asko kirjoitti:Tämäkin sarja pilataan jatkamalla ja jatkamalla kuten Kosto.
Olen katsonut tätä sarjaa nyt muutaman päivän aikana kaksi ensimmäistä tuotantokautta. Vaikuttava sarja, eikä ainakaan tähän mennessä pilaantunut. Toivottavasti seuraavat kaksi kautta ovat säilyneet yhtä tyylikkäinä; moniulotteisina ja kaikin puolin hyvin tehtyinä. Ajatuksia herättävää, 'aivonystyröitä hierovaa', ja tunteita koskettavaa viihdettä parhaimmillaan; niin ajattelen näkemästäni.
Alussa
Isänmaan puolesta -sarjan seuraaminen oli minulle hankalaa, koska mielessäni pyöri israelilaissarja
Sodan vangit. Jossakin vaiheessa käsitin, ettei näitä pidä verrata toisiinsa, vaikka ovatkin - tietääkseni - samasta formaatista syntyneitä. Israelilaissarja on aito ja alkuperäinen, ja se myös kertoo karuista tosiasioista realistisesti - kaikessa julmuudessaan. Toisiinsa verrattuina israelilaissarja on realistisempi ja amerikkalaissarja viihteellisempi, mutta kumpikin paiskoo katsojan eteen samoja ongelmia ihmeteltäviksi. Amerikkalaissarja tosin paljon helläkätisemmin israelilaiseen verrattuna. Ainakin sen mukaan mitä olen tähän mennessä nähnyt.
Sarjan formaatti on syntynyt Israelissa, Lähi-Idän olosuhteisiin ja tarpeisiin, ja siksi kai israelilaissarja on omanlaisensa, 'parempi', eikä verrattavissa amerikkalaisversioon vastaavasta aiheesta. Jostakin luin, että sarjan formaatti on myyty myös Venäjälle. Jään jännityksellä odottamaan millainen sarja siellä syntyy. Toivon hartaasti, että päästään joskus näkemään se myös lännessä...
Lisäksi toivon, että israelilaissarjalle Sodan vangit nähdään Suomessa vielä jatkoa, koska käsittääkseni sitäkin on tehty enemmän kuin kaksi Suomessa esitettyä kautta.