Psykopatologia kirjoitti:Tällaisissakin keskusteluissa tutlisi pyrkiä esittämään erikseen 1) tapahtumat, per se,
ja eikseen 2) niistä esitetyt tulkinnat. Tällä tavalla viestintä selkiytyy ja monet turhat
kysymykset jäävät pois. Lisäksi subjektit ja objektit rajautuvat paremmin.
Ihan asiaa minusta tuossa puhut! Tässähän on nyt minusta semmoinen asetelma, että Kyllästynyt esittää tulkintansa ikäänkuin tapahtuneet olisivat tapahtuneet
per se - mukana on nähdäkseni myös vahvaa liioittelun/kärjistämisen/tms makua, ellei ehkä jopa ns "slippery slope" -argumentointivirhettäkin*.
Hyvin harmillisena pidän sitä, että Kyllästynyt tuntuu pitävän sellaisesta tulkinnastaan tiukasti kiinni, jonka tulkittu itse on todennut erheelliseksi (tms), joskus jopa siitäkin huolimatta, että hänelle on (joskus lukuisiakin kertoja) esitetty korjauksia/tarkennuksia/tms (kuten esim tässä "moralisointi" -asiassa).
Erityisen harmillisena taas pidän sitä, että minusta melko usein Kyllästynyt argumentoi tms myös muissa yhteyksissä ko erheellisellä tulkinnallaan.
Itse pidän epäasiallisena ja joskus loukkaavanakin sitä, että Kyllästynyt tuntuu pitävän omaa tulkintaansa ikäänkuin ainoana ja oikeana ("de facto").
Kuten lukijat ovat varmasti huomanneet, niin itse olen tässä antanut Kyllästyneen "maistaa omaa lääkettään", eli olen vastannut hänen viesteihinsä samankaltaisesti kuin mitä olen hänen vastanneen vastaavan kaltaisissa tilanteissa. Se on minusta asiatonta käytöstä (kuten itse koen Kyllästyneen vastaavan käytöksen asiattomaksi), mutta tarkoitukseni ei tietenkään ole kiusata tms. Haluan vain nähdä, mikä on hänen responssinssa kun häntä kohtaan käyttäydytään niinkuin koen hänen käyttäytyvän meitä muita (mm minä) kohtaan - lisäksi en näe mitään syytä sille, että minun pitäisi olla "paavillisempi kuin paavi itse" silloin, kun koen että minusta levitellään virheellistä tietoa netissä.
Näkisin siis minäkin, että keskustelua ja palstan ilmapiiriä ym helpottaisi huomattavasti se, että me kaikki tosiaan ilmaisisimme milloin kirjoitamme omasta tulkinnastamme ja milloin tapahtuneesta niinkuin ne ovat tapahtuneet.
_________
*"slippery slope" argumentointivirhe:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaltevan_pinnan_argumentti