Kyllästynyt kirjoitti:En tiedä miten muut sen ymmärsivät, minun mielestäni sana "liian" ilmoittaa, että joku on "liian jotain" - hyväksyttäväksi.
Jos joku sanoo lapselleen: olet liian pieni ymmärtääksesi (mitä nyt milloinkin), eikö sinusta silloinkaan ole mitään väliä sillä, mitä pieni-sanan jälkeen tulee? Liian pieni kuin liian pieni, vai? Miten niin liian pieni (jos ymmärtääksesi-sanasta ei tarvitse välittää): kasvanut vanhemman mielestä liian hitaasti?
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... En ole edelleenkään antanut sinulle koskaan missään minkään tason neuvoja, ohjeita, käskyjä, tuomioita tms. En voi sille mitään, että haluat vääristellä tarkoitusperiäni. Tai voin minä tietysti pyrkiä korjaamaan niitä, niin kuin olen tässä ahkerasti yrittänyt tehdä. Ei minua kiinnosta, mitä sinä teet itsesi kanssa, märehdi loukkaantumisiasi vaikka maailman tappiin, mutta minua kiinnostaa, kun rupeat väittämään jotakin minun kommenteistani. Silloin reagoin. Ja joskus saatan pahaa aavistamatta kommentoida jotakin viestiä, josta ei vielä ole noussut hälyä, ja päätyä yllättäen (esim. Psykopatologian toimesta) sotketuksi mukaan asiaan, jolla ei minulle edes erityistä merkitystä ole..
Olet kertonut minulle mitä sinun mielestäsi minun olisi viisainta tai parasta tehdä (unohtaa ja/tai antaa olla). Jos tuo ei ole neuvomista ja ohjeistamista, mitä se sitten on.
Tuomioistasi on tässäkin ketjussa esimerkkejä; sinä väität minun olevan jotakin, tekevän aina jotakin - ja että sinun mielestäsi minä teen väärin.
Jos tuo ei ole tuomitsemista, mikä sitä sitten on?
En ole kertonut, mitä minun mielestäni
sinun olisi viisainta tai parasta tehdä, olen kertonut, mitä arvelisin itselleni olevan viisainta tai parasta, jos kuvittelen itseni sinun asemaasi. Jos minun ajatukseni eivät miellytä, en niitä tyrkytä, tuputa, vaadi noudattamaan tms., vaan saat aivan vapaasti jättää ne kokonaan huomiotta.
Vaikka ne asiat, joita väitän sinun olevan tai sinun aina tekevän, eivät sinua miellytä, ne ovat kuitenkin minulle muodostuneita käsityksiä. Koe ne tuomioiksi, jos haluat, lähinnä minä niissä arvioin sinun toimintaasi. Minun mielestäni se ei ole tuomitsemista; vain jos itse pidät niitä oikeaan osuneina ja sellaisinaan paheksuttavina, voit kutsua niitä tuomioiksi, mutta se on sinun valintasi.
Näytä minulle, missä olen sanonut/kirjoittanut sinun tekevän
väärin! Haluan esimerkin minun kirjoittamastani viestistä, jossa olen käyttänyt tuota sanaa.
Kyllästynyt kirjoitti:Käytät yllä sanoja "märehtiä" ja "maailman tappiin". Sanoja joita ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa neutraaleiksi ilmaisuiksi siitä mitä sinä ajattelet minun tekemisistäni - sinä siis arvioit minut kertomalla mitä ja minkälainen sinun mielestäsi olen. Kutsun tuollaista arviointia tuomitsemiseksi.
Ei niitä ole neutraaleiksi tarkoitettukaan! Luuletko, että kärsivällisyyteni kestää loputtomiin sinun vääristelyjäsi?! Mitta se on makkarallakin. Noista sanoista on tarkoitus kuulua, että olen vihainen.
Minä kutsun tuollaista arviointia arvioinniksi.
Helmenkalastaja kirjoitti:... En usko sanaakaan! ...
Jos olet jo päättänyt mitä minusta uskot, ei tätä keskustelua kannata jatkaa.[/quote]
Kävisikö kerrankin näin, että sinä lopetat keskustelun?