Miksi kaikkia ei voi hypnotisoida?

Miksi kaikkia ei voi hypnotisoida?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.11.2013 01:32

Hypnoosi ei kuitenkaan tehoa kaikkiin. Suurin osa ihmisistä ei kykene kokemaan hypnoosia lainkaan. Noin kymmenen prosenttia ihmisistä kokee hypnoosin rentouttavana ja rauhoittavana. Vain pari prosenttia vaipuu syvään hypnoosiin ja kykenee esimerkiksi näkemään hallusinaatioita.

http://yle.fi/uutiset/hypnoosi_onkin_totta/6775873

Miksi suurinta osaa ihmisistä ei voidakaan hypnotisoida?
Niillä, jotka reagoivat parhaiten hypnoosiin, havaittiin aivokuvantamisen avulla enemmän aktiivisuutta niillä aivoalueilla, jotka vastaavat toiminnanohjauksesta ja tarkkaavuudesta

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... 38470.html

Onko niin, että ihmistä jolla on keskittymisvaikeuksia, ei voi hypnotisoida?

Voisin myös kysyä tässä ketjussa, miksi psykoterapia ei auta kaikkia? On ihmisiä jotka itkevät ja nauravat ja ilmaisevat paljon tunteita terapiassa, kertovat muille "kuinka raskasta terapia on." Olen ihmetellyt, miten joku miten voi kokea niin paljon tunteita terapiassa. En tajua miten se onnistuu terapiatunnilla.
Kuutar

Re: Miksi kaikkia ei voi hypnotisoida?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.11.2013 20:54

Niin varmaan. Luulisin että myös keskittymiskyvytöntä on vaikea hypnotisoida.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Lette » 06.11.2013 15:40

Ihmisellä on olemassa vapaa tahto, henkinen ominaisuus.
Ehkä kaikki ihmiset eivät sisimmässään halua alistua hypnoosiin.
Lette

ViestiKirjoittaja Kuutar » 20.11.2013 21:37

trisse kirjoitti:luottamuksen puute - jos ei halua tulla hypnotisoiduksi. ehkä myös erilaiset aivovammat.

Mikä synnyttää luottamusta? Tarkoitan noin yleensä. On ihmisiä jotka luottavat yhteiskuntaan, luottavat lähtökohtaisesti vieraisiin ihmisiin ja kaikkeen mitä mediassa kerrotaan.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Golden flower » 21.11.2013 09:29

^ :lol:

Minä haluaisin todellakin tietää, mitä luottamisella tarkoitetaan, koska minä en kuulemma psykologisten testien mukaan luota ihmisiin (eikö minua siis pystyttäisi hypnotisoimaan?). Mielestäni minulla ei ole mitään syytä olla uskomatta yleisesti ihmisten vilpittömyyteen (media on tietenkin oma lukunsa tässä :) ), mutta heidän käsityksiään en koe järkeväksi uskoa suoriltaan vaan vasta kyseenalaistamisen kautta. Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta en ole löytnyt ja tein aiheesta joskus aloituksenkin, mutta asia ei selvinnyt. Olisin hyvin mielissäni PP, jos viitsisit valaista asiaa. Miten luottamus psykologiassa käsitetään?
Golden flower

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.11.2013 10:40

Golden flower kirjoitti:^ :lol:

Minä haluaisin todellakin tietää, mitä luottamisella tarkoitetaan, koska minä en kuulemma psykologisten testien mukaan luota ihmisiin (eikö minua siis pystyttäisi hypnotisoimaan?). Mielestäni minulla ei ole mitään syytä olla uskomatta yleisesti ihmisten vilpittömyyteen (media on tietenkin oma lukunsa tässä :) ), mutta heidän käsityksiään en koe järkeväksi uskoa suoriltaan vaan vasta kyseenalaistamisen kautta. Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta en ole löytnyt ja tein aiheesta joskus aloituksenkin, mutta asia ei selvinnyt. Olisin hyvin mielissäni PP, jos viitsisit valaista asiaa. Miten luottamus psykologiassa käsitetään?

Luottamus psykologiassa käsitetään luultavasti usein miten milloinkin ja riippuen siitä, kuka on asialla.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Golden flower » 22.11.2013 09:49

^Kiitos!
Golden flower

ViestiKirjoittaja Hermes » 23.11.2013 20:42

Minä luin joskus ehkä varhaisessa teini-iässä itsehypnoosista jostain kirjasta. Kokeilin silmät kiinni kuvitella, että nauha vetää kättäni kohti otsaa. Silloin koin jotain sen suuntaista, että käsi liikkui jonkin verran kohti otsaani ilman tietoista valintaa. Kun olen myöhemmin kokeillut samaa tekniikkaa, niin en ole saanut toistettua samaa kokemusta. Opiskeluaikoina kävin Otaniemessä jonkun tutkijan testissä, jossa kuvattiin aivoja ja tutkija yritti hypnoosin keinoin uskotella minulle, että hänen ammoniakilta haiseva aine tuoksuukin ruusulta. Ei toiminut ollenkaan. Tavallaan minulle suurempi kuin otsikon kysymys on se, miksi joitain voi hypnotisoida. En ymmärrä kovin hyvin sellaista mieltä, joka antaa kontrollin niin kokonaisesti jollekin ulkopuoliselle taholle.
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.11.2013 17:46

Kuva
"Vaarallinen lelu"
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.11.2013 18:30

Tuollainen löytyy kotoa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.11.2013 19:49

Sille kai täytyisi olla poliisin lupa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.11.2013 20:42

Psykopatologia kirjoitti:Sille kai täytyisi olla poliisin lupa.

Eikö tuo kuvassa oleva olekaan minituuletin?
Pinja

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 24.08.2014 04:29

"Onko niin, että ihmistä jolla on keskittymisvaikeuksia, ei voi hypnotisoida?"

Ei.

"On ihmisiä jotka itkevät ja nauravat ja ilmaisevat paljon tunteita terapiassa, kertovat muille "kuinka raskasta terapia on." Olen ihmetellyt, miten joku miten voi kokea niin paljon tunteita terapiassa. En tajua miten se onnistuu terapiatunnilla."

Minä en tajua, mikä tuon tajuamisessa on vaikeaa.
Huolieilinen

Paluu Terapiaa