Nettikiusaaja pyysi uhriltaan anteeksi

Re: Nettikiusaaja pyysi uhriltaan anteeksi

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.10.2013 15:58

Hesarin juttu on mielenkiintoista luettavaa; eikä sitä tarvitse millään lailla liittää tähän foorumiin:
Nettikiusaaja pyysi uhriltaan anteeksi

10.10.2013 8:52 17
Essi Lehto
Helsingin Sanomat

Kaktu Kuparinen joutui nettikiusaajien uhriksi. "Jonna" oli yksi kiusaajista. Nimettömänä oli helppo kommentoida ilkeästi, varsinkin, kun niin tekivät muutkin, sanoo Jonna nyt.
"Kauheen iso perse sul."
"Sä et varmasti paina alle 50 kg, oot lihonu ihan hirveet määrät. Toivottavasti et mee enää pikkuponeilla. . . . :D"
"Kaktun Futura? Ai niin, kukakohan sillä paskalla jalattomalla ravurinraadolla hyppäsi?"

Ilkeitä kommentteja on mahdotonta laskea. Pelkästään avauksia netin keskustelupalstalle on tehty satoja, arvelee Kaktu Kuparinen, 25.
Kaktulle ilkeillään avoimesti, sillä hänellä on blogi ja YouTube-sivu, joissa hän kertoo hevosestaan Futurasta. Syyskuussa hän kirjoitti tallipäivästä näin: "Futura ei oikein malttanut tänään keskittyä olennaiseen ja oli sen takia aika hankala ratsastaa. Se kyllä liikkui oikein mukavan tuntuisesti, mutta haahuili välillä ihan omiaan."

Viisi vuotta sitten hevonen muutti Kaktun elämän. Kisakentiltä syrjäytetty ravuri oli jo tuomittu makkaratehtaalle, mutta viime hetkellä tuttava vinkkasi hevosesta Kaktulle.
Kaktu hylkäsi opiskeluhaaveet, jotta voisi omistautua hevosen kouluttamiselle. Hän arveli saavansa vertaistukea tutulta keskustelupalstalta. Samalla palstalla hän oli roikkunut jo teini-ikäsestä, saanut kavereitakin. Nyt hän linkitti sinne hevosesta kuvaamiaan videoita.

Se oli virhe.
Pian palstalla kauhisteltiin, onko höveli isä mennyt ostamaan lapselleen huonokuntoisen ravurin. Ehkä joku erehtyi, sillä Kaktu on pienikokoinen, 155 senttiä pitkä.

Kaktu vastasi viesteihin omalla nimellään. Hänestä tuntui tärkeältä oikaista väärät tiedot.
"Aluksi näytti, että keskustelu loppuikin siihen. Mutta sitten keskusteluja tuli lisää, pahimmillaan joka päivä. Huomasin, että ei ollut väliä, mitä sanoin."

Erehdyksistä ei ollut kyse.
"Vaikeinta oli, kun hevoseni sairastui pahasti. Minulla oli iso stressi ja kolmentuhannen euron eläinlääkärilasku. Viesteissä toivottiin Futuran kuolemaa."

Onko järkeä pitää tuollaista hevosta, jos ei ole varaa pyytää ammattiapua? Holtitonta menoa. Jokin on vikana, jos hevonen käyttäytyy noin. Jotenkin siihen tapaan Jonna kirjoitti.
Jonnallakin oli hevonen, mutta se oli juuri saanut rasitusvamman. Ratsastamisesta piti pitää taukoa. Jonnaa harmitti.
Samoihin aikoihin hän törmäsi nettivideoon, jolla pieni, punatukkainen nainen yritti saada riuhtovan hevosen hallintaan. Kirjoituksissaan nainen mainitsi, että hevoseen uppoavat melkein kaikki rahat.
Jonnasta se kuulosti vastuuttomalta.
Nainen julkaisi uusia videoita. Jonna kävi kommentoimassa varmaankin jokaista, aina samaan tyyliin. Tuskin hän olisi vaivautunut, jos olisi ollut ainoa, mutta monet muutkin arvostelivat hevosta ja ratsastajaa nimimerkkien takaa.
"Käsitys oli, että hän on hippi, joka haluaa pelastaa hevosia, vaikka ei olisi varaa", Jonna muistelee.
Jonna käytti YouTubessa nimimerkkiä, joka ei paljastanut hänen henkilöllisyyttään. Se oli tärkeää.
"Kirjoitin aina kotoa, en koskaan koulusta. Koulun koneella olisi ollut vaarana, että joku tunnistaisi. En olisi halunnut sellaista huonoa leimaa."

Miksi keskustelupalstoista ja blogeista on tullut nimettömän ilkeilyn areenoita?
Yhdysvaltalaispsykologi John Suler nimittää ilmiötä verkkoestottomuudeksi. Sulerin mukaan moni meistä unohtaa sosiaaliset pidäkkeensä, kun voimme esiintyä tunnistamattomina netissä. Kun emme voi joutua vastuuseen sanoistamme, tunnemme itsemme vahingoittumattomiksi. Voimme jopa huijata itsemme kuvittelemaan, etteivät ilkeät viestit ole osa todellista persoonaamme.
Lisäksi saatamme luulla alitajuisesti tietävämme, mitä toisen nettikirjoittajan mielessä liikkuu. Kuulemme lukemamme tekstin päässämme, mutta emme kirjoittajan äänellä vaan omallamme.

Paras keino hillitä nimetöntä ilkeilyä on jättää se huomiotta, sanoo nettikiusaamisen uhriksi joutunut Kaktu Kuparinen. "Jollain tasolla hävettää, että olen myöntänyt sen satuttavan. Mutta puhuminen on minun tapani käsitellä sitä."

Siksi jopa toisensa tuntevat ihmiset voivat ajautua verkossa kiistoihin, joihin he eivät kasvotusten joutuisi, jatkaa kanadalainen psykoterapeutti Kali Munro. He luulevat lukevansa viestin juuri niin kuin pitääkin, mutta tosiasiassa heidän tapansa lukea se voi kertoa enemmän heistä itsestään kuin viestin lähettäjästä.

Kerran Kaktu julkaisi videon, jolla hän kertoi suoraan kameraan katsoen siitä, kuinka ikävältä ilkeily tuntuu. Yllättäen video ei juuri kirvoittanutkaan tylyjä kommentteja.
"Äänensävy muuttaa kuvaa toisesta. Kun en aluksi saanut Kaktusta käsitystä, pystyin muodostamaan päässäni oman kuvan ja kommentoimaan sen mukaan", Jonna myöntää.

Suler vertaa näkymättömyyttä verkossa psykoanalyytikon vastaanottoon. Kun psykoanalyytikko asettuu istumaan potilaan katseen ulottumattomiin, potilas ei voi tarkkailla hänen ruumiinkieltään ja avautuu vapautuneemmin. Netissäkään emme tiedä, kurtistiko vastapuoli juuri kulmiaan huolestuneena tai huokaisiko hän alakuloisena. Meiltä puuttuvat pienet vihjeet, joiden perusteella yleensä hillitsemme raivoamme.
Myös nettiviestinnän eriaikaisuus lietsoo estottomuuteen. Keskusteluareenalta voi häipyä heti, kun suorat sanat on paukutettu näkyviin, ja vastapuolen reaktion voi palata kuulemaan, kun se itselle sopii. Itse asiassa koko verkkoelämä voi näyttäytyä pelinä, jossa eivät päde normaalin elämän säännöt.

"Jotkut ystävällisestikin kommentoineet ovat sanoneet suhtautuneensa minuun kuin kuvitteelliseen henkilöön", Kaktu kertoo.
Harmi oman hevosen loukkaantumisesta vaikutti luultavasti siihen, että Jonna otti Kaktun silmätikukseen.
"En tiedä, oliko se viestien ainoa syy, mutta uskon, että se oli taustalla."
Hevosfoorumeilla riidellään, koska aiheena on elävän olennon hyvinvointi, mutta kohde ei voi itse osallistua keskusteluun, Kaktu ja Jonna arvelevat. Tulkinnanvaraisuus jättää tilaa tölvimiselle.

Ilkeily on tavallista myös isovanhempien ja lastenlasten välisiä suhteita käsittelevissä keskusteluissa, kertoo Suomi24-palstaa tutkinut käyttäytymistieteiden dosentti Ilse Eriksson.
"Perhe-elämä ja ihmissuhteet eivät ole aina helppoja, joten ne ovat hyvää maata ilkeilylle."
Usein ilkeys on piilotettua: viesteissä annetaan epäsuorasti ymmärtää, että toinen on esimerkiksi huono kasvattaja.
"Siihen liittyy myös yhteiskunnallinen ilmiö, että se on olevinaan hauskaa. Kun joku kirjoittaa viestiin LOL, siitä tulee muka vitsi."

Mutta missä sitten menee nettikiusaamisen raja? Joku voisi kutsua Jonnan viestejä vain teräväksi kritiikiksi. Hän ei nimitellyt Kaktua tai puuttunut tämän ulkonäköön.
Jonna kuitenkin tietää itse, että hänen tarkoituksenaan oli satuttaa.
"Ei se mitenkään rohkaisevaa ollut, vaan arvostelua ja nälvimistä."

Kaktun mitta tuli täyteen, kun nimettömät kirjoittajat väittivät hänen satuttavan hevosta tahallaan. Hän pyysi apua nettipoliisilta. Poliisin mukaan kyse ei kuitenkaan ollut kunnianloukkauksesta, ja bloggaajaa kehotettiin vain kestämään.
Kaktusta se ei ole ihan reilua.
"Bloggaus ja muu sosiaalinen media ovat nykypäivää, normaalia arkea. Netti on väline, jossa hoidetaan koko ajan enemmän asioita. Ei sinne voi naputtaa mitä sylki suuhun tuo."

Silti hän ei haluaisi rajoittaa nimettömänä esiintymistä, edes omassa blogissaan. Syynä on seikka, jota Suler kutsuisi hyväntahtoiseksi estottomuudeksi.
"99 prosenttia anonyymien viesteistä on mukavia. Joskus aihe voi olla arka, ja nimettömänä ihmiset voivat kertoa omista kokemuksistaan. Siitä syntyy hyviä keskusteluja."

Jossain vaiheessa Jonna huomasi, ettei hän ollut arvostellut Kaktua pitkään aikaan. Oikeastaan hän oli alkanut pitää tyypistä, joka pani hanttiin ilkimyksille.
"Pääsin lähemmäs sitä, millainen henkilö hän on. Huomasin, että hän on hirveän samanlainen kuin minäkin: Avoin, pirteä, positiivinen. Ja sanoo asiat suoraan."
Sähköposti oli ensin hetken mielijohde, ja Jonna empi sen lähettämistä pari viikkoa. Viime vuoden huhtikuussa hän klikkasi viestin matkaan, omalla nimellään.
"Itse kuuluin joskus Futuran ostaessasi siihen kastiin, joka katsoi teitä vähän sormien välistä ja kauhistellen. Saatoin jopa kommentoida teitä ilkeästi YouTubessa. – – Haluan pyytää anteeksi ja kannustaa eteenpäin."

Kaktu muistaa sähköpostin vieläkin, niin harvinainen se oli. Ja Jonna muistaa vastauksen.
"Mukava kuulla, että käsityksesi on muuttunut. Anteeksipyyntö hyväksytty."

Jonnan nimi on muutettu.

Lähteet: Eriksson, I. (2013): Tukea vai ilkeilyä keskustelupalstalla? Aikuiskasvatus 3/2013;
Suler, J. (2004): Psychology of Cybespace: The Online Disinhibition effect;
Munro, K. (2002): Conflict in Cybespace: How To Resolve Conflict Online.

Linkki artikkeliin on ketjun aloitusviestissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Golden flower » 12.10.2013 07:00

^^Minusta sinä olet kommentoinut ikävällä sävyllä Tristanin henkilökohtaisiin aloituksiin vaikka ne eivät ole sinuun liittyneet millään tavalla. En tiedä mitä Trisse on aiemmin tehnyt, mutta tuskin mitään sellaista on olemassakaan, mikä sinulle antaisi maailmantappiin asti voimassaolevan kritisointioikeuden. Vaikuttaa siltä, että sinä olet kuviossa "saamapuolella", Tristan haluaisi jo lopettaa, mutta sinä haluat jatkaa, koska saat siitä jotain sellaista, mitä "koet tarvitsevasi". Ilmeisesti et pysty itse näkemään tilannetta objektiivisesti, joten ainoa tehtävissä oleva asia lienee tuo, että jatkossa jätät Tristanin aloitukset rauhaan, ja jos itse olisin ylläpitäjä, katsoisin, että se myös toteutuu. Minusta on hyvin vaikea uskoa, että Pertti ei kuviota tajuaisi, mutta jostain syystä ei siihen halua puuttua, ja jos jatkossakin on näin niin neuvoisin Trisseä vakavasti harkitsemaan palstalta poistumista oman terveytensä vuoksi.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.10.2013 10:57

Sinä, Kyllästynyt, koet niin kuin koet ja tunnet niin kuin tunnet. Golden flowerin kuvaus sinun käytöksestäsi suhteessa Tristaniin osuu kuitenkin yksiin sen kanssa, miltä sinun käytöksesi ulkopuolisesta, esimerkiksi minustakin, näyttää.
Golden flower ei nähtävästi ole ollut kuvioissa mukana niin kauan, että olisi ollut todistamassa niitä tapahtumia noin kymmenen vuoden takaa, joita sinä jaksat toistaa vuodesta toiseen ja joita pidät oikeutuksena nykyiselle käytöksellesi.
Minä olen ollut paikalla suurimman osan aikaa, mutta se ei muuta sitä, että useasti sinun toimintasi vaikuttaa minusta aloitteelliselta kiusaamiselta, ei puolustautumiselta tms.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 13:39

Psykopatologia kirjoitti:Vastauksesi ei ole linjassa aiemmin toteamasi kanssa.
Ts. se ei selvennä aiempaa.

21:06
Kysyn konkretiaa; saan vastaukseksi abstrahiaa.

Kysynpä (ainakin) vielä kerran:

Mitä tarkoittaa konkreettisesti, että voit kirjoittaa mitä vaan,
koska sinulla ei ole mitään menetettävää?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 13:45

Miten tuo liittyy tänne kirjoittamiseen? (mitä tahansa).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 13:58

14:00
Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Sinä, Kyllästynyt, koet niin kuin koet ja tunnet niin kuin tunnet. Golden flowerin kuvaus sinun käytöksestäsi suhteessa Tristaniin osuu kuitenkin yksiin sen kanssa, miltä sinun käytöksesi ulkopuolisesta, esimerkiksi minustakin, näyttää...

Se miltä asia mahdollisesti sinun tai Golden flowerin mielestä näyttää - ei ole näköjään mitään tekemistä tai yhtymäkohtia sen kanssa mitä se oikeasti on tai on ollut. Koska Golden flower ei joko tiedä ja/tai ymmärrä mitä Tristan on tehnyt ja tekee, etkä sinä Helmenkalastaja ole Tristanin tekemisiinsä aikoinaan puuttunut kun et katsonut minun apua kaipaavaan, voisitko nyt vihdoinkin lopettaa tuon saarnaamisen siitä mitä minun sinun mielestäsi pitäisi tehdä.
Sillä silloin kun sinä päätit jättää puuttumatta siihen kiusaamiseen ja suoranaiseen rääkkäämisen jota Tristan harjoitti, sinä menetit kaikki oikeutesi arvostella tai arvioida minun tekemisiäni Tristanin suhteen
Sama pyyntö koskee myös Golden floweria ja untuvaa... Kiitos.
Helmenkalastaja kirjoitti:... Minä olen ollut paikalla suurimman osan aikaa, mutta se ei muuta sitä, että useasti sinun toimintasi vaikuttaa minusta aloitteelliselta kiusaamiselta, ei puolustautumiselta tms.

Ja minun mielestäni sekä sinun että Golden flowerin - ja kaikkien muidenkin Tristanin käytöksen ja tekojen puolustelijan toiminta - vaikuttaa suunnattomalta ylimielisyydeltä, välinpitämättömyydeltä toisten ihmisten koskemattomuudesta ja ymmärtämättömyydessään silkalta typeryydeltä.

Riippumatta siitä, onko jollakin em. oikeuksia tai tietoa menneisyydestä yms, esitetty kuvaus suhteestasi tristaniin näyttää ulkopuolisesta ainakin ajoittain kuvatunlaiselta (GF ym.).

Tästä huolimatta kritiikkisi kriitikkojasi kohtaan voi olla monessa kohtaa paikallaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 14:01

trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Sinähän kirjoitit, että nyt voit kirjoittaa mitä vaan, kun sinulla ei ole mitään menetettävää.

Niin..?

Poistin alkuperäisen viestisi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 14:15

14:16
trisse kirjoitti:Ja nyt haluat puhua siitä? Outoa...

Viestisi tuli kohta uudelleen rekisteröitymisesi jälkeen.
Ymmärsin niin, että voisit kirjoittaa täällä mitä vaan,
koska kuitenkin jossain vaiheessa potkitaan täältä pois.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 14:25

14:26
Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:... Riippumatta siitä, onko jollakin em. oikeuksia tai tietoa menneisyydestä yms, esitetty kuvaus suhteestasi tristaniin näyttää ulkopuolisesta ainakin ajoittain kuvatunlaiselta (GF ym.).

Tästä huolimatta kritiikkisi kriitikkojasi kohtaan voi olla monessa kohtaa paikallaan.

Miltä asia jostakusta "näyttää" ei välttämättä ole ollenkaan sama asia kuin mitä se on.

Mutta näyttipä mikä tahansa miltä hyvänsä, Helmenkalastaja on menettänyt oikeutensa kritisoida käytöstäni sillä, ettei hän tehnyt mitään vaikka on ollut todistamassa Tristanin käytöstä.

Ja koska Golden flower ei selvästikään tiedä ja/tai ymmärrä mitä Tristan on tehnyt; hänelläkään ei ole eväitä arvostella minun käytöstäni.

Nuo samat asiat koskevat kaikkia muitakin jotka eivät ole Tristanin käytökseen puuttuneet vaikka ovat paikalla olleet ja tapahtumat nähneet, kuin myös niihin kirjoittajiin jotka eivät asiasta mitään tiedä tai ymmärrä - vaikka he itse vankasti luulisivatkin tietävänsä mistä on kyse.

Miltä asia jostakusta "näyttää" ei välttämättä ole ollenkaan sama asia kuin mitä se on.

Sinäkö sitten määrität, miten asia oikeasti on?

Ilmeisesti myös määrität muiden puolesta asian oikean tulkinnan sen manifestaation pohjalla, mikä foorumilla näkyy.
Eli muut kokevat väärin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 14:43

trisse kirjoitti:Ahaa! Joo, nyt muistan. Se oli sellainen "if you have lemons - make lemonade!" tyyppinen ajatus. Vähän passiivisaggressiivinenkin pyrkien houkuttamaan minun viesteineni poistamiseen vähemmän. Mikä siinä sinua nyt mietityttää/suututtaa?

Silloisen viestisi sisältö ei vastaa merkitykseltään nyt esittämääsi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 12.10.2013 15:57

Tiedän Tristanin ja ihan turha luulla ettenkö tajua mihin hän pystyy.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.10.2013 18:30

Kyllästynyt, Trissen törkyviesti ei tällä kertaa kohdistu sinuun. Joten ehkä sinun on aika lakata kuvittelemasta olevasi ainoa kiukunpurkauksien ja törkeyksien kohde.
Onko Trissen kiukku tällä kertaa aiheellinen vai aiheeton; minä en ainakaan tiedä sitä, joten siihen asiaan en ota kantaa. Silti suuttumuksensakin voisi ilmaista yleisellä foorumilla fiksummin; Trissen tyyli kiukkunsa julki tuomiseen on mielestäni törkeä.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 12.10.2013 19:09

Kohdistuvat Trissen törkyviestit keneen tahansa niin minusta Trisse tekee väärin enkä tietenkään hyväksy moista. PP:ialla on järeät keinot käytössään, meillä niitä ei ole. Sama Kyllästyneellä. Joudumme sitten teiltä pyytämään apua ja siten olemme teidän armoillanne.
untuva

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.10.2013 19:20

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, Trissen törkyviesti ei tällä kertaa kohdistu sinuun. Joten ehkä sinun on aika lakata kuvittelemasta olevasi ainoa kiukunpurkauksien ja törkeyksien kohde.
Onko Trissen kiukku tällä kertaa aiheellinen vai aiheeton; minä en ainakaan tiedä sitä, joten siihen asiaan en ota kantaa. Silti suuttumuksensakin voisi ilmaista yleisellä foorumilla fiksummin; Trissen tyyli kiukkunsa julki tuomiseen on mielestäni törkeä.
Lihavointi minun

Missäs minä olen väittänyt, että "tällä kertaa Tristanin törkyviesti" kohdistuisi minuun, tai että olisin joskus kuvitellut olevani ainoa kiukunpurkausten ja törkeyksien kohde???

Tristanin törkyviesteihin et sinäkään nyt ota kantaa, mutta kirjoitat minulle niin kuin minä muka olisin ajatellut tuon viestin olevan kohdistettu minulle.

Kyllä minusta Mirrin viestissä oli myös ehkä hyvin selkeäkin kannanotto Tristanin viesteihin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.10.2013 19:21

trisse kirjoitti:Haista pitkä paska saatanan omahyväinen vittupää ukko!

Verbaalista kakaramaista itkupotkuraivaria; muodollisesti ehkä törkeää mutta kenties kakaramaisuutensa takia hieman hymyilyttävääkin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja untuva » 12.10.2013 19:22

Mirrihän sanoo tuossa viestissään, että hänen mielestään Trissen tyyli kiukkunsa julki tuomiseen on törkeä.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 12.10.2013 19:24

Kahvi kirjoitti:
trisse kirjoitti:Haista pitkä paska saatanan omahyväinen vittupää ukko!

Verbaalista kakaramaista itkupotkuraivaria; muodollisesti ehkä törkeää mutta kenties kakaramaisuutensa takia hieman hymyilyttävääkin.

Ei uskoisi Trissestä, että hän olisi koskaan mitään psykologiaa yliopistossa lukenut.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.10.2013 19:38

Kyllästynyt kirjoitti:Missäs minä olen väittänyt, että "tällä kertaa Tristanin törkyviesti" kohdistuisi minuun, tai että olisin joskus kuvitellut olevani ainoa kiukunpurkausten ja törkeyksien kohde???
Tristanin törkyviesteihin et sinäkään nyt ota kantaa, mutta kirjoitat minulle niin kuin minä muka olisin ajatellut tuon viestin olevan kohdistettu minulle.

Mielestäni käyttäydyt kuin olisit ainoa nettifoorumeilla loukkausten kohteeksi joutunut; niin suuren numeron teet sinuun kohdistuneista kiukunpurkauksista.

Väität, etten ota kantaa Trissen törkyviesteihin. Joten mitä tuo alla oleva kirjoittamani teksti on, jos ei kannanotto nimenomaan Trissen tapaan päästellä ilmoille törkeyksiä suuttuessaan?
Silti suuttumuksensakin voisi ilmaista yleisellä foorumilla fiksummin; Trissen tyyli kiukkunsa julki tuomiseen on mielestäni törkeä.

Sitä paitsi en sanonut, etten ota törkyviesteihin kantaa, vaan sanoin näin:
Onko Trissen kiukku tällä kertaa aiheellinen vai aiheeton; minä en ainakaan tiedä sitä, joten siihen asiaan en ota kantaa.

Sama juttu sinun kohdallasi; usein en tiedä onko Trissen kiukku sinua kohtaan aiheellista vai aiheetonta. Muttei suuttumus sinua(kaan) kohtaan anna Trisselle oikeutta suoltaa näppikseltään törkeyksiä. Niin eivät muutkaan saa yleisten käyttäytymissääntöjen mukaan netissä tehdä, eikä Trisse tai kukaan muukaan, ole poikkeus.

Pidän törkeänä myös sinun käyttäytymistäsi Trisseä kohtaan. Aivan kuin luulisit olevasi hänen kasvattajansa ja kouluttajansa - nalkuttava sellainen. Mielestäni ei ole ihme, jos 'kasvatuksen' nimissä jatkuvan ja vuodesta toiseen nalkutuksen kohteena olevalta ihmiseltä aina välillä kärähtää käämit. Veronmaksajuuskaan ei suo sinulle sellaista 'kasvatusoikeutta'. Sinä vain kuvittelet omaavasi moisen oikeuden Trisseä kohtaan, oikeuden yrittää muuttaa häntä toisenlaiseksi kovin ottein.
Toistuvan nalkutuksesi johdosta voitaisiin ajatella, että sitä saat mitä tilaat, kun Trisse hikeentyy sinulle. Samaan tapaan kuin sinä uskot Trissen saavan sinulta ansionsa mukaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 12.10.2013 19:49

Trisseä ei pysty kasvattamaan mihinkään: ikuinen kakaramaisuudessaan. Eikä siitä halua muuttua. Trisse saattaa pitää kasvatusyrityksiä pakottamisena: silloin yritys epäonnistuu. Ei ketään pakolla kasvateta, jos siihen kasvatetuksi tulemiseen ei itsellä ole halua.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.10.2013 22:34

trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
trisse kirjoitti:Ahaa! Joo, nyt muistan. Se oli sellainen "if you have lemons - make lemonade!" tyyppinen ajatus. Vähän passiivisaggressiivinenkin pyrkien houkuttamaan minun viesteineni poistamiseen vähemmän. Mikä siinä sinua nyt mietityttää/suututtaa?

Silloisen viestisi sisältö ei vastaa merkitykseltään nyt esittämääsi.

Ahaa. Miltä se sitten näytti?! Olen vähän hukassa kanssasi. Ylimielisyytesi on vertaansa vailla (voittaa jopa minun sellaisen).

Kirjoittamasi tarkoittaa, että kun kerran viestejäsi poistetaan, voit sitten "rauhassa" törkyillä oikein kunnolla.

22:48
Siis viestisi sisältö on päin vastainen sille, miten olet siitä itse esitänyt.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa