Hampaat

Hampaat

ViestiKirjoittaja Trisse » 28.01.2014 23:34

Mikä ihme alle 40vee ihmisellä voi olla että murtuu hampaat koko ajan? Näitä korjailtiin viime vuoden puolella kai neljässä eri hammaslääkärissä - välillä samaa hammasta moneen kertaan - ja vasta syyskuussa viimeksi korjattiin kaikki lohkeamat jotka silloin oli. Nyt kuitenkin oikealla puolella on ikävä sivusuuntainen lohkeama yhdessä hampaassa joka reagoi varsinkin kylmään juomaan ja joku pikku lohkeama yhdessä hampaassa joka ottaa tosi ikävästi jos ruoka osuu juuri siihen. Keskellä ylhäällä on kaksi pientä lohkeamaa jotka on lähinnä kosmeettisia ja vasemmalla puolella on joku hammaskaulan paljastuminen jossain hampaassa niin että sattuu syödä syö sitten oikealla tai vasemmalla puolella :(

Ei ole mitään elämäntapajuttua joka selittäisi tämän. Vain lääkitys (kuivaa suuta) ja narskuttelu mutta käytän nykyään aina kiskoa. En ymmärrä miksi hampaat nyt murtuu noin. Onko jotain sairautta joka ilmenee näin?
Trisse

Re: Hampaat

ViestiKirjoittaja Trisse » 28.01.2014 23:39

Ainoat viime vuosien elämänmuutokset ovat olleet positiivisia - juominen väheni kovasti ja liikuntaa lisätty.
Trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.01.2014 00:05

Parodontiitti aiheuttaa vihlomista. Lääkkeiden käyttö kuivattaa suuta, mikä on myrkkyä suun normaaliflooralle ja aiheuttaa kariesta. Jos on jo ennestään paikattuja hampaita, ne lohkeilevat helpommin paikan saumakohdasta.

1. Karkit on kielletty ja varsinkin niiden napostelu. Tuolloin happohyökkäys on päällä pitkän ajanjakson.

2. Makuvedet, joissa hiilihappoa ja varsinkin Coca-Cola on ehdottomasti kiellettyjen listalla. Coca-Colasta ei saa juoda edes light-versiota.

3. Hampaat pitää pestä tahnalla 2 kertaa päivässä. Aamulla ennen aamupalaa ja illalla. Hammastahnaa on käytettävä runsaasti ja sitä ei saa missään tapauksessa huuhtoa pois vaan loppu räkästään pois ja hammasharja huuhdotaan hyvin. Tuo siksi, että tahnakerros hampaiden pinnalla suojelee kiillettä.

4. Fluorilisävalmisteiden käyttö on suositeltavaa. Itse napsin aterioiden jälkeen aina yhden Fludent-tabletin. Niitä saa nauttia enintään 6 kpl/päivä.

5. Selkeät ruoka-ajat. Ei saa jatkuvasti napostella jotakin, koska jatkuvalla napostelulla hampaat ovat ikuisen happohyökkäyksen alaisena.

6. Hedelmien ja vihannesten syöminen on suotavaa, mutta hedelmämehuja ei suositella juotavan, koska puremisefekti saa suun luontaiset entsyymit ja syljenerityksen käynnistymään, mikä suojelee hampaita.

7. Jos on vaikeata olla koko ajan mässyttämättä jotain, voi pureskella ksylitolipurkkaa. Se saa syljen erittymään, mikä on tärkeätä hampaiden kunnolle.

8. Kovien juustojen liittäminen aterioihin on hyväksi hampaille. Hampaat tarvitsevat vahvistuakseen työtä. Itse purren melko kovaa ruisleipää, mutta en suosittele, jos hampaat helposti lohkeilevat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Trisse » 29.01.2014 00:15

Hilppa:
"Parodontiitti aiheuttaa vihlomista. Lääkkeiden käyttö kuivattaa suuta, mikä on myrkkyä suun normaaliflooralle ja aiheuttaa kariesta."

Kariesta ei mulla hirveästi ole mutta öisin joudun pitämään hammaskiskoa suussa joka estää syljen pääsyn hampaan pinnalle. Ikävä juttu mutta toinen vaihtoehto on että narskuttelen hampaat kokonaan suustani...

Hilppa:
"2. Makuvedet, joissa hiilihappoa ja varsinkin Coca-Cola on ehdottomasti kiellettyjen listalla. Coca-Colasta ei saa juoda edes light-versiota."

Tämä on hyvin ikävä menetys mulle :(

Hilppa:
"3. Hampaat pitää pestä tahnalla 2 kertaa päivässä. Aamulla ennen aamupalaa ja illalla. Hammastahnaa on käytettävä runsaasti ja sitä ei saa missään tapauksessa huuhtoa pois vaan loppu räkästään pois ja hammasharja huuhdotaan hyvin. Tuo siksi, että tahnakerros hampaiden pinnalla suojelee kiillettä."

Kiitos, hyvä vihje

Hilppa:
"6. Hedelmien ja vihannesten syöminen on suotavaa, mutta hedelmämehuja ei suositella juotavan, koska puremisefekti saa suun luontaiset entsyymit ja syljenerityksen käynnistymään, mikä suojelee hampaita."

Syön hirveästi hedelmiä ja kasviksia-

Hilppa:
"7. Jos on vaikeata olla koko ajan mässyttämättä jotain, voi pureskella ksylitolipurkkaa. Se saa syljen erittymään, mikä on tärkeätä hampaiden kunnolle."

Tämä ei ole mulle suotavaa narskutteluongelman vuoksi. Lisäksi söisin kaikki purkat samantien.
Trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.01.2014 00:25

Hammastahnan valinnasta unohdin kirjoittaa, että kannattaa käyttää vihlovien hampaiden hammastahnaa. Ei mielellään niitä tahoja, jotka valkaisevat, siis joissa on sitruuna ym. Natural whitening, whitening tai soda, baking soda, ym.

Hyviä hoitavia tahnoja on useammalla valmistajalla, Pepsodent, Elmex, Sensodyne, jne... Ja varmistathan, että tahnassa on fluoria.

Hammastahnamerkkiä tulisi vaihtaa usein, jotta pahat mikrobit joutuisivat töihin, eivätkä pääsisi sopeutumaan tahnan vaikutukseen.

Kaikki ohjeet ovat hammaslääkäriltäni ja -hoitajajaltani, ja niitä olen orjallisesti noudattanut jo 10- vuotta. Ei ole uusiutunutta kariesta ollut yli 10-v, vaikka paikkoja hampaissani on todella runsaasti. Kehuvat aina ja ihmettelevät miten saan niin hyvin puhdistettua hampaani. No kiitos on heidän.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Trisse » 29.01.2014 02:46

Minulla ei ole karies-ongelmaa vaan hampaiden kulumaa ja lohkeilua (johtuen narskuttelusta, lääkkeistä ja colasta). Siihen ei fluorit ja xylitolit auta.
Trisse

ViestiKirjoittaja Joiku » 29.01.2014 04:31

Entäs jos lisäisit kalkin ja D-vitamiin syöntiä maksimiannokseen tai vähän ylikin?

Mulla ei vieläkään yhtään reikää vaikka epilepsialääkkeet kuivattaa suun ja ne yleensä aiheuttaa hampaille oireita. Olen noin hoitanut kuin Hilppa sanoo vaikka välillä ylihoidan ja pesen liikaa mikä ei ole myöskään hyväksi.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.01.2014 11:04

joku kirjoitti:Entäs jos lisäisit kalkin ja D-vitamiin syöntiä maksimiannokseen tai vähän ylikin?

Mulla ei vieläkään yhtään reikää vaikka epilepsialääkkeet kuivattaa suun ja ne yleensä aiheuttaa hampaille oireita. Olen noin hoitanut kuin Hilppa sanoo vaikka välillä ylihoidan ja pesen liikaa mikä ei ole myöskään hyväksi.

D-vitamiinia ei suositella yli maksimiannoksen. D-vitamiini ja kalkki ovat hyväksi hampaille, mutta niiden puute näkyy ensin muussa luustossa kuin hampaissa.

Pesussa on tärkeätä, että se tehdään oikein. Ohjeet voi kysyä omalta hammashoitajaltaan. Ei saa liian voimakkaasti hangata, ja hankauksiin tulisi olla hellää ja tahnan tulisi antaa vaikuttaa suussa pitkään.

Unohdin mainita yhden tärkeän asian. Lankaa ja hammastikkuja (OralB tms. vastaavia) tulee myös käyttää. Ohjeet niiden käyttöön voi kysyä hammashoitajaltaan.

On tärkeätä myös, että hampaita ei mekaanisesti hangata sitrushedelmien syönnin jälkeen. Happamien tuotteiden syönnin ja hampaiden harjauksen välissä tulisi olla noin puoli tuntia. Ksylitolifluoritableteilla voi vähän lyhentää varoaikaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.01.2014 11:17

Trisse kirjoitti:Minulla ei ole karies-ongelmaa vaan hampaiden kulumaa ja lohkeilua (johtuen narskuttelusta, lääkkeistä ja colasta). Siihen ei fluorit ja xylitolit auta.

Molemmat vahvistavat hampaiden kiillettä, sekä fluori että ksylitoli. Nimenomaan kulumalohkeamien ja erodoitumisen ehkäisemiseksi niitä myös suositellaan. Ainakin itselleni on suositeltu. Tilanne pahenee, jos jatkat makuvesillä ja CocaColalla. Lääkkeiden aiheuttamaan suunkuivumiseen on olemassa myös lisäkeinoja, joita voi kysyä hammashoitajalta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.01.2014 12:40

Kuva
Paempaa kuin lanka. - Sinisen kokonaispituus on 50 mm.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.01.2014 14:07

Hilppa kirjoitti:3. Hampaat pitää pestä tahnalla 2 kertaa päivässä. Aamulla ennen aamupalaa ja illalla. Hammastahnaa on käytettävä runsaasti ja sitä ei saa missään tapauksessa huuhtoa pois vaan loppu räkästään pois ja hammasharja huuhdotaan hyvin. Tuo siksi, että tahnakerros hampaiden pinnalla suojelee kiillettä.

Tuo hampaiden pesu ennen aamupalaa lienee tosi tärkeä pointti. Minulle asia on selitetty suuhygienistin tms toimesta niin, että aamupalan jälkeen happohyökkäys on päällä ja hampaiden kiille siis pehmeimmillään - jolloin se kuluu myös harjauksesta. Ennen aamupalaa ei tietenkään ole happohyökkäystä, joten kiille kestää hyvin harjaaamisen.

Tahnakerroksen jättämistä hampaiden pinnalle on uusi juttu minulle. Tarkoitus on ilmeisesti antaa fluorille ym suojeleville aineille vaikutusaikaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.01.2014 14:21

MMM tiedote 3.10.2013 kirjoitti: D-vitamiinin saantisuositus on yli 2 -vuotiaille ja aikuisille (< 75 v.) 10 µg/pv (ennen 7,5 µg/pv), ja yli 75-vuotialle 20 µg/pv (ennen 10 µg/pv)
http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/tied ... ukset.html

D-vitamiini saantisuositusta on nostettu ihan hiljattain. Asiasta on ollut aika paljonkin keskustelua ja tietääkseni monikin proffa ym on sitä mieltä, että suomalaisten pitäisi ehdottomasti syödä D-vitamiinilisiä. Rasvaliukoisena on toki olemassa myrkytysvaara, mutta tämä koskee vain todella suuri yliannostuksia.

D-vitamiinilisiä suositellaan siksi, että täällä pohjan perukoilla me emme saa tarpeeksi aurinkoa, jotta iho pystyisi touhuamaan auringonvalosta D-vitamiinia. Myöskään ei tavan tallaaja tahdo millään saada ruokavaliostakaan riittävästi D-vitamiinia.

Voisin hyvin kuvitella, että hampaiden lohkeamisella ja D-vitamiinin puutteella tms on jotain tekemistä keskenään. Varsinainen syy tietty voi olla muuallakin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.01.2014 14:26

Rainbow Omega 3+ ADE kalaöljy-vitamiinikapseli, 100 kapselia 94 g

Kuva

D-vitamiinia 10 µg/2 kaps.
http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/ ... elia-94-g/

Esimerkkinä vaikka tuo Rainbow-tuote. Ohjeistuksen mukainen 2kaps/pvä sisältää juuri tuon uuden suosituksen mukaisen määrän D-vitamiinia (10 µg/pvä).

(Tarkemmat tiedot ym linkin takana).
Kahvi

ViestiKirjoittaja Trisse » 29.01.2014 15:47

Psykopatologia kirjoitti:Kuva
Parempaa kuin lanka. - Sinisen kokonaispituus on 50 mm.

Mitä noi on? :?
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 29.01.2014 15:52

No joo, kyllä minä olen tätä itse aiheuttanut. Masennusaikoina laiminlöin hampaiden pesua, laiminlöin hammaskiskon käyttöä, syön läpi päivän ja olen syönyt karkkia, koviakin karkkeja jne. Ei siis tarvita d-vitamiinin puutetta selitykseksi. Ihmetyttää vaan miten se on nyt alkanut näkyä mutta joku threshold on kai vaan ylittynyt...
Trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.01.2014 16:28

Trisse kirjoitti:No joo, kyllä minä olen tätä itse aiheuttanut. Masennusaikoina laiminlöin hampaiden pesua, laiminlöin hammaskiskon käyttöä, syön läpi päivän ja olen syönyt karkkia, koviakin karkkeja jne. Ei siis tarvita d-vitamiinin puutetta selitykseksi. Ihmetyttää vaan miten se on nyt alkanut näkyä mutta joku threshold on kai vaan ylittynyt...

Hampaiden kunto on sidoksissa suun normaaliflooran tilanteeseen ja hammaslääkäri usein puhuukin termein "tilanne suussasi on nyt hyvä/huono" viitaten ikenien kuntoon, suussa olevien bakteerien koostumukseen, kiilteen kovuuteen, poskien "puruvalleihin", kielen haavoihin ym. Kaikki nuo vaikuttavat suun terveyteen, joka on kokonaisvaltainen vaikuttaen myös ihmisen muuhun yleisterveydentilaan ja vastustuskykyyn. Kokonaistilanteeseen voi aina vaikuttaa hoitamalla hampaitaan ja pitämällä huolta ravitsemuksestaan. Ei missään tapauksessa ole liian myöhäistä aloittaa suunsa terveydestä huolehtiminen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Trisse » 29.01.2014 17:18

No hammaslääkärit kun ovat katsoneet ovat pitäneet tilannetta hyvänä mutta kun on eri hammaslääkäri joka kerta niin heillä ei ole käsitystä kuinka paljon näitä saa aina korjailla... Sanovat siis että kariesta ei juuri ole mutta hampaat ovat kuluneet.
Trisse

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet