Psykopatologia kirjoitti:Itse asiassa en oikein usko koko tutkimukseen.
Eikös se ollut tieteellisesti todistettu tutkimus?
Mikä kohta siinä tökkii, ettet usko sitä?
Psykopatologia kirjoitti:Itse asiassa en oikein usko koko tutkimukseen.
The researchers drew their data directly from the brains of 21 patients who were being treated at Ronald Reagan UCLA Medical Center for intractable epilepsy. The patients had been implanted with intracranial depth electrodes to identify seizure foci for potential surgical treatment. Electrode location was based solely on clinical criteria; the researchers, with the patients' consent, used the same electrodes to "piggyback" their research. (...)
The researchers found that the neurons fired or showed their greatest activity both when the individual performed a task and when they observed a task.
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 162112.htm
Sans nom kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Mikä kohta siinä tökkii, ettet usko sitä?
Minulle jäi epäselväksi se, että miten peilisoluteorian puolustajat Hari & Co. ovat päätyneet siihen, että kysymys on nimenomaan solutason ilmiöstä? Magneettikuvauksellako?
Pertti Luukkonen kirjoitti:Käyttäytymisen havainnoiminen on niin "suoraa" kuin vaan voi olla.
Pertti Luukkonen kirjoitti:Ei riipu (eikä roiku). Jos kaivan nenää, näet sen. Jos hikoilen, näet sen tai voit ehkä mitata (joka on jo epäsuorempaa. This is behavio(u)r.
Riidankylväjä kirjoitti:En taida sitä selvittää, että miten havainto on tehty. Väittävät kuitenkin, että ovat saaneet suoran havainnon peilisolujen toiminnasta. Aikaisemmat havainnot ovat epäsuoria.
Riidankylväjä kirjoitti:Niin, mutta et näe mitä syitä nenänkaivun taustalla on. Voit esittää erilaisia teorioita. esim. nenää kutittaa ->viesti aivoille ->aivot miettivät mitä tehdä -> käsky etsormelle "kaiva"->etusormi alkaa kaivaa -> aivot kysyy helpottiko->viesti aivoille kutittaa edelleen ->aivot miettivät->käsky "kaiva kovemmin ->jne (noin yksinkertaistettuna). Kun tutkitaan tarkemmin, homma on paljon mutkikkaampi.
Sans nom kirjoitti:Osaatko Pertti sano, mikä merkitys tai vaikutus tällä "Harin paradigmalla" on psykologian ja neurofysiologian kehitykseen? Kieliikö se psykologian liukumisesta yhä enemmän biologian ja neurologian puolelle?
Pertti Luukkonen kirjoitti:Juuri siksi behaviorismi on perseestä. Täytyy kysyä nenänkaivamisesta, samoin kuin täytyy kysyä, mitä pokerinaaman takana on.
ve?e kirjoitti:Ei ole mitään taustalla olevaa, luonnontieteilijöitten humanistien sijasta hallitsemaa tasoa. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia.
ve?e kirjoitti:Lisäys: Äh, nyt minua jo harmittavat tässä viestissä sanomani riidanhaluiset sanat. Olen pahoillani. Poistin kaksi rimanalitusta. En tiedä, olenko ollenkaan oikeassakaan.
Pertti Luukkonen kirjoitti:Sans nom kirjoitti:Osaatko Pertti sano, mikä merkitys tai vaikutus tällä "Harin paradigmalla" on psykologian ja neurofysiologian kehitykseen? Kieliikö se psykologian liukumisesta yhä enemmän biologian ja neurologian puolelle?
Menee, mutta en tunne ko. paradigmaa.
Riidankylväjä kirjoitti:Pertti Luukkonen kirjoitti:Juuri siksi behaviorismi on perseestä. Täytyy kysyä nenänkaivamisesta, samoin kuin täytyy kysyä, mitä pokerinaaman takana on.
Mutta, jos vastaaja huijaa? Silloinkaan ei voi olla varma mitä taustalla on.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa