santra » 01.04.2014 23:21

Sijauspatja on se turha lisä vuoteessa , lisä, joka aina on mykkyrällä lakanan alla ja aiheuttaa muutakin epämukavuutta vuoteessa. Paksu kunnollinen joustinpatja ja sen päällä ohuempi hyvin paikoillaan pysyvä patja on minun ratkaisuni ja hyväksi havaittu:)
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.04.2014 00:24

Mistä te puhutte? 2 patjaa päällekkäin!?

Itse tarvitsen vain kiven pään-aluseksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.04.2014 00:30

Psykopatologia kirjoitti:Mistä te puhutte? 2 patjaa päällekkäin!?

Selkärangan nikamat kipeytyvät ilman patjaa maatessa, mutta toista se on selkärangattomilla.

Eikä kaikilla ole riittävän kova pää kivityynylle painettavaksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja tris » 02.04.2014 01:04

santra kirjoitti:Sijauspatja on se turha lisä vuoteessa , lisä, joka aina on mykkyrällä lakanan alla ja aiheuttaa muutakin epämukavuutta vuoteessa. Paksu kunnollinen joustinpatja ja sen päällä ohuempi hyvin paikoillaan pysyvä patja on minun ratkaisuni ja hyväksi havaittu:)

Eli petauspatja vai mitä oikein tarkoitat??
tris

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.04.2014 08:44

SleepCenter kirjoitti:(--)
Nykyään sijauspatjan keskeisin tehtävä on viimeistellä patjan tukiominaisuudet
Hyvä nukkumisergonomia parantaa yöunta sekä ennaltaehkäisee ja vähentää niska- ja selkäkipuja. Nukkumisergonomiaan vaikutetaan ennen kaikkea tyyny- ja patjavalinnoilla. Vaikka sijauspatja usein mielletään vain päälliseksi, joka helpottaa vuoteen sijaamista, voi sen merkitys nukkumisergonomiaan olla ratkaiseva. Sijauspatjan keskeisin tehtävä onkin viimeistellä kehon saama tuki ja vähentää kehoon kohdistuvaa painerasitusta.

Sijauspatjan alla oleva patja luo ryhdin nukkumisergonomialle eli linjaa kehon asennon ja antaa perustuen. Ilman oikeanlaista sijauspatjaa esimerkiksi joustinpatjalla ei kuitenkaan pysty nukkumaan kunnolla, vaan patja on liian kova ja mukautumaton vartaloon. Kuluneen sijauspatjan vähäisempi tuki ja tästä johtuvat virheasennot voivat tuntua kehossa aamuisin kipuna tai selän jäykkyytenä. Jos nukkujan on hankala löytää mukavaa nukahtamisasentoa, on tyynyn ja alapatjan tarkistamisen ohella syytä kiinnittää huomiota myös sijauspatjaan.
(--)
http://www.sleepcenter.fi/sijauspatja-p ... -keksitty/

Pitkä artikkeli, mutta tuossa on ehkä se oleellisin sijauspatjoista.
Kahvi

ViestiKirjoittaja tris » 02.04.2014 12:55

santra kirjoitti:Sijauspatja on se turha lisä vuoteessa , lisä, joka aina on mykkyrällä lakanan alla ja aiheuttaa muutakin epämukavuutta vuoteessa. Paksu kunnollinen joustinpatja ja sen päällä ohuempi hyvin paikoillaan pysyvä patja on minun ratkaisuni ja hyväksi havaittu:)

Tuollaista tarkoitin. Minulla on nyt kunnollinen joustinpatjasänky ja sen päällä n. 7 cm patja. Hyvin pysyy paikallaan eikä ilman sitä sängyssä voisi nukkuakaan.
tris

ViestiKirjoittaja tris » 02.04.2014 13:00

Kahvi kirjoitti:
SleepCenter kirjoitti:(--)
Nykyään sijauspatjan keskeisin tehtävä on viimeistellä patjan tukiominaisuudet
Hyvä nukkumisergonomia parantaa yöunta sekä ennaltaehkäisee ja vähentää niska- ja selkäkipuja. Nukkumisergonomiaan vaikutetaan ennen kaikkea tyyny- ja patjavalinnoilla. Vaikka sijauspatja usein mielletään vain päälliseksi, joka helpottaa vuoteen sijaamista, voi sen merkitys nukkumisergonomiaan olla ratkaiseva. Sijauspatjan keskeisin tehtävä onkin viimeistellä kehon saama tuki ja vähentää kehoon kohdistuvaa painerasitusta.

Sijauspatjan alla oleva patja luo ryhdin nukkumisergonomialle eli linjaa kehon asennon ja antaa perustuen. Ilman oikeanlaista sijauspatjaa esimerkiksi joustinpatjalla ei kuitenkaan pysty nukkumaan kunnolla, vaan patja on liian kova ja mukautumaton vartaloon. Kuluneen sijauspatjan vähäisempi tuki ja tästä johtuvat virheasennot voivat tuntua kehossa aamuisin kipuna tai selän jäykkyytenä. Jos nukkujan on hankala löytää mukavaa nukahtamisasentoa, on tyynyn ja alapatjan tarkistamisen ohella syytä kiinnittää huomiota myös sijauspatjaan.
(--)
http://www.sleepcenter.fi/sijauspatja-p ... -keksitty/

Pitkä artikkeli, mutta tuossa on ehkä se oleellisin sijauspatjoista.

Ei tuossa ollut mitään käytännönapua siihen mikä noista ikean patjoista pitäisi valita.
tris

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.04.2014 13:10

tris kirjoitti:... Ei tuossa ollut mitään käytännönapua siihen mikä noista ikean patjoista pitäisi valita.

Eihän kukaan toinen voi sinulle kertoa, minkälainen sinun patjasi pitäisi olla.

Usein laatu korreloi hintaan, ja kunkin nukkujan anatomia, paino, mieltymykset sekä tottumukset ovat ratkaisevia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja tris » 02.04.2014 13:40

Täytyy kai käydä sitten ikeassa hipeltelemässä noita patjoja. Tai koklaamassa jos pystyy.
tris

ViestiKirjoittaja Maaria » 02.04.2014 20:56

Ties kuinka vanha koinsyömä fossiili tuo minun patjani.
Olen joskus aikaisemmin nukkunut lattialla patjan päällä ja pidin siitä.
(Olla lähempänä maata)
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.04.2014 21:07

Meillä on myös sujauspeitto.

Minäkin pidän kesällä kuumalla ilmalla lattialla nukkumisesta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.04.2014 21:21

Psykopatologia kirjoitti:Mistä te puhutte? 2 patjaa päällekkäin!?

Ilmankos taannoin ostelit tyynyjä; iän myötä kivi varmaan alkaa tuntua epämukavalta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.04.2014 08:52

tris kirjoitti:Täytyy kai käydä sitten ikeassa hipeltelemässä noita patjoja. Tai koklaamassa jos pystyy.

Joo kyllä toi sijauspatja kannattaa ihan koklata. On vähän niinkuin kengät, varmaksi ei sopivuutta tiedä ellei kokeile.

Jos Ikeassa ei pääse kokeilemaan, niin vaihda liikettä.
Kahvi

Paluu Romulaatikko