Asumisessa tärkeintä?

Asumisessa tärkeintä?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.03.2014 12:48

Mikä sinulle on tärkeintä asumisessa?

Tässä asumis-asiaa voisi olla hedelmällistä tarkastella vastinpareina,
esimerkiksi sijainti vs. koko; liikenneyhteydet vs. luonnonrauha; yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Asumisessa tärkeintä?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.03.2014 13:03

Minulle sijainti on ykkönen - siis ydinkaupunki; pääsee helpolla bailaamaan
ja työnkin kannalta. Voisin asua kuinka "pienesti" tahansa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 06.03.2014 13:26

Tärkeysjärjestyksessä:

Liikenneyhteydet
Sijainti
Asunnon koko

Mikäli kaupunginosassa on hyvät palvelut lähellä voisi muuttua:

(Palvelut)
Asunnon koko
Liikenneyhteydet
Sijainti

Olen tullut vanhemmiten tilaa rakastavaksi. Nykyinen 32,5 on riittävä mutta enää 20 neliötä ei kelpaisi
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 06.03.2014 13:26

PP teki yhden kiinnostavan keskustelunaloituksen... :o
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Rane » 06.03.2014 15:20

Minulle tärkeätä on asunnon sijainti. Haluan asua lähellä omaisiani. Tärkeätä on myös, että asunto on terveellinen ja turvallinen. Vaikka asunnossani on neliöitä, niin oleskelen ja viihdyn aika pienellä alueella. Tuloistani noin puolet menee vuokraan. Omistusasuntoa en pysty hankkimaan.
Rane

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.03.2014 16:49

Sijainti. Pitää olla joki lähellä tai tunturi, molemmissa asunnoissa niin onkin. Eläimillä pitää olla tilaa olla vapaana.
Koko ei ole tärkeä, tunturimökki on pienen pieni.
Ois hyvä, että olisi internetyhteys, sellainen keskinopea.
Joiku

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.03.2014 16:55

Joiku kirjoitti:Sijainti. Pitää olla joki lähellä tai tunturi, molemmissa asunnoissa niin onkin. Eläimillä pitää olla tilaa olla vapaana.
Koko ei ole tärkeä, tunturimökki on pienen pieni.
Ois hyvä, että olisi internetyhteys, sellainen keskinopea.

Internetin vuoksi minulle - häpeä tunnustaa - ei olisi aivan mahdotonta muuttaa maalle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.03.2014 17:20

Minulle asia on toisaalta ja toisaalta - kysymys. Onneksi asun sen verran pienessä kaupungissa, että olen saanut hyvät liikenneyhteydet, tilavan asunnon, ja myös luonnon rauhaa. Tosin viimeksi mainitusta nauttiakseni joudun lähtemään ulos asunnostani, muttei tarvitse mennä kauas. Nykyinen asuntoni ei sijaitse luonnon läheisyydessä, vaan päinvastoin paikkakuntani olosuhteissa vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella.

Edellinen asuntoni sijaitsi luonnon rauhassa ihan kirjaimellisesti, vaikka oltiinkin kaupungissa. Liikenneyhteydet olivat huonommat ja palvelut sijaitsivat kauempana. Asuinpaikka oli ihanan rauhallinen kauniine luontoineen ja linnunliverryksineen. Takapihalla nähtiin karhua ja sutta lukuunottamatta kutakuinkin kaikki otukset, jotka kaupunkilaistumisensa myötä ovat uskaltautuneet pihapiireihin. Kevään koittaessa edelleen kaipailen sitä luonnon läheisyyttä, jonka olen menettänyt nykyisessä asunnossani. Kaipailustani huolimatta pidän tätä asumismuotoa parempana; keskeinen sijainti hyvine liikenneyhteyksineen ja palvelujen läheisyyksineen vievät voiton luonnon läheisyydestä. On mukavaa, että palvelut sijaitsevat miltei pihapiirissä

Alussa oli totuttelemista siihen, etteivät linnut enää liverrä eikä muutenkaan luonto työnny ovesta sisälle, vaan autojen aiheuttamat melu- sun muut haitat ovat tämän asunnon elämää. Entisenä helsinkiläisenä tottuminen oli kuitenkin helppoa; niin läheinen elämä luonnon kanssa kuin mitä yhden kymmenvuotisjakson kanssa koin, oli minulle vieraampaa kuin palvelujen ja liikenneyhteyksien toimivuus.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 06.03.2014 19:11

Vaikka asun 5 km Helsingin keskustasta niin kesällä täällä on lintujen liverrys yleisempi ääni kuin liikenteen melu. Kahdesti lintu on lentänyt sisällekin ja on tarvittu pieni interventio osoittamaan että tämä on minun asuntoni eikä tuon ilmeisesti katolla pesivän linnun.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.03.2014 21:05

Pidän nykyistä asuntoani parhaimpana tähänastisista. Tässä koko on tilava, liikenneyhteydet loistavat ja luonnon rauha on myös läsnä, sillä kadut sijaitsevat 100:n metrin päässä eikä ikkunoita ole niiden suuntaan. Pihalla on puita ja luonnon rauhaa, lentokentälle pääsee 20:ssa minuutissa, mutta lentomelua ei kuulu. Kaikki on tässä. Ainoa, mikä puuttuu, on hissi neljänteen asuinkerrokseeni. Vielä olen nopsajalkainen, mutta aika lähestyy, jolloin muutamme tästä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.03.2014 21:07

Enempi taitaa Hesassa kuulua linnun laulu, kun täällä.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.03.2014 21:23

Asumisessa tärkeintä?

Se, että on koti jonka tuntee ja tietää omakseen (tai ainakin omassa hallinnassa olevaksi).
Voisin asua keskustassa, lähiössä tai etiössä, kunhan minulla vain olisi se tunne, että minulla on oma koti, eikä kukaan voi minua sieltä pois ajaa.

Viemäri sekä juokseva lämmin vesi olisi myös hyvä olla.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.03.2014 21:43

Oikeastaan juuri siksi nykyinen asuntoni on se, josta eniten pidän tähänastisista. Jokaisessa aiemmassa on ollut jotain edellisessä viestissä kuvatun kaltaista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.03.2014 21:55

Siksikö pidät, kun siellä on viemäri ja juokseva vesi?

Mulla ei ole toisessa kämpässä niitä ja eikä niitä siellä kaipaa.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.03.2014 22:00

Kukaan ei voi pois ajaa.

Asunto ja koti ovat kuitenkin erotettavissa olevia käsitteitä. Kun myydään asuntoja, ei myydä koteja, vaikka mainoksissa ehkä saatetaan niin vihjata.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.03.2014 22:41

Mielestäni on petollista tuudittautua ajatukseen, ettei kukaan/mikään voisi ajaa pois asunnosta (kodista). Nykyisin tiedetään ja ymmärretään, että periaatteessa kenelle tahansa voi koska tahansa tulla lähtö kodista (asunnosta). Tosin riski vähenee mitä kauempana asutuksesta koti sijaitsee.

Asuntojen myymisestä... Kyllä hyvin voi olla niin, että myynnissä on nimenomaan koti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.03.2014 22:45

Mirri kirjoitti:Mielestäni on petollista tuudittautua ajatukseen, ettei kukaan/mikään voisi ajaa pois asunnosta (kodista). Nykyisin tiedetään ja ymmärretään, että periaatteessa kenelle tahansa voi koska tahansa tulla lähtö kodista (asunnosta). Tosin riski vähenee mitä kauempana asutuksesta koti sijaitsee.

Asuntojen myymisestä... Kyllä hyvin voi olla niin, että myynnissä on nimenomaan koti.

Ei kuka tahansa, esimerkiksi käly tai anoppi. Eikä kukaan mistä syystä tahansa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.03.2014 22:48

Mirri kirjoitti:Mielestäni on petollista tuudittautua ajatukseen, ettei kukaan/mikään voisi ajaa pois asunnosta (kodista). Nykyisin tiedetään ja ymmärretään, että periaatteessa kenelle tahansa voi koska tahansa tulla lähtö kodista (asunnosta). Tosin riski vähenee mitä kauempana asutuksesta koti sijaitsee.

Joku tolkku pelottelussakin pitäisi olla.
Ei kyse ole siitä, ettenkö ymmärtäisi pakkolunastuksen ym. mahdollisuutta, mutta pitäisikö muun murehtimisen lisäksi pohtia sangen epätodennäköisen pakkolunastuksen mahdollisuutta?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.03.2014 23:16

Kyllästynyt kirjoitti:

Ei kyse ole siitä, ettenkö ymmärtäisi pakkolunastuksen ym. mahdollisuutta, mutta pitäisikö muun murehtimisen lisäksi pohtia sangen epätodennäköisen pakkolunastuksen mahdollisuutta?

Ei toki tarvitse pohtia mitään sellaista. Ikävää, jos sinusta realiteetit tuntuvat pelottelulta.
Pelottelua tai ei, etenkin kerrostaloasumisessa joudutaan ottamaan huomioon mahdollisuus, että periaatteessa lähtö kodista voi tulla eteen milloin tahansa. Eikä asia aina ole riippuvainen siitä onko koti omistus- vai vuokra-asunto.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.03.2014 23:34

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Ei toki tarvitse pohtia mitään sellaista. Ikävää, jos sinusta realiteetit tuntuvat pelottelulta.
Pelottelua tai ei, etenkin kerrostaloasumisessa joudutaan ottamaan huomioon mahdollisuus, että periaatteessa lähtö kodista voi tulla eteen milloin tahansa. Eikä asia aina ole riippuvainen siitä onko koti omistus- vai vuokra-asunto.

Lihavointi minun
Montako tuollaista tapausta tiedät?
Kyllästynyt

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista