Golden flower kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Kuka on kehottanut positiivisiin harhoihin? En huomannut ohjelmassa mitään sellaista.
En minäkään huomannut, onko joku sanonut sellaista? Minä kirjoituksessani mainitsin dilemmasta, jossa realistinen maailmankatsomus koetaan masentuneisuutena, johon omassa elämässäni olen törmännyt ja se tuli esiin myös ohjelmassa joskaan ei ihan suoranaisesti (muistaakseni sanottiin, että masentuneet näkevät maailman realistisesti tai jotenkin niin), mutta mielestäni kyse voi olla myös tulkintavirheestä, jossa realistisen maailmankuvan omaavat "halutaan nähdä" tai muuten jostain syystä koetaan masentuneina. Itse koen itseni realistisena, joka muiden toimesta siis koetaan masennuksena, mutta en siis ole omasta mielestäni masentunut.
Minulle ohjelma ei sanonut noin. Jos joku toteaa maailman merien olevan saastuneita ja saastumisen pysäyttämisen olevan todennäköisesti mahdotonta se tulkitaan realistiseksi maailmankuvaksi, vaikka joitakin kyseinen totuus sinänsä voi masentaa. Kyse ei kuitenkaan ole masentuneen maailmankuvasta, koska realistinen maailmankuva ei ole sama asia kuin negatiivinen minäkuva.
Kun kaikille testattaville annettiin samanlainen kuvaus omista ryhmätyökyvyistään, ihmiset tulkitsivat saamansa ryhmätyökykypalautteen yleensä hyväksi. Palaute sisälsi sekä hyviä että huonoja osia. Ihmiset muistivat kuitenkin palautteen neutraalina ja lievän positiivisena ja ehkä rakensivat minäkuvansa sekä tulevan toimintansa sen varaan. Jos koehenkilö olisi muistanut ainoastaan saamansa negatiivisen palautteen ja alkanut uskoa siihen realistisena totuutena, se voisi johtaan negatiiviseen minäkuvaan, uskalluksen puutteeseen sosiaalisissa suhteissa, negatiiviseen ajattelukehään, vertailuun muihin paremmin menestyviin ja masentuneen ajattelulle tyypillisiin kehiin. Kukaan palautteen saajista ei kuitenkaan todennut palautteen olevan totaalisen väärää, ja että hän olisi sosiaalisilta kyvyiltään huomattavasti parempi kuin mitä saamansa palautteen mukaan oli.