Väitös: Masennuspotilaita ei lääkitä riittävästi

Re: Väitös: Masennuspotilaita ei lääkitä riittävästi

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.03.2013 18:53

Hermes: Vaikka olen usein, pitkään ja hartaasti väitellyt minua hoitaneiden psykiatrien kanssa hoidostani (sen puuttumisesta), yksikään heistä ei ole minua komentanut lääkkeitä käyttämään tai vaatinut minua tottelemaan määräyksiään!

Hermeksen sanavalinnat ovat tarkoituksellista provosointia - vai pystyykö joku esittämään, että lääkäri olisi jotakuta potilasta komentanut, määräillyt tai vaatinut potilaan tottelemaan itseään?

Minulle on puhuttu tuohon sävyyn. Hermes luultavasti puhui myös tutkimuksen sanavalinnoista, " ei-kuuliaat." Puhuttiin potilaista, jotka eivät noudata lääkemääräyksiä. Kenelle heidän pitäisi olla kuuliaita ja miksi?
Hermes esitti myös tärkeän kysymyksen, kumpi ryhmä, lääkkeitä syövät vai lääkkeettömät pärjäsivät paremmin viiden vuoden jälkeen? Tämä ei selvinnyt tutkimuksesta.

Miten lääkärisi muuten tutki sinut silloin kun menit pyytämään masennuslääkkeitä? Millä perusteella hän jätti lääkkeet määräämättä? Eikö hän uskonut sinun olevan masentunut?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hermes » 23.03.2013 18:54

Kyllästynyt kirjoitti:Hermeksen sanavalinnat ovat tarkoituksellista provosointia - vai pystyykö joku esittämään, että lääkäri olisi jotakuta potilasta komentanut, määräillyt tai vaatinut potilaan tottelemaan itseään?

Tulkoon nyt sanottua sekin, että enemmän minä luotan koulutettuun alan ammattilaiseen kuin nettipalstan tee-se-itse -farmakologiaan harrastelijoihin.

Miettikää keskenänänne huviksenne joidenkin vuosien jälkeen, että olivatko Hermeksen väitteet enemmän oikeanlaisia vai vääränlaisia. Se on varmaan ihan hyvä asia, että kyseenalaistaa asioita.

Ja mitä ne lääkärit juuri tekevät, he tunkevat lääkkeitä naamaan ilman mitään tieteellisiä todisteita niiden hyödyistä! Niin kävi minunkin tapauksessa, siinä on se yksi todiste.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 23.03.2013 19:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.03.2013 19:27

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Hermes: Vaikka olen usein, pitkään ja hartaasti väitellyt minua hoitaneiden psykiatrien kanssa hoidostani (sen puuttumisesta), yksikään heistä ei ole minua komentanut lääkkeitä käyttämään tai vaatinut minua tottelemaan määräyksiään!

Hermeksen sanavalinnat ovat tarkoituksellista provosointia - vai pystyykö joku esittämään, että lääkäri olisi jotakuta potilasta komentanut, määräillyt tai vaatinut potilaan tottelemaan itseään?

Minulle on puhuttu tuohon sävyyn. Hermes luultavasti puhui myös tutkimuksen sanavalinnoista, " ei-kuuliaat." Puhuttiin potilaista, jotka eivät noudata lääkemääräyksiä. Kenelle heidän pitäisi olla kuuliaita ja miksi?
Hermes esitti myös tärkeän kysymyksen, kumpi ryhmä, lääkkeitä syövät vai lääkkeettömät pärjäsivät paremmin viiden vuoden jälkeen? Tämä ei selvinnyt tutkimuksesta.

Miten lääkärisi muuten tutki sinut silloin kun menit pyytämään masennuslääkkeitä? Millä perusteella hän jätti lääkkeet määräämättä? Eikö hän uskonut sinun olevan masentunut?

Mitä tarkoittaa "tuohon sävyyn"?
Lääkärit eivät varsinaisesti tutkineet minua mitenkään, mutta kun itse sanoin haluavani masennuslääkkeitä, he eivät niitä kirjoittaneet vaan ryhtyivät (joka ainoa) puhumaan siitä, miten oloni kyllä kohenisi kunhan vain ryhtyisin tekemään iltalenkkejä ja muutenkin liikkumaan ja kuntoilemaan.

Sekään ei auttanut kun sanoin, että jos jaksaisin tehdä iltalenkkejä, en olisi tullut lääkärile lainkaan.

Tuossahan se ongelma onkin, lääkärit eivät tee tutkimuksia kunnolla, eivätkä huomioi erotusdiagnostiikkaa.

Tutkimukseen valikoitui seulontavaiheen jälkeen 269 potilasta, jotka täyttivät ajankohtaisen vakavan masennustilan oirekriteerit; heitä tutkittiin puolistrukturoiduin haastattelumenetelmin sisäänottovaiheessa ja 6- ja 18-kk seurannoissa SCAN-haastattelulla sekä viiden vuoden seurannassa SCID-I- haastattelulla. Poissulkutekijöitä olivat DSM-IV kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi I ja II, skitsoaffektiivinen häiriö, skitsofrenia tai muu psykoosi, sekä orgaaninen tai kemiallisen aineen aiheuttama mielialahäiriö. Viisivuotisseurantahaastattelut suoritettiin 12.4.2002 – 27.4.2004 Vantaan psykiatrisilla poliklinikoilla ja HYKS psykiatrian poliklinikalla; 182 potilasta osallistui haastatteluihin.

Potilaita ei aina tutkita niin hyvin kuin esimerkiksi Irina Holman tutkimuksessa. Tutkimuksiin osallistuu valikoituneempi joukko, kuin millaisia potilaita lääkäreiden vastaanotoilla terveyskeskuksissa ja psykiatrisilla klinikoilla käy. Siksi voi olettaa, monet on diagnosoitu tai jätetty diagnosoimatta kyseenalaisilla perusteilla.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hermes » 23.03.2013 22:30

Kuutar kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "tuohon sävyyn"?
Lääkärit eivät varsinaisesti tutkineet minua mitenkään, mutta kun itse sanoin haluavani masennuslääkkeitä, he eivät niitä kirjoittaneet vaan ryhtyivät (joka ainoa) puhumaan siitä, miten oloni kyllä kohenisi kunhan vain ryhtyisin tekemään iltalenkkejä ja muutenkin liikkumaan ja kuntoilemaan.

Sekään ei auttanut kun sanoin, että jos jaksaisin tehdä iltalenkkejä, en olisi tullut lääkärile lainkaan.

Tuossahan se ongelma onkin, lääkärit eivät tee tutkimuksia kunnolla, eivätkä huomioi erotusdiagnostiikkaa.

Tutkimukseen valikoitui seulontavaiheen jälkeen 269 potilasta, jotka täyttivät ajankohtaisen vakavan masennustilan oirekriteerit; heitä tutkittiin puolistrukturoiduin haastattelumenetelmin sisäänottovaiheessa ja 6- ja 18-kk seurannoissa SCAN-haastattelulla sekä viiden vuoden seurannassa SCID-I- haastattelulla. Poissulkutekijöitä olivat DSM-IV kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi I ja II, skitsoaffektiivinen häiriö, skitsofrenia tai muu psykoosi, sekä orgaaninen tai kemiallisen aineen aiheuttama mielialahäiriö. Viisivuotisseurantahaastattelut suoritettiin 12.4.2002 – 27.4.2004 Vantaan psykiatrisilla poliklinikoilla ja HYKS psykiatrian poliklinikalla; 182 potilasta osallistui haastatteluihin.

Potilaita ei aina tutkita niin hyvin kuin esimerkiksi Irina Holman tutkimuksessa. Tutkimuksiin osallistuu valikoituneempi joukko, kuin millaisia potilaita lääkäreiden vastaanotoilla terveyskeskuksissa ja psykiatrisilla klinikoilla käy. Siksi voi olettaa, monet on diagnosoitu tai jätetty diagnosoimatta kyseenalaisilla perusteilla.

Kyse ei edes ole siitä, että potilaita ei tutkita niin hyvin. Kyse on siitä, että Irina yrittää etsiä hoitoon sopeutumattomia ihmisiä, mutta hän ei selitä, että miksi hoitoon sopeutumattuus on huono asia. Tuollainen päättely on tavallaan ihan sekopäistä
Hermes

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.03.2013 22:33

Ko. väitöstilaisuudessa tuli painottuneesti esiin,
että potilaat olivat halunneet lopettaa lääkityksen
omasta "autonomisesta" halustaan.

Terveydenhoidon puolesta ei ollut estettä
lääkityksen jatkamiselle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.03.2013 23:14

Psykopatologia kirjoitti:Ko. väitöstilaisuudessa tuli painottuneesti esiin,
että potilaat olivat halunneet lopettaa lääkityksen
omasta "autonomisesta" halustaan.

Terveydenhoidon puolesta ei ollut estettä
lääkityksen jatkamiselle.

Oliko sitten estettä sen lopettamiselle?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.03.2013 23:27

Ei kai. - Muuta tietoa ei ole.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.03.2013 00:58

Irina A. K. Holman habitus oli tyrmäävä: venäläinen tai virolainen tausta (puutteellinen suomi),
vaalea lyhyeksi leikattu suora tukka, erittäin hoikka, ainakin 175. Hänellä oli smokkipuku;
tynnyrihame ulottui vain puolireiteen. (Kun oikein mittasin, oli 15 cm polven keskikohdasta.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.03.2013 01:35

Irina A. K. Holman habitus oli tyrmäävä: venäläinen tai virolainen tausta (puutteellinen suomi),
vaalea lyhyeksi leikattu suora tukka, erittäin hoikka, ainakin 175. Hänellä oli smokkipuku;
tynnyrihame ulottui vain puolireiteen. (Kun oikein mittasin, oli 15 cm polven keskikohdasta.)

Psykopatologia, miksi halusit täällä selvittää kaiken tuon? Päätit siirtää keskustelun väittelijän ulkoiseen olemukseen ja persoonaan. Sellaista kai pidetään henkilökohtaisuuksiin menemisenä.

Tuskin osoitit kunnioitusta kyseistä henkilöä kohtaan kirjoittamalla tuon viestin. Jos olisit halunnut osoittaa kunnioitusta väittelijää kohtaan, olisit jättänyt hänen habituksensa rauhaan; et olisi kajonnut siihen millään lailla, etkä ainakaan väittelijälle kielteisellä tyylillä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.03.2013 01:36

Oliko hän muuten itse haastatellut tai tutkinut tutkimuksen potilaita?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.03.2013 01:37

Mirri kirjoitti:

Psykopatologia, miksi halusit täällä selvittää kaiken tuon? Päätit siirtää keskustelun väittelijän ulkoiseen olemukseen ja persoonaan. Sellaista kai pidetään henkilökohtaisuuksiin menemisenä.

Tuskin osoitit kunnioitusta kyseistä henkilöä kohtaan kirjoittamalla tuon viestin. Jos olisit halunnut osoittaa kunnioitusta väittelijää kohtaan, olisit jättänyt hänen habituksensa rauhaan; et olisi kajonnut siihen millään lailla, etkä ainakaan väittelijälle kielteisellä tyylillä.

Oliko tuo kielteistä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.03.2013 01:40

Tässä jonkun Ossi Ojutkankaan mielipide uutisesta. En tunne henkilöä ennestään. Kuvasta ja tekstistä päätellen hän on juuri ehkä joku sanotaan että tietojenkäsittelytiedettä ehkä opiskellut ja sen opiskelupiireissä liikkunut henkilö, ehkä hän tykkää roolipelaamisesta, larppaamisesta ja sen kaltaisesta toiminnasta. Tai jotain sen kaltaista.

Tässä kuitenkin hänen blogi-kommenttinsa uutisesta, 'Yksi lensi yli käenpesän'.

http://ossiojutkangas.puheenvuoro.uusis ... -kaenpesan
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.03.2013 01:54

Kuutar kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Oliko tuo kielteistä?

Ulkoiseen olemukseen kajoaminen ja sen ruotiminen tällaisessa yhteydessä ja tällaisessa tilanteessa (tohtorinväitöstilaisuus) on kaikessa asiattomuudessaan kielteistä kohteelle. Alentavaa ja loukkaavaa.

Toivottavasti Psykopatologia kertoo miksi hän tunsi tarvetta esitellä väittelijän ulkoisen olemuksen pukeutumisineen, ruumiinrakenteineen ja hiustyyleineen täällä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.03.2013 02:16

Väittelijän olemus on osa väitöstä, tässä tapauksessa jopa kiinnostavin osuus.

Holma oli itse haastatellut kai suurimman osan potilaista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.03.2013 02:24

Sitä samaahan psykiatrit tekevät, he melkein jo mittaavat, että miten monta sekuntia potilas katsoi silmiin. Sitten he kirjoitavat halventavan raporttinsa kansallisiin tietokantoihin, jotka seuraavat potilasta loppuelämän ja voivat esimerkiksi vaikeuttaa potilaan työn saantia. :D

Se on mielestäni hyvä asia, että herätetään sosiaalista keskustelua ja mietintää siitä, että mitä psykiatrit oikeasti tekevät ja onko heidän toimistaan edelleenkään hyötyä nettona vai ei ole hyötyä vai onko jopa nykyään enemmän haittaa nettona? Tai että onko tämä järjestelmä kehittymässä hyvänlaiseen suuntaan vai huononlaiseen.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.03.2013 02:43

Hermes nykyään itse tarkastelee eniten juuri sitä, että miten kauan psykiatri katsoo häntä silmiin samalla kun hän tunkee psykiatrian valheita kurkusta alas. Kestääkö katsekontakti pidempään kuin kymmenen sekuntia, alkaako hän änkyttää, hermostuuko hän selvästi? Alkaako iho punoittaa niskassa, se voi merkitä sympaattisen hermoston aktivoitumista.
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.03.2013 11:43

Psykopatologia kirjoitti:Väittelijän olemus on osa väitöstä, tässä tapauksessa jopa kiinnostavin osuus.

Unohdit kertoa kyseessä olevan sinun subjektiivisen mielipiteesi. Väitöstilaisuudessa tarkastelun ja arvioinnin kohteena on väitöskirjan sisältö, ei väittelijän olemus; noin ainakin ehdottomasti pitäisi olla. Huonompi juttu, jos väittelijän olemus vaikuttaa väitöstilaisuudessa jollakin tavoin väitöskirjan sisällön arvosteluun. Lihavuus, laihuus, tukan malli, hameen pituus...

Ollaan lähellä seksismiä siirryttäessä miettimään väittelijän olemusta, koska miesten pukukoodi on tiukka vailla mitään persoonallisuutta, ja heidän kohdallaan oikeastaan voit kertoa täällä ainoastaan pituuden, leveyden sekä hiusmallin. Ehkä siksi et olekaan esitellyt miesväittelijöiden ulkoista olemusta foorumilla; ainakaan en muista sinun tehneen niin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.03.2013 12:42

En, mutta olen kehunut (Tarja Melartin).

Nyt opponentti oli aika räjähtäneen näköinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 25.03.2013 19:01

Tässä on hieman aikaisempi, paljon lyhempi ja hieman eri asioita mainitseva kirjoitus samoista tutkimuksista. Se julkaistiin British Journal of Psychiatryssa.

http://m.bjp.rcpsych.org/content/193/2/163.full

Alussa oli 806 ehdokasta tutkimukseen. 542 heistä lopulta antoi kirjoitetun suostumuksen tutkimukseen, eli suuri osa "hointomyöntymättömistä" jäi ulos tutkimuksesta jo alussa. Lopulta niistä potilaiden ryhmästä löydettiin 269 potilasta, joilta diagnosoitiin vakava masennus. Eli esimerkiksi Kirsch väittää, että SSRI-lääkkeistä voi olla placeboa enemmän hyötyä lähinnä vakavasti masentuneiden joukossa ja tähän lopulliseen tutkimukseen on valikoitu juuri se todennäköisimmin vakavasti masentuneiden ryhmä. Siitäkään ryhmästä ei ole tutkittu kuitenkaan sitä, että pärjäsikö hoitomyöntyväisten vai -kielteisten ryhmä lopulta paremmin, vaan sitä, että kumpi ryhmistä seurasi paremmin kansallisia sääntöjä.

Major depressive disorder is usually recurrent. National practice guidelines recommend maintenance pharmacotherapy for most patients with a history of three or more major depressive episodes or who are vulnerable to future recurrences.1–4 Maintenance treatment is an effective tertiary preventive intervention.5 However, to our knowledge, there are no studies that have examined how successfully these recommendations are implemented. We investigated, in a 5-year prospective follow-up study of psychiatric patients with major depressive disorder in a Finnish city,6 the prevalence, duration and predictors of maintenance treatment.

Masennuslääkkeet eivät ole nekään välttämättä kovin tehokas hoito edes niiden vakavasti masentuneiden keskuudessa, ainakaan vuosien jälkeen, voi olla että ne jopa vievät lopulta osan potilaista tilan huonompaa suuntaan tai se johtaa bipolariin ,tms. Se on kuitenkin jotenkin kontrolloivaa, noin lievästi sanottuna, että ei etsitä esimerkiksi ennustavia tekijöitä jonkinlaiseen paranemiseen vaan etsitään ennustavia tekijöitä hoitokielteisyyteen. Entä jos ne hoitokielteiset voivat lopulta paremmin tai niille hoitokielteisille ei olisi kannattanutkaan väkisin antaa lääkettä? Eiköhän lääkettä jo ole mainostettu heille ihan tarpeeksi. Irinan "hoitomyöntyväiset" olivat juuri se joukko, joka koki saavansa lääkkeestä edes jotain hyötyä hoidon alussa. Ehkä he tosiaan hyötyivät jollain tavalla lääkkeestä ja he olivat sen vuoksi "hoitomyöntyviä". Ehkä he oikeasti hyötyivät lääkkeestä jonkin verran hoidon alussa, ehkä he vain tahtovat uskoa lääkkeen toimivuuteen, kuka tietää. Pitäähän heilläkin olla oikeus lääkkeiden syöntiin, jos he itse niitä tahtovat syödä. Tavallaan siis jos löydetään yksi ryhmä, joka tahtoo syödä lääkettä ja itse kertoo hyötyvänsä siitä, niin ei siitä voi päätellä, että sille toiselle ryhmälle pitää myös syöttää lääkettä. Tavallaan jos löydetään toinen ryhmä niitä lääkkeistä kieltäytyneitä ja he lopulta pärjäävät paremmin, niin voidaanko siitä päätellä, että paras asia on olla hoitokielteinen? Tavallaan psykiatrien pitäisi ehkä kertoa nykyisiä juttujaan, mutta rivien välistä vihjata, että ei kannata uskoa ja kannattaa mieluummin toimia enemmän oman logiikan mukaan (locus of control, jne). Ei voi. Mutta päättely on samankaltaista.

Of 269 participants initially included in the cohort, 198 participated in the 18-month interview and 182 (67.7%) in the 5-year interview. In all, information on 218 participants, followed for up to 60 months or until they left the study, was analysed. We defined an indication for maintenance treatment to exist after a major depressive episode among patients having already had more than three lifetime major depressive episodes and then achieving full remission for more than 2 months. Treatment was to commence 4 months after onset of full remission (i.e. after the continuation treatment phase).

Eli lopussa ilmeisesti oli mukana 182 kappaletta eli 67.7% alun perin tutkimukseen valituista 269 henkilöstä. Ehkä se toinen osa oli kaikista eniten hoitokielteisiä, oman elämänsä McMurphyja tai jotain sellaista? Ehkä he eivät kokeneet hyötyneensä hoidosta? Tai tutkimuksesta?

However, limitations also exist. Those participants who left the study did not differ in their outcome, at least during the time they participated, from those who remained in the follow-up.

Eli lopun keskustelussa mainitaan yhdellä lauseella, että on myös sellainen ongelma, että ne tutkimuksen jättäneet henkilöt eivät eronneet lopputuloksissa, ainakaan hoidon aikana, niistä jotka jatkoivat tavallaan koko viiden vuoden tutkimukseen loppuun. Tietysti tutkimuksen jättäneiden elämästä ei tiedetä enää sen jälkeen, kun jättivät tutkimuksen. Ehkä he olivat tavallaan samaan aikaan hoitokielteisiä että tutkimuskielteisiä? Ehkä he pärjäsivät lopulta paremmin? :D
Hermes

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.03.2013 01:09

Hermes kirjoitti:Sitä samaahan psykiatrit tekevät, he melkein jo mittaavat, että miten monta sekuntia potilas katsoi silmiin. Sitten he kirjoitavat halventavan raporttinsa kansallisiin tietokantoihin, jotka seuraavat potilasta loppuelämän ja voivat esimerkiksi vaikeuttaa potilaan työn saantia. :D

Se on mielestäni hyvä asia, että herätetään sosiaalista keskustelua ja mietintää siitä, että mitä psykiatrit oikeasti tekevät ja onko heidän toimistaan edelleenkään hyötyä nettona vai ei ole hyötyä vai onko jopa nykyään enemmän haittaa nettona? Tai että onko tämä järjestelmä kehittymässä hyvänlaiseen suuntaan vai huononlaiseen.

Ei kai työnantajat sentään saa lukea Kanta -arkiston tietoja, eikä työterveyslääkärit, jos on tehnyt luovutuskiellon?
Kuutar

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa