Kela-kortti valmiiksi!

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kela-kortti valmiiksi!

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.12.2013 16:23

kehotetaan Meikun labran näytteenotossa. Asia joutuu näin nopeammin.
Sen sijaan saa hakemalla hakea tarkempaa ohjetta siitä,
mitä päivystys-näytteenotto tarkoittaa.

Muinoin äitiyden neuvolassa naisia saatettiin odotustilassa ohjeistaa
ottamaan valmiiksi housut pois. Onhan se hankalaa, jos on esimerkiksi
monet housut päällekkäin. Asia ei silloin joudu.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Kela-kortti valmiiksi!

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.12.2013 22:18

Psykopatologia kirjoitti:kehotetaan Meikun labran näytteenotossa. Asia joutuu näin nopeammin.
Sen sijaan saa hakemalla hakea...

Kuulostaa kovin tutulta virastoissa noin yleisemminkin. Kansalaisen täytyy ojennuksessa käsi lipalla kaikki hermosolut valmiina odottaa h-hetkeä, kun virkamies alentuu suomaan kullanarvoisen hetkensä alamaiselleen tätä palvellen (jos kansalainen on siinä tilassa, että kykenee palvelua enää vastaanottamaan).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.12.2013 22:43

Hilppa kirjoitti:Kansalaisen täytyy ojennuksessa käsi lipalla kaikki hermosolut valmiina odottaa h-hetkeä, kun virkamies alentuu suomaan kullanarvoisen hetkensä alamaiselleen tätä palvellen (jos kansalainen on siinä tilassa, että kykenee palvelua enää vastaanottamaan).

Laboratoriokokeet hoituvat usein jonotussysteemillä ilman erillistä ajanvarausta, joten esim. Kela-kortin ottaminen valmiiksi esille on ajattelevaista ja huomaavaista kanssajonottajia kohtaan.
Jonottajien kannalta on labrassa mukavampaa, jos edellä olevat eivät ala kaivaa korttia esille jostakin laukun tai lompakon kätköistä vasta istahdettuaan näytteen ottajan tuoliin.

Sama juttu kuin muussakin jonottamisessa; valmistautuminen edessä olevaan tapahtumaan lyhentää muiden jonottajien jonotusaikaa. Yhtä hyvin apteekissa voitaisiin kehottaa asiakkaita kaivamaan Kela-korttinsa - ja reseptinsä - valmiiksi esille... Toisaalta miksi kehottaa asiassa, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys ilman kehottamisia ja pyyntöjäkin.

Kela-kortti on tärkeä kapistus nykyisessä terveydenhuollon asioinnissa riippumatta siitä onko asiointipaikka yksityinen vai julkisen terveydenhuollon alainen, joten se on syytä pitää käsillä ja helposti löydettävissä. Minun työterveyshuoltoni on yksityisessä lääkärifirmassa - firmassa, joka uuden toimitalonsa myötä tahtoo nähdä sisään astuvien asiakkaidensa Kela-kortin heti ensitöikseen. Kela-kortin lukemista varten on jokaisessa kerroksessa hissin edessä automaatti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.12.2013 23:55

Jos kelakortin kaivaminen aiheuttaa hoitojonoja, on koko järjestelmä suunniteltu huonosti. Varsinainen toimenpide on näytteenotto, eikä näytteenottajan aikaa tulisi kulua kohtuuttomasti tietojen rekisteröintiin l. kopiointiin asiakkaan kelakortista. Sujumatonta, byrokraattisia ja vanhanaikaista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.12.2013 00:55

Päinvastoin Kela-kortin kaivaminen ajoissa esille ja näyttäminen nopeuttaa asiointia nykyaikana. Näytteiden ottaja näkee kertaheitolla kuka hänen edessään istuu, ja mitä näytteitä potilaasta pitäisi ottaa; ei tarvita muuta kuin Kela-kortin vilauttaminen lukijalle. Vielä nopeammassa tapauksessa asiakas on näyttänyt Kela-korttinsa lukijalle niin ajoissa, ettei sitä enää tarvita näytteenottotilanteessa.

Vanhemmissa systeemeissä asiakkaalla oli labraan paperinen lähete, jota näytteen ottaja tutki; lisäksi tarvittiin sosiaaliturvatunnuksen muistamista sun muuta ennen kuin päästiin itse asiaan. Minäkin olen istunut lukemattomat kerrat laboratorion odotustilassa käsissäni nippu papereita, ja olen istunut muistelemassa lasteni henkilötunnuksia siltä varalta, että niitä kysellään näytteenottotilanteessa.

Nykyinen systeemi Kela-kortin lukijoineen on ihanan helppo järjestelmä verrattuna entisiin systeemeihin. Potilas ei tarvitse minkäänlaisia paperisia lähetteitä, ja näytteen ottaja näkee nopeasti mitä hänen pitää tehdä tuolilleen istuneelle potilaalle - ei tarvita muuta kuin Kela-kortin näyttäminen lukijalle.

Varsinainen toimenpide on näytteenotto, eikä näytteenottajan aikaa tulisi kulua kohtuuttomasti tietojen rekisteröintiin l. kopiointiin asiakkaan kelakortista. Sujumatonta, byrokraattisia ja vanhanaikaista.

Hilppa, mikä olisi laboratorioille helpompi ja nopeampi keino saada tietää mitä näytteitä potilaasta pitää ottaa? Kela-kortin vilauttaminen 'lukijalle' kertoo hetkessä mitä kaikkia näytteitä pitäisi ottaa, mutta olisiko olemassa jokin vielä sujuvampi systeemi?
Sitä en usko, että entiset paperiset lähetteet olisivat nykyistä kelakortinlukijajärjestelmää nopeampia luettavia. Nykyisin kaivetaan Kela-kortti esille siinä kuin entisinä aikoina pidettiin käsissä paperista lähetettä, joka laboratorion asiakkaana ojennettiin jossakin vaiheessa jollekin. Näytteiden ottaja tiesi mitä kaikkea pitää ottaa - kunhan vain oli riittävän ajoissa saanut potilaan tuomat paperiset lähetelaput tietoonsa.
Minun erikoissairaanhoitopiirissäni paperiset lähetteet piti muistaa ojentaa laboratorion vastaanottoon heti jonottamaan tultaessa; ilman paperinivaskan antamista ei ollut mahdollista jäädä jonoon. Niin tärkeitä tietoja paperit sisälsivät. Piti muistaa ilmoittautua ja antaa kaikki lääkärin kirjoittamat lähetteet sun muut paperit...

Eivät laboratoriot ole ennenkään ottaneet asiakkaistaan näytteitä saamatta jollakin tavoin etukäteen tietää mitä näytteitä otetaan... Nykyisenä tietotekniikan aikakautena tärkeät tiedot rekisteröidään asiakkaan/potilaan Kela-korttiin, joten paperisten lähetteiden sijaan riittää se, että Kela-kortti on löydettävissä ja käytettävissä.
Niinpä mielestäni ei ole ollenkaan kohtuutonta ja byrokraattista se, että asiakkaita pyydetään kaivamaan kela-korttinsa valmiiksi esille. Entisinä aikoina on pitänyt kaivaa valmiiksi esille vaikka minkämoisia papereita labraan pääsemiseksi. Se, että nykyisen tietotekniikan aikakautena esimerkiksi laboratoriokokeisiin liittyvät asiat ovat ammattilaisten luettavissa sairausvakuutuskorttia näyttämällä, on mielestäni kiitettävää ja potilaiden (ja heidän omaistensa) elämää helpottavaa nykyaikaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.12.2013 21:32

Mirri kirjoitti:...Vielä nopeammassa tapauksessa asiakas on näyttänyt Kela-korttinsa lukijalle niin ajoissa, ettei sitä enää tarvita näytteenottotilanteessa...

...Nykyinen systeemi Kela-kortin lukijoineen on ihanan helppo järjestelmä verrattuna entisiin systeemeihin. Potilas ei tarvitse minkäänlaisia paperisia lähetteitä, ja näytteen ottaja näkee nopeasti mitä hänen pitää tehdä tuolilleen istuneelle potilaalle - ei tarvita muuta kuin Kela-kortin näyttäminen lukijalle.

Juuri noin. Sitten ei tarvitse enää kirjoittaa potilaita varten seinälle: "Kela-kortti valmiiksi!".
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.12.2013 22:06

Uuden uutukaisessa toimitalossa, jossa työterveyshuoltoni tarjoava yksityinen ja suuri lääkärifirma sijaitsee, pitää laboratoriossa antaa Kela-kortti näytettä ottavan hoitajan käteen ennen kuin päästään itse asiaan - näytteiden ottamiseen.
Lääkäriasemalla olevat asiakkaiden käyttöön tarkoitetut lukulaitteet eivät ole tarkoitettu laboratoriolähetteiden lukemiseen, vaan sähköisten lähetteiden lukeminen tapahtuu hoitajien toimesta vastaanottohuoneessa Kela-kortin lukijan avulla. Näin ainakin toistaiseksi. Eli jos laboratorioon olisi jonoja, kehotus Kela-kortin ottamisesta jonottaessa valmiiksi esille olisi ihan järkevää.

En viimeksi kiinnittänyt huomiota siihen, onko firma laittanut lapun labransa seinälle, mutta katson kunhan käyn seuraavalla kerralla. Minulla kuitenkin oli Kela-kortti valmiiksi kaivettuna esille, joten siitä päätellen jossakin saattoi olla muistutus Kela-kortin tarpeellisuudesta. Tai sitten kävi niin, että koska tiedän jo, että Kela-korttia kysytään ainakin lääkäreiden ja terveydenhoitajien vastaanotoille mentäessä viimeistään toimistossa ilmoittauduttaessa, niin pidin itsestään selvänä, että laboratoriokin käyttää Kela-korttia potilaan tunnistamiseen ja sähköisten tietojen saamiseksi näkyviin.

Niin tai näin; Kela-kortti on nykyisin sähköisen asioinnin aikakautena tärkeä kapistus apteekkien lisäksi myös nykyaikaisissa terveydenhuollon ja sairaanhoidon toimipisteissä. Riippumatta siitä onko siellä potilaille asennettuja lukulaitteita vai ei. On tärkeää, että asiasta tiedotetaan vaikkapa seinille laitettujen lappujen avulla. Myös yksityinen lääkäriasema, jossa asioin työterveyshuollon merkeissä, on laittanut lukulaitteiden kohdalle seinään tiedotteen, jossa kehotetaan näyttämään Kela-kortti lukulaitteelle ja neuvotaan miten se tapahtuu. Eivät ne laput ole tarkoitettu loukkaukseksi kenellekään, eivätkä minkään ylivallan tai byrokratian osoitukseksi.

Kaikilla ei toki ole tekniikka hallussaan, eikä sellaista odotetakaan; toinen vaihtoehto esim. lääkärin vastaanotolle on mennä ilmoittautumaan toimistoon - lukevat Kela-kortin siellä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.12.2013 22:40

Kela kortti vaan valmiiksi esille, jos kerran niin neuvotaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.12.2013 22:43

Nykysissä henkilökorteissa - hihat ylös! - on Kela-kortin tiedot.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.12.2013 22:55

Niin. Hihat ylös ja housut alas, mutta minne se talvivaatevuori jätetään? Jos ei halua täpötäyteen odotushuoneeseen jättää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.12.2013 23:11

Kävin pari viikkoa sitten Kelan toimistossa palauttamassa Kela-kortin. Sanoin, että tahdon tuon 112-koodin pois, koska en tarvitse tai tahdo sitä. Olin lukenut jostain Kelan PDF:stä, että kortin erityiskoodin voi poistaa ilman selvitystä, mutta pitää käydä paikan päällä. Pikatiskillä äijä kommentoi ensin, että uusi kortti tulee kyllä postissa. Kun sanoin, että ei kun tämä on pysyvä koodi ja tahdon sen pois, niin hän ei oikein tiennyt mitä sanoa, mutta sanoi: "Sehän on .. haittaako se teitä?". Sanoin, että kyllä haittaa. Sitten sain neuvon jonottaa tädille. Jonotin tädille, eikä hänkään tiennyt mitä tehdä. Hän sanoi, että ei tällaisia pyyntöjä tule kovin usein. Kolme kertaa hän alkoi minulta kysyä jotain sellaista, että "Ymmärrätkö oikeasti, että tämän jälkeen et .." - Sanoin lyhyesti ja suoraan, että kyllä, tms. Jossain välissä hän alkoi kysellä joltain lomakkeelta rutiinikysymyksiä, kuten "Asutko tällä hetkellä yksin?" Sanoin siihenkin lyhyesti ja suoraan, että en tahdo vastata tällaiseen. Tuossa olisi ehkä ollut tilaisuus kuittailla pidempäänkin, sillä en tullut hakemaan mitään heidän palveluaan, tahdoin vain heidän viimeisistä rippeistään pois. Totesin kuitenkin tuollaisen lyhyen, suoran ja hieman karun tyylin aika toimivaksi tällaisissa tilanteissa. Koko tilanne sai minut kuitenkin kiehumaan enemmän kuin mikään viime aikoina. Jaksan vain vaivoin odottaa sitä hetkeä, kun joku lääkäri, psykiatri tai psykologi terveydenhuollossa, työhöntulotarkastuksessa tai vastaavassa paikassa "tahtoo tietää lisää". Ehkä tyly, suora, assertiivinen, kuitenkin tavallaan ystävällinen ja lyhyt vastaus on parempi kuin pitkä ja väittelevä. "En tahdo nähdä sinua tai keskustella kanssasi, jatketaanko elämäämme, kiitos."
Hermes

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.12.2013 23:14

Hermes kirjoitti:Kävin pari viikkoa sitten Kelan toimistossa palauttamassa Kela-kortin. Sanoin, että tahdon tuon 112-koodin pois, koska en tarvitse tai tahdo sitä. Olin lukenut jostain Kelan PDF:stä, että kortin erityiskoodin voi poistaa ilman selvitystä, mutta pitää käydä paikan päällä. Pikatiskillä äijä kommentoi ensin, että uusi kortti tulee kyllä postissa. Kun sanoin, että ei kun tämä on pysyvä koodi ja tahdon sen pois, niin hän ei oikein tiennyt mitä sanoa, mutta sanoi: "Sehän on .. haittaako se teitä?". Sanoin, että kyllä haittaa. Sitten sain neuvon jonottaa tädille. Jonotin tädille, eikä hänkään tiennyt mitä tehdä. Hän sanoi, että ei tällaisia pyyntöjä tule kovin usein. Kolme kertaa hän alkoi minulta kysyä jotain sellaista, että "Ymmärrätkö oikeasti, että tämän jälkeen et .." - Sanoin lyhyesti ja suoraan, että kyllä, tms. Jossain välissä hän alkoi kysellä joltain lomakkeelta rutiinikysymyksiä, kuten "Asutko tällä hetkellä yksin?" Sanoin siihenkin lyhyesti ja suoraan, että en tahdo vastata tällaiseen. Tuossa olisi ehkä ollut tilaisuus kuittailla pidempäänkin, sillä en tullut hakemaan mitään heidän palveluaan, tahdoin vain heidän viimeisistä rippeistään pois. Totesin kuitenkin tuollaisen lyhyen, suoran ja hieman karun tyylin aika toimivaksi tällaisissa tilanteissa. Koko tilanne sai minut kuitenkin kiehumaan enemmän kuin mikään viime aikoina. Jaksan vain vaivoin odottaa sitä hetkeä, kun joku lääkäri, psykiatri tai psykologi terveydenhuollossa, työhöntulotarkastuksessa tai vastaavassa paikassa "tahtoo tietää lisää". Ehkä tyly, suora, lievästi sarkastinen, kuitenkin tavallaan ystävällinen ja lyhyt vastaus on parempi kuin pitkä ja väittelevä. "En tahdo nähdä sinua tai keskustella kanssasi, jatketaanko elämäämme, kiitos."

Minulla on kanssa 112-koodi kelakortissa (en tiedä mikä diagnoosi siihen laitettiin, että sen sain), mutta minulla on kaksi vanhaa kelakorttia, joissa ei ole ja voin käyttää myös niitä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.12.2013 23:18

22:18
Hilppa kirjoitti:Niin. Hihat ylös ja housut alas, mutta minne se talvivaatevuori jätetään?
Jos ei halua täpötäyteen odotushuoneeseen jättää.

Talvivaatteet myös sisään, mutta puetaan ne oven odotuspuolella.

Hammaslääkärissä olisi hyvä jo odotushuoneessa avata suu, niin työ joutuu.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.12.2013 23:19

Pinja kirjoitti:Minulla on kanssa 112-koodi kelakortissa, mutta minulla on kaksi vanhaa kelakorttia, joissa ei ole ja voin käyttää myös niitä.

Ne kortit ovat tavallaan vain tunnisteita, tieto siitä 112-koodista on sen kortin printin lisäksi Kelan tietokantajärjestelmistä, ja tieltä se tieto tarkistetaan. Minä myös tuolla käynnillä kirjoitin paperin, jossa pyysin sekä uutta Kela-korttia sekä 112-koodin poistamista noista tietokannoista. Kortti tuli, en ole vielä käynyt katsomassa, että onko se koodi hävinnyt myös esimerkiksi kanta.fi-palvelusta, jossa se oli myös näkyvissä.

Ja esimerkiksi e-reseptin tapauksessa ne reseptit eivät varmastikaan ole siellä kortin sisällä, kortti vain esimerkiksi tunnistaa teidät, reseptien tiedot tulevat netin yli jostain tietokannasta. Eli jos esimerkiksi kortti häviää tai hajoaa, niin samat reseptitiedot löytyvät uudelta kortiltakin.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 03.12.2013 23:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.12.2013 23:22

Hermes kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Minulla on kanssa 112-koodi kelakortissa, mutta minulla on kaksi vanhaa kelakorttia, joissa ei ole ja voin käyttää myös niitä.

Ne kortit ovat tavallaan vain tunnisteita, tieto siitä 112-koodista on sen kortin printin lisäksi Kelan tietokantajärjestelmistä, ja tieltä se tieto tarkistetaan. Minä myös tuolla käynnillä kirjoitin paperin, jossa pyysin sekä uutta Kela-korttia sekä 112-koodin poistamista noista tietokannoista. Kortti tuli, en ole vielä käynyt katsomassa, että onko se koodi hävinnyt myös esimerkiksi kanta.fi-palvelusta, jossa se oli myös näkyvissä.

Miksi halusit poistattaa koodin, oletko lopettanut lääkityksen tai parantunut? Missä kohtaa sulla näkyy kanta.fi:ssä 112-merkintä?
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 03.12.2013 23:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.12.2013 23:28

Psykopatologia kirjoitti:Nykysissä henkilökorteissa - hihat ylös! - on Kela-kortin tiedot.

Eivät kai Kela-kortin tiedot toistaiseksi automaattisesti tule henkilökorttiin, vaan ainoastaan henkilökortin hakijan halutessa niin? Ainakin Kelan sivusto kertoo Kelan vielä postittavan sairausvakuutuksen piiriin kuuluville ihmisille Kela-kortteja. Kelan sivusto kertoo myös, että Kela-kortin tiedot voidaan liittää henkilökorttiin.

Äitini kuitenkin kertoi samaa kuin sinä - että uudessa henkilökortissa on Kela-kortin tiedot... Joten mitenkähän on; onko uusi henkilökortti itsestään selvästi myös Kela-kortti, vai eikö ole? Minulla on ollut jo vuosia henkilökortti Kela-tiedoilla, mutta alunalkaen itse halusin niin, kun sellainen mahdollisuus oli. Menneenä kesänä uusin vanhaksi käyneen henkilökorttini, ja minulla on hämärä muistikuva, että silloinkin poliisilaitoksella olisi hakemusta täytettäessä erikseen kysytty, että pannaanko Kela-kortin tiedot edelleen yhteen henkilökortin kanssa.

Vannomaan en mene, kun en enää muista miten asia käytännössä hoitui. Jospa tavoitteena on saada ihmiset luopumaan erillisistä Kela-korteistaan, joten poliisilaitoksella ponnekkaasti rohkaistaan ihmisiä liittämään Kela-tiedot uuteen henkilökorttiin?
Omalla kohdallani olen miettinyt, että jos Kela-tiedoissani olisi jokin erityiskorvauksiin oikeuttava koodi, niin haluaisinko sen näkyvän henkilökortissani... Tosin en tiedä, olisiko sellainen koodi nykysysteemissä näkyvänä tietona kortissa, vai olisiko se vain sähköisesti luettavissa esim. apteekissa. Muuten henkilökortin ja Kela-kortin yhdistelmä on ollut kätevä; aina on apteekissa esitettävänä kelvollinen kortti, eikä tarvitse erikseen miettiä, että tulikohan Kela-kortti mukaan vai ei...
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.12.2013 23:28

Pinja kirjoitti:
Hermes kirjoitti:

Miksi halusit poistattaa koodin, oletko lopettanut lääkityksen tai parantunut? Ja mikä tuo kanta.fi-palvelu oikein on?

Olen lopettanut lääkityksen ja "parantunut". Osoitteessa http://www.kanta.fi voi katsella omia reseptejä ja muita potilastietoja, ainakin jos on sitoutunut sähköiseen reseptiin. Kirjauduin sinne pankkitunnuksilla. Toisin se 112-koodi taisi näkyäkin Kelan vastaavassa palvelussa.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 03.12.2013 23:32

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Nykysissä henkilökorteissa - hihat ylös! - on Kela-kortin tiedot.

Eivät kai Kela-kortin tiedot toistaiseksi automaattisesti tule henkilökorttiin, vaan ainoastaan henkilökortin hakijan halutessa niin? Ainakin Kelan sivusto kertoo Kelan vielä postittavan sairausvakuutuksen piiriin kuuluville ihmisille Kela-kortteja. Kelan sivusto kertoo myös, että Kela-kortin tiedot voidaan liittää henkilökorttiin.

Äitini kuitenkin kertoi samaa kuin sinä - että uudessa henkilökortissa on Kela-kortin tiedot... Joten mitenkähän on; onko uusi henkilökortti itsestään selvästi myös Kela-kortti, vai eikö ole? Minulla on ollut jo vuosia henkilökortti Kela-tiedoilla, mutta alunalkaen itse halusin niin, kun sellainen mahdollisuus oli. Menneenä kesänä uusin vanhaksi käyneen henkilökorttini, ja minulla on hämärä muistikuva, että silloinkin poliisilaitoksella olisi hakemusta täytettäessä erikseen kysytty, että pannaanko Kela-kortin tiedot edelleen yhteen henkilökortin kanssa.

Vannomaan en mene, kun en enää muista miten asia käytännössä hoitui. Jospa tavoitteena on saada ihmiset luopumaan erillisistä Kela-korteistaan, joten poliisilaitoksella ponnekkaasti rohkaistaan ihmisiä liittämään Kela-tiedot uuteen henkilökorttiin?
Omalla kohdallani olen miettinyt, että jos Kela-tiedoissani olisi jokin erityiskorvauksiin oikeuttava koodi, niin haluaisinko sen näkyvän henkilökortissani... Tosin en tiedä, olisiko sellainen koodi nykysysteemissä näkyvänä tietona kortissa, vai olisiko se vain sähköisesti luettavissa esim. apteekissa. Muuten henkilökortin ja Kela-kortin yhdistelmä on ollut kätevä; aina on apteekissa esitettävänä kelvollinen kortti, eikä tarvitse erikseen miettiä, että tulikohan Kela-kortti mukaan vai ei...

Hain itse uuden henkilökortin ihan muutama kuukausi sitten, ja siihen ei ollut pakko ottaa Kela-tietoja. Tavallaan kuitenkin uskon, että ne tiedot eivät tavallaan ole siinä kortissa, samaan tapaan kuin vanhojen puhelinten PIN-korttien numerot, vaan ne tiedot sijaitsevat keskitetyssä tietokannassa ja niitä voi muuttaa ilman että tilaa uutta henkilökorttia. Näin uskon, mutta en tosiaan tiedä ihan varmasti, en ole tarkistanut asiaa mistään.
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.12.2013 23:35

http://www.hs.fi/kotimaa/a1369100788688

UUTISET KOTIMAA
Apteekkari: Kela-kortti on kallis museoturhake
21.5.2013 17:16 23

Jussi Sippola Jussi Sippola
HELSINGIN SANOMAT

MIIKKA PIRINEN
Apteekissa asioidessa ei enää välttämättä tarvita Kela-korttia.
Apteekissa asioidessa ei enää välttämättä tarvita Kela-korttia.
Apteekkari pitää Kela-korttia "kalliina museoturhakkeena". Kansaeläkelaitoksen mukaan korttia tarvitaan vielä monessa paikassa, kuten terveydenhuollossa ja lääkäriasemalla.

Pidä Kela-kortti mukanasi, vaikka apteekissa pärjää nykyään ilmankin.

Näin Kansaneläkelaitos ohjeistaa apteekissa asioivia kansalaisia, joita Kela on hemmotellut maaliskuusta lähtien Kela-korttiin liittyvällä uudistuksella.

Apteekit ovat maaliskuusta saakka voineet tarkistaa asiakkaan oikeuden lääkekorvaukseen ilman Kela-korttia. Tämä onnistuu uuden sähköisen palvelun avulla.

Apteekki tarvitsee kuitenkin asiakkaan luvan sähköisen palvelun käyttöön, koska palvelussa välitetään asiakasta koskevia henkilökohtaisia tietoja. Luvan voi antaa näyttämällä esimerkiksi Kela-korttia. Ellei korttia ole mukana, suullinenkin lupa riittää, jos asiakas muuten pystyy todistamaan henkilöllisyytensä.

"Suurin hyöty asiakkaalle on se, että tiedot ovat niin ajan tasalla kuin voivat olla", sanoo Kelan yliproviisori Päivi Kaikkonen.

Apteekissa tiedetään heti, onko asiakkaalle myönnetty esimerkiksi uusi korvausoikeus lääkkeeseen tai onko asiakkaan lääkekatto täyttynyt.

Kaikki eivät ole uudistuksesta mielissään.

Helsingin Sanomien mielipidepalstalla julkaistiin tiistaina kerimäkeläisen apteekkiproviisorin Hannu Kähkösen kirjoitus, jossa hän kuvaa Kela-korttia "kalliiksi museoturhakkeeksi".

Hän arvostelee Kelan tiedotuslinjaa ja ihmettelee, miksi Kela yhä lähettää "käyntikortin arvoisen" kortin kansalaisille, kun apteekit saavat asiakkaiden tiedot nykyään sähköisesti.

Päivi Kaikkosen mukaan Kela-korttia tarvitaan vielä monessa paikassa, kuten terveydenhuollossa ja lääkäriasemalla. Kela-korttia näyttämällä saa esimerkiksi suorakorvauksen lääkärinpalkkiosta yksityisellä lääkäriasemalla, jos lääkäriasema on tehnyt Kelan kanssa suorakorvaussopimuksen.

Tavoitteena on kuitenkin, että toiminta kehittyisi myös muualla kuin apteekeissa.

"Se on tulevaisuutta. Kela kehittää koko ajan toimintaansa", Kaikkonen sanoo.

Kela ohjeistaa yhä ottamaan Kela-kortin mukaan apteekkeihin esimerkiksi tietojärjestelmiin iskevän vian takia.

"Vikoja ei ole ollut, mutta esimerkiksi sähkökatkon aikaan on hyvä olla se Kela-kortti."
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.12.2013 23:42

Sitten kelpaa ajokorttikin sähköisen reseptin tapauksessa.
Pinja

Seuraava

Paluu Romulaatikko