Millä perusteella saa soittaa hätäkeskukseen?

Re: Millä perusteella saa soittaa hätäkeskukseen?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 15.01.2014 23:44

Näillä keleillä syyllistyy kyllä heitteillejättöön, jos ei soita ulos sammuneesta hätäkeskukseen. Ehdottomasti pitää soittaa talvella!
Golden flower

ViestiKirjoittaja Kahvi » 15.01.2014 23:47

Golden flower kirjoitti:Näillä keleillä syyllistyy kyllä heitteillejättöön, jos ei soita ulos sammuneesta hätäkeskukseen. Ehdottomasti pitää soittaa talvella!

Totta.
Lämpimällä kesäkelilläkin voinee olla paikallaan soittaa, voihan kysymyksessä olla sairaskohtaus. Ainakin esim omaan oksennukseensa tukehtumisen riski on aina, kun on kysymys tiedottomasta henkilöstä.

Rohkeammat voivat tietysti koittaa herätellä tms, mutta siinä on tietty aina omat riskinsä. Voipi tulla esim lentopallomailasta tuulenhalkojaan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.01.2014 23:53

Mirri: Sen tiedän, ettei poliisilla sen enempää kuin ambulanssillakaan ole velvollisuutta toimia juoppokuskeina; ne eivät ole tahoja, jotka järjestävät päihtyneille aikuisille kyydin kaduilta koteihin.

Itse asiassa tuo kuuluu poliisien työhön.
http://www.laki24.fi/riri-poliisilaki-k ... seksi.html

Oletko katsonut Poliisit tv-sarjaa? Sarjassa kuvataan poliisin työtä Suomessa ja kyllä he hyvin usein vievät päihtyneitä putkaan. Joskus sarjassa on myös viety päihtynyt kotiinsa jos hän asuu lähellä löytöpaikkaa. Tarkoitan nyt tietysti päihtyneellä henkilöä joka on niin päihtynyt, ettei kykene huolehtimaan itsestään.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 16.01.2014 00:04, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.01.2014 23:59

Rane kirjoitti:Hätänumeroon saa soittaa, jos esim. naapurista kuuluu kovaa meteliä, riitelyä tai jatkuvaa lasten itkua.

Kova meteli tuskin läheskään aina antaa aihetta hätäkeskukseen soittamiseen, vaan asia voi olla hoidettavissa ja ilmoitettavissa jonnekin ilman hätäkeskuksen apua. Riitelyn äänet voivat joskus olla hyvä syy soittaa hätäkeskukseen. Jatkuva lasten itku on suhteellinen käsite; voihan lapsella olla vaikka korvatulehdus, joka panee itkemään tauotta.

Turhat hätäkeskussoitot harmittavat siinä vaiheessa, kun itse (läheisineen) on tilanteessa, jossa avun saaminen on tosi kiireellistä, mutta jossa joutuu odottamaan ja jonottamaan vuoroaan... Niin ambulanssin, palokunnan kuin poliisinkin saaminen pikaisesti paikalle on nykyisin hätäkeskusten varassa, joten kyllä olisi tosi hyvä, jos kansalaiset käyttäisivät tervettä järkeä ja harkintaa ennen kuin näppäilevät luvun 112.
Mirri

ViestiKirjoittaja Golden flower » 16.01.2014 00:03

Olisiko kuitenkin niin, että juuri siitä terveestä järjestä on puute, kun vääränlaisissa asioissa hätäkeskukseen soitellaan.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.01.2014 00:07

Mirri: Turhat hätäkeskussoitot harmittavat siinä vaiheessa, kun itse (läheisineen) on tilanteessa, jossa avun saaminen on tosi kiireellistä, mutta jossa joutuu odottamaan ja jonottamaan vuoroaan..

Pelastustehtävät luokitellaan kiirellisyysluokkaan A-D, hätäkeskus arvioi kiireellisyyden. Tässä on linkki aiheesta:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 16.01.2014 00:16, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.01.2014 00:13

Kuutar kirjoitti:
Mirri:Turhat hätäkeskussoitot harmittavat siinä vaiheessa, kun itse (läheisineen) on tilanteessa, jossa avun saaminen on tosi kiireellistä, mutta jossa joutuu odottamaan ja jonottamaan vuoroaan..

Pelastusehtävät luokitellaan tärkeysjärjestykseen.

Joo, ja ne sedät ja tädit siellä 112:ssa osaavat kyllä arvioida, mitä yksiköitä ja kuinka paljon pitää lähettää. Tai kertovat, mikä on asialle oikea taho.

Meille tavan sukankuluttajalle riittää minusta nämä asiat (tärkeysjärjestyksessä):
-jos harkitset, että pitääkö soittaa 112:een, niin soita!
-älä lopeta puhelua ennenkuin saat luvan.
-kerro mitä on tapahtunut ja vastaa kysymyksiin.

Eli ei tarvi miettiä, että tarvitaanko paikalle poliisia, ambulanssia, palokuntaa tai SPR:n ryhmää. Tai kaikkia. Ne siellä 112:ssa on koulutettu ratkaisemaan tarvittavat yksiköt ja kiireellisyyden.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2014 00:15

Kahvi kirjoitti:Lämpimällä kesäkelilläkin voinee olla paikallaan soittaa, voihan kysymyksessä olla sairaskohtaus. Ainakin esim omaan oksennukseensa tukehtumisen riski on aina, kun on kysymys tiedottomasta henkilöstä.

Rohkeammat voivat tietysti koittaa herätellä tms, mutta siinä on tietty aina omat riskinsä. Voipi tulla esim lentopallomailasta tuulenhalkojaan.

Ensiapukursseilla opitaan, että pitää selvittää sairauskohtauksen mahdollisuus. Opitaan sekin, että viimeistään hätäkeskukseen soitettaessa pitää ryhtyä selvittämään asiaa; hätäkeskuspäivystäjä kyselee kaikenlaista ja myös antaa puhelimessa ohjeita asian selvittämiseksi. Opitaan myös miten yritetään herätellä 'turvallisen välimatkan päästä'...

Käytännössä asia ei hoidu ihan niin yksinkertaisesti, että nähdään kesäisellä puistonpenkillä makaava ihminen ja tumput suorina soitetaan hätäkeskukseen odottaen jonkun rientävän apuun. Nykyisenä kännykkäaikakautena hätäkeskuksessa halutaan soittajan selvittävän yhtä ja toista puhelun kestäessä - kuten, että hengittääkö henkilö vai eikö hengitä...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.01.2014 00:16

Mirri kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Lämpimällä kesäkelilläkin voinee olla paikallaan soittaa, voihan kysymyksessä olla sairaskohtaus. Ainakin esim omaan oksennukseensa tukehtumisen riski on aina, kun on kysymys tiedottomasta henkilöstä.

Ensiapukursseilla opitaan, että pitää selvittää sairauskohtauksen mahdollisuus. Opitaan sekin, että viimeistään hätäkeskukseen soitettaessa pitää ryhtyä selvittämään asiaa; hätäkeskuspäivystäjä kyselee kaikenlaista ja myös antaa puhelimessa ohjeita asian selvittämiseksi. Opitaan myös miten yritetään herätellä 'turvallisen välimatkan päästä'...

Käytännössä asia ei hoidu ihan niin yksinkertaisesti, että nähdään kesäisellä puistonpenkillä makaava ihminen ja tumput suorina soitetaan hätäkeskukseen odottaen jonkun rientävän apuun. Nykyisenä kännykkäaikakautena hätäkeskuksessa halutaan soittajan selvittävän yhtä ja toista puhelun kestäessä - kuten, että hengittääkö henkilö vai eikö hengitä...

Totta tämäkin!

Mutta jos ei uskalla (syystä tai toisesta) niin ei hätäkeskus pakota herättelemään/tutkimaan potilasta. Sanoo vaan, että voipi lyödä, en uskalla.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 16.01.2014 00:18

Tarkoitin metelillä esim. humalaisten loputonta möykkää hiljaisuusajan alkamisen jälkeen kerrostalossa. Poliisit voivat käydä tarkistamassa tilanteen. Joskus se voi pinna pettää naapurillakin. Aika monilla dementoituneilla vanhuksilla on omituinen tapa hakata lämpöpatteria. Kerran naapuristani kuului tällaista pauketta ja epämääräisiä huutoja. Olin itse sairaana punkan pohjalla, enkä reagoinut. Myöhemmin sain kuulla, että viereisessä rapussa asunut mies oli saanut aivoinfarktin. Toinen naapuri oli sitten vihdoin hälyttänyt hänelle apua, joka olisi kyllä voinut tulla nopeamminkin eikä vasta tuntien päästä.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2014 00:22

Kuutar kirjoitti:
Mirri:Turhat hätäkeskussoitot harmittavat siinä vaiheessa, kun itse (läheisineen) on tilanteessa, jossa avun saaminen on tosi kiireellistä, mutta jossa joutuu odottamaan ja jonottamaan vuoroaan..

Pelastustehtävät luokitellaan kiirellisyysluokkaan A-D, hätäkeskus arvioi kiireellisyyden.

Mitä tehdään, jos puhelutulvan vuoksi joudutaan jonottamaan ennen kuin päästään hätäkeskuksen arvioitavaksi?
Kun koti palaa, olisi tosi mukavaa, jos hätäkeskus vastaisi välittömästi. Mutta miten se pystyy vastaamaan välittömästi, jos samaan aikaan ihmisillä on vaikka mitä asioita hätäkeskukselle kerrottavaksi ja kysymyksiä esitettäväksi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.01.2014 00:31

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Pelastustehtävät luokitellaan kiirellisyysluokkaan A-D, hätäkeskus arvioi kiireellisyyden.

Mitä tehdään, jos puhelutulvan vuoksi joudutaan jonottamaan ennen kuin päästään hätäkeskuksen arvioitavaksi?
Kun koti palaa, olisi tosi mukavaa, jos hätäkeskus vastaisi välittömästi. Mutta miten se pystyy vastaamaan välittömästi, jos samaan aikaan ihmisillä on vaikka mitä asioita hätäkeskukselle kerrottavaksi ja kysymyksiä esitettäväksi?

Tietääkseni hätäkeskus esittää soittajalle kysymyksiä, joiden perusteella arvioi kiireellisyyden. En usko että hätäkeskus alkaa kaiken maailman pitkiä jaarituksia kuuntelemaan.

http://yle.fi/uutiset/johtaja_hatakesku ... assa/64717
Meillä on ohjemappi, jossa on tietyt kysymykset. Ilmoittajaa haastattelemalla pyritään selvittämään potilaan sen hetkinen tila, ja ratkaisu kiireellisyydestä tehdään annettujen tietojen perusteella.

http://www.112.fi/medialle/usein_kysytt ... numero_112

Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112, kuin olla soittamatta.

Voinko soittaa 112:een, jos en ole varma tilanteen vakavuudesta?

Jos olet epävarma tilanteen vakavuudesta, soita hätänumeroon 112. Avuntarve on helpompaa arvioida yhdessä ammattitaitoisen hätäkeskuspäivystäjän kanssa.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.01.2014 00:35

Kuutar kirjoitti: Entäs jos näet kaupungilla päihtyneen, joka ei selviä omin avuin kotiin? Minne soitat?

Mirri: En välttämättä minnekään. Miksi pitäisi soittaa jonnekin kohdatessaan kaupungilla (aikuisen!) päihtyneen, joka kenties ei selviydy kotiin juuri siinä olotilassaan?

Jos kyseessä on tajuton henkilö, voit syyllistyä heitteillejättöön, ellet auta. Pitää soittaa hätäkeskukseen. Toki kannattaa ensin kysyä henkilöltä " oletko kunnossa", ellet ole varma onko hän oikeasti tajuton.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 16.01.2014 00:44, muokattu yhteensä 5 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Rane » 16.01.2014 00:38

Kerran naapurissamme tapettiin nainen. Sitä ennen kuulin luhtitalon rappukäytävästä naisen kiljaisuja ja vaimeita avunhuutoja. Avasin oven ja kysyin, mikä hätänä. En saanut vastausta. Näin kaksi hahmoa käytävän päässä, jossa oli hämärää. Huhuilin aikani, mutta nainen oli hiljaa. Tämä tapahtui yöllä. Pian kuului lisää huudahduksia, joten herätin mieheni ja sanoin, että meidän pitää soittaa poliisille. Mieheni sanoi, että liioittelen ja ettei asia kuulu meille. Hän esti minua soittamasta apua. En tiedä, olisivatko poliisit ehtineet tulla apuun, mutta oli minulla aika aavemainen olo, kun rapussa hiljeni lopullisesti. Olisi pitänyt soittaa heti. Minä olin viimeinen ihminen, joka puhui tälle tapettavalle naiselle hänen tappajansa lisäksi. Kauhea juttu.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2014 01:13

Kuutar kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Mitä tehdään, jos puhelutulvan vuoksi joudutaan jonottamaan ennen kuin päästään hätäkeskuksen arvioitavaksi?

Tietääkseni hätäkeskus esittää soittajalle kysymyksiä, joiden perusteella arvioi kiireellisyyden. En usko että hätäkeskus alkaa kaiken maailman pitkiä jaarituksia kuuntelemaan.

Toivottavasti ymmärrät, että ajattelemattomien ja turhien soittojen vuoksi puhelimessa voidaan joutua jonottamaan kaikkien hätäkeskuspäivystäjien ollessa varattuja niin, ettei kukaan ole vapaa vastaanottamaan hätäpuhelua, vaikka soittajan koti miten olisi palamassa poroksi soittajan odotellessa, että päivystäjä ehtisi vastaamaan hänen soittoonsa.

Mitä enemmän hätäkeskukseen soitetaan turhia puheluita sitä varmemmin hädässä olevat ihmiset joutuvat jonottamaan saadakseen yhteyden hätäkeskukseen - päivystäjät kun joutuvat vastaamaan kaikkiin puheluihin olivat ne hätäpuheluja tai eivät.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.01.2014 01:17

Tämän keskusteluketjun pointti oli se, että osa Iltasanomissa luetelluista soitoista ei olleet välttämättä turhia soittoja. Esimerkiksi järjestyshäiriöistä voi ilmoittaa poliisille, ja silloin on soitettava hätäkeskukseen, koska muuta numeroa ei ole. Jotkut tapaukset voivat olla sellaisia, että soittajan on vaikea itse arvioida tilanteen vakavuutta.

http://www.112.fi/medialle/usein_kysytt ... numero_112
Voinko soittaa 112:een, jos en ole varma tilanteen vakavuudesta?

Jos olet epävarma tilanteen vakavuudesta, soita hätänumeroon 112. Avuntarve on helpompaa arvioida yhdessä ammattitaitoisen hätäkeskuspäivystäjän kanssa.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 16.01.2014 01:22, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.01.2014 01:20

Mirri kirjoitti:Toivottavasti ymmärrät, että ajattelemattomien ja turhien soittojen vuoksi puhelimessa voidaan joutua jonottamaan kaikkien hätäkeskuspäivystäjien ollessa varattuja niin, ettei kukaan ole vapaa vastaanottamaan hätäpuhelua, vaikka soittajan koti miten olisi palamassa poroksi soittajan odotellessa, että päivystäjä ehtisi vastaamaan hänen soittoonsa.

Mitä enemmän hätäkeskukseen soitetaan turhia puheluita sitä varmemmin hädässä olevat ihmiset joutuvat jonottamaan saadakseen yhteyden hätäkeskukseen - päivystäjät kun joutuvat vastaamaan kaikkiin puheluihin olivat ne hätäpuheluja tai eivät.

Mirri on ihan oikeassa, täysin turhia puheluita ei 112:een pitäisi soittaa. Golden Flower aikaisemmin puhui terveestä järjestä.

Semmoiset puhelut on täysin turhia, joissa kysellään lihakeiton reseptiä tai pyydetään poliisia paikalle että pääsisi mulqun portsarin ohi baariin. Ei ole vaikea juttu hahmottaa mikä on täysin turhaa mikä ei, mutta aloitusviestin uutisoinnin perusteella joillakin tämmöinenkin hahmotushäiriö näyttäisi olevan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.01.2014 01:24

Kahvi: Ei ole vaikea juttu hahmottaa mikä on täysin turhaa mikä ei, mutta aloitusviestin uutisoinnin perusteella joillakin tämmöinenkin hahmotushäiriö näyttäisi olevan.

Tuossa Iltasanomien jutussa oli luokiteltu turhiksi myös soittoja, jotka kuulostivat aivan aiheellisilta soitoilta.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 16.01.2014 01:36, muokattu yhteensä 4 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.01.2014 01:24

Kaksi tuon listan mainitsemista soitoista on minun tekemiä; kaikkea tarpeellisuudesta ei kuitenkaan kerrota tuossa listassa, kuten sitä että pelkäsin hoitajien yrittäneen ja yrittävän tappaa minut kohta (olin osastohoidossa ja soitin osastonpuhelimella): hoitajat kiusaavat minua sairaalassa. Ja sitten tuo minulla ei ole taksiin rahaa vaan tarvitsisin ambulanssikyydin oli minulla äärimmäinen hätätilanne, jossa olin itsetuhoinen ja sekaisin; kuitenkin lopulta hätäkeskuspäivystäjä lähetti ambulanssin minua hakemaan, joten ihmettelen että miten se oikein pääsi listalle. Vointini oli tosiaan niin sairaalloisen huono, etten pystynyt menemään muilla keinoin ja tosiaan olisin mennyt taksilla, jos siihen olisi ollut varaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.01.2014 01:30

Pinja kirjoitti:Kaksi tuon listan mainitsemista soitoista on minun tekemiä; kaikkea tarpeellisuudesta ei kuitenkaan kerrota tuossa listassa, kuten sitä että pelkäsin hoitajien yrittäneen ja yrittävän tappaa minut kohta (olin osastohoidossa ja soitin osastonpuhelimella): hoitajat kiusaavat minua sairaalassa. Ja sitten tuo minulla ei ole taksiin rahaa vaan tarvitsisin ambulanssikyydin oli minulla äärimmäinen hätätilanne, jossa olin itsetuhoinen ja sekaisin; kuitenkin lopulta hätäkeskuspäivystäjä lähetti ambulanssin minua hakemaan, joten ihmettelen että miten se oikein pääsi listalle. Vointini oli tosiaan niin sairaalloisen huono, etten pystynyt menemään muilla keinoin ja tosiaan olisin mennyt taksilla, jos siihen olisi ollut varaa.

En usko, että olet ainoa tuollaisten puheluiden soittaja.

Mietin kanssa noiden kohdalta juuri tuollaisia vaihtoehtoja. Ilman avaimia sairaalaan nukkumaan haluava voi juuri olla tuollaisessa tilanteessa, että on ihan oikea hätä olemassa.

Hoitajien tappoyritykset voivat tietty aluksi kuulostaa hullun houreilta, mutta olihan tässä takavuosina se yksi hoitsu, joka insuliinilla murhasi ihmisiä.
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista