Kirjoittaja Kyllästynyt » 09.02.2014 02:02
Minä käytin aikoinaan pitkään Temestaa. Todella hyvä lääke ahdistukseen, mutta sen väitetään olevan myös kaikkein koukuttavin lääke mitä laillisesti on saatavilla.
Käytin pitkään, useita vuosia, ja pikkuhiljaa toleranssi kasvoi niin, että kerta-annos oli nelinkertainen alkutilanteeseen verrattuna.
Sitten eräänä kesänä Temesta loppui apteekista, ja vaikka minulla oli 300 kpl resepti juuri uusittuna, ei Suomesta yksinkertaisesti saanut Temestaa mistään.
Pyysin Temesta-reseptin uusineelta lääkäriltä (joka ei koskaan minua ollut tavannut) korvaavaksi lääkkeeksi Xanoria, mutta tämä pari päivää aiemmin 300 kpl Temesta-reseptin uusinut lääkäri olikin yhtäkkiä sitä mieltä, että minä olen lääkkeiden väärinkäyttäjä.
Tuosta väitteestä sitten kehkeytyi aikamoinen jupakka, jonka aikana hankin kaksi lääkärinlausuntoa siitä, etten ole lääkkeiden väärinkäyttäjä, enkä ole koskaan sellainen ollutkaan.
Niin paljon tuo syytös loukkasi, että lopetin Temestan käytön kokonaan, enkä sittemmin ole sitä tai mitään muutakaan rauhoittavaa/ahdistuslääkettä käyttänyt - lukuun ottamatta sitä kertaa kun jouduin päivystykseen Voxran yliannostuksen (vahinko) takia, ja suomea huonosti ymmärtävä lääkäri ei joko uskonut tai ymmärtänyt kun kerroin, ettei Diapam minulle sovi. Olen nimittäin kerran kokeillut Oxaminia (Oxepam?) ja menin täysin "jalattomaksi".
No, antoivat sitten kuitenkin minulle kouristusten estämiseksi Diapamia - ja taas olivat jalkani kuin keitetyt spagetit.
Jos tuosta lääkkeestä sinulle apua on, ja käytät sitä siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettukin, ei kannata välittää vaikka sama lääke ei olekaan muille sopinut.