Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2014 00:25

Hermes kirjoitti:Pointti: olet ajamassa tuollaista kontrollia muille ihmisille, esimerkiksi "psykoosiepäilyille", mutta itse et suostu niitä syömään.

Hermes, mistä ihmeen kontrollista ja sen ajamisesta sinä puhut? Ja mitä minä en suostu syömään?
En ymmärrä juttujasi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:26

Pinja kirjoitti:Minun mielestäni psykoosia voidaan siinä mielessä ennustaa, että jos tiedetään henkilön kokeneen jonkin todella rankan elämänkokemuksen niin voidaan olettaa, että voi olla riskiryhmässä. Ongelma vaan on se, että tuleeko elämänkokemus lääkärin tietoon.

Kyllä, mutta valtaosa heistäkään ei sairastu psykoosiin.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2014 00:29

Kuutar kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Minun mielestäni psykoosia voidaan siinä mielessä ennustaa, että jos tiedetään henkilön kokeneen jonkin todella rankan elämänkokemuksen niin voidaan olettaa, että voi olla riskiryhmässä. Ongelma vaan on se, että tuleeko elämänkokemus lääkärin tietoon.

Pitäisi haastattelututkimusten avulla (ajoissa) selvittää mitä kaikkia psykoosiin altistavia tekijöitä löytyy - ja löytyykö niitä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:30

Lainaukset aloitusviestin linkistä, YLE uutiset 14.1.2014 :

Itse toivon, että me saisimme nimenomaan psykoosien syntymekanismista jotain uutta tietoa, koska psykoosin syntyhän on edelleen tuntematon, sanoo tutkimuksen suomalainen vastuujohtaja, profesori Jarmo Hietala Turun yliopistosta.

- Mikäli pystyisimmme ennustamaan, kenellä tauti mahdollisesti hoitamattomana puhkeaa, voisimme keskittää kaiken mahdollisen hoidon tällaiseen ihmiseen ja mahdollisesti ehkäisemään psykoosin, sanoo emeritusprofessori Raimo K.R. Salokangas Turun yliopistosta.

http://yle.fi/uutiset/turkulaiset_mukan ... /703131544

Tällä hetkellä ei siis vielä voida luotettavasti ennustaa psykoosia.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.01.2014 00:39

Kuutar kirjoitti:

Puhutko skitsofreniasta vai ihan akuutista psykoosista? Ihmiset kokevat asioista eri tavalla ja ajattelevat eri tavoin siten sama tapahtuma voi olla vaikeudeltaan eri luokkaa ihmisestä riippuen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.01.2014 00:40

Niin, ei 59 vuoteen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:40

Pinja kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Puhutko skitsofreniasta vai ihan akuutista psykoosista? Ihmiset kokevat asioista eri tavalla ja ajattelevat eri tavoin siten sama tapahtuma voi olla vaikeudeltaan eri luokkaa ihmisestä riippuen.

Niinhän se juuri on, siksi psykoosin ennustaminen on vaikeaa.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 18.01.2014 00:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:41

Psykopatologia kirjoitti:Niin, ei 59 vuoteen.

Mitä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.01.2014 00:43

Kuutar kirjoitti:

Mitä?

Pystytä ennustamaan luotettavasti.

Nykyisin mahdollisimman luotettava ennuste-tutkimus maksaisi ehkä n. 5 000, 00.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:44

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Mitä?

Pystytä ennustamaan luotettavasti.

Nykyisin mahdollisimman luotettava ennuste-tutkimus maksaisi ehkä n. 5 000, 00.

Mihin perustat tuon arviosi? Millainen olisi hyvä ennuste-tutkimus mielestäsi?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.01.2014 00:47

Psykiatrin haastattelu 10 t, psykologin testaukset 10 t, perimän kartoitus, magneettikuvaus,
muu labra ym.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 00:52

Kahvi kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että traumojen tms läpikäymiseen tarvitaan voimavaroja ja riittävän "oikein" toimivaa ajattelukykyä. Ehkä jossain psykoosin muodoissa jompikumpi/molemmat vajavaisia tms, jolloin lääkitys lienee paikallaan?

Ei lääkityksessä olekaan mitään selvästi väärää. Erilaisista lääkkeistä voi olla hyötyä tai haittaa erilaisille ihmisille. Minä itse en usko tarvitsevani esimerkiksi neurolepteja isoilla annoksilla ikinä, tuli sitten vastaan minkälaisia psykooseja tahansa, tai ainakin tahdon oman suostumuksen lääkkeen antoon, mutta en kiellä sitä, että niistä voi olla hyötyä joillekin ihmisille. Voisin itse syödä esimerkiksi bentsoja, alkoholia tai antihistamiineja rauhoittamiseen tai nukkumiseen. Muista lääkkeistä voi olla hyötyä muilla ihmisille toisissa tilanteissa.
Hermes

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 00:57

Minä en usko hyötyväni mistään lääkkeistä, koska ongelmani ovat olleet senlaatuisia, etten usko minkään lääkkeiden olevan ratkaisu. Nukkumiseen en mitään lääkkeitä tarvitse, minulla on aina ollut hyvät unenlahjat. Masennukseen en myöskään, en ole ollut masentunut, ahdistukseen eivät lääkkeet auttaneet, koska eivät voineet ratkaista ongelmiani ahdistuksen taustalla.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 18.01.2014 01:06, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 00:58

Mirri kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Pointti: olet ajamassa tuollaista kontrollia muille ihmisille, esimerkiksi "psykoosiepäilyille", mutta itse et suostu niitä syömään.

Hermes, mistä ihmeen kontrollista ja sen ajamisesta sinä puhut? Ja mitä minä en suostu syömään?
En ymmärrä juttujasi.

Et suostu syömään neurolepteja, tahdot mieluummin bentsoja, mutta kerrot muille, että pitää syödä neurolepteja jopa psykoosia ennalta ehkäisevästi. Tukarilla valistit, miten neuroleptit ovat paljon turvallisempia lääkkeitä kuin bentsot. Mikset itse sitten syö niitä? Juttusi kuulostavat usein psykoottistasoisilta, joten kannattaisi kokeilla neurolepteja pidempään, ne alkavat vaikuttaa usein vasta viikkojen päästä. ;)
Hermes

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.01.2014 01:04

Hermes kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

En ymmärrä juttujasi.

Et suostu syömään neurolepteja, tahdot mieluummin bentsoja, mutta kerrot muille, että pitää syödä neurolepteja jopa psykoosia ennalta ehkäisevästi. Tukarilla valistit, miten neuroleptit ovat paljon turvallisempia lääkkeitä kuin bentsot. Mikset itse sitten syö niitä? Juttusi kuulostavat usein psykoottistasoisilta, joten kannattaisi kokeilla neurolepteja pidempään, ne alkavat vaikuttaa usein vasta viikkojen päästä. ;)

Eikä kuulosta, hänen juttunsa ovat kovin jäsentyneitä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 01:16

Pinja kirjoitti:
Hermes kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

En ymmärrä juttujasi.

Eikä kuulosta, hänen juttunsa ovat kovin jäsentyneitä.

Tuo sana "psykoottistasoinen" oli viittaus aikaisempiin viesteihin samassa ketjussa. Esimerkiksi minun tapauksessani neuroleptilääkityksen aikana ahdisti todella paljon esimerkiksi kulkea metrolla tai käydä syömässä Raxissa. Kun selitin psykiatrille siitä ahdistuksesta, johon ei siis liittynyt mitään klassisia psykoosin piirteitä vaan tuo järkyttävä ahdistus ja lamaannus, niin psykiatrin mielestä sekin oli "psykoottistasoista". Hello! Nuo sanat "psykoosi" ja "psykoottistasoinen" eivät enää kohta tarkoita yhtään mitään.
Hermes

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.01.2014 01:18

Tuo sana "psykoottistasoinen" oli viittaus aikaisempiin viesteihin samassa ketjussa. Esimerkiksi minun tapauksessani neuroleptilääkityksen aikana ahdisti todella paljon esimerkiksi kulkea metrolla tai käydä syömässä Raxissa. Kun selitin psykiatrille siitä ahdistuksesta, johon ei siis liittynyt mitään klassisia psykoosin piirteitä vaan tuo järkyttävä ahdistus ja lamaannus, niin psykiatrin mielestä sekin oli "psykoottistasoista". Hello! Nuo sanat "psykoosi" ja "psykoottistasoinen" eivät enää kohta tarkoita yhtään mitään.[/quote]

Mitä neuroleptiä käytät ja kuinka paljon?
Pinja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.01.2014 01:22

Mirrin lääkitys yms tuskin kuuluu tähän ketjuun.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 01:24

Kahvi kirjoitti:Mirrin lääkitys yms tuskin kuuluu tähän ketjuun.

Voi olla, ja anteeksi siitä.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 01:25

Pinja kirjoitti:Mitä neuroleptiä käytät ja kuinka paljon?

En ole pitkään aikaan käyttänyt mitään neuroleptia, mutta silloin käytin Abilifya ja ketiapiinia.
Hermes

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa