Fibromyalgia

Fibromyalgia

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.03.2014 21:10

Mitä tiedätte taudista. Olen ruennut epäilemään, että minulla saattaa olla se, koska
suurin osa oireista viittaa siihen. Sehän lienee kuuluu jonkinlaisiin reuma sairauksiin.
Minulla on kipuja ihan kaikkialla ja olen jatkuvasti uupunut, ja uupumus pahenee stressaavissa
tilanteissa. Lihakseni ovat kroonisesti jännittyneet ja yritän rentouttaa niitä.
Pahimmat alueet ovat kainalokuoppa, selässä vasemman lavan seutu ja takaraivossa.
Maaria

Re: Fibromyalgia

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.03.2014 21:20

Sen tiedän, että fibromyalgian voi laukaista traumatausta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.03.2014 21:40

Kannattaa käydä mittauttamassa myös kilpirauhasarvot, sillä olen kuullut, että jos kilpirauhasarvot eivät ole kohdallaan niin tulee kiputuntemuksia.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2014 22:08

Fibromyalgian kipupisteet ovat yleensä molemminpuolisia ja myös säryt ovat laaja-alaisia, niitä on vaikea paikantaa. Vaikka fibromyalgiaa sanotaan (tai sanottiin) suomen kielellä pehmytkudosreumaksi, sillä ei onneksi ole tekemistä reumatautien kanssa. Se ei näy laboratoriokokeissa ja se ei myöskään tuhoa kudoksia. Mutta inhottava vaiva se voi olla, eikä särkyjen kanssa kärvistelevää välttämättä lohduta tietää että ei tämä mitään vakavaa ole... Tulehduskipulääkkeiden syöminen on turhaa; ne eivät tepsi fibro-särkyihin.

Tässä minun tietämystäni entisenä fibromyalgiapotilaana. Entisenä, koska kyseinen sairaus on jo vuosia ollut muisto vain. Tai paremminkin niin, että kipupisteitä lukuunottamatta se on lähes oireeton. Kipupaikat ovat ja pysyvät, mutta ne suorastaan pirulliset laaja-alaiset säryt ovat nykyisin hyvin harvinaisia. Onneksi sain särkyvuosinani lievitystä amitriptyliinilääkityksestä; se on lääke, joka auttaa tehokkaasti - tai sitten ei auta.

Jill, nykyisin fibromyalgia on yleislääkäreillekin tuttu asia, joten se pystytään diagnosoimaan käsittääkseni aika hyvin. Ei tarvita erikoislääkäreitä siihen asiaan. Maallikkona arvelen, että vaivasi voisi olla jotakin muutakin kuin fibroa - liikunta kun on yksi tehokkaimmista fibromyalgian särkyjen kurissa pitäjistä. Voisiko olla yksipuolista liikuntaa tms., joka aiheuttaa jännityksiä lihaksiin. Vaikkapa pyöräily, joka herkästi jumittaa niskalihakset ja jumiutuneen niskan myötä tuntuu takaraivossa.

Fibroon ei ole mitään varsinaisia lääketieteellisiä hoitoja; amitriptyliini on ainoa tehokkaaksi tiedetty lääke, ja sekin auttaa vain suunnilleen puolta fibroa sairastavista. Yleensä fibron kanssa eletään omaa kroppaa kuunnellen. Myös liiallinen liikunta on pahasta fibroa sairastavalle. Stressi kuin stressi - se on särkyjen laukaiseva tekijä riippumatta siitä onko se fyysistä vai psyykkistä.

Tuoretta tietoa; Fibromyalgian taustalla on kivunsäätelyn ja autonomisen hermoston herkistyminen:
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tied ... istyminen/
Mirri

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.03.2014 22:34

Liikunnasta voin kertoa, että liikun säännöllisesti kävellen aika reipasta tahtia
n. 1-2 tuntia päivässä ja liikun lähes joka päivä. Mutta siisi liikunta on aika yskipuolista.
Toki venyttelen sitten aina liikunnan jälkeen ja joogaan noin. 1 tunnin verran.
Luulisi tosin kipujen lähentävän, koska venyttelen aina.
Näitä kipuja on ollut kuukauden verran.
Uupumus on päivittäistä ja pahenee esim. kaupungilla ja muissa stressaavissa tilanteissa.
Ihana olisi käydä fysioterapeutilla tai hierojalla, mutta ei ole varaa, sillä käyntejän
tulisi olla monta, että hieronta auttaa ja se maksaa.

Minun äidinäidilläni oli reuma. Voisiko olla perinnöllistä.
Minä en oikein koskaan tuntenut häntä. Tänään tuli vihaisen näköinen täti
minua vastaan ja jotenkin hän toi mieleeni äidinäidin.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.03.2014 23:26

Reumalla ilmeisesti tarkoitat niveliin liittyvää ja niveliä tuhoavaa tulehdussairautta. Sillä ei ole fibromyalgian kanssa mitään tekemistä, vaan reuma on ihan eri sairaus.
Fibromyalgian tiedetään olevan perinnöllistä ainakin sillä tavoin, että alttius periytyy. Nivelreuma sen sijaan ei periydy niin, että nivelreumaa sairastavan henkilön omainen sairastuisi fibromyalgiaan perinnöllisistä syistä. Lääketieteellisesti ajatellen fibromyalgialla ei ole niveliä ja muuta kudosta tuhoavien reumasairauksien kanssa mitään tekemistä; ei vaikka fibromyalgia on liitetty reumasairauksien joukkoon ja sitä sairastavilla on sijansa Reumaliitossa.

Googlailin taas ja löysin lisää kiintoisaa tietoa fibromyalgiasta:
Ennuste

Fibromyalgian ennuste on hyvä, vaikka parantavaa hoitoa ei ole. Useimpien potilaiden oireet lievittyvät joidenkin vuosien kuluessa. Kivut alkavat vähentyä noin 60 ikävuoden jälkeen. Fibromyalgia ei johda pysyviin elinvaurioihin eikä varsinaiseen invaliditeettiin.

Mahdollisuuksien mukaan on hyvissä ajoin huolehdittava sopeutumisesta työelämään. Esimerkiksi vuorotyö tai vetoinen työympäristö ovat oireita pahentavia tekijöitä. Monet joutuvat kuitenkin hakeutumaan eläkkeelle joko samanaikaisen muun sairauden tai vaikean fibromyalgian aiheuttamien psyykkisten oireiden vuoksi. Eläkkeistä päättävät viranomaiset ovat sitä mieltä, ettei pelkkä fibromyalgia ole pysyvän työkyvyttömyyden syy.

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen ... romyalgia/

Tosiaankin minun oireeni ovat lievittyneet ikääntymisen myötä. Luulen samoin käyneen äidilleni, joka parhaassa työiässään sairasti aika pahaa ja invalidisoivaa fibromyalgiaa - aikana, jolloin sitä pidettiin luulotautina ja kummallisia kolotuksia valittaville potilaille naureskeltiin. Toisaalta aiemmin luultiin fibron oireilun pahenevan vanhetessa, joten olen ihmetellyt nykyistä oireettomuuttani.

Sitä olen joskus miettinyt, että kuinkahan moni 'reumatismi' diagnosoitaisiin nykyisin fibromyalgiaksi. Perinteinen 'reumatismi' kai on jomottavaa/kolottavaa särkyä siellä sun täällä ilman, että 'reumatismia' poteva sairastaisi mitään oikeaa reumaa. 'Reumatismi' oireili kylmän/kuuman, vedon, ilmanpaiden vaihteluiden sun muun seurauksena - juuri kuten fibrolla on tapanaan tehdä.
Mirri

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet