Tiesittekö? (verinäytteet)

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Tiesittekö? (verinäytteet)

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.01.2014 23:12

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Jos joku ihminen vakavissaan noin kuvaa, häntä on uskominen.

Ovatko kuulijan mielessä syntyvät kysymykset silloin sopimattomia tuotaviksi julki?

Minua kiinnosti, etkö ilman tarkempaa kertomista ja perusteluita olisi uskonut kerrottua todeksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.01.2014 23:38

Hilppa kirjoitti:Minua kiinnosti, etkö ilman tarkempaa kertomista ja perusteluita olisi uskonut kerrottua todeksi.

Voi hyvin olla, etten olisi uskonut sellaisenaan, vaan olisin arvellut väärinkäsitystä, tms., josta olisi syntynyt kuva määräämisestä/pakottamisesta. Niin käsittämättömältä ja uskomattomalta mielestäni kuulosti se, että Suomessa voitaisiin komentaa/määrätä/pakottaa ihminen esiintymään tv-kameroiden edessä vastoin hänen omaa tahtoaan.

Onneksi Kyllästynyt kertoi tarkemmin ja selitti mihin määräys-/komentamisvalta perustui.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.02.2014 00:20

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Minua kiinnosti, etkö ilman tarkempaa kertomista ja perusteluita olisi uskonut kerrottua todeksi.

Voi hyvin olla, etten olisi uskonut sellaisenaan, vaan olisin arvellut väärinkäsitystä, tms., josta olisi syntynyt kuva määräämisestä/pakottamisesta. Niin käsittämättömältä ja uskomattomalta mielestäni kuulosti se, että Suomessa voitaisiin komentaa/määrätä/pakottaa ihminen esiintymään tv-kameroiden edessä vastoin hänen omaa tahtoaan.

Onneksi Kyllästynyt kertoi tarkemmin ja selitti mihin määräys-/komentamisvalta perustui.

Etkö ole itse koskaan joutunut työssäsi pakotetuksi tai tilanteeseen, josta ei voi kieltäytyä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2014 00:45

Hilppa kirjoitti:Etkö ole itse koskaan joutunut työssäsi pakotetuksi tai tilanteeseen, josta ei voi kieltäytyä?

Luulen, että työntekijän määrääminen/joutuminen/pakottaminen/komentaminen tv-ohjelmassa tapahtuvaan verinäytteen ottoon vastoin työntekijän omaa tahtoa on - Suomen olosuhteissa - erittäin poikkeuksellinen ja monenlaisia etiikkaan liittyviä kysymyksiä herättävä tilanne.
Kuuna päivänä en ole joutunut moisen eteen, enkä osaa edes kuvitella sellaista tilannetta.

Hilppa, miksi kysyit?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.02.2014 00:57

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Etkö ole itse koskaan joutunut työssäsi pakotetuksi tai tilanteeseen, josta ei voi kieltäytyä?

Luulen, että työntekijän määrääminen/joutuminen/pakottaminen/komentaminen tv-ohjelmassa tapahtuvaan verinäytteen ottoon vastoin työntekijän omaa tahtoa on - Suomen olosuhteissa - erittäin poikkeuksellinen ja monenlaisia etiikkaan liittyviä kysymyksiä herättävä tilanne.
Kuuna päivänä en ole joutunut moisen eteen, enkä osaa edes kuvitella sellaista tilannetta.

Hilppa, miksi kysyit?

En ajatellut tv-ohjelmia kysymykselläni, koska sellaisissa en ole esiintynyt työni puolesta. Ajattelin yleensä niitä tilanteita, joista en ole voinut kieltäytyä. Ja totta, että määräaikaisaikanani, jota kesti yli kymmenen vuotta, niitä tilanteita kertyi runsaasti. Siksi kysyin, koska halusin tietää, onko sinusta vaikea käsittää, että sellaisia tilanteita voi työssä tulla eteen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.02.2014 01:08

Hilppa, ok. Ei ole vaikea käsittää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Joiku » 01.02.2014 06:37

Onhan ihmisellä tietty toimeenkuva töissä ja kaikki mitkä menevät yli sen, niistä voi kieltäytyä.
Minä en menisi tv-lähetykseen esiittämään männyn kasvukaavaa vaikka toimeenkuvani sen esittäminen kuuluukin asiakkaille mutta ei tv-lähetyksessä.

Minua ei kyllä vielä ole pakotettu mihinkään mutta neuvoteltu kanssani on monestakin asiasta, että voisinko sen tehdä. Mutta mulla on aina ollut oikeus kieltäytyä.
Joku tuollainen tv-esiintyminen ihan yhtäkkiä, tekisi oloni niin vaikeaksi, että olisin varmmaan sen jälkeen pitkällä sairaslomalla.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2014 10:56

Psykopatologia kirjoitti:Verinäytteet on sivistysmaissa otettu jo suunnillleen kymmenen vuoden ajan alipaineistettuihin putkiloihin.

Tiesin alipaineistetut, mutta en sitä kauanko niitä on käytetty. Kapillaariputkiin (tms) vielä kuitenkin taidetaan ottaa näytteitä sormenpäistä tms.
Kahvi

Edellinen

Paluu Romulaatikko