Kirjoittaja Raatelulammas » 22.04.2010 10:45
Erillisyys ja sitä kautta yksinäisyys, ulkopuolisuus, irrallisuus, voivat tuntua kammottavilta kokemuksilta... Etenkin siis jos niihin havahtuu jotenkin yllättäen, tilanteessa joka ei tunnu turvalliselta. Jo pelkkä muistokin sellaisesta koetusta hetkestä voi kai herättää kokijassaan sanatonta kauhua.
Minulla on omanlaisia kokemuksiani näistä jutuista, eikä näille ole helppoa löytää sanoja. Mutta luulisin että se on mennyt minun kohdallani suunnilleen näin, että lapsena olen melkein henkeni kaupalla yrittänyt päästä yhteyteen, tulla nähdyksi, huomatuksia ja hyväksytyksi, vanhempieni taholta. Toinen oli melkoinen alkoholisti, humalassa aggressiivinen ja ailahteleva, vanhempieni välillä oli riitoja, toinen oli usein ihan fyysisestikin poissa, toinen oli usein fyysisesti huonossa kunnossa ja suurissa kivuissa. Onneksi minulla oli isoveljeni, koiramme, ja mielikuvitukseni. Kaikenlaiset ikätoverini saatikka yleensäkin toiset lapset olivat minulle lähinnä välttämätön paha. Hakeuduin mielelläni etenkin iäkkäiden ihmisten kanssa juttusille, viihdyin hyvin vanhusten seurassa. Ja kaikkia eläimiä tosiaan jumaloin, mm. sitä meidän koiraa. Muuten, ja siis sittemmin, olen ollut erakko. Tarvitsen valtavasti aikaa, tilaa ja hiljaisuutta. Parisuhteessakin kaipaan ehkä hiukan muita enemmän omaa aikaa.
Henkinen yksinäisyys, ulkopuolisuus, sehän on riippumaton siitä, olemmeko fyysisesti yksinäisyydessä vaiko emme...
Kiehtova aihe.