Re: Pyörät ja pyöräily.

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Maria » 03.05.2010 12:59

Olipa myös viima viikko sitten, kun poljin hoitoon ja takaisin (vastatuuli paluumatkalla pidensi aikaa muutaman minuutin). Hoitsu ihmetteli, että on sinulla oikein sykemittari ja käytkö spinningissä talvisin. Minä siihen vaatimattomasti, että onhan mittari juu, mutta spinningiä en ole kuin kokeilumielessä kerran talvella harjoittanut. Muutoin vaan salilla maitohappoja pois ajelin. Siinä tuolilla maatessani vähän häpesin hikistä olemustani, mutta hoitsun vanhanaikainen parfyymivalinta vei voiton.

Nyt on silmäteräni planetissa vuosihuollossa, joten en pääse kuin liukumaan tänään lempiharrasteeni pariin, lenkille huomenna (?) ja joogaan ehkä siinä välitauolla lihakset kuntoon.

Onko vinkkejä, miten kuljettaa kolmijalkainen pitkä ja painava jalusta videopäineen pyörän matkassa?
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.05.2010 13:09

Miksi etujarru on niin paljon huonompi?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 03.05.2010 13:15

Psykopatologia kirjoitti:Miksi etujarru on niin paljon huonompi?

Alamäessa fysiikan lait voivat yllättää?
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.05.2010 13:28

Jos se jarruttaa huonosti, kun úseimmissa ei ole?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 03.05.2010 13:34

Psykopatologia kirjoitti:Jos se jarruttaa huonosti, kun úseimmissa ei ole?

Ajattelin lähinnä turvatekijänä, kun alamäessä voi yllättää, jos olisi kovin tehokas. Jospa mainitsemasi puute on tarkoituksellista.
Maria

ViestiKirjoittaja ve?e » 03.05.2010 22:07

Mun mielestä toi peräkärryn vuokraus oli hyvä idea. Ei pyörällä taida muuten voida kuljettaa kovin isoja esineitä.

Tietenkin on erikoispyöriä. Ne ei ole Suomessa oikein suosittuja.

Kuva
ve?e

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 04.05.2010 00:26

Oikein levyjarrut. Painavat mutta tehokkaat.

Minulla MANITOUssa ei ole jarruvaijereita; toiminta välittyy nesteitse.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Maria » 04.05.2010 13:46

Kiitoksia loistavasta peräkärry-ideasta! Ihan heti ei olisi tullut mieleeni, koska olen nähnyt peräkärryissä kuljetettavan vain lapsia.
Maria

Re: Henki vai ruumis (Re: Pyörät ja pyöräily)

ViestiKirjoittaja ve?e » 06.05.2010 19:02

Pertti Luukkonen kirjoitti:Kumpi teillä erittäin nopeassa ajossa pettää tai tekee tenän ensin, 1) hengitys vai 2) jalkojen lihaksisto?

1) Jalat jaksaisivat vielä, mutta ei saa henkeä riittävästi.

2) Hengitys salpautuu, vaikka jaloissa vielä riittäisi amitsioonia.

Tästä asiasta tuli tänään mieleeni sellainen, että jos on melko kevyt vaihde päällä, helpommin käy lopulta niin, että happi loppuu, vaikka jalat vielä jaksaisivatkin. Ja toisaalta, jos on liian raskas vaihde päällä, loppuu jaloista voimat ensin.

Itse olen sellainen voimaperäinen pyöräilijä, ja käytän käsittääkseni raskaampia vaihteita kuin useimmat. (Jalkani käyvät hitaammin.) Elämä ei tunnu liian helpolta. Pysyy synnin tunnossa.

Peruskunnon kannalta olisi parempi käyttää vähän pienempiä vaihteita kuin käytän.
ve?e

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 06.05.2010 22:29

Näin juuri sanotaan, että parempi että jalat pyörivät (suuri kadenssi), minkä pienet vaihteet mahdollistavat. Välillä näkee hirveän rumaa nykivää ajamista isoilla, vaikka pinempää olisi tarjolla. Kun ajetaan pitkän aikaa lujaa, esimerkiksi 35 km/t, on pakko vääntää isoilla, esimerkiksi 14x53 tai 13x52.

Entä kammen pituus?
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 06.05.2010 23:05

Meikäläinen kun hyppäsi nelivaihteisen Tunturin selkään, niin jo alkoi maisemat vaihtua. Yksi tuttu sanoi, että hän luuli, että Hornetti puhkaisi äänivallin, kun minä pyyhkäisin Tunturilla ohi. Muut jäivät pyörätiellä kuin seisomaan.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 06.05.2010 23:16

Minua taas useimmiten ei näe; näkyy useimmiten vain keltainen viiva (ei kuitenkaan kusta).
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja ve?e » 09.05.2010 12:48

Sans nom kirjoitti:Kuva

Myös Keltainen Viiva on sattunut samaan kuvaan. Aikamoinen tapaus.
ve?e

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.05.2010 16:50

Mutta pyörä ei ole Tunturi. Ehkä siksi nuo koneetkin ovat vain MIGejä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 09.05.2010 17:57

Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.05.2010 01:14

Tuollainen pyörä erinomainen harjoituksissa ja valmennuksessa. Aion hankkia tuollaisen, kun valmistaudun yli-ikäisten tunnin ajon ennätyskokeeseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Tunnin ajo

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.05.2010 01:40

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.05.2010 20:28

Kävin lenkillä Aurorassa; vastaa vähän nk. Giroa. Olin joutua hiv-osastolle. Harmi, että oli kahdenkympin nopeusrajoitus. Taisi kuitenkin mennä rikki, kun minulla oli mittari maileilla. Voitte uskoa, että olin miehekkään näköinen lyhyissä punteissa ja potta päässä!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja xxccz » 15.05.2010 20:33

´
Epäilen. Olet turhan ruipelo. Taisit kuitenkin muistuttaa enemmän mottitikkaria, luulen?

Ja kuka täällä perkele koko aika varastaa tai puhkoo meidän perheen pyörän kumit, saakeli? Mun ikä ei kohta riitä aina paikkaileen juttuja, eikä perse kestä jatkuvaa fillarien ostoakaan. Tahtoo jotain muutakin, hitto soikoon.
xxccz

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 15.05.2010 21:34

Niin, mäkikotka.
Pertti Luukkonen

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista