Toisella vaikeuksia olla katsekontaktissa

Toisella vaikeuksia olla katsekontaktissa

ViestiKirjoittaja untuva » 26.04.2013 23:40

Olen viimeaikoina ruennut katsomaan tiiviisti muita silmiin, sekä puhuessani kuin myös kuunnellessanikin. Minulla on kaveri, jolla on silmiinkatsomisongelma; hän kyllä katsoo silmiin paljon, mutta hän kertoo ettei hänestä tunnu hyvältä kuitenkaan katsoa ja että häntä alkaa pyörryttämään. Hän sanoo, että varsinkin naisia hän pelkää. Minulla ei ole enää ongelmia silmiinkatsomisessa, mutta jotenkin tuntui siltä, että miten tässä pitäisi tästä edes hänen kanssaan toimia. Minusta on oikein, että jos hänestä ei tunnut hyvältä olla katsekontaktissa niin hän katsoisi muualle, minä en halua luopua omasta vuorovaikutustaidostani hänen takiaan. Jotenkin sitä otti vähän itseensä, kun hän sanoi ettei se silmiinkatsominen tänään tuntunut oikein hyvältä. Minusta vika on kuitenkin hänessä, vaikka en tiedä tajuaako hän sitä itse. Onko teillä tähän ajatuksia tai lohdutuksen sanaa? Oletteko samaa mieltä siitä, että jos hänestä ei tunnu hyvältä niin katsokoon itse poispäin?
untuva

Re: Toisella vaikeuksia olla katsekontaktissa

ViestiKirjoittaja untuva » 28.04.2013 20:37

No enpä saanut teiltä vastauksia. Tänään kaverini jo tottui siihen, että olen muuttunut katselevaiseksi. Hän totesi, että olen niin läsnäoleva. Kiva, saada kannustavaa palautetta. Nyt olen yhä enemmän alkanut luottaa ihmisiin ja silmiinkatsomisella on ollut suuri vaikutus asiaan. Sanoisinpa, etten tälläista luottamusta olisi saavuttanut jollen olisi ottanut askelta silmiinkatsomiseen. Luotan myös itseeni enemmän ja olen myös huomannut, että osaan olla jo ihan jännittämättäkin silmiin katsoessa. Olen ylpeä itsestäni.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 29.04.2013 02:05

En meinaa saada nukutuksi. Kokoajan vain on tiukasti mielessäni palava halu silmiinkatsomisesta. En pysty mitään muuta miettimään yhtäkyytiä kuin vain sitä silmiinkatsomista ja nyt on vielä kahden viikon terapiataukokin ja haluaisin päästä katsomaan terapeuttia silmiin enkä jaksaisi yhtään odottaa. Nytkin ajattelen jo iltapäivällä olevaa kaverini kohtaamista, koska tiedän että pääsen taas silloin katsomaan silmiin. Olen hurahtanut ja tämä etten pääse silmäkontaktiin vie voimani, toivottavasti aika kuluisi nopeasti siihen iltapäivän tapaamiseen. Sekoan, en kestä tätä tappavaa odotusta. :shock:
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 29.04.2013 16:37

Asiat ovat kääntyneet päälaelleen viimeisen viikon sisällä. Kun aloitin viikko sitten silmiinkatsomisen, niin välillä ajatus katkesi kesken katsomisen ja sitten piti myös kääntää katse välillä pois miettiäkseen mitä seuraavaksi sanoo. Nyt on toisinpäin eli, kun katson välillä pois on vaikea miettiä mitä seuraavaksi sanoo, jos ei katso samalla toista silmiin. Pois päinkatsominen aiheuttaa harmituksen tunnetta, suuttumusta sekä keskittymiskyvyttömyyttä. Katsekontaktissa pystyn keskittymään kunnolla.
untuva

ViestiKirjoittaja faarao1 » 30.04.2013 10:05

Sun kanssas pitäis pitää peili laseja.
faarao1

ViestiKirjoittaja untuva » 30.04.2013 22:14

Sen voi itse valita katsooko takaisin vai ei. Peililasit on per sees tä.
untuva

ViestiKirjoittaja faarao1 » 30.04.2013 22:16

Sullako on luki häirijö?
faarao1

ViestiKirjoittaja untuva » 30.04.2013 22:22

per siis tä.
untuva

ViestiKirjoittaja faarao1 » 30.04.2013 22:26

Ei se haittaa, niin mullskin,
faarao1

ViestiKirjoittaja untuva » 30.04.2013 22:28

mul kun on kanssa.
untuva

ViestiKirjoittaja faarao1 » 30.04.2013 22:35

Oot sitten mulkun kavereuta?
faarao1

ViestiKirjoittaja untuva » 30.04.2013 22:55

En, mul kun ei ole kavereita.
untuva

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.05.2013 17:13

untuva kirjoitti:Asiat ovat kääntyneet päälaelleen viimeisen viikon sisällä. Kun aloitin viikko sitten silmiinkatsomisen, niin välillä ajatus katkesi kesken katsomisen ja sitten piti myös kääntää katse välillä pois miettiäkseen mitä seuraavaksi sanoo. Nyt on toisinpäin eli, kun katson välillä pois on vaikea miettiä mitä seuraavaksi sanoo, jos ei katso samalla toista silmiin. Pois päinkatsominen aiheuttaa harmituksen tunnetta, suuttumusta sekä keskittymiskyvyttömyyttä. Katsekontaktissa pystyn keskittymään kunnolla.

Olet vissiin ottanut niin ison henkilökohtaisen askeleen, että ei ihme että aluksi on pientä kompurointia.
Kahvi

ViestiKirjoittaja untuva » 01.05.2013 18:36

Kahvi kirjoitti:
untuva kirjoitti:Asiat ovat kääntyneet päälaelleen viimeisen viikon sisällä. Kun aloitin viikko sitten silmiinkatsomisen, niin välillä ajatus katkesi kesken katsomisen ja sitten piti myös kääntää katse välillä pois miettiäkseen mitä seuraavaksi sanoo. Nyt on toisinpäin eli, kun katson välillä pois on vaikea miettiä mitä seuraavaksi sanoo, jos ei katso samalla toista silmiin. Pois päinkatsominen aiheuttaa harmituksen tunnetta, suuttumusta sekä keskittymiskyvyttömyyttä. Katsekontaktissa pystyn keskittymään kunnolla.

Olet vissiin ottanut niin ison henkilökohtaisen askeleen, että ei ihme että aluksi on pientä kompurointia.

Kahvi olet todella ihana ihminen, kiitos kannustuksesta. Kiva, että ymmärrät kyseessä olleen ison askeleen. On hienoa ottaa isoja edistysaskeleita. Tää on tosi tärkeä juttu mulle.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 01.05.2013 18:37

Obelix kirjoitti:Freud piti potilaidensa katsekontaktia kiusallisena.

Kerro asiasta lisää? Itse en ole paljon Freudin juttuja lukenut, joskus vilkassut äkkiä jotakin kirjaansa. Voi olla, että Freud on kokenut katsekontaktit flirttailuna sekä miesten, että naisten osalta.
untuva

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 02.05.2013 12:56

Tuijotus on järkkyä.
mr jalsan

ViestiKirjoittaja untuva » 02.05.2013 21:33

mr jalsan kirjoitti:Tuijotus on järkkyä.

Joitakin pelottaa tuijotus.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 02.05.2013 21:54

Obelix kirjoitti:Minua ainakin sellainen vaivaa.

Et ole tottunut. Minä otan sen vuorovaikutuksen kannalta, en nyt tässä kohden tarkoita tuijotuksella sitä, että toista katsotaan yhtäkyytiä.
untuva

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.05.2013 10:14

Normaali silmiin katsominen ja tuijottaminen on aikaslailla kaksi eri asiaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja untuva » 03.05.2013 16:29

MIelestäni tuijottamisessa ja silmiinkatsomisessa ei ole eroa. Kyse on vaan siitä, ettei ylipäänsä tykkää silmiin katsomisesta.
untuva

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet