Olen täysin terve

Re: Olen täysin terve

ViestiKirjoittaja Joiku » 25.01.2014 19:49

On fyysisesti sairaita ja mielensairaita.
Minä vasta kysyin täältä haluatteko että sanon mielensairaus enkä mielisairas.
Jill vaan vastasi että ei.
Siksi aattelin, että voin sanoa mielisairas.

Esim. skitso, epileptikko, diabeetikko, hullu, mielisairas, kaatumatautinen, sokeritautinen ovat ihan normaali arkikieltä eikä sairaus mihinkään siitä muutu sanoo sitä vaikka mielisairaaksi.
Joiku

ViestiKirjoittaja Pinja » 25.01.2014 20:29

Mielisairas on loukkaavakäsite.
Pinja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.01.2014 20:32

Mikä käsite ei loukkaisi sinua, mutta kertoisi, missä ongelma piilee?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Joiku » 25.01.2014 21:06

Minä en loukkaannu, jos mua sanotaan sokeritautiseksi. Pääasia että ymmärtävät mikä sairaus mulla ja miten toimia, jos tulee ongelmia.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2014 16:17

Helmenkalastaja kirjoitti:Mikä käsite ei loukkaisi sinua, mutta kertoisi, missä ongelma piilee?

Mulla ainakin on (ollut?) lepakoita tapulissa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2014 16:20

joku kirjoitti:Minä en loukkaannu, jos mua sanotaan sokeritautiseksi. Pääasia että ymmärtävät mikä sairaus mulla ja miten toimia, jos tulee ongelmia.

Joo, toi on varmasti tärkeätä silloin kun on esim diabetes tai epilepsia. Pääasia ei ole millä sanalla mitäkin juttua kertoo, vaan se, että muut osaavat tarvittaessa toimia.

Kaikilla vissiin ei ole asianmukaista ranneketta, tai jos on, niin ensimmäinen paikalle tullut ei välttämättä älyä/muista tarkistaa asiaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Joiku » 26.01.2014 16:29

Jos olisi mielisairaalle oma ranneke, niin käyttäisittekö sitä?
Joiku

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.01.2014 16:55

joku kirjoitti:Jos olisi mielisairaalle oma ranneke, niin käyttäisittekö sitä?

Todennäköisesti en. Minulla on SOS-ranneke, mutta en käytä sitä. Hankin sellaisen jossakin vaiheessa, kun mietin, että jos minut joskus löydettäisiin tajuttomana jostakin, voisi löytäjien olla hyvä tietää, että minut pitäisi todennäköisesti toimittaa Töölön sairaalaan (jos olisin pääkaupunkiseudulla) tai lähimpään neurokirurgiseen sairaalaan. En kuitenkaan kykene sisäistämään tämän mahdollisuuden realistisuutta; niinpä ranneke on käyttämättömänä lipaston laatikossa. Toisaalta aneurysman kuolemaan johtava puhkeaminen olisi minulle ihan toivottu tapa lähteä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Pinja » 26.01.2014 22:54

Olen tällä hetkellä tosi heikossa kunnossa, mikä näkyy siinä etten pysty toteuttamaan suunnitelmiani. Ei ole voimaa ja jaksamista. Älyttömän voimaton ja väsynyt olo jatkuvasti. Jaksamattomuuteni on vienyt välinpitämättömyyteen, enkä jaksa huolehtia itsestäni. Syvenevältä masennukselta vaikuttaisi ja parin akuutin psykoosin psyyken hataroittamalta. Tälläiseen tilaan ei terapiat enää auta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.01.2014 23:48

Pinja kirjoitti:Olen tällä hetkellä tosi heikossa kunnossa, mikä näkyy siinä etten pysty toteuttamaan suunnitelmiani. Ei ole voimaa ja jaksamista. Älyttömän voimaton ja väsynyt olo jatkuvasti. Jaksamattomuuteni on vienyt välinpitämättömyyteen, enkä jaksa huolehtia itsestäni. Syvenevältä masennukselta vaikuttaisi ja parin akuutin psykoosin psyyken hataroittamalta. Tälläiseen tilaan ei terapiat enää auta.

Tarvitset apua, hanki siis sitä vielä kun pystyt!
Kahvi

ViestiKirjoittaja Pinja » 26.01.2014 23:58

Pelkään lääkkeitä, joten on pattitilanne. Seroquel on lääke ahdistukseen muttei masennuslääkitys. Äiti säätelee aika pitkälle mun lääkitys asioita. En ymmärrä miten toinen säätelee toisen lääkitys asioita, kun ei hän voi ymmärtää minkälaisessa olossa olen ja hän on itse terve eikä siten ymmärrä täysin huonoa kuntoani. Hän vahtii mun lääkitys asioita.
Pinja

ViestiKirjoittaja Trisse » 27.01.2014 00:10

riippuu siitä saisiko sillä alennusta vr:ltä ja uimahallista
Trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2014 00:19

Pinja kirjoitti:Pelkään lääkkeitä, joten on pattitilanne. Seroquel on lääke ahdistukseen muttei masennuslääkitys. Äiti säätelee aika pitkälle mun lääkitys asioita. En ymmärrä miten toinen säätelee toisen lääkitys asioita, kun ei hän voi ymmärtää minkälaisessa olossa olen ja hän on itse terve eikä siten ymmärrä täysin huonoa kuntoani. Hän vahtii mun lääkitys asioita.

Hyvä että äitisi vahtii, et oikein tunnu itse pystyvän siihen. Anteeksi suorat sanat mutta psyykkinen vointisi ihan oikeasti huolestuttaa minua. Eli toimi ennenkuin olet psykoosissa!
Kahvi

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 00:24

Miksi psykoosia pitäisi pelätä?
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2014 00:45

Kyllä sinulla on oma vastuu kunnostasi varsinkin nyt, kun äitikin olet.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Joiku » 27.01.2014 07:29

Trisse kirjoitti:

riippuu siitä saisiko sillä alennusta vr:ltä ja uimahallista

Siitä onnellisessa asemassa te mielisairaat olette, että pystytte aina ajattelemaan rahaa.
Esim, mulla ranneekkessa, joka oikeastaan on kaulaketju, lukee kolmen sairauden nimet ja ensiapuohjeet on aina mukana kukkarossa. Koska mua ei voi vaan hoitaa ulkopuolinen ajattelemalla kuten hullut itse aattelee eli olen vain hullu, en tarvitse koskaan pikaista apua.

Kysymykseni on pösilö, tietenkin mielisairas voi käyttää samanlaista ranneketta kuin minä.
Jos voisi merkitä että olen skitso ja voin mennä psykoosiin tms oman sairautensa mukaan.
Joiku

ViestiKirjoittaja Joiku » 27.01.2014 07:31

Pinja kirjoitti:Miksi psykoosia pitäisi pelätä?

Tätä minä just tarkoitin, kun aina epäilen ettei mielisairas pärjää koiran kanssa.
Jos tuollaista kysyy pentukoiran omistaja, saisi suuresti hävetä itseään.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2014 11:10

Itse töissä pidän sellaista keltapohjaista lätkää rintapielessä, jossa lukee mustilla kirjaimilla mielisairauteni sekä suomeksi että ruotsiksi. Pakko pitää kun laki määrää. Jotkut kyllä luulevat, että siinä lukee nimeni ja ihmettelevät, että miten umpisuomalaisen näköisellä voi olla niinkin vaikea ruotsalainen sukunimi kuin "Ordningsvakt".
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2014 11:12

Pinja kirjoitti:Miksi psykoosia pitäisi pelätä?

Vastuu tosiaan varsinkin koiran omistajana sinulla itselläsi on kunnostasi, mutta eikö psykoosi ole erittäin epämiellyttävä ja ehkä vaarallinenkin kokemus?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.01.2014 11:29

Pinja kirjoitti:Pelkään lääkkeitä, joten on pattitilanne. Seroquel on lääke ahdistukseen muttei masennuslääkitys. Äiti säätelee aika pitkälle mun lääkitys asioita. En ymmärrä miten toinen säätelee toisen lääkitys asioita, kun ei hän voi ymmärtää minkälaisessa olossa olen ja hän on itse terve eikä siten ymmärrä täysin huonoa kuntoani. Hän vahtii mun lääkitys asioita.

Mitä tarkoitat tuolla, että äiti säätelee sun lääkitysasioita? Huolehtiiko hän, että otat sinulle määrätyt lääkkeet, vai pyrkiikö hän vähättelemään lääkkeiden tarvetta ja kehottaa sua olemaan syömättä niitä?
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet