Kasvis tai liha, kunhan oppilaat nyt edes jotain alas saisivat ja söisivät.
Ihme nirsoilua, ainakin minun kouluaikoina; vain harvat ruoat upposivat oppilaille.
Näitä sitten rajoitettiin (ei kaikissa kouluissa); lihapullia se ja se määrä, kalapuikkoja tuo ja tämä määrä.
"Superpallopotuissa" ei rajoituksia- koulun ihmissioillekaan kelvannut.
Ottivat teelusikallisen salaattia, neljäsosa potun, ruokalusikallisen kastiketta.
Levittivät tämän haarukalla litteäksi "liisteriksi" lautaselleen, maistamatta.
Ruokailuvälineen pyörimisliikkeeseen kulutettiin se aika, mikä "piti" istua penkillä, ettei opettajat kiinnitä huomiota ns. liian nopeaan ruokailuun tai liian pikaiseen poistumiseen välitunnille.
Muistan miten istuivat ja pyörittivät päivittäin sitä haarukkaa lautasella, litistäen ja liimaten miniannoksen ruokaa lautasen joka kolkkaan. Meditaatiota, ihan hyviksi kehittyivät.
Pikku hiljaa valuivat tai oikeastaan ryntäsivät tarjottimet lennellen ulos ruokalasta, pihalle "steppaamaan" rinkiin.
Niin, ruokalan ikkunasta näki, miten menivät rinkiin ja muutama oppilas aloitti omituisen "steppauksen", jaloillaan tietysti.
Eräässä koulussa menivät lähikauppaan "steppauksen" sijasta, "steppikoulussapa" ei päässyt kuin mäen taakse piiloon tupakalle, vaihtoehtoisesti toisinaan koulun kiskalle, missä eräätkin joivat kossua!
Aiheutti kuulutuksia rehtorilta: "Kuka on juonut ruokatunnilla koskenkorvaa, ilmoittaudu heti rehtorin kansliaan!".
Minä ja ystäväni emme menneet välitunnille, vaan söimme koko tuon ruokailun ajan.
Keittäjä tuli usein kysymään kasvissyöjätytöltä, että mitä hän mahdollisesti haluaisi ruoaksi seuraavina päivinä.
Oli keittäjä mielissään, että ruoka maistuu.
Taisi minulla se suolaisen ahminta olla tuolloinkin päällä mutta ilmeisesti oli kavereillanikin.
Ennen joululomia söimme n. tunnin ruokalassa, meinasin oksentaa viimeisten kinkkuslaissien jälkeen.
Otin vielä yhden kyllä.
Toki monet muutkin oppilaat söivät, ruoka maistui, eivätkä tuhrineet lautasta kuin 2-vuotiaat ruokataiteilijat.
Mutta se koskenkorva, siinäpä kunnon kasvisruokapäivä. Ei vaan, ihan hyvä juttu minusta tuo kasvisruokapäivä, pitäisi ihan olla viikoittain, ei ole, vai onko, minä en tiedä näistä (en ole käynyt amista enkä lukiota loppuun mutta molemmissa lorvinut

)?