Kuutar kirjoitti:Miten niin ei ole riippuvuussairauksia?
Yleensä vaikeat riippuvuudet liittyvät persoonallisuushäiriöisyyteen. Persoonallisuushäiriöt eivät kuitenkaan ole itse aiheutettuja; vaikeasti persoonallisuushäiriöiset ihmiset eivät mahda vakavalle häiriintyneisyydelleen mitään.
Oli hämmästyttävää ja järkyttävää, etteivät heidän parissaan työskentelevät hoitajat ilmeisesti käsitä sitä asiaa. He asennoituvat aivan kuin persoonallisuushäiriöiset ihmiset olisivat itse valinneet sen, että ovat häiriöisiä. Miten vaikeasti persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä ikinä pystytään auttamaan, jos heitä hoitavat ihmiset ovat noin kyynistyneitä (ja tietämättömiä/tyhmiä?) kuin niistä kirjoituksista oli luettavissa?
Sekin oli hämmästyttävää, ettei koko pitkässä keskusteluketjussa puhuttu persoonallisuushäiriöisyydestä yhtään mitään; aivan kuin ihmiset eivät vielä nykyaikanakaan tietäisi sellaisen olemassa olosta - saati, että tietäisivät persoonallisuushäiriöisten henkilöiden olevan itse syyttömiä häiriintyneisyyteensä. Siellä oli vain yksi kirjoitus, muistaakseni psykologin kirjoittama, jossa todettiin hoitajan lyttäämien henkilöiden olevan autettavissa - jos vain hoitajat suostuisivat ymmärtämään mistä on kysymys.
Skitsot ja bipot omine sairauksineen kuuluvat tähän joukkoon sikäli, että vaikkeivät heidän diagnoosinsa kuulukaan persoonallisuushäiriöiden joukkoon, heidän sairautensa kuitenkin voi altistaa heidät monenlaisiin riippuvuuksiin ja 'holtittomuuksiin'. Ja heitä sitten sanotaan vastuun pakoilijoiksi ja yhteiskunnan loisiksi.
Jos potilaiden parissa työskentelevät ammattilaiset eivät ymmärrä, etteivät psykiatriset häiriöt ole itse aiheutettuja, eikä potilas ole niihin syyllinen, miten kukaan muukaan voi ymmärtää? Persoonallisuuden häiriintyneisyyden ymmärtäminen on aivan eri asia kuin 'paapominen'; sitäkään kyynistyneet hoitajat eivät ilmeisesti käsitä.
Oikeastaan koko ketju oli aika masentavaa luettavaa; näin takapajulassako vielä nykyaikanakin eletään riippuvuuksia aiheuttavien persoonallisuuden häiriintyneisyyksien suhteen...