Säätysi?

Re: Säätysi?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.01.2014 01:24

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Mitä rakentavaa Psykopatologia näkee Niklaksen LUOKKA –KONEessa?

Hilppa, mistä päättelet Psykopatologian näkevän siinä jotakin rakentavaa?

Miksi en saa esittää kysymystäni Psykopatologia-palstalla Mirrin vaatimatta minulta perusteita kysymykseni esittämiselle? Vaikuttaa lähes neuvostoaikaiselta sensuurilta. Etkö Mirri ymmärrä kysymystäni vai mikä siinä sinua häiritsee?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Trisse » 05.01.2014 01:44

Älä jankuta tyhmiä Mirruska!
Trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.01.2014 06:00

Hilppa kirjoitti: Etkö Mirri ymmärrä kysymystäni vai mikä siinä sinua häiritsee?

Nimenomaan en ymmärrä kysymystäsi. Mielestäni mikään ei viittaa siihen, että Psykopatologia pitäisi luokka-konetta rakentavana. Rakentavuuden sijaan sitä on pidetty hauskana; siltä minusta vaikuttaa. Siksi ihmettelenkin mistä sinä päättelet, että luokka-konetta pidettäisiin täällä rakentavana.

Mutta vaikkei luokka-kone rakenna niin tuskin hajottaakaan, jos siihen ei suhtauduta vakavasti. Minulla palstalaisena ei tullut mieleen, että tämän ketjun otsikko ja aloitusviesti olisi tarkoitettu vakavasti otettavaksi asiaksi. Tuskin Hesarikaan on sellaista tarkoittanut - ei ainakaan Kuukausiliitteen kansikuvasta päätellen. Sitä katsellessa viimeistään alkaa hymyilyttää.

Tässä lisää asiaa Suomen uusista säädyistä:
http://www.hs.fi/datajournalismi/Suomi+ ... 8632356634

Palstan ylläpitäjä ei vielä ole paljastanut säätyään; utelee sitä vain muilta. Jään mielenkiinnolla odottamaan tietoa mitä luokka-kone on hänelle kertonut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Joiku » 05.01.2014 06:53

[quote="Hilppa"] Vaikuttaa lähes neuvostoaikaiselta sensuurilta. Etkö Mirri ymmärrä kysymystäni vai mikä siinä sinua häiritsee?[/quote

Kuten sinun painu pois ketjustasi kirjoittelemasta- tyyli, vaikuttaaa neuvostoliittolaiselta sensuurilta.

Eihän Hilppakaan ole vastannut itse testiin, tuli vaan haastaan riitaa, oikea riidankylväjä. Puutu Luukkonen tapaukseen, äläkä anna riidankylväjän pilata kaikkia ketjuja.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.01.2014 10:45

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti: Etkö Mirri ymmärrä kysymystäni vai mikä siinä sinua häiritsee?

Nimenomaan en ymmärrä kysymystäsi. Mielestäni mikään ei viittaa siihen, että Psykopatologia pitäisi luokka-konetta rakentavana. Rakentavuuden sijaan sitä on pidetty hauskana; siltä minusta vaikuttaa. Siksi ihmettelenkin mistä sinä päättelet, että luokka-konetta pidettäisiin täällä rakentavana.

Mutta vaikkei luokka-kone rakenna niin tuskin hajottaakaan, jos siihen ei suhtauduta vakavasti. Minulla palstalaisena ei tullut mieleen, että tämän ketjun otsikko ja aloitusviesti olisi tarkoitettu vakavasti otettavaksi asiaksi. Tuskin Hesarikaan on sellaista tarkoittanut - ei ainakaan Kuukausiliitteen kansikuvasta päätellen. Sitä katsellessa viimeistään alkaa hymyilyttää.
- -

No en kyllä odottanutkaan, että sinä ymmärtäisit kysymystäni, eihän se sinulle alunperin ollut osoitettukaan. Sen sijaan, kun sitä kääntelit ja pengoit, niin voihan se olla osoitettu kenelle hyvänsä, onhan palsta avoin.

Minä en pohdi lainkaan, millä tarkoituksella aloitusviesti on kirjoitettu. Minä pohdin, miten minä siihen suhtaudun. Enkä aivan jaksa uskoa sitäkään, että HS olisi LUOKKA –KONEensa perustanut pelkässä itseironian puuskassaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.01.2014 10:53

joku kirjoitti:
Hilppa kirjoitti: Vaikuttaa lähes neuvostoaikaiselta sensuurilta. Etkö Mirri ymmärrä kysymystäni vai mikä siinä sinua häiritsee?[/quote

Kuten sinun painu pois ketjustasi kirjoittelemasta- tyyli, vaikuttaaa neuvostoliittolaiselta sensuurilta.

Eihän Hilppakaan ole vastannut itse testiin, tuli vaan haastaan riitaa, oikea riidankylväjä. Puutu Luukkonen tapaukseen, äläkä anna riidankylväjän pilata kaikkia ketjuja.

Tuolloin rajasin painu pois–viestini koskemaan rääväsuisuuttasi. Mitään rääväsuista saatikka kiroilua ei esiinny arvostelemassasi kysymysviestissäni.

Ei testiin ole mitään vastaamisvelvollisuutta eikä mitään testin tulosten julkaisuvelvollisuuttakaan, mutta toisaalta on oikeus kirjoittaa testiä arvostellen tai analysoiden.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 05.01.2014 11:57

Minä pidän sinua tässä ketjussa rääväsuuna.
Joiku

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.01.2014 13:54

Kuva

Vaalikoneesta säätykoneeksi via Kone Oyj. Hauska sanaleikki.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.01.2014 14:52

Hilppa kirjoitti:Minä en pohdi lainkaan, millä tarkoituksella aloitusviesti on kirjoitettu. Minä pohdin, miten minä siihen suhtaudun.

Mielestäni Psykopatologialle esittämäsi kysymys viittasi siihen, että pohdit nimenomaan Psykopatologian suhtautumista aiheeseen, ja siksi kysyit mitä rakentavaa ylläpitäjä/palstalaiset näkevät asiassa. Lähtökohtaisesti oletit meidän näkevän uuden säätyjaon jollakin tavoin rakentavana.

Noin olin ymmärtävinäni kysymyksesi. Tosin luulin sinun pohtivan mitä rakentavaa ylläpitäjä näkee asiassa, mutta kerroitkin, ettei kysymyksesi ollut osoitettu ylläpitäjälle, vaan Psykopatologia-foorumille.

Jos pitäisi valita onko Hesarin juttu hajottava vai rakentava, niin rakentavan puolelle menee. Jospa 'uuden säätyjaon' rakentavuus on siinä, että hullunkurisuudessaan se herättää hilpeyttä. Nauru pidentää ikää, ja etenkin itselle nauraminen tekee hyvää. Vielä hauskemmaksi juttu käy, kun testailee itseään ja huomaa miten helposti pääsee/joutuu säädystä toiseen...

Hilppa, mitä jos kokeilisit?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.01.2014 15:07

Turun yliopiston professori Jani Erola kertoo blogissaan miten uudet säädyt synnytettiin:
http://janierola.net/2014/01/03/miten-y ... t-luotiin/
Mirri

ViestiKirjoittaja vuokko » 06.01.2014 12:58

Hesarin testissä ei puhuta säädyistä mitään. Tässä kiihkotonta ja tervettä pohdintaa testin tiimoilta:
http://veravala.blogspot.fi/2014/01/vah ... ittia.html
vuokko

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.01.2014 13:11

UUTISET >> DATAJOURNALISMI http://www.hs.fi/datajournalismi/Suomi+ ... 8632356634

Suomi sai uudet säädyt

4.1.2014 8:04 | 30 |
Saska Saarikoski HELSINGIN SANOMAT
Esa Mäkinen HELSINGIN SANOMAT
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.01.2014 13:54

"Kipuajaluokkaa edustaa historiallisista romaaneistaan tunnettu kuopiolainen Sirpa Kähkönen, jonka isoisä oli punavanki ja molemmat vanhemmat työläisiä." linkistä

Rohkeaa olla kipuajaluokkaa. Minä itse vähiten sitä haluaisin olla, jotenkin alentavaa.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.01.2014 14:02

vuokko kirjoitti:Hesarin testissä ei puhuta säädyistä mitään. Tässä kiihkotonta ja tervettä pohdintaa testin tiimoilta:
http://veravala.blogspot.fi/2014/01/vah ... ittia.html

Kiitos kiihkollisesta ja kauniista blogiliitteestä, jonka ajatusmaailman jaan koskien Hesarin LuokkaKONEtta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.01.2014 14:24

joku kirjoitti:"Kipuajaluokkaa edustaa historiallisista romaaneistaan tunnettu kuopiolainen Sirpa Kähkönen, jonka isoisä oli punavanki ja molemmat vanhemmat työläisiä." linkistä

Rohkeaa olla kipuajaluokkaa. Minä itse vähiten sitä haluaisin olla, jotenkin alentavaa.

Juuri tuossa Hesarin LuokkaKONEen kipukohta ja epäonnistuminen piileekin. Se haluaa säädyttää ihmiset perhetaustansa ja tulotasonsa mukaan ja niiden perusteella määrittää ihmisen sivistyneisyyden tason. Viis todellisesta perehtyneisyydestä, koulutustasosta, lukeneisuudesta ja aidoista kiinnostuksen kohteista. Siis vain peritty status ja raha menestyksen mittarina merkitsevät. Sellainen ajattelu on todella syvältä. Mutta mitä se kertoo lehden nykyisestä linjasta, toimittajien ajatusmaailmasta ja tiedotusvälineiden arvomaailmasta? – Mielenkiintoista on myös, että molempiin "hyviä"/"hyväksyttäviä" luokkia oli valittu edustamaan henkilö, joka on ammatiltaan toimittaja, sekä asiantuntijaksi että kipuajaksi. Todellista asiantuntemusta testissä edustaa siis professorin jälkeläisyys, ei suinkaan testatun oma koulutuspohja. Duunarius on KONEen mukaan kuoleva ilmiö, edustamaan duunariahan oli valittu 73-vuotias mies. Mielestäni eläkeläinen ei ole mikään duunari ainakaan Suomessa, jossa meillä kuitenkin on vielä jonkinlainen eläkejärjestelmä. Meillä ei siis enää tarvita duunareita rakentamaan ja pitämään pystyssä yhteiskuntaamme, kun orjat (leipätyöläiset ja vähäosaiset) hoitavat homman.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.01.2014 15:07

Ehkä kannattaisi tehdä tuo testi kuitenkin.
Siinä kysytään vain kerran vanhemmista ja minä pääsin eliittiluokkaan, kun laitoin vanhempieni ammatiksi siivooja ja rakennusmies. Valitsin itselleni tohtorin koulutuksen ja harrastukseksi sellaiset mistä tykkään.
Jos minä valitsin jonkun muun koulutuksen mutta vanhemmilleni edelleen samat ammatit, mun säätyni muuttuisi. Eli siinä koulutus otetaan huomioon.
Joiku

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2014 15:59

Hilppa kirjoitti:
joku kirjoitti:"Kipuajaluokkaa edustaa historiallisista romaaneistaan tunnettu kuopiolainen Sirpa Kähkönen, jonka isoisä oli punavanki ja molemmat vanhemmat työläisiä." linkistä

Juuri tuossa Hesarin LuokkaKONEen kipukohta ja epäonnistuminen piileekin. Se haluaa säädyttää ihmiset perhetaustansa ja tulotasonsa mukaan ja niiden perusteella määrittää ihmisen sivistyneisyyden tason. Viis todellisesta perehtyneisyydestä, koulutustasosta, lukeneisuudesta ja aidoista kiinnostuksen kohteista. Siis vain peritty status ja raha menestyksen mittarina merkitsevät. Sellainen ajattelu on todella syvältä. Mutta mitä se kertoo lehden nykyisestä linjasta, toimittajien ajatusmaailmasta ja tiedotusvälineiden arvomaailmasta? – Mielenkiintoista on myös, että molempiin "hyviä"/"hyväksyttäviä" luokkia oli valittu edustamaan henkilö, joka on ammatiltaan toimittaja, sekä asiantuntijaksi että kipuajaksi. Todellista asiantuntemusta testissä edustaa siis professorin jälkeläisyys, ei suinkaan testatun oma koulutuspohja. Duunarius on KONEen mukaan kuoleva ilmiö, edustamaan duunariahan oli valittu 73-vuotias mies. Mielestäni eläkeläinen ei ole mikään duunari ainakaan Suomessa, jossa meillä kuitenkin on vielä jonkinlainen eläkejärjestelmä. Meillä ei siis enää tarvita duunareita rakentamaan ja pitämään pystyssä yhteiskuntaamme, kun orjat (leipätyöläiset ja vähäosaiset) hoitavat homman.

Tuskin mitään muuta kuin sen, että toimittajat haluavat - aivan kuten ennenkin - ravistella, panna ajattelemaan, ja herättää keskustelua. Näköjään ovat taas onnistuneet. Hyvä, rohkeat toimittajat!
En ymmärrä, miksi haukkua toimittajia, kun säätyjen rakentajana on ollut yliopistoprofessori tutkimusryhmineen. Hesarin teettämän kyselyn pohjalta.

Hilppa, mitkä kaksi luokkaa sinä olet määritellyt 'hyviksi/hyväksyttäviksi'? Käsittääkseni luokkakone sen enempää kuin Hesarikaan ei ole arvottanut 'säätyjä' millään lailla. Myöskään kyseinen professori ei ole tehnyt niin.
Mirri

ViestiKirjoittaja vuokko » 06.01.2014 16:34

Hesarin luokkakone on leikkiä. Ihan samanlaista leikkiä kuin testit mikä Akun Ankan hahmo olet tai mikä automerkki kuvaa henkistä elämääsi. Ero on siinä, että kukaan tuskin kuvittelee oikeasti olevansa Tupu, Hupu ja Lupu tai Toyota Corolla. Sen sijaan jos itse luokittelet itsesi duunariksi ja luokkakone määrittelee sinut syrjäytyjäksi, on paljon suurempi riski jäädä pohtimaan omaa paikkaansa yhteiskunnassa. Olenko oikeasti syrjäytymisvaarassa? Tai kuuluessani eliittiin, onko minulla jotain eliitin erityisoikeuksia. Leikki on leikkiä, mutta luokkajako on totista totta ilman leikkiä(kin). Kovin moni näyttää kokeilleen eri vaihtoehtoja: jos muutan isän ammatin ja valitsen hienommat harrastukset, niin mihin luokkaan sitten kuulun?

No, leikki on leikkiä. Minä mietin ehkä kaikkein eniten sitä, että valtakunnan ykkösmediana itseään pitävä Hesari on viime aikoina yhä useammin kosiskellut lukijoita kyseenalaisella journalismilla. Mikä on luokkakoneen uutisarvo?
vuokko

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.01.2014 17:28

Kyllä arvotetaan, ylin - alin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.01.2014 17:57

vuokko kirjoitti:Minä mietin ehkä kaikkein eniten sitä, että valtakunnan ykkösmediana itseään pitävä Hesari on viime aikoina yhä useammin kosiskellut lukijoita kyseenalaisella journalismilla. Mikä on luokkakoneen uutisarvo?

Hesari on napannut idean BBC:ltä:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22000973
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet