ADHD-diagnoosien yleistyminen huolestuttaa US-lääkäreitä

Re: ADHD-diagnoosien yleistyminen huolestuttaa US-lääkäreitä

ViestiKirjoittaja ritalin » 04.04.2013 07:37

Kirjoitin kattavemman tekstin toisaalle samoihin aikoihin, kun Pertti teki tämän aloituksen, mutta sanotaan tässä nyt niitä samoja asioita, mitä toisaalle kirjoitin. Eli kyllästynyt on oikeilla jäljillä. ADHD diagnoosien määrä jenkeissä johtuu juuri siitä, että siellä havaittiin muutamia vuosia sitten, että vankiloissa ADHD-tapaukset olivat yliedustettuina etenkin henkirikoksen tehneissä. Tuolloin todettiin, että ADHD-henkilöt pitäisi pystyä seulomaan väestöstä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Nyt on sitten seulottu 20% väestöstä ADHD-henkilöinä.

Itse olen tutustunut kolmeen ADHD-henkilöön ja sikäli, kun siltä pohjalta ADHD:n tiedän, ei minusta kyllä todellakaan joka viides ole ADHD-tapaus. Todelliset määrät väestöstä lienevät siinä arvioidussa 4-7% luokassa.

Ongelmana ADHD:ssa on sosiopatia, eli on arvioitu, että ADHD:n rinnalle kehittyy usein sosiopaattinen persoonallisuus ja tällaista yhdistelmää, missä henkilöllä on ADHD ja sosiopatia yhdessä, luonnehtivat sellaiset piirteet, kuin patologinen valehtelu, päihdeongelmat ja voimakas taipumus henkirikollisuuteen. Sosiopatian kehittymistä ADHD-henkilöille pyritään estämään, seulomalla ADHD-henkilöt jo mahdollisiman varhaisessa vaiheessa.

Kun Yhdysvalloissa ADHD-henkilöitä sitten seulotaan ja tuloksia sadaan, valtio on tyytyväinen ja kuvittelee ohjelman toimivan. Todellisuus on kuitenkin se, että noista 20% väestöstä olevista "ADHD-henkilöistä" vain murto-osa on oikeasti ADHD ja, että usein kyse on siitä, että ADHD:n on lääkityksenä huumaavia lääkkeitä, joita henkilö voi käyttää itse, tai myydä katukaupassa suureen hintaan.

Lääketeollisuushan tästä tykkää, kun lääkkeet menevät, kuin kuumille kiville ja myyntiä koitetaan vielä tehostaa, laajentamalla ADHD:n määritelmää, jolloin ADHD on entistä helpompi diagnosoida myös niille, keillä sitä ei ole. Lääkekauppa käy, huumeiden katukauppa käy ja valtion ohjelmaan potentiaalisten rikollisten seulomiseksi ollaan tyytyväisiä.

Negatiivisena piirteenä järjestelmä voi leimata kenet tahansa ADHD-henkilöksi siten, että henkilölle on haittaa saamastaan diagnoosista ja hoidosta ja samalla todelliset ADHD-tapaukset jäävät vaille asianmukaista hoitoa. Yhdysvalloissa ADHD:n määritelmä on muuttunut, eikä enää tarkoita ADHD:ta, vaan sitä, että "haluatko myydä ritalinia kadulla", eikä potentiaalisten rikollisten seulonta toimi alkuunkaan muualla, kuin tilastoissa.
Viimeksi muokannut ritalin päivämäärä 04.04.2013 07:53, muokattu yhteensä 1 kerran
ritalin

ViestiKirjoittaja ritalin » 04.04.2013 07:50

Vastaavanlainen tilanne on Suomessa vaikeasti masentuneiden kohdalla. Masentuneita diagnosoidaan nuorissa moninkertainen määrä todelliseen määrään verrattuna. Televisiossa kuulee usein, kuinka 20% Suomen nuorista on vaikeasti masentuneita. Tätä hoetaan, kuin Mein kampfin ohjeissa ikään. Todellisuudessa ehkä 2% Suomen nuorista on vaikeasti masentuneita.
Diagnooseissa on kielen pragmaattinen aukko, jota Apostoli Paavalin ennustuksen mukaisesti skitsofreeniset ja rajatilanarsistiset oppineet käyttävät satanistisen, tai tällä kertaa kapitalistisen sanomansa edistämiseen.
ritalin

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.04.2013 09:33

"Masennus kansantautina" on psykiatrian pahimpia huijauksia.
Ja vielä uskovatkin siihen!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.04.2013 14:19

Kyllästyneelle kiitos hyvästä ja kattavasta pohdinnasta esimerkkeineen!
Olen kyllä pahoillani puolestasi, että kohdallesi sattui moinen tapaus - eikä opettaja saanut häntä kuriin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.04.2013 14:27

Vastauksia/kommentteja ritalinille:

"Itse olen tutustunut kolmeen ADHD-henkilöön ja sikäli, kun siltä pohjalta ADHD:n tiedän, ei minusta kyllä todellakaan joka viides ole ADHD-tapaus. Todelliset määrät väestöstä lienevät siinä arvioidussa 4-7% luokassa."
Sanoisin, että 4-7% väestöstä ADHD on sitä luokkaa, että tarvitsee häröönsä hoitoa. ADHD-tapauksia voi olla huomattavasti enemmän, mutta pärjäävät riittävän hyvin "au naturel".

"Ongelmana ADHD:ssa on sosiopatia, eli on arvioitu, että ADHD:n rinnalle kehittyy usein sosiopaattinen persoonallisuus ja tällaista yhdistelmää, missä henkilöllä on ADHD ja sosiopatia yhdessä, luonnehtivat sellaiset piirteet, kuin patologinen valehtelu, päihdeongelmat ja voimakas taipumus henkirikollisuuteen."
Tämä on minulle ihan uutta tietoa! En äkkipäätä löytänyt googlella lisätietoa, onko sinulla linkkejä tms joista voisi tähän tutustua paremmin?

"Todellisuus on kuitenkin se, että noista 20% väestöstä olevista "ADHD-henkilöistä" vain murto-osa on oikeasti ADHD ja, että usein kyse on siitä, että ADHD:n on lääkityksenä huumaavia lääkkeitä, joita henkilö voi käyttää itse, tai myydä katukaupassa suureen hintaan."
Tämä tuskin koskee lasten diagnooseja.

"Negatiivisena piirteenä järjestelmä voi leimata kenet tahansa ADHD-henkilöksi siten, että henkilölle on haittaa saamastaan diagnoosista ja hoidosta ja samalla todelliset ADHD-tapaukset jäävät vaille asianmukaista hoitoa."
Öh tuota... eikös se mene pikemminkin niinpäin, että kun ylidiagnosoidaan niin silloin varmasti kaikki oikeatkin ADHD:t tulevat diagnosoiduksi?
Kahvi

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa