Kirjoittaja untuva » 17.05.2013 14:15
Elämässä tulee vastaan paljon tilanteita, joissa on joutunut toimimaan toisin kuin on alunperin halunnut. Puhun tahdon estymistä. Ne saattavat olla aivan huomaamattomia ja niitä on jokaisella. Esimerkki tahdot ostaa karkkia, mutta sitten tuumaat, että painosi nousee ja jätät ostamatta karkkipussin. Tuo on aivan tavanomainen esimerkki siitä, kun estää kantatahtoaan toteutumasta. Tuossa tarkoitus on hyvä, mutta on huonojakin esimerkkejä kuten haluat saada uusia kavereita, mutta koet itsesi huonoksi ja sen arvoiseksi ettet ansaitse ketään kaveriksi ja et aio tutustua näihin kaveriehdokkaisiin. Tahtosi saada kavereita estyi. Rakensit sille itse esteen: Olen arvoton, en saa kavereita! Ihminen rakentaa esteitä, jotka estävät tahdon toteutumista. Jos lapsuudessa tahtomisiässä on jatkuvasti estetty lapsen tahdon toteutumista kaikenlaisilla verukkeille (lapsen tarpeita ja toiveita ei ole otettu huomioon, esimerkiksi haluat kovasti osallistua lasten piirustuskilpailuun, ja pyydät äidiltä lupaa asiaan, mutta äiti toteaakin, että sinun on mahdoton voittaa, koska siellä on muita niin hyviä piirtäjiä ettei edes kannata yrittää. Tällöin äiti rakentaa lapsen tahdon toteutumiselle esteen: Et ole tarpeeksi hyvä piirtäjä voittaaksesi, joten ei kannata osallistua!) niin ihminen alkaa jatkossa itse rakennella esteitä tahtomiselleen. Tahtomisen este voi olla myös sellainen, että koet jonkun muun henkilön estävän tahtosi toteutumista esimerkiksi ajattelet, että haluat katsoa ihmisiä silmiin, mutta ajattelet etteivät muut halua että katsot heitä silmiin. Jolloin rakensit tahtosi toteutumiselle esteen. Esteiden rakentaminen on tiettyyn rajaan asti hyvä asia, sillä se voi johtaa parempaan toimintaan. Mutta sitten, kun rakentaa esteen johonkin todella merkitykselliseen ja tärkeään kohtaan niin toiminta johtaa huonompaan suuntaan ja rajoittaa ihmistä. Äärimmäisyyksiin menevät tahdon läpisaamisen esteet vaikuttavat päätöksen tekemiseen; ei kykene tekemään sitä päätöstä, jonka haluaisi ensisijassa tehdä vaan joutuukin tekemään esteen mukaisen päätöksen. Toisinsanoen ei pysty päättämään täysinäisesti asioista, mitä voisi pitää jopa psykoottistasoisena piirteenä.