Kotisohvilla tarvitaan jo perhepakkaus popcornia ja pari isompaa mukillista cokista; kotimaisen poliittisen teatterin viihdearvo ohittaa tällä hetkellä keskiverron Hollywood-elokuvan koukutuspotentiaalin.
Ja juoni lyhykäisyydessään:
Muutaman sadan euron siivous- ja ovenkorjausprojektien lisäksi ministeri Heidi Hautalan (vihr) ja hänen avomiehensä Andrej Nekrasovin teetättämän yli 40 000 euron korjausurakan verojen maksamisessa on myös epäselvyyksiä.
Oho.
Ja klops.
Ministerin avustaja kertoi, että Hautala pitää tiistaina aamupäivällä tiedotustilaisuuden, jossa hän kommentoi oviremonttiin liittyvää kohua. Iltalehti on paikalla, ja IL-TV lähettää tiedotustilasuuden suorana. Tiedotustilaisuus alkaa kello 12.
http://yle.fi/uutiset/kehitysministeri_ ... le/6543846YLE kirjoitti:Kehitysministeri Heidi Hautala jatkaa tehtävässään - kokee altistuneensa kiristykselle
Hautala katsoo, että häneen kohdistunut kohu voi vahvistaa harmaan talouden torjuntaa. Hän haluaa helpottaa sivutöistä teetettävän veroilmoituksen tekemistä.
Heidi Hautala piti tiedotustilaisuuden Ulkoministeriön tiloissa Helsingissä Video: Yle
Kehitysministeri Heidi Hautala (vihr.) jatkaa tehtävässään.
Hautala ei pidä pimeän työn teettämistä syynä erolle. Hautala pyytää tekoaan anteeksi ja pitää saamaansa julkisuutta nykyaikaisena häpeärangaistuksena.
Hän sanoo harkinneensa eroa ministerin tehtävästä useita kertoja.
- Meitä vihreitä pidetään usein sellaisina, että asetumme muiden ihmisten yläopuolelle, niin haluan kuitenkin sanoa, että vihreidenkin pitää pyrkiä olemaan tavallisten ihmisten puolue. Moralisointiin ei pitäsi olla kenelläkään varaa, Hautala sanoi tiistaina ulkoministeriössä pitämässään tiedotustilaisuudessa.
Hautala sanoo maksaneensa kertasiivouksesta pakolaiselle käteisellä, ja "auttaneensa" tätä myös muilla tavoin.
- Minulta meni vastikkeellinen ja vastikkeeton apu sekaisin, ministeri totesi.
Hän katsoo voivansa jatkaa, koska teon ja seurauksen pitää olla jossain suhteessa toisiinsa. Hautala myös vakuuttaa oppineensa jupakasta.
Ministeri Hautala kokee altistuneensa kiristykselle.
- Remonttimies vihjasi minulle jossain vaiheessa, että jos miesystäväni omasta remontistaan tekee oikeudessa rakennusriitajutun, niin silloin hän muistuttaa minua tästä oviremontista.
Hautala sanoo myös, että hänen vihollisensa ovat tienneet remontista.
- Minulla on syytä epäillä, että tässä on haettu mahdollisimman suurta volyymia sille, että tämä aikanaan tulee esiin, Hautala sanoi.
Hymy-lehti (9/2012) kertoo tuoreessa artikkelissa kehitysministeri Heidi Hautalaan liittyvistä mysteereistä laajasti: 'Ministeri Heidi Hautala on jo vuosia rakentanut poliittista julkikuvaa Venäjän kiivaana arvostelijana. Hänen oman lähipiirinsä yhteydet ovat kuitenkin erikoiset. Ne johtavat Lontoossa murhattuun agenttiin sekä kovan linjan islamilaisiin terroristeihin.'
http://ohohupsis.puheenvuoro.uusisuomi. ... dentajustaHelena Eronen kirjoitti:(--)
Moni ei välttämättä edes tajua sitä, millaisiin kusipäihin poliitikot ja näköjään kaltaisenikin mitättömyydet törmäävät. Kyttäämistä, vainoamista ja uhkailua, ja sitten ovat nämä puolitut ja pöteröt, jotka suuttuessaan haluavat tehdä sinusta "paljastuksia". Koska minusta tuollainen on harvinaisen kuvottavaa, sanan- ja osallistumisenvapautta rajoittavaa touhua, niin minä asetun tukemaan katuvaa Hautalaa. Hänen rikkeensä ei ole mitään sen rinnalla, että tässä maassa kuhisee vapaana ihmisiä, joilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin kytätä toisia ja pyrkiä aiheuttamaan toisille ihmisille pahaa.
Lisäksi minä uskon, että Hautalan rike oli vain hyväuskoisen höpsön ajattelemattomuutta. Kotimaan politiikasta löytyy varmasti suurempiakin rikollisia ja ääliöitä, joista ei kuitenkaan kukaan kohua nosta.
Ja kaikkein ärsyttävintä minusta on se, että nämä kohut saavat koko ajan valtavasti palstatilaa, mutta oikeasti tärkeät asiat jäävät todella vähälle huomiolle.
(--)
Beth kirjoitti:En usko Heidin syyllistyneen mihinkään. Rakennusmiehet voivat olla erittäinkin ilkeita ja epärehellisiä. Voivat kiristää ja uhkailla ihan hyvin.
Kahvi kirjoitti:Lisäksi hän kritisoi myös sitä, että sinänsä pienistä asioista jaksetaan nostaa älämölöä - ja samalla oikeasti tärkeät asiat jäävät taka-alalle.
Beth kirjoitti:Työn ostaja ei ole työnantaja. Ei nänen tarvitse maksaa mitään eläkemaksujakaan, eikä antaa mitää kuitteja vaan saada ne. Ymmärsin että sekä rakennusmiehellä että siivojalla oli oma yritys. Näin on kuulemma kirjoittanut Suomenkuvalehtikin. Jos minä kutsun kampaja jostain syystä kotiin, niin ninä en rupea maksamaan hänen eläkemaksut, ja sille kampajalle on annettava kuitti minulle eikä päinvastoin.
Riidankylväjä kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Lisäksi hän kritisoi myös sitä, että sinänsä pienistä asioista jaksetaan nostaa älämölöä - ja samalla oikeasti tärkeät asiat jäävät taka-alalle.
Tavallinen kansalainen ei selviä verovilpistä anteeksipyynnöllä.
Riidankylväjä kirjoitti:Toinen juttu on, että miksi asian laillinen hoitaminen on tehty niin hankalaksi, että ministerikin kompastuu siihen?
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakka ... ajana(9884)Verottaja kirjoitti:Kotitalous palkan maksajana
Kuuluu kokonaisuuteen: Kotitalous työn teettäjänä
Kun yksityishenkilö (kotitalous) maksaa palkkaa, on hoidettava myös työnantajalle kuuluvat velvollisuudet. Kotitalouden täytyy huolehtia esim. ennakonpidätyksestä, sosiaaliturvamaksuista sekä eläke- ja tapaturmavakuutusmaksuista. Lisäksi kotitalouden on annettava kausivero- ja vuosi-ilmoitukset.
Kun kotitalous palkkaa työntekijän, palkan määrä vaikuttaa kotitalouden velvollisuuksiin.
Palkka enintään 1 500 euroa vuodessa
Jos palkkaa maksetaan yhdelle henkilölle enintään 1 500 euroa (brutto) vuodessa, kotitaloudenon annettava vuosi-ilmoitus, jos palkka on yli 200 euroa vuodessa
Katso lakisääteisten eläke- ja tapaturmavakuutusten maksamisesta lisätietoa vakuutusyhtiöiden sivuilta. Maksuissa on ikärajoja ja euromääräisiä rajoja.
ei tarvitse periä palkasta veroja (ennakonpidätystä)
ei tarvitse maksaa työnantajan sosiaaliturvamaksua (sotu-maksu)
Palkka enemmän kuin 1 500 euroa vuodessa
Jos palkkaa maksetaan yhdelle henkilölle enemmän kuin 1 500 euroa (brutto) vuodessa, kotitalouden onperittävä palkasta verot (ennakonpidätys)
Jos palkan on oletettu jäävän alle 1 500 euron (eikä ennakonpidätystä ja sotu-maksuja ole maksettu), mutta vuoden aikana palkkaa kuitenkin maksetaan yli 1 500 euroa, on ennakonpidätys tehtävä palkasta siitä alkaen, kun 1 500 euron raja ylittyy. Aikaisemmin maksetuista palkoista ei tarvitse tehdä ennakonpidätystä jälkikäteen. Työnantajan sosiaaliturvamaksu on kuitenkin maksettava koko vuoden palkkasummasta.
maksettava sosiaaliturvamaksu (sotu-maksu)
maksettava lakisääteiset eläke- ja tapaturmavakuutusmaksut (lisätietoa vakuutusyhtiöiltä)
annettava kausiveroilmoitus
annettava vuosi-ilmoitus.
(--)
Ministeri Heidi Hautala (vihr) tiedotustilaisuudessaan Helsingissä:
"Siinä vaiheessa kun remontista sovittiin, minulla ei ollut siinä mitään roolia. Sitten kun aloimme seurustella nykyisen miesystäväni kanssa loppuvuodesta 2009, niin luonnollisesti jouduin selvittelemään tätä tilannetta jo senkin takia, että tällä remonttimiehellä ei ollut mitään yhteistä kieltä miesystäväni kanssa."
Ministeri Heidi Hautala (vihr) todistajalausunnossaan Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa:
"Olen tuntenut Nekrasovin ja hänen edesmenneen vaimonsa suunnilleen vuodesta 2005, ja olin tietoinen, että heillä on Luumäellä tällainen kartanontapainen rakennus.
2009 paikkeilla pariskunta halusi oikein todella sitä kunnostaa. Silloin he, minä ja täälläkin todistajana kuultu Mikael Storsjö keskusteltiin tästä asiasta KK:n (remonttimies) kanssa.
Sovittiin siitä, Storsjön ja minun puhuessa Nekrasovin puolesta, että tätä kartanoa lähdettäisiin korjaamaan."
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa