féminisme (m) (feminismi) féminisme (m)
women's rights

Riidankylväjä kirjoitti:Naisasia:
ranskaksi:féminisme (m) (feminismi) féminisme (m)
englanniksiwomen's rights
Noin se on ollut 1920-luvulla ja on edelleen.
Erottuakseen vanhasta women's rights-liikkeestä kilpaileva liike alkoi käyttää 60-luvulla USA:ssa nimitystä "feminist", joka sitten rantautui Suomeen 70-luvulla.
Ransakassa on oltu feministejä ainakin Ranskan vallankumouksesta lähtien, mutta se ei ole sama feministiliike kuin USA:ssa 60- luvulla syntynyt. Itse asiassa idea kaikkien tasa-arvosta syntyi Ranskan vallankumouksessa.
Riidankylväjä kirjoitti:Minusta Wikipedian artikkeli feminismistä pitäisi kirjoittaa uudelleen. Se on kaiken pahan alku ja juuri, kun Mirri uskoo sokeasti kaiken mitä Wikipediaan on kirjoitettu. Pitäisi käyttää lähdekritiikkiä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Feminismi

Psykopatologia kirjoitti:Merkel ja Putin marraskuussa 2012 (huomaa Gorba!)
http://www.rferl.org/media/video/24773318.html (1:28)
Mirri kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Minusta Wikipedian artikkeli feminismistä pitäisi kirjoittaa uudelleen. Se on kaiken pahan alku ja juuri, kun Mirri uskoo sokeasti kaiken mitä Wikipediaan on kirjoitettu. Pitäisi käyttää lähdekritiikkiä.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että minun käsitykseni feminismistä/naisasialiikkeestä ovat Wikipediasta peräisin? Wikipedia on nähnyt päivänvalon vasta vuonna 2001; suomenkielinen vähän myöhemmin. Minun käsitykseni ja tietämykseni on vanhempaa perua. Sille en mahda mitään, että Wikipedian teksti täsmää minun käsitysteni ja tietämykseni kanssa.
Joten turhaan viisastelet ja pottuilet.
Mirri kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Minusta Wikipedian artikkeli feminismistä pitäisi kirjoittaa uudelleen.
Se on kaiken pahan alku ja juuri, kun Mirri uskoo sokeasti kaiken
mitä Wikipediaan on kirjoitettu. Pitäisi käyttää lähdekritiikkiä.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että minun käsitykseni feminismistä/naisasialiikkeestä
ovat Wikipediasta peräisin? Wikipedia on nähnyt päivänvalon vasta vuonna 2001; suomen-
kielinen vähän myöhemmin. Minun käsitykseni ja tietämykseni on vanhempaa perua.
Sille en mahda mitään, että Wikipedian teksti täsmää minun käsitysteni ja tietämykseni
kanssa.
Joten turhaan viisastelet ja pottuilet.
Riidankylväjä kirjoitti:Mirri kirjoitti:Minun käsitykseni ja tietämykseni on vanhempaa perua. Sille en mahda mitään, että Wikipedian teksti täsmää minun käsitysteni ja tietämykseni kanssa.
Jos tietosi olisivat aikaisempaa perua tuntisit asian oikean laidan.

Psykopatologia kirjoitti:Kass!! Minustakin siellä oli aiemmin eli.
Naisasialiikkeen ensimmäinen aktiivinen kausi päättyi pian vuoden 1907 eduskuntauudistuksen jälkeen. Suomen Naisyhdistyksen vuoden 1909 toimintakertomuksessa valiteltiin sitä, että "yhdistyksen kokouksissa ei enää käydä, esitelmähuoneistot ovat tyhjät, naiskirjallisuutta ostetaan vähän tai ei ensinkään". Myös Suomalaisessa Naisliitossa oli huomattavissa samankaltaista väsymistä. Toiminnan vaimenemiseen oli merkittävimpänä syynä se, että eduskuntauudistuksen jälkeen naisasianaiset integroituivat puoluepolitiikkaan, jonka välityksellä myös naisia koskevia uudistuksia oletettiin saatavan aikaan. Naisasialiikkeen hiljennyttyä naisasiaa ajettiin siten lähinnä eduskunnassa ja eduskuntauudistuksen aikoihin perustetuissa porvarillisten puolueiden naisjärjestöissä.
Naisasianaiset suuntasivat toimintansa liikkeen laannuttua eduskunta- ja kunnanvaltuustotyön ohella lukuisiin yhdistyksiin, joiden tehtäväluonteessa heijastui enemmän perinteinen kuin uusi naiskäsitys. Naisasia ei tullut juurikaan esille useimmissa naisasianaisten perustamissa yhdistyksissä. Niissä korostui lähinnä hyväntekeväisyys, kotityö, raittius ja siveys sekä uskonnolliset kysymykset, rauha ja eläinten suojelu. Lisäksi perustettiin ammatillisia sekä harrastus- ja muita yleisiä yhdistyksiä. Naisasianaisten myötävaikutuksella perustetut yhdistykset jäivät pieniksi lukuun ottamatta Marttayhdistystä, josta ennen pitkää tuli todellinen massajärjestö. Erityisesti maaseudulla naisasiayhdistys oli hyvin lähellä Marttayhdistystä. Marttayhdistyksen ohella merkittäviä naisasiaa eteenpäin vieviä uusia naisjärjestöjä 1900-luvun alkupuolella olivat mm. Konkordia-liitto, Siveellisyystoimikunta ja Naisten Raittiuskeskus. Naisjärjestöille perustettiin vuonna 1911 keskuselin, Suomen Naisten Kansallisliitto, joka liittyi Kansainvälisen Naisten Liiton jäseneksi. Vuonna 1947 Suomen Naisten Kansallisliiton uudeksi nimeksi tuli Suomen Naisjärjestöjen Keskusliitto.

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa