Olen nyt ollut kuukauden ilman sokerituotteita, marjoja ja hedelmiä sen sijaan olen syönyt. Olin sokeriaddikti ja nyt kun jätin sokerin pois masennuin pahasti, mutta jatkuva ahdistus katosi. Todella masentava olo, ei jaksa oikein tehdä mitään. Olisiko yliveto, jos jättäisi sokerin pois koko loppuelämäkseen? Ahdistus ja masennus tuntuvat molemmat yhtä ikäviltä. Otan vastaan kaikenlaisia hyviä neuvoja, mitä keksitte.
Sokerille yliherkät ja makeanhimoiset, seuraavassa tekstissä kerrotaan miten makeanhimo muodostuu ja se, että jotkut ovat yliherkempiä sokeriaddiktioon:
Sokerille herkistyneiden ihmisten ongelmana on usein, että heidän normaali endorfiniitasonsa
on matala ja heidän luonnollinen reaktionsa endorfinia tuottavaan aineeseen, esimerkiksi
sokeriin, saattaa siksi olla rajumpi kuin sellaisen ihmisen, jonka ruumiinkemia on
tavanomainen. Endorfiini on kehomme "onnen hormooni" ja jalostettu sokeri panee aivot
tuottamaan niitä.Yliherkkien ihmisten mahanesterauhanen toimii myös ylikierroksilla, minkä
vuoksi insuliinia välittyy tavallista enemmän, kun he syövät hiilihydraatteja, esimerkiksi
suklaata tai sipsejä. Tämän vuoksi verensokeri heittelehtii entistä enemmän, ja lisämunuaiset
alkavat nopeasti välittää kortisolia, joka puolestaan aiheuttaa erilaisia oireita. Liian suuri
kortisolimäärä taas aiheuttaa glukoosivajautta aivosoluissa, mikä johtaa makeanhimoon, jotta
aivot saisivat uutta potkua ja niin edelleen. Näin oravanpyörä on syntynyt.
(Lähde: Sokeripommi)
TIETO ON OSOITTEESTA: http://www.varputavi.com/pdf/irtisokerista.pdf