Minä, Hercule Poirot

Re: Minä, Hercule Poirot TV 1 la 18.1. klo 12:30

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.01.2014 00:28

Psykopatologia kirjoitti:En minä ole Poirotissa mitään moukkamaisuutta huomannut;
on sipsutteleva, feminiininen, turhamainen, hienosteleva yms.

En myöskään ole havainnut vaikeaa luonnetta yms, mitä
kovasti mainostetaan.

Eikö miehen sipsuttelu, feminiinisyys, turhamaisuus, hienostelu yms. voi olla moukkamaista käyttäytymistä? Elokuvien Poirot korostaa noita piirteitään ja käyttäytymistapojaan tilanteessa kuin tilanteessa. Hän pitää typerää käyttäytymistään tyylikkäänä ja hienostuneena, ja hänelle on aivan sama onko hänen käyttäytymisensä tahditon ja tilannetajuton tyylirikko vai eikö ole. Hän pitää omasta käyttäytymisestään - sen oikeutuksesta - tiukasti kiinni tilanteessa kuin tilanteessa.
Kyllä minä sanoisin sellaista moukkamaisuudeksi. Esimerkki: Poirot kiinnittää lautasliinan näyttävästi mutta tilannetajuttomasti (moukkamaisesti) leukansa alle toisten laittaessa sen syliinsä... Poirot tilannetajuttomana ja joustamiskyvyttömänä ei muuta käyttäytymistään ja tapojaan erilaisten tilanteiden mukaan; toiset mukautuvat häneen parhaansa mukaan ja vaihtelevaisella menestyksellä.

Moukka (käytökseltään) sivistymätön henkilö, tomppeli, pölkkypää, ääliö
Moukkamainen epähieno, tahditon, sivistymätön.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.01.2014 00:29

23:39
Trisse kirjoitti:Elokuvien Poirot on omahyväisempi ja moukkamaisempi kuin kirjojen.

Trissellä yhdistäminen ( & ) vie harhaan. On (vain) omahyväinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.01.2014 00:31

Psykopatologia kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mutta noin (erittelvästi) ei ole todettu.

Korjaan Kahville: todettiin erittelevästi.

Ehdit itsekorjautua ennen korjaustani. Ei-moukkamainen voi
olla moukkamaisempi.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.01.2014 00:35

Se on kyllä totta, että Poirotista ei voi käyttää mitenkään ilmaisua "moukka".
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.01.2014 00:41

Moukka usein nolaa tai pyrkii nolaamaan varsinkin alempiarvoisiaan.

Poirot toimii usein itseään ylempien tapauksissa ja voi omahyväisenä joskus olla hieman tahditon tms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Joiku » 19.01.2014 09:23

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Elokuvien Poirot on omahyväisempi ja moukkamaisempi kuin kirjojen.

Elokuvien Poirot ei ole rahtuakaan moukkamainen.

Noissa molemmissa näkemyksissä pitäisi varmaan lukea mielestäni, niin eivät aiheuttaisi tyhjänpäiväistä juupas/eipäs -kinastelua.

Kunhan kummastelin, miten joku voi nähdä moukkamaisuutta hahmossa, joka on kuvattu sievisteleväksi ja pedantiksi vanhaksi herrasmieheksi.

Ja samalla otit esiin mun sivistämisen sinun alemmalle tasollesi. Ei mitään kunhan. vaan selvää provoilua ja nettikiusaamista.
Viimeksi muokannut Joiku päivämäärä 19.01.2014 09:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Joiku

ViestiKirjoittaja Joiku » 19.01.2014 09:27

Ja edelleen olen sitä mieltä, että elokuvan Poirot on moukkamainen.
Mirri selitti asian hyvin mutta siinä on lainauksia niin paljon etten enää viitsi lainata.
Joiku

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.01.2014 13:02

Mirri:

Eikö miehen sipsuttelu, feminiinisyys, turhamaisuus, hienostelu yms. voi olla moukkamaista käyttäytymistä? Elokuvien Poirot korostaa noita piirteitään ja käyttäytymistapojaan tilanteessa kuin tilanteessa. Hän pitää typerää käyttäytymistään tyylikkäänä ja hienostuneena, ja hänelle on aivan sama onko hänen käyttäytymisensä tahditon ja tilannetajuton tyylirikko vai eikö ole. Hän pitää omasta käyttäytymisestään - sen oikeutuksesta - tiukasti kiinni tilanteessa kuin tilanteessa.

Kyllä minä sanoisin sellaista moukkamaisuudeksi. Esimerkki: Poirot kiinnittää lautasliinan näyttävästi mutta tilannetajuttomasti (moukkamaisesti) leukansa alle toisten laittaessa sen syliinsä... Poirot tilannetajuttomana ja joustamiskyvyttömänä ei muuta käyttäytymistään ja tapojaan erilaisten tilanteiden mukaan; toiset mukautuvat häneen parhaansa mukaan ja vaihtelevaisella menestyksellä.

Eikö miehen sipsuttelu, feminiinisyys, turhamaisuus, hienostelu yms. voi olla moukkamaista käyttäytymistä?

Ei kai ainakaan Poirotin tapauksessa. Eihän hän halua ketään loukata, eivätkä etiketti-virheet yms. ole tyypillisiä.

Esimerkissä muut (kai) mukautuvat Poirotiin, mutta ovatko he loukkaantuneita yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.01.2014 13:51

Olen aina välillä miettinyt, että onko Poirotissa autistisia piirteitä. Kun vähän päähänpinttymän-omaisesti jotkin asiat tulee tehdä juuri tietyllä tavalla tms. Puiston penkille ei voi istua asettamatta ensin liinaa peffan alle, puhuu itsestään kolmannessa persoonassa jne. Poikkeama "siitä-ainoasta-oikeasta-tavasta" järkyttää mieltä.

Onhan hän kyllä romantikko. Ainakin puuhastelee salapoliisintyötään myös siksi, että saisi jonkun nuoren parin saamaan toisensa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Joiku » 19.01.2014 14:59

Jos olisi autistisia piirteitä, hän noudattaisi esim lautasliinan kanssa just sääntöjä, eikä moukkamaisesti muuntelisi niitä.
Myöskään sipsuttelu ei sovi autistiseen piirteisiin, koska he ovat usein kömpelöitä.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.01.2014 15:09

Joo, totta. Ehkä asperger-piirteisyys olisi parempi termi?

No kuitenkin pitää tiukasti kiinni omasta näkemyksestään siitä, miten esim lautasliinaa tulee käyttää. Voihan se joskus olla piilovittuilua (moukkamaisuutta?) muuta seuruetta tms kohtaan, joskus taas ihan vain sitä, että vaikka muut käyttäisivät lautasliinaa moukkamaisesti väärin, niin hän, Hercule Poirot, käyttää sitä jokatapauksessa täsmälleen etiketin mukaisesti.

Kirjoissa varmaan selvitetään paremmin syitä miksi juuri tietyssä tilanteessa lautasliina on missäkin. Tv-sarjoissa ei mennä noin "syvälle".

Neiti Marplellahan ei ole mitään tuollaisia piirteitä. Terävä äly ja hyvä psykologinen pelisilmä kätkettynä hompsuisen olemuksen ja kudinten taakse.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.01.2014 15:18

Autismiin ymmärtääkseni liittyy kyvyttömyys tulkita ja ymmärtää ihmisiä muuten kuin sanatarkasti. Hercule Poirotista erikseen mainitaan, että hän kuuntelee mitä ihminen sanoo, mutta ymmärtää mitä tämä tarkoittaa.

Siitä lautasliinasta.
Hercule Poirot on obsessiivisen siisti, ja hän haluaa lautasliinalla suojata vaatteitaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 19.01.2014 15:25

Kyllästynyt kirjoitti:Siitä lautasliinasta.
Hercule Poirot on obsessiivisen siisti, ja hän haluaa lautasliinalla suojata vaatteitaan.

Tuohan on järkevää. Lautasliina sylissä estää ruoan tippumisen lattioille, mikä on ongelma sekin, kun tulee siivottavaa.
Rane

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.01.2014 15:26

Rane kirjoitti:

Tuohan on järkevää. Lautasliina sylissä estää ruoan tippumisen lattioille, mikä on ongelma sekin, kun tulee siivottavaa.

Puhumattakaan vaatteista. Pakkomielteisen siisti, pedantti ym.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.01.2014 15:27

Kyllästynyt kirjoitti:Autismiin ymmärtääkseni liittyy kyvyttömyys tulkita ja ymmärtää ihmisiä muuten kuin sanatarkasti. Hercule Poirotista erikseen mainitaan, että hän kuuntelee mitä ihminen sanoo, mutta ymmärtää mitä tämä tarkoittaa.

Totta. Sama piirre lienee aspergerissa. Korkeintaan siis lievä-asteinen tms.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Joiku » 19.01.2014 15:32

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Autismiin ymmärtääkseni liittyy kyvyttömyys tulkita ja ymmärtää ihmisiä muuten kuin sanatarkasti. Hercule Poirotista erikseen mainitaan, että hän kuuntelee mitä ihminen sanoo, mutta ymmärtää mitä tämä tarkoittaa.

Totta. Sama piirre lienee aspergerissa. Korkeintaan siis lievä-asteinen tms.

No ei ole näin. Aspergereitä toimii esim. palveluneuvojana liitossa tai Hesan liikennelaitoksessa, joten heidän kyllä pitää ymmärtää tulkita ihmisiä.

Poirot kyllä näyttää monen mielestä olevan Asperger, kun selaa nettiä.
Joiku

ViestiKirjoittaja Rane » 19.01.2014 15:33

Kahvi kirjoitti:
Rane kirjoitti:

Puhumattakaan vaatteista. Pakkomielteisen siisti, pedantti ym.

Lautasliina kaulassa estää omien vaatteiden sotkeutumisen, sylissä se säästää enemmänkin lattioita. Ruokaa tippuu yleensä aina enemmän rinnuksille kuin syliin. Poirot säästää ja suojelee itseään, ei muita, koska eihän hän itse lattioita siivoa.
Rane

ViestiKirjoittaja Joiku » 19.01.2014 15:36

Onko se sitten sika? Kun mie käytän lautasliinaa ainoastaan suupielien pyyhkimiseen.
Joiku

ViestiKirjoittaja Rane » 19.01.2014 15:38

Pidät lautasliinaa varmaankin pöydällä? Mitäs se kertoo sinusta, joku?
Rane

ViestiKirjoittaja Joiku » 19.01.2014 15:44

Rane kirjoitti:Pidät lautasliinaa varmaankin pöydällä? Mitäs se kertoo sinusta, joku?

En mie vain tiedä, sie kai tiedät, jos olet nähnyt lautasliinani pöydällä.
Joiku

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista