Mirri kirjoitti:Hoitopaikkani oli kirkon Perheasiainneuvottelukeskus, jolta kaupunki osti palveluja ja joka teki yhteistyötä psykiatrisen erikoissairaanhoidon (silloinen MTT) kanssa. Neuvottelukeskuksella oli käytössään konsultoiva psykiatri.
Kuten sanoin, ei hoitojärjestelyssä ollut mitään laitonta, vaan kyseessä oli taho, jolta kaupunki osti hoitopalveluja, joita se ei itse kyennyt tuottamaan. Silloinen MTT oli tupaten täynnä minua sairaampia potilaita. Ja psykiatrit olivat sitä mieltä, että Perheasiainneuvotteluksekuksen osaaminen ja mahdollisuus tarjota tiivis hoitosuhde on minulle parasta saatavilla olevaa hoitoa, parempaa kuin mitä MTT harvatahtisine hoitajatapaamisineen pystyisi tarjoamaan.
Kyllästynyt kirjoitti:Mielestäni jo tuo, että kunta/kaupunki ostaa palveluja aatteelliselta yhdistykseltä on laitonta - ainakin silloin jos tarjolla ei vastaavaa ei-aatteellisen yhdistyksen tuottamaa palvelua.

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Mielestäni jo tuo, että kunta/kaupunki ostaa palveluja aatteelliselta yhdistykseltä on laitonta - ainakin silloin jos tarjolla ei vastaavaa ei-aatteellisen yhdistyksen tuottamaa palvelua.
Arvelen Suomessa olevan paikkakuntia, joilla ei ole yhdistyksiä tai yksityissektoria, jolta ostaa laadukkaita mielenterveys- ja psykiatrisia palveluja. Kirkon perheasiainneuvottelukeskusta pidetään pätevänä ja luotettavana yhteistyökumppanina ja palveluntarjoajana...
Mirri kirjoitti:... Kirkon perheasiainneuvottelukeskusta pidetään pätevänä ja luotettavana yhteistyökumppanina ja palveluntarjoajana. Siellä saatu hoito voi olla 'puolivillaista' riippuen työntekijöiden psykoterapeuttikoulutuksista, mutta huonoa se ei ole. Laittomuudesta puhumattakaan.
Niin oli silloin ja niin on edelleen.
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Mielestäni jo tuo, että kunta/kaupunki ostaa palveluja aatteelliselta yhdistykseltä on laitonta - ainakin silloin jos tarjolla ei vastaavaa ei-aatteellisen yhdistyksen tuottamaa palvelua.
Arvelen Suomessa olevan paikkakuntia, joilla ei ole yhdistyksiä tai yksityissektoria, jolta ostaa laadukkaita mielenterveys- ja psykiatrisia palveluja. Kirkon perheasiainneuvottelukeskusta pidetään pätevänä ja luotettavana yhteistyökumppanina ja palveluntarjoajana...
Tuollaisessa tapauksessa hoito pitää järjestää jollakin toisella paikkakunnalla. Sotii uskonnonvapauspykälää vastaan, että potilaan pitäisi mennä sellaisen aatteellisen/uskonnollisen yhdistyksen järjestämään hoitoon joka sotii hänen omaa vakaumustaan vastaan.

Mirri: Onneksi minulle kuitenkin tarjottiin 'puolivillaista' hoitoa. Saamani hoito ei ollut huonoa, sen sijaan eioo:n tarjoaminen olisi ollut tosi huono asia. Siinä vasta olisikin ollut jälkikäteen selittelemistä; miksei ole hoidettu missään eikä millään tavalla...
Kyllästynyt kirjoitti:Menisitkö sinä Saatananpalvojien järjestämään mielenterveyshoitoon?

Kuutar kirjoitti:Mirri: Onneksi minulle kuitenkin tarjottiin 'puolivillaista' hoitoa. Saamani hoito ei ollut huonoa, sen sijaan eioo:n tarjoaminen olisi ollut tosi huono asia. Siinä vasta olisikin ollut jälkikäteen selittelemistä; miksei ole hoidettu missään eikä millään tavalla...
Olen kyllä eri mieltä. Mielestäni huono tai vääränlainen hoito voi olla paljon huonompi vaihtoehto, kuin ei hoitoa ollenkaan. Itse mieluummin jonottaisin oikeanlaista hoitoa.

Mirri: Minun saamastani hoidostako olet eri mieltä, vai mistä?
Mirri: Nämä ovat myös kokemuksellisia ja tilannekohtaisia asioita. Aina jonottaminen ei ole paras mahdollisuus, vaan helposti ja nopeasti hoitoon pääseminen voi olla tärkeä asia.
Mirri: Mutta milläs sinäkään jonottaisit 'oikeanlaista' hoitoa, jos sinua ei laiteta/päästetä jonottamaan, vaan saamaasi hoitoa pidettäisiin sinulle hyvänä ja 'oikeanlaisena'? Yksi keino tietysti olisi lähetteen hakeminen yksityiseltä psykiatrilta, mutta eihän sekään auttaisi, jos psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ollaan sitä mieltä, ettet kuulu sinne.
Kuutar kirjoitti:Mirri: Minun saamastani hoidostako olet eri mieltä, vai mistä?
Omasta hoidostani. Mirri, muillakin on tällä palstalla kokemuksia mielenterveyspalveluista. Miksi sinä sivuutat muiden kertomukset?Mirri: Nämä ovat myös kokemuksellisia ja tilannekohtaisia asioita. Aina jonottaminen ei ole paras mahdollisuus, vaan helposti ja nopeasti hoitoon pääseminen voi olla tärkeä asia.
Kirjoitinkin, että itse mieluummin jonottaisin.

Mirri: Ok. Luulin, että olit eri mieltä minun saamastani hoidosta ja että sanoit sitä huonoksi.
Minäkö sivuutan muiden kertomukset?
tris kirjoitti:Toin kaiken esille työkykytesteissä mutta seuraus oli vaan että minua kohdeltiin kuin saastaa, kieltäydyttiin kirjoittamasta terapialähetettä ja sanottiin että pitäisi mennä A-klinikalle.
tris kirjoitti:Miksi en ymmärtänyt kun olinhan ravannut siellä 10v saamatta mitään apua. Nyt käyn psykpolilla vaan hakemassa terapialähetteen ja kerron terapeutille sitten tarkemmin.
Kuutar kirjoitti:Mirri: Mutta milläs sinäkään jonottaisit 'oikeanlaista' hoitoa, jos sinua ei laiteta/päästetä jonottamaan, vaan saamaasi hoitoa pidettäisiin sinulle hyvänä ja 'oikeanlaisena'? Yksi keino tietysti olisi lähetteen hakeminen yksityiseltä psykiatrilta, mutta eihän sekään auttaisi, jos psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ollaan sitä mieltä, ettet kuulu sinne.
Tuosta ongelmasta Kyllästynyt ja Hilppa juuri puhuivatkin, että ei saa lähetettä lääkärille, kun riittämätöntä hoitoa pidetään "oikeanlaisena".

Kuutar kirjoitti:Mirri: Ok. Luulin, että olit eri mieltä minun saamastani hoidosta ja että sanoit sitä huonoksi.
Kyllä. Nytkin oletit että minä puhuisin sinusta.

Mirri kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Mirri: Ok. Luulin, että olit eri mieltä minun saamastani hoidosta ja että sanoit sitä huonoksi.
Kyllä. Nytkin oletit että minä puhuisin sinusta.
Hyvä tietää, ettet kommentoinutkaan minun hoitoani vaikka siteerasit kirjoitustani, jossa kerroin omasta hoidostani.
Kuutar kirjoitti:Mirri: Onneksi minulle kuitenkin tarjottiin 'puolivillaista' hoitoa. Saamani hoito ei ollut huonoa, sen sijaan eioo:n tarjoaminen olisi ollut tosi huono asia. Siinä vasta olisikin ollut jälkikäteen selittelemistä; miksei ole hoidettu missään eikä millään tavalla...
Olen kyllä eri mieltä. Mielestäni huono tai vääränlainen hoito voi olla paljon huonompi vaihtoehto, kuin ei hoitoa ollenkaan. Itse mieluummin jonottaisin oikeanlaista hoitoa.

Kuutar kirjoitti:Siteerasin kirjoitustasi koska kerroin oman mielipiteeni aiheesta josta puhuit. Siis että minun mielestäni hoidotta jääminen voi olla joskus parempi vaihtoehto kuin vääränlainen hoito.

Mirri kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Mirri: Mutta milläs sinäkään jonottaisit 'oikeanlaista' hoitoa, jos sinua ei laiteta/päästetä jonottamaan, vaan saamaasi hoitoa pidettäisiin sinulle hyvänä ja 'oikeanlaisena'? Yksi keino tietysti olisi lähetteen hakeminen yksityiseltä psykiatrilta, mutta eihän sekään auttaisi, jos psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ollaan sitä mieltä, ettet kuulu sinne.
Tuosta ongelmasta Kyllästynyt ja Hilppa juuri puhuivatkin, että ei saa lähetettä lääkärille, kun riittämätöntä hoitoa pidetään "oikeanlaisena".
Käsittääkseni ainakin Hilppa puhui ihan eri asiasta. Eihän lääkärille tarvita lähetettä...
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Mirri: Mutta milläs sinäkään jonottaisit 'oikeanlaista' hoitoa, jos sinua ei laiteta/päästetä jonottamaan, vaan saamaasi hoitoa pidettäisiin sinulle hyvänä ja 'oikeanlaisena'? Yksi keino tietysti olisi lähetteen hakeminen yksityiseltä psykiatrilta, mutta eihän sekään auttaisi, jos psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ollaan sitä mieltä, ettet kuulu sinne.
Käsittääkseni ainakin Hilppa puhui ihan eri asiasta. Eihän lääkärille tarvita lähetettä...
Että ei saa lähetettä lääkärille, ei pääse lääkärin vastaanotolle, vaikka lääkäri työskentelee sen vastaanoton, jolla itse on potilaana, seinän takana. Perusteluista sille, että ei saa lääkäriaikaa, koska hoitotaho on kertonut lääkäriä voitavan konsultoida (sairaanhoitajan välityksellä). Hoitotiimi-ilmiötä myös käsiteltiin. Lisäksi kyse oli sairaanhoitajan porttina lääkärin vastaanotolle toimimisesta, "Portsari"-ilmiöstä tms.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Tuosta ongelmasta Kyllästynyt ja Hilppa juuri puhuivatkin, että ei saa lähetettä lääkärille, kun riittämätöntä hoitoa pidetään "oikeanlaisena".
Että ei saa lähetettä lääkärille, ei pääse lääkärin vastaanotolle, vaikka lääkäri työskentelee sen vastaanoton, jolla itse on potilaana, seinän takana. Perusteluista sille, että ei saa lääkäriaikaa, koska hoitotaho on kertonut lääkäriä voitavan konsultoida (sairaanhoitajan välityksellä). Hoitotiimi-ilmiötä myös käsiteltiin. Lisäksi kyse oli sairaanhoitajan porttina lääkärin vastaanotolle toimimisesta, "Portsari"-ilmiöstä tms.
Että ei saa lähetettä lääkärille? Tuo väite kaipaisi tarkempaa tarkastelua ja selittämistä; mitä tarkoitetaan sillä että ei saa lähetettä lääkärille.
Eihän lääkärille pääsemiseen tarvita lähetettä; sen sijaan julkiseen erikoissairaanhoitoon pääsemiseen tarvitaan. Lähetteen kirjoittaa lääkäri, ei hoitaja.
Hoitajat toimivat 'portteina', koska erikoissairaanhoidon lääkärit haluavat suodattaa potilaansa 'portin' lävitse. Tai ehkä lääkärit eivät halua, vaan he ovat pakotettuja siihen, että käyttävät hoitajia portteina/suodattimina.
Niin tai näin, lähete on tärkeä käsite, jota ei pitäisi sekoittaa muuhun suodattamiseen ja portteihin.
http://www.esshp.fi/lahete
Kyllästynyt kirjoitti:Vasta kun sanoin, että haluan itse puhua lääkärin kanssa, enkä odotella viikkoja saadakseni vastauksen mahdollisiin lisäkysymyksiin, hoitaja pitkin hampain suostui laittamaan minut jonoon odottamaan aikaa lääkärille - jonka sitten sainkin parin kuukauden päähän, mutta joka sitten peruttiin ja siirrettiin - joka sitten peruttiin ja siirrettiin - joka sitten peruttiin ja siirrettiin - ja taas peruttiin sekä ilmoitettiin, ettei minulle voida enää uutta lääkärinaikaa antaa, "koska heillä ei ole lääkäriä lainkaan".
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa