Vastikkeellinen sosiaaliturva

Vastikkeellinen sosiaaliturva

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.01.2014 00:23

Mitä mieltä olette vastikkeellisesta sosiaaliturvasta?
Kuutar

Re: Vastikkeellinen sosiaaliturva

ViestiKirjoittaja Trisse » 12.01.2014 00:27

Miksi säilyttää koko sosiaaliturvaa enää edes jos tuohon mennään?
Trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.01.2014 00:29

Kuutar kirjoitti:Mitä mieltä olette vastikkeellisesta sosiaaliturvasta?

Siitähän minä olen saarnannut vuosikausia; vastikkeeton raha rappeuttaa ja passivoi ihmisiä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.01.2014 00:31

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Mitä mieltä olette vastikkeellisesta sosiaaliturvasta?

Siitähän minä olen saarnannut vuosikausia; vastikkeeton raha rappeuttaa ja passivoi ihmisiä.

Mitä ( millaista vastikkeellista sosiaaliturvaa) sinä ehdottaisit nykyisen sosiaaliturvan tilalle?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2014 00:37

Sosiaaliturva on erittäin laaja käsite, joten mielipiteeni riippuu siitä mitä vastikkeellinen sosiaaliturva pitäisi sisällään. Jos ihminen makaa sängyn pohjalla kykenemättä liikauttamaan eväänsäkään, olisi kovasti kohtuutonta vaatia jotakin vastiketta hänen saamalleen sosiaaliturvalle. Oli hänen saamansa sosiaaliturva sairauspäivärahaa, kuntoutustukea, toimeentulotukea, tai mitä tahansa muuta sosiaaliturvaa.

Käsite vastikkeellinen sosiaaliturva sisältöineen pitäisi määritellä, jotta siitä voitaisiin olla jotakin mieltä.

23.43. Lisäys. Wikipedia kertoo mielestäni hyvin ja kattavasti mistä kaikesta sosiaaliturvassa on kysymys:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaaliturva
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.01.2014 00:46

Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 12.01.2014 00:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2014 00:47

Kyllästynyt kirjoitti:Siitähän minä olen saarnannut vuosikausia; vastikkeeton raha rappeuttaa ja passivoi ihmisiä.

Olet saarnannut, mutta oletko saarnoinesi oikeassa/väärässä, se on toinen juttu. Luulen, että sosiaaliturva on laajempi käsite kuin sinun saarnojesi sisältö.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2014 00:56

Kuutar kirjoitti:Yle uutiset 5.8.2013 :
http://yle.fi/uutiset/risikko_tasmensi_ ... en/6762745
Risikko täsmensi Ylen aamu-tv:ssä, että hänen sunnuntainen ehdotuksensa sosiaaliturvan vastikkeellisuudesta koskisi vain työkykyisiä tuen saajia. Risikon mukaan on vielä auki millaisia tehtäviä sosiaaliturvan saajille osoitettaisiin, mutta ne eivät voisi olla sellaisia, joihin muuten palkattaisiin työntekijä.

Risikon mukaan ajatus on verrattavissa nuorisotakuun henkeen.

- Ajatuksena on se, että pitkäaikaistyöttömille järjestettäisiin jotain toimintaa, että he eivät syrjäytyisi. Nythän osa porukasta syrjäytyy sen takia, että he eivät ole mukana missään toimenpiteessä.

Risikon mukaan keskittyminen nuorten työttömyyteen jättää muita työkykyisiä katveeseen.

- Tällaisena aikana, kun meillä on näin paha taloudellinen tilanne, meillä ei ole varaa jättää yhtään ainoata työikäistä ja työkykyistä huomioimatta. Heidät on pidettävä aktiivisena, jotta he ovat sitten työelämässä kiinni, kun työpaikkoja tulee, sanoo Risikko.

Minusta ei kuulosta ollenkaan huonolta ajatukselta se, että työikäisiltä ja työkykyisiltä ihmisiltä vaadittaisiin jonkinlaista aktiivisuutta - vastikkeellisuutta - oman sosiaaliturvansa eteen. En tiedä enkä ymmärrä miksi työikäisten ja -kykyisten ihmisten pitäisi vuodesta toiseen olla yhteiskunnan elätettävinä ilman minkäänlaista työpanosta yhteiskunnan maksamien avustusten tienaamiseksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.01.2014 01:15

Eikö jo nyt ole niin, että työkykyisen täytyy ottaa vastaan mitä tahansa työtä mitä työvoimatoimisto ehdottaa, jos kieltäytyy, työttömyyskorvaus katkeaa?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2014 01:30

Minun tietääkseni on jotenkin noin, mutta asteittain. Alkuun voi kieltäytyä muusta kuin oman alansa työstä ja voi kieltäytyä pitkistä työmatkoista, mutta työttömyyden pitkittyessä jossakin vaiheessa ei enää voi. Työkkärin sivustolta varmaan löytyy lisätietoa tästä asiasta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.01.2014 01:33

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Siitähän minä olen saarnannut vuosikausia; vastikkeeton raha rappeuttaa ja passivoi ihmisiä.

Olet saarnannut, mutta oletko saarnoinesi oikeassa/väärässä, se on toinen juttu. Luulen, että sosiaaliturva on laajempi käsite kuin sinun saarnojesi sisältö.

Väitätkö sinä minun olevan/olleen väärässä, vai uskotko vain tietäväsi minua paremmin, kuinka laajasti minä sosiaaliturvan käsitteen tulkitsen ja ymmärrän?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.01.2014 01:49

En ymmärrä mihin tällaista uudistusta tarvittaisiin. Tärkeämpää olisi se, että avoimia työpaikkoja olisi enemmän.Vastikkeellinen sosiaaliturva ei mitenkään lisää työpaikkojen määrää.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Golden flower » 12.01.2014 02:02

Tarkoittaako vastikkeellinen työ jotain "pajatoimintaa" ja työllistymiskursseja tai vastaavia?
Golden flower

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2014 02:03

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Väitätkö sinä minun olevan/olleen väärässä, vai uskotko vain tietäväsi minua paremmin, kuinka laajasti minä sosiaaliturvan käsitteen tulkitsen ja ymmärrän?

Voihan olla, että henkilö on rappeutunut ja passivoitunut psyykkisten/fyysisten sairauksiensa seurauksena, ja sen vuoksi tarvitsee (vastikkeetonta!) sosiaaliturvaa. Kyllä sellaisessa tilanteessa on paskapuhetta väittää vastikkeettoman rahan rappeuttavan ja passivoivan; voi alkaa henkikin haista ihmisellä, joka saarnaa moista paskaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 12.01.2014 02:19

Tässä linkissä on Osmo Soininvaaran kirjoitus:
http://www.soininvaara.fi/2013/08/06/so ... llisempaa/

Aamulehdessä kerrottiin, 6.8.2013, http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194832 ... iiksi.html :
Ajatus ei ole uusi. Vastikkeellista sosiaaliturvaa on kokeiltu kainuulaisessa Paltamon kunnassa 2009 alkaen.

Vattin tutkimusryhmän johtaja Kari Hämäläinen toteaa, ettei kokeilu juuri luonut pysyviä työpaikkoja työvoimatalon ulkopuolelle. Samanlaisia ovat kokemukset muistakin tukityöllistämisen malleista.

Jos työttömän työpanokselle ei ole kysyntää, on sitä työvoimapolitiikan keinoilla vaikea luoda. Se koskee erityisesti pieniä paikkakuntia ja vaikeita aikoja, muttei pelkästään.

Kielteisin yllätys tutkijoille oli se, että toimeentulotuen tarve ei vähentynyt Paltamossa kokeilun aikana. Moni työllistetty saa yhä myös asumistukea. Syynä ovat tukitöiden alhainen palkkaus ja työmatkakulut.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Golden flower » 12.01.2014 16:49

Minusta vastikkeellinen järjestelmä on ok, kunhan siihen keksitään toimiva systeemi, eikä siitä tule pelkkiä lisäkustannuksia tai muita allikoita.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Joiku » 12.01.2014 17:38

Kuutar kirjoitti:En ymmärrä mihin tällaista uudistusta tarvittaisiin. Tärkeämpää olisi se, että avoimia työpaikkoja olisi enemmän.Vastikkeellinen sosiaaliturva ei mitenkään lisää työpaikkojen määrää.

Niitähän on jo nyt vaikka kuinka paljon, ne ei vaan kelpaa kelleen. Muitakin kuin siivojan paikkoja.
Joiku

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.01.2014 17:57

Työttömiä ryhdytään kannustamaan töihin entistä tehokkaammin; Helsingin Sanomat 22.9.2013 :
Työttömille tulossa pakko hyväksyä pitkä työmatka

Työttömän velvollisuus ottaa vastaan työtä laajenee noin puolentoista tunnin bussi- tai junamatkan päähän asuinpaikasta, jos hallituksen rakennepoliittisen ohjelman tavoite toteutuu. Nykyään työtön voi lähtökohtaisesti kieltäytyä työstä, joka sijaitsee yli 80 kilometrin päästä kotoa.
Hallitus esitti elokuun lopulla hyväksymässään ohjelmassa, että työttömien velvollisuutta ottaa vastaan työtä laajennetaan siten, että "yhdensuuntainen matka-aika on joukkoliikennevälineellä keskimäärin enintään 1,5 tuntia kokopäiväisessä työssä". Päivittäinen työmatka voisi kestää siis yhteensä keskimäärin kolme tuntia.

Uudistuksessa ehkä luovuttaisiin tältä osin nykyisestä kilometrirajasta. "Käytännössähän uudistus tarkoittaisi pidempää työmatkaa kuin 80 kilometriä", tulkitsee neuvotteleva virkamies Pekka Tiainen työ- ja elinkeinoministeriöstä (TEM).
Uudistus voisi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Tampereella asuva työtön voi joutua töihin 180 kilometrin päähän Seinäjoelle, koska matka-aika julkisella liikennevälineellä eli Pendolino-junalla kestää vain reilun tunnin ja hitaammalla InterCitylläkin tunnin ja vartin.
Tampereelta ehtii myös Jyväskylään tai Helsinkiin junalla puolessatoista tunnissa.
Vastaavasti salolainen työtön saattaa saada työpaikkatarjouksen Helsingistä, jonne huristaa junalla puolessatoista tunnissa.

Työssäkäyntialueiden laajentamista valmistellaan työ- ja elinkeinoministeriössä. TEM tekee vaikutusarvioita työttömyysturvajärjestelmän kehittämistä pohtivalle työryhmälle.
Työryhmään kuuluu ministeriöiden virkamiesten lisäksi myös työmarkkinakeskusjärjestöjen edustajia.
"Nyt pitää selvittää, minkälaista ihmisjoukkoa uudistus koskisi ja millä alueilla", sanoo vanhempi hallitussihteeri Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Yksi pulma on se, että uudistus koskisi koko maata, mutta käytännössä se vaikuttaisi vain hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella asuviin työttömiin.
Esimerkiksi Lapissa työvoimaa tarvittaisiin niin tunturihotelleissa kuin kaivoksillakin, mutta julkiset yhteydet ovat huonot ja välimatkat pitkiä.

Ongelmia on muitakin.
Työttömyysturva-asioita pitkään seurannut TEM:n Pekka Tiainen myöntää, että puolentoista tunnin yhdensuuntainen työmatka voi olla rasittava, vaikka sen kuluttaisi bussissa tai junassa. "Pitkähän se on."
Hän huomauttaa, että ajankäytön lisäksi pitäisi ottaa huomioon myös matkalippukulut.
"Pienituloiset ihmiset elävät tarkan euron elämää. Pidempi työmatka tietää kalliimpia matkakuluja, vaikka isoista matkakuluista saisikin verotuksessa työmatkavähennyksen", Tiainen huomauttaa.

Hyvä puoli uudistuksessa olisi Tiaisen mukaan se, että ihmiset ehkä hakeutuisivat töihin sinne, missä työvoimaa tarvitaan eli omia kotinurkkia kauemmaksi.
Tiainen pohtii silti, saadaanko tällaisella uudistuksella pitkäaikaistyöttömiä todella liikkeelle. "Pitkään työttömänä olleet pitäisi saada omalla kotipaikkakunnalla jollekin työtuvalle tai vastaavalle. Sekin voi olla vaikeaa", hän sanoo.

TEM:n pitäisi saada valmiiksi luonnos työssäkäyntialueen laajentamisesta työryhmän käsittelyyn lokakuun alussa. Hallituksen tarkoituksena on hyväksyä kaikki rakennepoliittiseen ohjelmaan kuuluvat ehdotukset marraskuun loppuun mennessä.
Osa ehdotuksista saattaa ehtiä eduskunnan käsittelyyn vielä tämän vuoden puolella.
TEM:n Timo Meling arvelee, ettei työssäkäyntialueen laajennus ehdi voimaan vielä ensi vuoden alussa. Mahdollinen aika voisi olla heinäkuun alku.
"Usein tällaiset uudistukset tulevat voimaan joko vuoden alussa tai heinäkuun alussa, jotta ne olisi helpompi muistaa", hän sanoo.

http://www.hs.fi/kotimaa/Ty%C3%B6tt%C3% ... 9736946410
Mirri

ViestiKirjoittaja Joiku » 12.01.2014 18:28

Kaivoksille on järjestetty asuntoja, samoin moniin tuntureihin. Niissä tehdään pitkiä työvuoroja ja vastaavasti saa pitkät vapaat, jolloin voi mennä kotiin. Niinhän lappalaiset ovat aina joutuneet tekemään.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.01.2014 18:38

Työttömän velvollisuus ottaa vastaan työtä laajenee noin puolentoista tunnin bussi- tai junamatkan päähän asuinpaikasta, jos hallituksen rakennepoliittisen ohjelman tavoite toteutuu. Nykyään työtön voi lähtökohtaisesti kieltäytyä työstä, joka sijaitsee yli 80 kilometrin päästä kotoa.

Sinänsä fiksu uudistus, kun tuo 80km raja tarkoittaa kovin erilaisia matka-aikoja asuinpaikasta riippuen.
Kahvi

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista