Masennus ja sokeri

Masennus ja sokeri

ViestiKirjoittaja untuva » 11.03.2013 19:47

Olen nyt ollut kuukauden ilman sokerituotteita, marjoja ja hedelmiä sen sijaan olen syönyt. Olin sokeriaddikti ja nyt kun jätin sokerin pois masennuin pahasti, mutta jatkuva ahdistus katosi. Todella masentava olo, ei jaksa oikein tehdä mitään. Olisiko yliveto, jos jättäisi sokerin pois koko loppuelämäkseen? Ahdistus ja masennus tuntuvat molemmat yhtä ikäviltä. Otan vastaan kaikenlaisia hyviä neuvoja, mitä keksitte.
Sokerille yliherkät ja makeanhimoiset, seuraavassa tekstissä kerrotaan miten makeanhimo muodostuu ja se, että jotkut ovat yliherkempiä sokeriaddiktioon:
Sokerille herkistyneiden ihmisten ongelmana on usein, että heidän normaali endorfiniitasonsa
on matala ja heidän luonnollinen reaktionsa endorfinia tuottavaan aineeseen, esimerkiksi
sokeriin, saattaa siksi olla rajumpi kuin sellaisen ihmisen, jonka ruumiinkemia on
tavanomainen. Endorfiini on kehomme "onnen hormooni" ja jalostettu sokeri panee aivot
tuottamaan niitä.Yliherkkien ihmisten mahanesterauhanen toimii myös ylikierroksilla, minkä
vuoksi insuliinia välittyy tavallista enemmän, kun he syövät hiilihydraatteja, esimerkiksi
suklaata tai sipsejä. Tämän vuoksi verensokeri heittelehtii entistä enemmän, ja lisämunuaiset
alkavat nopeasti välittää kortisolia, joka puolestaan aiheuttaa erilaisia oireita. Liian suuri
kortisolimäärä taas aiheuttaa glukoosivajautta aivosoluissa, mikä johtaa makeanhimoon, jotta
aivot saisivat uutta potkua ja niin edelleen. Näin oravanpyörä on syntynyt.
(Lähde: Sokeripommi)
TIETO ON OSOITTEESTA: http://www.varputavi.com/pdf/irtisokerista.pdf
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 12.03.2013 16:52, muokattu yhteensä 1 kerran
untuva

Re: Masentaa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.03.2013 22:32

Pitäisi varmaankin panna ruokailutavat remonttiin, niin, että veren sokeri pysyy tasaisena. Hiilareiden osalta pitäisi lääkäreiden mukaan keskittyä ennemmin laatuun kuin määrään. (tämä siis karppaajille, jotka eivät syö hiilareita lainkaan)

Sokerin voi jättää huoletta pois ja korvata se vaikka hedelmillä.

Liikunnasta sa ednorfiineja. jne..
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja untuva » 12.03.2013 00:06

Minua ahdisti ihan hillittömästi jatkuvasti, kun olin vielä sokeriaddiktiossa (sokerista syötävää oli pakko saada joka päivä moneen otteeseen). Onko teilläkin sama ongelma, että ahdistaa? En tiennyt ennen kuin lopetin sokerin syönnin, että sokeri on syyllinen ahdistukseeni. Ajattelin, että koen tiedostamatonta ahdistusta jostakin muusta johtuen. Huomenna aloitan omega-3:en käytön ja rupean myös säännöllisesti syömään D-vitamiinia, jospa tämä masennus helpottaisi. Vaikka mulla ei ole maniaa, niin sokerinsyönti oli niin liiallista, että menin ikään kuin maaniseen tilaan. Maanikkoahan ahdistaa ja sokerilla voi saavuttaa vastaavan tilan. Yli-iloinen tila on samalla myös ahdistava.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 12.03.2013 12:55

Seuraavasta linkistä löytyy korkean ja matalan verensokerin oireet:
http://www.bayerdiabetes.fi/Tietoa-diab ... tunnistaa/
Itse pistin merkille, että matala verensokeri aiheuttaa ahdistusta ja alentunutta keskittymiskykyä, ja korkea verensokeri taas aiheuttaa stressiä ja hyperventilaatiota. Kannattaa siis miettiä mitä suuhun pistää, miten usein ja minkälaista hiilihydraattia.
untuva

Re: Masennus ja sokeri

ViestiKirjoittaja untuva » 12.03.2013 17:01

Vaihdoin otsikon. Kävin tänään ostamassa kalaöljykapselit (ei maistu kalanmaksaöljyltä): DUO E-EPA+E-DHA 650 mg (maksoi noin 40 euroa, ja pakkauksessa on 120 kpaselia eli riittää siis 4 kuukautta, koska yksi päivässä riittää, koska tämä on sitä vahvempaa). Myös D-vitamiini auttaa masennukseen: itse käytän DeviSol D3-vitamiinitabletti -valmistetta yksi päivässä, imeskeltävä sitruksen makuinen. Luulen, että masennuskin alkaa helpottamaan näiden myötä. Ennen en antanut mitään arvoa näille valmisteille, mutta nyt olen tullut uuteen uskoon. Olen myös alkanut viime aikoina uskomaan ravinnon vaikutuksille, ei siis ole sama mitä suuhun pistää ja kuinka paljon. Monet puolustelevat sokeria ihan turhaan, kaikki eivät ymmärrä sen vaarallisuutta, koska pystyvät itse käyttämään sokeria hallitusti. Sokerin hallittu käyttö ei kuitenkaan kaikkien kohdalla onnistu, on siis oikeasti sokerille herkempiä ihmisiä olemassa eikä kyseessä ole itsekurin puute vaan herkkyys. Mielenterveysongelmaisille en voi suositella sokerin käyttöä nyt tästä omasta hyvästä kokemuksesta johtuen. Jos päättää erottua koko loppuiäkseen keinotekoisesta sokerista niin varmasti tulee houkutuksia ja varsinkin jos on ollut sokeriherkkyyttä. Ja varsinkin se, että ihmiset saattavat kannustaa, että ota nyt vaan, että kyllä sä voit vähän syödä tai maistaa edes. Päätös pitää lähteä itsestä. Toivon, että yleisestikin ihmisten mielikuvat sokerista muuttuisivat sokerivastaisiksi, tulisipa oikein suuri joukko sokerin vastustajia niin loppuis se kannustaminen sokerin käyttöön. Tuntuu, että nämäkin, jotka hallitusti käyttävät sokeria ovat myös sokeririippuvaisia, voi olla siis, että suurta vastustusjoukkoa ei ikään synny.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 12.03.2013 20:55

Beth minkälaisia oireita sulle on tullut sokerinkäytöstä? Itselläni on nyt todella hyvä olo, kun sokeri on poissa kuvioista. Ja näköjään D-vitamiini ja Omega-3 alkoivat jo vaikuttaa ensi ottamalta, ei masennakaan enää.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 12.03.2013 22:56

Tuossa on hyvä syy jättää sokeri pois, jos huomaa olon olevan parempi ilman.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 12.03.2013 23:39

Purkkaa kannattaa kuitenkin käyttää. Itse en käytä purkkaa, jossa on aspartaamia tai tavallista sokeria. Purkka vie makeanhimoa. Kannattaa myös syödä erilaisia hedelmiä esim. mango on kypsänä oikein makea. Tuoreita marjoja saa cittarista ja prismasta hedelmäosastolta.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 13.03.2013 00:35

Retkahtamisesta: itselläni sokeriretkahdukset menivät siinä, kun pienensin annoskokoja, jolloin verensokeri ei pompi niin pahasti vaan pysyy tasaisena, jolloin ei tule pakottavaa himoa sokeriannokseen eikä sorru muuhunkaan tavalliseen ruokaa syöden, vaikka toisen annoksen. Toinen juttu on se, että ei osta suklaata ja jos ostat niin ne tulevat varmasti syötyä ja kaikki yhdellä kerralla. Kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen, että alat syömään kerralla pienempiä annoksia ruokaa. Sekä se, että et ole kokoajan syömässä.
untuva

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.03.2013 10:30

Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja untuva » 29.03.2013 17:38

7. viikko jo menossa niin, että en ole syönyt sokerisia. Hyvin menee siis ja aion pitää pääni, tavallinen ruokakin on makeaa; esim. perunat ovat makean makuisia, tomaatit, leikkeleet, juustot, porkkanat, herneet... tosi paljon tavallisia ruokia, jotka ovat alkaneet maistua makealta nyt, kun olen ollut ilman sokeria. Sitten hedelmät ja marjat ovat makeita kanssa.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 20.04.2013 21:51

10 viikkoa tuli elettyä ilman sokeria. Söin neljä palaa sulkaata ja puolitölkkiä join cocacolaa sekä söin puolipussia panttereita. Nyt riitti tältä päivää ja jatkan taas sitkeästi sokerittomuutta kunnes taas on ihan pakko kohentaa oloaan syömällä sokeriakin. Ei tämä tämänpäiväinen kuitenkaan tavaksi tule, mulla on kuitenkin niin kova tahdonvoima.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 21.04.2013 14:00

Sokerin lisäksi en käytä aspartaamia, hunajaa enkä lisättyä hedelmäsokeria. Aspartaamia lukuunottamatta muut makeutusaineet käyvät kuten stevia. Mitä makeutusaineita itse käytät?
Itse en ottanut eilistä herkuttelua sortumisena, päätin herkkupäivästä vasta eilen, mutta kuitenkin päätin eli ei se vahinko ollut, että herkuttelin.
untuva

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet