Aikuisopiskelujen rahoitus

Aikuisopiskelujen rahoitus

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.01.2014 19:30

Mietin että olisin ehkä kiinnostunut opiskelemaan yhtä alaa ammattikorkeakoulussa. Mietin vaan miten rahoittaisin opintoni. Tietääkö kukaan näistä asioista omien kokemustensa kautta? (Laitan tämän aloituksen yleiselle puolelle sillä vaikka puhun omasta tilanteestani niin haluaisin puhua ihan näistä eri vaihtoehdoista yleisesti. Mutta jos ottaa hermoon kovasti tämä aloitus yleisellä niin siirtäkää mielummin roskalaatikkoon kuin vertaistukeen kun sitä luetaan varmasti vähiten).

1. Voisin aloittaa opinnot avoimessa ammattikorkeakoulussa työttömyysturvalla ja suoritettuani puolet siirtyä opiskelemaan päätoimiopiskelijana työttömyysturvalla. Tämä koska työttömyysturvalla saa opiskella vain kaksi vuotta. Tämä olisi sikäli turvallinen vaihtoehto sillä alussa voisi opiskella vähän tehottomimminkin ja ainoa riski on se että jos opiskelen liian nopeasti alussa saatan menettää työttömyysturvaa mutta tämänhän voi itse estää.

2. Voisin kylmästi mennä heti päätoimiopiskelijaksi ja toivoa että toimeentulotuki maksaa sen minulle. Mutta siellä oletetaan että ihminen rahoittaa opintolainalla opintonsa jos voi ottaa lainaa. Koska olen pitkällinen asiakas minun kohdallani saatetaan olla joustavampia. Lisäksi en ole sitä ole selvittänyt että kun olen käyttänyt yliopistolla opintotukeni mutten yhtään lainaa niin olenko oikeutettu lainaan ja/tai opintotukeen. Tietääkö kukaan?

3. Voisin hakea kuntoutusrahaa opintoihin Kelalta. Tässä on se riski ettei Kela ehkä myönnä sitä minulle näin pitkällisiin opintoihin jos katsoo ettei kuntoni muka riitä siihen.

Tiedättekö omasta kokemuksestanne tämän kaltaisesta tilanteesta mitään?

Alalla on verrattain hyvä työtilanne ja kohtuullinen palkka ja kiinnostavaakin on, luulisin :P
Trisse

Re: Aikuisopiskelujen rahoitus

ViestiKirjoittaja haller » 01.02.2014 11:44

En ossaa neuvoo täs asias muuten, mut mul tuli mieleen kyl yks asia (sana) meinaan aikuiskoulutustuki, tosin siinäkin on vissiin tiukat kriteerit, kuten vähän kaikis asiois nykysin o.
http://www.kela.fi/aikuiskoulutustuki
t. haller
haller

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2014 11:48

Kohtaan 3:
Kelan kanta tuohon riippunee pitkälti siitä työkykytestaus-juttusi (vai mikäseoli) tuloksista.

Muutoin ei ole omakohtaista kokemusta aikuisopiskelujen rahoituksesta. Sen jo tiesitkin, että työttömyysrahalla voi opiskella 2 vuotta - toki työkkärin pitää etukäteen hyväksyä asia.

Niin ja yleiseen elämänkokemukseeni nojaten voin sanoa, että asiat tuppaavat järjestyä kunhan vaan ottaa rohkeasti sarvea kiinni härästä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Trisse » 01.02.2014 14:56

(pilipali)testit meni hyvin ettei oo kuulemma estettä sen puolesta ammattikorkeaopinnoille. Enemmän pelottaa jos Kela katsoo huonolla sitä että olen ollut masennuksessa kymmenen vuotta ja vasta viime vuonna haettiin sairauslomaa ja kuntoutustukea... Niitähän ei myönnetty ja jos tätä nyt ei myönnetä tulen olemaan katkera. Kela silloin vaatisi ikäänkuin minua olemaan pitkäaikaistyöttömänä loppuikäni.

Joo, tuo on neljän vuoden opinto. Eli puolet pitäis suorittaa ennen kun pääsee työttömyysturvalla opiskelemaan,
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 01.02.2014 14:59

haller kirjoitti:En ossaa neuvoo täs asias muuten, mut mul tuli mieleen kyl yks asia (sana) meinaan aikuiskoulutustuki, tosin siinäkin on vissiin tiukat kriteerit, kuten vähän kaikis asiois nykysin o.
http://www.kela.fi/aikuiskoulutustuki
t. haller

Juu, en oo ollut kahdeksaa vuotta työelämässä :D Ammattikorkeassakin vaaditaan kahden vuoden työelämä ja sen saan täyteen jos kaikki harjoittelutkin kelpaa ja löydän niiden työtodistuksen tai saan uudet.
Trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.02.2014 00:03

Trisse kirjoitti:(pilipali)testit meni hyvin ettei oo kuulemma estettä sen puolesta ammattikorkeaopinnoille. Enemmän pelottaa jos Kela katsoo huonolla sitä että olen ollut masennuksessa kymmenen vuotta ja vasta viime vuonna haettiin sairauslomaa ja kuntoutustukea... Niitähän ei myönnetty ja jos tätä nyt ei myönnetä tulen olemaan katkera. Kela silloin vaatisi ikäänkuin minua olemaan pitkäaikaistyöttömänä loppuikäni.

Joo, tuo on neljän vuoden opinto. Eli puolet pitäis suorittaa ennen kun pääsee työttömyysturvalla opiskelemaan,

Vaikea ajatella, että Kela alkaisi kiukuttelemaan noita testejä vastaan. Rohkeasti vaan kun kerran ala on kerran kiinnostava ja siinä on hyvä työtilanne!

Taikka joo, voithan sitä tietty istua loppuelämäsi peukalo perseessä miettimässä, että olisko pitänyt sittenkin uskaltaa ;)
Kahvi

ViestiKirjoittaja Trisse » 02.02.2014 02:07

no ei ne testit mitenkään tosiaan mitanneet kuin nopeaa suoriutumiskykyä.ei mitään korrelaatiota neljän vuoden opintojen jaksamiseen kun ei edes muistia testattu ja sehän se on tärkein. pitänee yrittää nuoleskella omaohjaajaani ahkerasti ja saada tämä kirjoittamaan suositus kelalle.
Trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.02.2014 10:41

Trisse kirjoitti:no ei ne testit mitenkään tosiaan mitanneet kuin nopeaa suoriutumiskykyä.ei mitään korrelaatiota neljän vuoden opintojen jaksamiseen kun ei edes muistia testattu ja sehän se on tärkein. pitänee yrittää nuoleskella omaohjaajaani ahkerasti ja saada tämä kirjoittamaan suositus kelalle.

Eipä toi ota jos ei annakaan. Olen ymmärtänyt että Kela hyvin hanakkaasti tukee omille jaloilleen pääsyä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Trisse » 02.02.2014 23:18

aijaa? mulla on lievästi sanoen eri kokemuksia...
Trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.02.2014 12:23

Trisse kirjoitti:aijaa? mulla on lievästi sanoen eri kokemuksia...

Varmaan Kelan hanakkuus tukemiseen on pitkälti kiinni siitä, että katsooko se suuressa viisaudessaan antamansa tuen oikeasti nostavan jaloilleen. Sinun tapauksessa voi hyvinkin nyt Kelan suhtautuminen olla muuttunut: pilipalitestien hyvät tulokset, itseäsi kiinnostava koulutus ja työ - ja ennenkaikkea lienet nykyään psyykkisesti tms huomattavasti paremmassa kunnossa kuin vuosia sitten.
Kahvi

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 06.02.2014 15:18

kelan käsityksen mukaan en ole koskaan merkittävästi sairas ollutkaan kun kuntoutustuki on aina hylätty ja työkykytesteissä aina katsottu työkykyiseksi. i beg to differ.
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 06.02.2014 19:19

varastettu trisse kirjoitti:kelan käsityksen mukaan en ole koskaan merkittävästi sairas ollutkaan kun kuntoutustuki on aina hylätty ja työkykytesteissä aina katsottu työkykyiseksi. i beg to differ.

Tutkimattomat ovat Kelan tiet.

Pidetään peukkuja että myöntää työllistymistäsi tukevaa apua. Kait Kelakin haluaa mahdollisimman vähän elättejä, ja kait aika moni myös haluaa elättää itse itsensä; win-win tilanne siis lienee pitkän tähtäimen päämäärä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 06.02.2014 20:07

joo, työkkäri oli vähän sitä mieltä että he eivät lähde tukemaan. myöskin se on kuulemma tapauskohtaista mikä katsotaan sivutoimiseksi opiskeluksi. ts. jos työttömyysaikana opiskelee työkkäri voi koska tahansa tehdä selvityspyynnön opiskeluista ja halutessaan keksiä että joutuu maksamaan työttömyystukia takaisin.
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 06.02.2014 22:07

Iltaopiskelu luultavasti katsotaan sivutoimiseksi opiskeluksi. Ainakin kannattaa selvittää.
Valkosiipi

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet