Psykopatologia kirjoitti:Mielen sairaudet ja häiriöt vaikuttavat tavallisesti ilkeään suuntaan.
Tekeekö mielen sairaus ilkeäksi?
Psykopatologia kirjoitti:Mielen sairaudet ja häiriöt vaikuttavat tavallisesti ilkeään suuntaan.

santra kirjoitti:Psykopatia on viralliseen tautiluokitukseen kuulumaton luonnehäiriö, ei sinänsä mielensairaus, näin minä olen käsittänyt, vaan epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön yksi osa
No en minä tarkoittanut varsinaisesti psykopaatteja tai narsisteja tai sosiopaatteja, vaan kroonisesti henkisesti sairaita jotka purkavat omaa turhautuneisuuttaan ympäristöönsä.
Hilppa kirjoitti:Joskus on esitetty, että masennus tarttuu. Kun joku on kroonisen negatiivinen, ympärillä olevat ihmiset alkavat vieroksua ynseämielistä ja vastata samoin hänelle.
Entä jos masennus onkin virus?

Mirri kirjoitti:Tekeekö mielen sairaus ilkeäksi?Psykopatologia kirjoitti:Mielen sairaudet ja häiriöt vaikuttavat tavallisesti ilkeään suuntaan.
Mielen sairaudet eivät tee ihmistä ilkeäksi, eivätkä ne vaikuta niin, että ihminen muuttuisi millään lailla 'ilkeään suuntaan'. Noin uskon ja luulen.
Ehkä ei pitäisi niputtaa yhteen psykiatrisia sairauksia ja persoonallisuuden häiriöisyyksiä. Kenties häiriöinen persoonallisuus voi tehdä ihmisen ilkeäksi, muttei sekään välttämättä eikä aina; häiriöisyyksiä on monenlaisia siinä kuin
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Joskus on esitetty, että masennus tarttuu. Kun joku on kroonisen negatiivinen, ympärillä olevat ihmiset alkavat vieroksua ynseämielistä ja vastata samoin hänelle.
Mitä vaikeampi masennus sitä varmemmin depressiota sairastava potilas ei jaksa olla toisten edessä 'kroonisen negatiivinen' tai 'ynseämielinen'. Niinpä ainakin vakavan masennuksen tartunnalta ympäristö on turvassa.
Luulen, että vakavat masennukset eivät näyttäydy ympäristössä 'kroonisena negatiivisuutena' ja 'ynseämielisyytenä'. Ennemminkin niin, että mitä vakavampi depressio sitä varmemmin potilas tekee kaikkensa peittääkseen sen - hän näyttää hämmästyttävän elämänmyönteiseltä ja elinvoimaiselta ihmiseltä.
Mielestäni arkielämässä päälle näkyvän 'kroonisen negatiivisuuden' ja 'ynseämielisyyden' syitä kannattaisi etsiskellä muualta kuin depressiosta. Toki masennus voi olla mukana sellaisessa käyttäytymisessä, mutta masennus ei ole käyttäytymisen syy eikä aiheuttaja.
trisse (uusi) kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Joskus on esitetty, että masennus tarttuu. Kun joku on kroonisen negatiivinen, ympärillä olevat ihmiset alkavat vieroksua ynseämielistä ja vastata samoin hänelle.
Mitä vaikeampi masennus sitä varmemmin depressiota sairastava potilas ei jaksa olla toisten edessä 'kroonisen negatiivinen' tai 'ynseämielinen'. Niinpä ainakin vakavan masennuksen tartunnalta ympäristö on turvassa.
Luulen, että vakavat masennukset eivät näyttäydy ympäristössä 'kroonisena negatiivisuutena' ja 'ynseämielisyytenä'. Ennemminkin niin, että mitä vakavampi depressio sitä varmemmin potilas tekee kaikkensa peittääkseen sen - hän näyttää hämmästyttävän elämänmyönteiseltä ja elinvoimaiselta ihmiseltä.
Mielestäni arkielämässä päälle näkyvän 'kroonisen negatiivisuuden' ja 'ynseämielisyyden' syitä kannattaisi etsiskellä muualta kuin depressiosta. Toki masennus voi olla mukana sellaisessa käyttäytymisessä, mutta masennus ei ole käyttäytymisen syy eikä aiheuttaja.
Hyvä Jumala näitä sun juttujasi välillä. Et lue mitään, et tutustu mihinkään tutkimuksiin tai edes diagnostisiin kriteereihin vaan hatustasi vedät mutuntumalla kaiken! Irtoaminen todellisuudesta alkaa olla pelottavaa...

Psykopatologia kirjoitti:23.55
Eikä otsikkoa voi lukea niin, että Tekeekö yksin mielen sairaus ilkeäksi?

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa