Psykopatologia kirjoitti:Uudessa DSM-5:ssä (2013: 810) ero bisarrien ja nonbisarrien harhaluulojen välillä on häivytetty;
ts. deluusio, per se, ”kelpaa” sekä skitsofreeniseen että paranoidiseen psykoosiin
Psykopatologia kirjoitti:1990-luvun loppuun mennessä DSM:llä oli hegemonia neo-galtonilaisessa tutkimuskäytännössä ympäri maailman ja
vahva merkitys myös kliinisessä praktiikassa. ICD säilyi kuitenkin virallisena systeeminä. Yhdysvalloissa ICD-9-CM
(clinical manual) on virallisena järjestelmänä 30.9.2014 saakka ja 1.10.2014 lähtien ICD-10-CM.
Suomessa siirrytään ICD-11:een (2015) vuosikymmenen loppupuolella, kun kirja on suomennettu.
Paranoidiselle on tyypillistä, että vaikka hänen mielikuvansa olisi oikea, hän suurentaa ja liioittelee, tekee kärpäsestä härkäsen. Täten "totuuskaan" ei takaa sitä, että henkilö ei olisi paranoidinen. Mustasukkaisuus-paranoidinen voi todeta - yllätätettyään vaimonsa rysän päältä: "Siinä näitte, että olin oikeassa - ja te piditte minua sairaana!"
Kuutar kirjoitti:Pertti Luukkonen, Uusi Suomi:
http://perttiluukkonen.puheenvuoro.uusi ... vinjettejaParanoidiselle on tyypillistä, että vaikka hänen mielikuvansa olisi oikea, hän suurentaa ja liioittelee, tekee kärpäsestä härkäsen. Täten "totuuskaan" ei takaa sitä, että henkilö ei olisi paranoidinen. Mustasukkaisuus-paranoidinen voi todeta - yllätätettyään vaimonsa rysän päältä: "Siinä näitte, että olin oikeassa - ja te piditte minua sairaana!"
Tuo on ainakin huono esimerkki. Jos on jo kauan epäillyt puolison pettävän ja sitten tästä saa todisteetkin, niin onko se henkilö ollut paranoidinen? Minusta kyse on luultavammin siitä, että pettäjä on pidemmän aikaa käyttäytynyt oudosti ja salailevasti, koska hänellä on ollut toinen suhde. Kyllä sellaisen voi huomata, ja sen paranoidiseksi väitetyn mielipide ei ole perustunut pelkkään luuloon, vaan havaintoihin puolisonsa poikkeavasta käytöksestä.
Psykopatologia kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Pertti Luukkonen, Uusi Suomi:
http://perttiluukkonen.puheenvuoro.uusi ... vinjettejaParanoidiselle on tyypillistä, että vaikka hänen mielikuvansa olisi oikea, hän suurentaa ja liioittelee, tekee kärpäsestä härkäsen. Täten "totuuskaan" ei takaa sitä, että henkilö ei olisi paranoidinen. Mustasukkaisuus-paranoidinen voi todeta - yllätätettyään vaimonsa rysän päältä: "Siinä näitte, että olin oikeassa - ja te piditte minua sairaana!"
Tuo on ainakin huono esimerkki. Jos on jo kauan epäillyt puolison pettävän ja sitten tästä saa todisteetkin, niin onko se henkilö ollut paranoidinen? Minusta kyse on luultavammin siitä, että pettäjä on pidemmän aikaa käyttäytynyt oudosti ja salailevasti, koska hänellä on ollut toinen suhde. Kyllä sellaisen voi huomata, ja sen paranoidiseksi väitetyn mielipide ei ole perustunut pelkkään luuloon, vaan havaintoihin puolisonsa poikkeavasta käytöksestä.
Tulee kuitenkin vielä erottaa toisistaan harhaluulo ja paranoidisuus.
Kuutar kirjoitti:Pertti Luukkonen, Uusi Suomi:
Psykopatologia kirjoitti:Kuutar:
Eihän sillloin ole kyse välttämättä kummastakaan jos henkilön väittämä on totta ja hänen epäilynsä perustuivat havaintoihin.
Tällaiset korrelaateiltaan epämääräiset virkkeet eivät aukea muille.
Psykopatologia kirjoitti:Niin hajettiin. Vaikka paranoidinen olisi ei-satunnaisesti(kin) oikeassa,
se ei todista pitävästi, että kyseessä ei olisi paranoia.
Pertti: Psyykkiset häiriöt eivät ainakaan vielä ole ”alistuneet” lääketieteelle, ja DSM-manuaalien myötä, joiden rationaalit eivät kaikin osin ole (olleet) pitäviä (Shorter 2013: 129 – 145), amerikkalainen psykiatria on redusoitunut sieluttomaksi neurotieteeksi.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa