asko kirjoitti:Minä kuulen eli näen eka kerran elämässäni alisteisen kysymyslauseen-nimen. Ihanko totta, että sellainen on koulussa opetettu? Oliko se sellainen lyhyt oppimäärä joka käytiin läpi, kun minut oli laitettu oven ulkopuolelle?
Käytän paljon että-sanaa, pitää kai opetella pois ja otan vastaan neuvoja, jos sitä väärin käytän.
Että silleen jne.
Ps olisko oikein kirjoittaa? Ihanko totta, sellainenko on koulussa opetettu? (näyttää oikeammalta kuin että....)
Asko, pahoin pelkään, ettei alisteista kysymyslausetta ole koululaisille opetettu enää vuosikausiin/-kymmeniin

.
Se tarkoittaa siis sivulausetta, joka alkaa kysymyssanalla tai kysymyspartikkelilla '-ko'. Jos päälauseen ottaa pois, jää jäljelle tavallinen kysymyslause.
Minä kirjoittaisin tuon kysymäsi lauseen: Ihanko totta sellainen on koulussa opetettu?
Olen pitänyt jonkinlaisena periaatteena, että en tarjoa kieliopillisia korjauksia kuin pyydettäessä.
Pertti on poikkeus, sillä hän tarttuu muiden tekemiin virheisiin, enkä sen takia pysty hänen virheidensä kohdalla olemaan reagoimatta.