Kuutar kirjoitti:Mirri: Olen ikuisesti kiitollinen siitä, etten ole uskonut kaikkea nettifoorumilla syötettyä propagandaa, vaan olen hakenut - ja saanut - perusterveydenhuollon 'depressiohoitajalta' erittäin pätevää hoitoa.
Olisitko samaa mieltä, ellet olisi saanut lähetettä erikoissairaanhoitoon?
Olisin ja vielä nykyistäkin enemmän. Jos työterveyslääkärini ei olisi kirjoittanut lähetettä erikoissairaanhoitoon (tai ennen kaikkea, jos en olisi päässyt sinne!), minulla tietysti olisi käytettävissäni terveyskeskuksen psykiatrinen sairaanhoitaja - kävisin edelleen säännöllisesti hänen vastaanotollaan hänen hoidettavanaan.
Siinä tilanteessa olisi suoranainen luojan lykky, että kohdalle on osunut osaava ja pätevä terveyskeskuksen työntekijä, kun erikoissairaanhoito ilmoittaisi, ettei ole tarvetta psykiatriseen erikoissairaanhoitoon. Siksihän minusta tuntuukin niin hyvältä se, että tiedän terveyskeskuksesta löytyvän psykiatrian ammattilaisen - hän on siellä silloinkin ja ottaa vastaan, kun hoitosuhteeni keskussairaalaan päättyy. Tai jos ei ole hän, niin toivottavasti hänen tilallaan on joku toinen psykiatrian osaaja, psykiatrinen sairaanhoitaja.
Kuutar, mielestäni kysymyksesi on outo. Aivan kuin yksittäisen työntekijän aiheuttama pettymys tarkoittaisi sitä, että koko systeemi tuntuu huonolta. Eihän terveyskeskuksen psykiatrinen sairaanhoitaja kirjoittanut lähetteitä eikä päättänyt niistä millään lailla. Ja minä sain terveyskeskuksen psykiatriselta sairaanhoitajalta hyvää hoitoa aivan riippumatta siitä kirjoittiko työterveyslääkärini lähetteen vai eikö kirjoittanut...
Miksi olisin saamastani hoidosta toista mieltä, jos lääkäri ei olisi kirjoittanut lähetettä?