Gösta Sundqvistin laulut

Gösta Sundqvistin laulut

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.12.2013 03:20

Gösta Sunqvist on kirjoittanut lauluja vaikeista aiheista, laulut ovat sekä vakavia että ironisia. Ironiaksi hänen laulujaan on kaiketi tulkinnut muutkin kuin minä, koska näin kerrotaan wikipediassa:

Yhtyeen menestyksen takana olivat pitkälti Gösta Sundqvistin kirjoittamat kappaleet. Sundqvist käsitteli niissä ihmissuhteita, yhteiskunnallisia asioita, alkoholismia, syrjäytyneisyyttä ja luonnonsuojelua, usein humoristisesti ja ironisesti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Leevi_and_the_Leavings

Mielestäni Sunqvistin laulujen tarkoitus on herättää keskustelua. Ironisia sanoja ei pidä tulkita kirjaimellisesti:

Ironia on ilmaisumuoto, jossa todellinen merkitys ja käytetyt sanat ovat ristiriidassa. Ironiaan sisältyy ajatus siitä, että asiat eivät ole sitä, miltä ne näyttävät tai mitä niiden väitetään olevan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ironia

Sunqvistin lauluissa on erilaisia tarinoita ja henkilöhahmoja, niin kuin romaaneissakin. Minusta hän ei lauluntekijänä ota kantaa siihen, mitä mieltä on henkilöhahmoistaan. Hänen lauluissaan vain kerrotaan erilaisia tarinoita. Ihmisenä Sunqvist oli tietääkseni hyvin humaani, sellaisen kuvan olen saanut, vaikken häntä tuntenutkaan.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 29.12.2013 04:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar

Re: Gösta Sundqvistin laulut

ViestiKirjoittaja Hermes » 29.12.2013 03:51

Ulkomaisella wiki-sivulla mainittiin sana tragikoominen, ja se tosiaan sopii mielestäni myös kuvaamaan ainakin osaksi Göstan taidetta.
Hermes

Re: Gösta Sundqvistin laulut

ViestiKirjoittaja Joiku » 29.12.2013 09:01

Minä laitoin sen yhden hänen joululaulunsa tänne, siitä pidän, muista en.
Vähän kuin Sini Saarela, tekee jotain ja luulee, että herättää keskustelua asiasta mutta puhutaankin vaan sitä ihmisestä ja unohdetaan mikä se asia olikaan.

oliko tämä ketju tarpeellinen, kun jo toisessa ketjussa hänestä puhumme. Vähän toisen idean varastelua. Voisitko aloittaa ketjun vaikka Tapani Kansasta.

ps lisäys
Joiku

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet