Arvot koneessa

Arvot koneessa

ViestiKirjoittaja vuokko » 07.01.2014 14:45

Testejä riittää. Ylen kommentointi on mielenkiintoista: kansaa jakavat homoliitot, ruotsin kieli ja sudet. Asiat, joista vain harvalla on kovin omakohtaista kokemusta. Vakaa mielipide onkin helpointa sanoa silloin, kun asia ei koske itseä.

http://yle.fi/uutiset/mika_jakaa_kansaa ... et=3,0,2,1
vuokko

Re: Arvot koneessa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.01.2014 15:28

Kettu tuli. Eli yksilökeskeinen talousliberaali.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja vuokko » 07.01.2014 16:16

Pandakarhu, vasemmistolainen arvoliberaali

Panda on maailmanparantaja ja julkisen talouden ystävä. Hän on kaupungissa asuva eläkeikäinen nainen. Panda vihkisi homot, vähentäisi energiankulutusta ilmaston hyväksi ja on vahvasti sitä mieltä, että naiset eivät ole vielä tasa-arvoisessa asemassa miehiin nähden. Pandan mielestä sosiaalituet eivät passivoi ihmisiä liikaa eikä suomalaisia myöskään holhota ylen määrin. Hän ei missään tapauksessa yksityistäisi terveyspalveluja nopeammin. Panda ei halua rikkoa lakia vaikka oma moraali sanoisi toisin. Toisaalta hän ei usko, että ihmisryhmä määrittäisi taipumusta rikollisuuteen.
vuokko

ViestiKirjoittaja Eelai » 07.01.2014 17:44

Panda olen ja sen tiesin jo etukäteen, mutta tein kuitenkin testin. Ikäni on selvästi nuorempi kuin mitä ryhmälle on yleistetty. Jokseenkin osuva kuvaus monessa kohtaa, mutta lain ja moraalin suhteesta minulla on eri käsitys kuin pandan kuvauksessa. Tasa-arvokysymyksiä en pidä vain naisia koskevina, joten kysymys oli testissä minulle vaikea. Naisista löytyy keskenään hyvin erilaisissa yhteiskunnallisissa asemissa olevia ryhmiä ja samoin miehistä. Lisäksi ajattelen, että miesten (ja eri miesryhmien) asemissa on myös parantamisen varaa.

Hankalaa tällaisten survey-tutkimusten teko. Usein saadaan hyvin erilaisia vastauksia samaan asiaa riippuen siitä, miten asian muotoilee. Olisi hyvä esimerkiksi kysyä samoja asioita eri muodoissa.
Eelai

Paluu Yleistä ja ajankohtaista